Leesdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Leesdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 15:28

In sommige kerken is het een bekend fenomeen: leesdiensten. Zeker in bevindelijk-gereformeerde kerkverbanden, zoals de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).
Als er geen predikant of kandidaat beschikbaar is die de kerkdienst kan leiden, wordt er door een ouderling een preek gelezen. Soms wordt gezegd dat een "leesdienst" saaier is dan een dienst waarin een predikant voorgaat. Maar is dit terecht? Als je weleens of heel vaak een leesdienst hebt meegemaakt, was dit voor jou tot zegen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2014 15:33

Soms is het tot zegen. Wel merk ik dat ik de gewoonte om kerkraadsleden te laten lezen niet altijd kan waarderen. Niet iedereen heeft de gave om een lap tekst op papier op een boeiende wijze voor te dragen.... waardoor het veel moeilijker is om je te concentreren en het te volgen.

Onze predikant is momenteel langere tijd ziek. Hij schrijft af en toe wel een breek die dan wordt voorgelezen en dat kan ik op zich weer wel waarderen, ook omdat de preek aansluit op het jaarthema.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Majiem » 09 mei 2014 15:38

Afgelopen zondag had de lezer een preek die veel beter lande dan die van de dominee 's morgens.
Een beetje lezer zoekt een preek uit die aansluit bij wat er in een gemeente leeft, of bij het kerkelijk jaar.

Ideaal is het niet, maar kan zeker tot zegen zijn. Wel ben ik er van overtuigd dat je niet alle ouderlingen moet vragen om die taak op zich te nemen. Daarbij zie ik ook niet in waarom mannen die geen ouderling zijn niet zouden mogen lezen. Sommigen zijn niet zo geschikt als ouderling, maar kunnen prima zo'n dienst leiden en de preek lezen.
deep water faith in the shallow end

Anoniem_89

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 16:18

Zo'n ramp kan het toch niet zijn als iemand uit de gemeente of een ouderling een keer een preek gaat voorbereiden en dat op een boeiende onderwijzende manier kan brengen? 8-[

Jbkb

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Jbkb » 09 mei 2014 16:25

Toen ik nog in de PKN zat had ik meer 'leesdiensten' dan een gemiddelde Oud-gergem.
Veel dominees lazen letterlijk alles voor (en vaak kwamen grote gedeeltes uit andere preken die op internet stonden). Zo'n probleem is dat preeklezen niet hoor, het komt in feite overal voor.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Leesdiensten

Berichtdoor learsi » 09 mei 2014 16:49

Ongelooflijk............................toch........................?
Maar wel waar triest genoeg.

h.g.
Learsi

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Leesdiensten

Berichtdoor pannenkoek » 09 mei 2014 17:12

een goede lezer kan de preek beter overbrengen dan de beste dominee.
Sommige Ds.sen kunnen zo saai preken dat je liever leesdienst hebt.
Tuurlijk, het gaat om de inhoud, maar de manier van overbrengen vind ik net zo belangrijk.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Rozijn » 09 mei 2014 17:21

learsi schreef:Ongelooflijk............................toch........................?
Maar wel waar triest genoeg.

h.g.
Learsi

Beter het goede van een ander dan de.middelmatigheid van jezelf, toch? Maar zeg het dan eerlijk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 19:08

pannenkoek schreef:een goede lezer kan de preek beter overbrengen dan de beste dominee.
Sommige Ds.sen kunnen zo saai preken dat je liever leesdienst hebt.
Tuurlijk, het gaat om de inhoud, maar de manier van overbrengen vind ik net zo belangrijk.


Vind je dat echt net zo belangrijk? Het gaat er toch niet om welke voorganger het beste kan "acteren"?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Leesdiensten

Berichtdoor pannenkoek » 09 mei 2014 19:18

Nee, het gaat absoluut niet om het 'acteren' laten we het 'voorgaan' noemen.

Maar de manier van overbrengen is wel belangrijk!

Een saaie lezer boeit niet en dan ben je makkelijk geneigd om aan andre dingen te denken oid. Lees jij maar eens monotoom een boekje van vd Hulst of zo. Of lees hem maar eens spannend voor. Je weet dan veel beter de kinderen te boeien.

Zo is het ook met preek lezen. De lezer moet de gemeente boeien, dan wordt er veel beter geluisterd. Het gaat er toch om dat de gemeente luistert??? Dan moet je niet saai lezen, dan kun je het wel vergeten. Ook lezers moeten er in investeren!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 19:22

pannenkoek schreef:Nee, het gaat absoluut niet om het 'acteren' laten we het 'voorgaan' noemen.

Maar de manier van overbrengen is wel belangrijk!

Een saaie lezer boeit niet en dan ben je makkelijk geneigd om aan andre dingen te denken oid. Lees jij maar eens monotoom een boekje van vd Hulst of zo. Of lees hem maar eens spannend voor. Je weet dan veel beter de kinderen te boeien.

Zo is het ook met preek lezen. De lezer moet de gemeente boeien, dan wordt er veel beter geluisterd. Het gaat er toch om dat de gemeente luistert??? Dan moet je niet saai lezen, dan kun je het wel vergeten. Ook lezers moeten er in investeren!


Nu begrijp ik je beter. Het is belangrijk als de gemeente luistert. Heb jij weleens of vaak leesdiensten meegemaakt en waren het dan ook verschillende ouderlingen die lazen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2014 21:00

Precies. Voordracht ik heel belangrijk. Als iemand monotoon iets van het papier gaat voorlezen komt te boodschap vaak veel minder over dan wanneer iemand inleest en op een boeiende manier voorleest. Dat is overal zo, ook met leraren en zo. Als je boeiend kan spreken blijven de mensen beter geboeid en luisteren ze meer en komt de boodschap veel beter over. Dat is gewoon een feit. Daarom ben ik er voorstander van dat niet alle ouderlingen en niet alleen ouderlingen een preken zouden moeten lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Leesdiensten

Berichtdoor pannenkoek » 09 mei 2014 22:03

ja hoor, vaak genoeg. Hier in het noorden des lands hadden we weinig een dominee toen we vacant waren, dus veel leesdiensten. Op zijn langst 17 x lezen, en toen weer een ds. Hier lezen ze allemaal (4) maar ze hebben een paar keer iemand laten komen die het één en ander vertelde, en dat heeft duidelijk geholpen. Het gaat dan over je houding, je ademhaling, gebaren enz enz.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Leesdiensten

Berichtdoor EdW » 10 mei 2014 21:48

Ik heb het in mijn gemeente nog nooit meegemaakt, dus ik kan er niet over meepraten.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het erg belangrijk is op welke manier er voorgelezen wordt; en dat sommige ouderlingen dit beter kunnen dan anderen.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Leesdiensten

Berichtdoor EenVasteBurcht » 10 mei 2014 22:02

Zal ik eens eerlijk iets zeggen? Ik ga liever niet naar een dienst als er leesdienst is, dan ga ik wel naar een andere kerk die zondag waar wel een ds. staat (of kandidaat of wat dan ook).

Maar ik heb dan ook nog geen vaste gemeente gevonden in mijn huidige woonplaats. De kerk waar ik het meest naartoe ga, heeft bijna geen leesdiensten (nooit meegemaakt iig; hervormd, dus geen predikantentekort).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten