Mooiste kerkgebouw van Nederland

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 20:46

Kerkgebouwen blijven mij altijd fascineren. Vrijwel elk dorp of stad in Nederland heeft een of meerdere kerkgebouwen. Ook hierin zie je iets van Gods goedheid en trouw. Veel kerkgebouwen zijn al eeuwenoud, andere zijn pasgeleden gebouwd. Ik ben benieuwd wat jullie het mooiste kerkgebouw van Nederland vinden. Ik bedoel het niet dusdanig dat het God om het kerkgebouw gaat. Toch kan een bepaald kerkgebouw je voorkeur hebben, om wat voor reden dan ook.

Mijn vraag is dus: welk kerkgebouw in heel Nederland vind je het mooiste kerkgebouw? En waarom?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 21:02

Spreeuw schreef:Kerkgebouwen blijven mij altijd fascineren. Vrijwel elk dorp of stad in Nederland heeft een of meerdere kerkgebouwen. Ook hierin zie je iets van Gods goedheid en trouw.

Hoe zie je dat er aan af dan?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor benefietdiner » 05 mei 2014 21:05

Spreeuw schreef:Mijn vraag is dus: welk kerkgebouw in heel Nederland vind je het mooiste kerkgebouw? En waarom?
Je eigen woonkamer. Want waar er twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden. :roll:

Anoniem_89

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 22:47

Spreeuw schreef:Mijn vraag is dus: welk kerkgebouw in heel Nederland vind je het mooiste kerkgebouw? En waarom?


benefietdiner schreef:Je eigen woonkamer. Want waar er twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden. :roll:


Amen! =D>


Spreeuw schreef:Kerkgebouwen blijven mij altijd fascineren. Vrijwel elk dorp of stad in Nederland heeft een of meerdere kerkgebouwen. Ook hierin zie je iets van Gods goedheid en trouw.

mealybug schreef: Hoe zie je dat er aan af dan?



Zal wel weer aan mij liggen, maar vaak denk ik bij 'mooie' kerkgebouwen dat de gemeente een TIENDE moet geven.

Kijk hier in onze plaats bijvoorbeeld waar ze ook zo graag een kerk erbij wilden.

Ja men wilde wel graag een kerk erbij, maar die zal versoberd worden opgeleverd.
Dat scheelt toch alweer 5 ton..
Waar gaat het over?? Je hebt geen geld maar bouwt wel een nieuwe kerk??
Nota bene nog van mensen hun vakantiegeld bedelen..

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 23:01

Anoniem_89 schreef:Ja men wilde wel graag een kerk erbij, maar die zal versoberd worden opgeleverd.
Dat scheelt toch alweer 5 ton..
Waar gaat het over?? Je hebt geen geld maar bouwt wel een nieuwe kerk??
Nota bene nog van mensen hun vakantiegeld bedelen..

Maar hey, dan heb je wel je eigen kerk en hoef je niet meer te delen met die vreselijke dwalers waar je als laatste van afgescheiden bent :mrgreen:

mohamed

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2014 23:10

Spreeuw schreef:Mijn vraag is dus: welk kerkgebouw in heel Nederland vind je het mooiste kerkgebouw? En waarom?

benefietdiner schreef:Je eigen woonkamer. Want waar er twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden. :roll:

Dus God is geen God van alleenstaanden? :roll:

Ik ben bang dat u de betreffende tekst een klein bietje uit de context hebt gerukt, zet hem maar snel terug! :-oo

Anoniem_89

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 23:18

benefietdiner schreef:Je eigen woonkamer. Want waar er twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden. :roll:

mohamed schreef:Dus God is geen God van alleenstaanden? :roll:


Kun je ééntje dan wel kerk spelen?

mohamed

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2014 23:21

Wat gebeurt er in een kerk dat je in je eentje niet zou kunnen?

Anoniem_89

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 23:25

mealybug schreef:Maar hey, dan heb je wel je eigen kerk en hoef je niet meer te delen met die vreselijke dwalers waar je als laatste van afgescheiden bent :mrgreen:


Ja dat dacht ik ook! :D


mohamed schreef:Wat gebeurt er in een kerk dat je in je eentje niet zou kunnen?

1. Hmm de preek.
Je preekt dan tegen jezelf en als de preek afgelopen is dan praat je nog wat na met jezelf, ziet dingen die er niet zijn. :0~
Je speelt orgel en zingt tegelijkertijd wat.
Daarna ren je met een rotgang naar de plek waar de TV staat en begint uit de bijbel te lezen.

2. De doop.
3. Avondmaal.
4. De rest.
Daarnaast is het volgens de bijbel ook goed om bij elkaar te komen, en samen het brood en de wijn te delen.
Buiten dat heb je elkaar ook nodig om erop toe te zien dat het met een ieder naar omstandigheden goed gaat (het geloof behouden in deze wereld).
Volgens mij is dit dan een uitstekende plek om kerk in je ééntje te zijn.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 01:00

De Bovenkerk in Kampen. Maar dat heeft met nostalgie en jeugdliefde te maken.
In Lienden staat ook een prachtig gerestaureerd kerkje, daar zat ik laatst met een orgelconcert.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2014 01:10

mohamed schreef:Wat gebeurt er in een kerk dat je in je eentje niet zou kunnen?

Anoniem_89 schreef:1. Hmm de preek.
Je preekt dan tegen jezelf en als de preek afgelopen is dan praat je nog wat na met jezelf, ziet dingen die er niet zijn. :0~
Je speelt orgel en zingt tegelijkertijd wat.
Daarna ren je met een rotgang naar de plek waar de TV staat en begint uit de bijbel te lezen.

2. De doop.
3. Avondmaal.
4. De rest.
Daarnaast is het volgens de bijbel ook goed om bij elkaar te komen, en samen het brood en de wijn te delen.
Buiten dat heb je elkaar ook nodig om erop toe te zien dat het met een ieder naar omstandigheden goed gaat (het geloof behouden in deze wereld).
Volgens mij is dit dan een uitstekende plek om kerk in je ééntje te zijn.

Allemaal dingen die zonder kerk ook kunnen. De preek komt bovendien uit de bijbel en die heb ik thuis ook. Het enige wat ik dus moet missen is het kerkorgel en ik kan je geruststellen dat het gemis te dragen is.

Om samen te komen met mensen heb ik ook geen kerk nodig.

Leuk kerkje en als jij er blij bent in je eentje wie ben ik dan om dat te veroordelen? Tja, ik heb een huis waar ik alleen kerk, maar vooralsnog ben jij de enige die daar over klaagt.

Faramir

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor Faramir » 06 mei 2014 06:39

Wat een getrol weer van enkele lieden.

Als ik denk aan een mooie kerk schiet de St.Willibrordus in Vierakker me te binnen. Mooi landschap er ook omheen. Zowel qua interieur als exterieur mooi.

Afbeelding

Afbeelding

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 07:05

Anoniem_89 schreef:Bij mij is het straatje wel schoon ja.
Kan makkelijk met een gemeente van zo'n 25 mensen..


Ik heb een leuk kerkje voor je gevonden :D

Afbeelding

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 07:06

rotterdam schreef:
Ik heb een leuk kerkje voor je gevonden :D

http://www.erfgoedaalten.nl/religieus-e ... -rietstap/

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Mooiste kerkgebouw van Nederland

Berichtdoor JeeWee » 06 mei 2014 07:28

Kijk, en zo doen ze dat bij de Ger.Gem in Zeist:

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten