Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel?

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 16:42

Hoeveel tijd besteden jullie gemiddeld per dag aan het lezen van de Bijbel en aan Bijbelstudie?
Een belangrijke vraag, want:

Johannes 5:39
Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, (NBG'51)

De praktijk leert vaak dat het onderzoeken van de Schrift in ons persoonlijk leven minimaal is. Als er goede tips zijn om structureel de Bijbel te onderzoeken, geef ze!

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Rozijn » 02 mei 2014 17:38

Ik sta er 's morgens wat eerder voor op, zodat ik de drukte in huis voor ben. Zeg een kwartiertje of zo.
Verder lees ik 's avonds met mijn vrouw uit een dagboek en Bijbel.
Op zondagmiddag of -avond ik ook iets te lezen, liefst een verklarend boek met een Bijbelgedeelte.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 14:17

Rozijn schreef: Op zondagmiddag of -avond ik ook iets te lezen, liefst een verklarend boek met een Bijbelgedeelte.


De zondag ontleent zich er heel goed voor om eens wat meer in de Bijbel te lezen! Of een goed boek, zoals een Bijbelverklaring. De zondag is nu juist de dag des HEREN!

Dat zeg ik ook altijd tegen mensen die de zondag saai vinden: ga eens wat meer in de Bijbel lezen.

emeth

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor emeth » 04 mei 2014 09:29

Spreeuw schreef:Hoeveel tijd besteden jullie gemiddeld per dag aan het lezen van de Bijbel en aan Bijbelstudie?


dagelijks minimaal 1 uur. Ik heb een prive leesschema waar ik de hele bijbel mee lees en ook een schema op gemeenteniveau van elke week drie tot 5 hoofdstukken waar we ook de hele bijbel mee doorlezen en elke week een paar opmerkelijke of nuttige dingen die we in het desbetreffende aantal hoofdstukken gevonden hebben met elkaar delen. Januari begonnen we opnieuw met Genesis 1 (nadat we de tijd ervoor al de bijbel waren doorgegaan en geeindigd waren bij het laatste hoofdstuk van openbaring) en nu zijn we bij Exodus 23-26

Anoniem_89

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mei 2014 17:39

Netjes hoor Emeth...

Zelf lees ik circa een kwartier..

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 09:14

Gemiddeld genomen zal ik zeker wel een uur per dag in de Bijbel lezen. Verder lees ik niet graag over de Bijbel, want wat erin staat, dat is veel interessanter.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 10:52

Arco schreef:Verder lees ik niet graag over de Bijbel, want wat erin staat, dat is veel interessanter.


Ja, uiteindelijk is de Bijbeltekst zelf belangrijker. Maar kan het lezen van bijvoorbeeld een commentaar u niet helpen in het begrijpen van Bijbelteksten?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Arco » 19 mei 2014 12:17

Daar wringt nu de schoen. Een commentaar, ook bij meerdere commentaren, is altijd gekleurd. Een tekst wordt éénzijdig belicht of een theologie wordt geproclameerd. Dat is een groot gevaar.

Daarom hanteer ik de zeven sleutels van Bijbelstudie:
1. Bidt voordat je gaat lezen. Geen alstublieft gebed, maar een stevige proclamatie dat God Zijn Woord wil verklaren omdat Hij dat ons heeft gegeven.
2. Lees alsof je de tekst niet kent. We denken namelijk al te weten wat er staat en wat er bedoeld wordt. Door dit weten los te laten, gaat de tekst (opnieuw) leven.
3. Lees meer dan de beoogde tekst. De Bijbel is nu eenmaal niet geschreven in hoofdstukken, perikopen en verzen.
4. Maak gebruik van meerdere Bijbelvertalingen. De Statenvertaling is erg goed, maar verhelderd kan zijn om de Naardense Bijbelvertaling, Schriftwoord(.nl) en Herziene Statenvertaling naast elkaar te gebruiken. Want een vertaling is een verschraling van de grondtekst.
5. Sta open voor meerdere uitleggingen. Het is niet zwart of wit, want tussen zwart en wit zit een regenboog aan kleuren. Zolang uitleggingen elkaar niet uitsluiten, kunnen naast elkaar bestaan.
6. Context, ondanks dat er teksten niet makkelijk in context te plaatsen zijn, is context wel een belangrijk onderdeel om teksten te begrijpen. Tekstverwijzingen kunnen ook helpen.
7. Proclameer de tekst. Lees de tekst hardop, dan lees je niet alleen met je hersenen, maar dan hoor je tekst ook nog eens.

Deze sleutels zijn niet heilig ofzo, maar een goed hulpmiddel om in willekeurige volgorde te gebruiken. Maar als je ze toepast, gebruik ze allemaal.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Spreeuw » 09 jul 2014 20:14

Arco schreef:4. Maak gebruik van meerdere Bijbelvertalingen. De Statenvertaling is erg goed, maar verhelderd kan zijn om de Naardense Bijbelvertaling, Schriftwoord(.nl) en Herziene Statenvertaling naast elkaar te gebruiken. Want een vertaling is een verschraling van de grondtekst.


Daarom is het ook beter dat iedereen de grondtekst, Hebreeuws (OT) en Grieks (NT), kan lezen. En iedereen die grondtalen ook kent. Maar ik begrijp wel dat niet iedereen dit kan leren. Toch is het wel nodig om tot de diepste kern van een Bijbeltekst te komen.

U spreekt zelf over meerdere uitleggingen. Gebruik van een aantal commentaren, ook al zijn ze gekleurd, is toch niets mis mee?

Anoniem_89

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jul 2014 20:36

Arco schreef:Daar wringt nu de schoen. Een commentaar, ook bij meerdere commentaren, is altijd gekleurd. Een tekst wordt éénzijdig belicht of een theologie wordt geproclameerd. Dat is een groot gevaar.

Daarom hanteer ik de zeven sleutels van Bijbelstudie:
1. Bidt voordat je gaat lezen. Geen alstublieft gebed, maar een stevige proclamatie dat God Zijn Woord wil verklaren omdat Hij dat ons heeft gegeven.
2. Lees alsof je de tekst niet kent. We denken namelijk al te weten wat er staat en wat er bedoeld wordt. Door dit weten los te laten, gaat de tekst (opnieuw) leven.
7. Proclameer de tekst. Lees de tekst hardop, dan lees je niet alleen met je hersenen, maar dan hoor je tekst ook nog eens.



Ha! 'sleutel' 1 & 7 spreken mij wel aan.
Misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen.
Er gaat dan ook een kracht van uit.


Spreeuw schreef:Daarom is het ook beter dat iedereen de grondtekst, Hebreeuws (OT) en Grieks (NT), kan lezen. En iedereen die grondtalen ook kent. Maar ik begrijp wel dat niet iedereen dit kan leren. Toch is het wel nodig om tot de diepste kern van een Bijbeltekst te komen.


We kunnen ook de Heilige Geest vragen om antwoord te geven op vragen die wij hebben.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Arco » 10 jul 2014 08:08

Spreeuw schreef:U spreekt zelf over meerdere uitleggingen. Gebruik van een aantal commentaren, ook al zijn ze gekleurd, is toch niets mis mee?


De narigheid met commentaren is dat mensen vaak met één commentaar of een commentaar uit de eigen stroming genoegen nemen. Of dat men een uitleg kiest, in plaats van naast elkaar legt. Trouwens, het is veel beter in de Bijbel te lezen dan over de Bijbel te lezen.


Het zou inderdaad mooi zijn als iedereen de grondtalen zou leren. Nu ik Hebreeuws kan heeft het mij erg verrijkt. Maar niet iedereen kan de grondtalen leren, maar met een beetje Engels kan je hier een heel eind komen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2014 08:35

Naast kerk, kring en zelf lezen (ik vind de Bijbel op mijn smartphone fantastisch, als ik nu in de trein zit en niet zoveel hoef te doen lees ik wel eens in de Bijbel... vroeger had ik die niet standaard bij me op dat soort momenten) vind ik dit, een forum, ook heel goed helpen. Als het over discussies gaat word je geprikkeld om te kijken wat Gods Woord er over zegt.... en dan ga je graven en zoeken in de Bijbel. Dat vind ik best leerzaam. Waar we wel voor moeten waken is dat we dan selectief naar teksten zoeken.... het is daarnaast ook goed om dingen te lezen die je niet zoekt. At random, via een boekje / rooster of gewoon de hele Bijbel gaan lezen, beginnen in Genesis, iedere dag een stukje en dan niet alleen dat lezen maar het ook overdenken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 12:51

Marnix schreef:Naast kerk, kring en zelf lezen (ik vind de Bijbel op mijn smartphone fantastisch, als ik nu in de trein zit en niet zoveel hoef te doen lees ik wel eens in de Bijbel... vroeger had ik die niet standaard bij me op dat soort momenten) vind ik dit, een forum, ook heel goed helpen. Als het over discussies gaat word je geprikkeld om te kijken wat Gods Woord er over zegt.... en dan ga je graven en zoeken in de Bijbel. Dat vind ik best leerzaam. Waar we wel voor moeten waken is dat we dan selectief naar teksten zoeken.... het is daarnaast ook goed om dingen te lezen die je niet zoekt. At random, via een boekje / rooster of gewoon de hele Bijbel gaan lezen, beginnen in Genesis, iedere dag een stukje en dan niet alleen dat lezen maar het ook overdenken.


Als ik mensen in het openbaar vervoer zie zitten, dan zie ik verschillende mensen die een boek aan het lezen zijn. En dat is zeer zelden de Bijbel of iets wat er mee te maken heeft. Vrijwel altijd met een ander boek. Dan denk ik: och, och, beseffen die mensen wel dat ze op weg en reis zijn naar de nimmer eindigende eeuwigheid? Natuurlijk, het zal niet voor iedereen opgaan die ik in de trein of de bus zie zitten, maar wel voor het gros, vrees ik.

Maar ook christenen hebben dikwijls moeite om in de Bijbel te lezen. Dit forum stimuleert wel om Bijbelgedeelten nauwkeurig(er) te bestuderen. Dat is wel fijn en leerzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 14:31

Ik lees ook wel andere boeken in de trein hoor. Maar ja, er zijn veel mensen, ook in het OV die de Bijbel nooit lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de Bijbel

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 14:37

Spreeuw schreef:Als ik mensen in het openbaar vervoer zie zitten, dan zie ik verschillende mensen die een boek aan het lezen zijn. En dat is zeer zelden de Bijbel of iets wat er mee te maken heeft. Vrijwel altijd met een ander boek. Dan denk ik: och, och, beseffen die mensen wel dat ze op weg en reis zijn naar de nimmer eindigende eeuwigheid?

Serieus? En jij leest nooit wat anders dan de bijbel of iets wat eraan gerelateerd is? Ook dat kan je beschouwen als een vorm van armoede.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 77 gasten