De brede en smalle weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

De brede en smalle weg

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 13:54

In Dwars las ik DIT ARTIKEL .
Met als illustratie ernaast de beroemde plaat, die vroeger in veel huiskamers hing.

Wordt er nog bij jullie hierover gepredikt?
Hing er bij jullie ook zo'n plaat en heb je daar goede herinneringen aan?

Het artikel eindigt met deze zin: O lezer, “had ik maar..., had ik maar...”; vult u zelf de rest in en breng dat nù in praktijk, voordat het ook voor u te laat is!

Klinkt niet echt opgewekt gereformeerd he?

Bambi

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor Bambi » 02 mei 2014 14:26

Er staat in de Bijbel:

Johannes 3:
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.


Deze meneer zegt dat mensen die wel geloven in de Heere Jezus, maar niet geloven dat ze behouden zijn, op de brede weg lopen.
Dat vind ik niet kloppen.
Je komt niet in de Hemel omdat je gelooft dat je behouden bent, maar omdat je in de Heere Jezus gelooft.
Dus wat hij de dwaalleraars verwijt in zijn verhaal, daar maakt hij zichzelf ook schuldig aan.

TnStefan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2008 21:01
Locatie: Vlaardingen

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor TnStefan » 04 mei 2014 20:31

Schelpje3: Bij ons wordt er elke zondag over gepredikt. Het gaat elke week over de brede en de smalle weg en elke keer de oproep om naar Jezus stem te luisteren en je te bekeren.
Ik weet niet wat je bedoelt met opgewerkt gereformeerd? Wat ik zelf van het stuk vond is dat het erg realistisch is voor deze tijd.

@Bambi: De mensen die hij bedoelt zijn mensen die geloven dat Jezus bestaat, maar daarmee kom je er niet. Het moet persoonlijk voor je worden en Jezus moet echt JOUW Zaligmaker zijn. Dat is ook de strekking wat de artikelschrijver bedoelt.
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor ben db bd » 04 mei 2014 22:46

eerlijk gezegd vind ik het artikel te lang om te gaan zitten lezen, maar de boodschap is mij al zo heel lang duidelijk: geloof manifesteert zich in gedrag zoals de Heere bedoelt. Geloven in de Heere Jezus is ook een relatie met Hem aan willen gaan, één met Zijn Heilige Geest worden. De Heilige Geest werkt ook heel veel gewoon via ons eigen geweten hoor!

Wij gereformeerden worden doorgaans kerkelijk geboren, maar we moeten wel Christelijk worden!
Als we op de brede weg wandelen, wederstaan we Gods Geest, welke ons anders wilt leiden.

Wel zeg ik dat er binnen onze cultuur nogal wat regeltjes opgelegd worden welke wel gereformeerd zijn, maar met een levende relatie met onze Heiland nog weinig te maken hebben. Die cultuurtjes kunnen een echt christelijk leven wel eens in de weg staan, omdat we mogelijk denken dat die wel voldoende zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2014 12:57

Wat wel zo is is dat op de plaat de gelovigen op de ene plek zijn en de ongelovigen op de andere plek. Nou denk ik dat iets te makkelijk het ene gebouw op de brede en het andere op de smalle weg wordt geplaatst. En het is wel goed te realiseren dat christenen niet in een soort isolement horen, ver weg van de wereld. We moeten in de wereld aanwezig zijn en daar getuigen van de Weg, de Waarheid en het Leven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 13:08

Lees dit eens en je denkt nooit meer op dezelfde manier over die tekening.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... elarij.pdf

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2014 13:53

Ik heb het gelezen maar ik denk er niet echt anders over. Het is op zich een goed beeld wat op bepaalde punten echter mank gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 13:56

Marnix schreef:Ik heb het gelezen maar ik denk er niet echt anders over. Het is op zich een goed beeld wat op bepaalde punten echter mank gaat.

Hmm, waar gaat het mank?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor benefietdiner » 08 mei 2014 14:25

mealybug schreef:Lees dit eens en je denkt nooit meer op dezelfde manier over die tekening.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... elarij.pdf

Je doelt waarschijnlijk op het Oog van Horus.
Mij werd verteld dat is het alziend oog van God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De brede en smalle weg

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2014 14:46

mealybug schreef:Hmm, waar gaat het mank?


Ik had het over het beeld van de twee wegen... Waar dat mank gaat heb ik al aangegeven. Christenen leven niet in een isolement maar horen in de wereld te staan maar niet van de wereld te zijn. Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat bijvoorbeeld een dansschool aan de brede weg staat.... alsof dansen voor christenen verboden zou zijn... dat soort dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten