Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 08:37

Spreeuw schreef:In veel bevindelijk gereformeerde kerken worden de psalmen iso-ritmisch (oftewel niet-ritmisch, op hele noten) gezongen. In andere kerken wordt er wel ritmisch gezongen. Volgens mij is er geen Bijbelse reden om iso-ritmisch te zingen. Hetzelfde geldt denk ik voor ritmisch zingen, ook hier is geen Bijbelse reden voor. Toch vind ik ritmisch zingen muzikaler. Ik ben dan ook een voorstander van ritmisch zingen. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur heeft. Moet er wel of niet ritmisch gezongen worden, en waarom?


Er staat nergens "Gij zult ritmisch zingen" of "Gij zult isoritmisch zingen". Maar als je kijkt naar wat logisch is is dat ritmisch zingen. In de Bijbel werd er gewoon ritmisch gezongen, ook al staat dat nergens... en muziek zonder ritme (of met Isoritme) is niet echt gangbaar, bijna overal bevat muziek ritme, volgens mij kunnen we dat wel "natuurlijk" noemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 10:26

Jvslooten schreef: Willem Hendrik Zwart had de kerk weer eens vol en trok alle registers open. De Bovenkerk schudt dan op haar grondvesten. Nou, dat vind ik machtig. Echt waar".
Mijn jeugd doorgebracht onder het wekelijks orgelspel van deze organist in de Bovenkerk. Ik denk er regelmatig met heimwee aan terug. Zo zing ik de psalmen het liefst.

Maar niet ritmisch vind ik ook mooi, en een niet-ritmische psalmzangavond vind ik een fijne besteding op zijn tijd.

Maar.... als mijn geestelijke staat of ligging maar niet beoordeeld wordt door het feit dat ik ritmisch of
niet-ritmisch zing. Dat vind ik wel zo erg!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor benefietdiner » 02 mei 2014 10:31

mona schreef:Maar.... als mijn geestelijke staat of ligging maar niet beoordeeld wordt door het feit dat ik ritmisch of
niet-ritmisch zing. Dat vind ik wel zo erg!

Op het conto 'gereformeerd' wel hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 10:42

Ik denk dat je isoritme mogelijk kan waarderen als je er aan gewend bent. Maar als je dat niet bent is het vreselijk voor de meesten.... voor mij in ieder geval wel. Ik was in Italie een keer bij een Nederlandse dienst, er werd gevraagd of er zich een organist onder de kerkgangers bevond. Die was er wel maar hij kon alleen isoritmisch spelen. Dus dat gebeurde. Ik heb met gekromde tenen meegezongen.... ik vond het een regelrechte kwelling. Als je altijd ritmisch zingt is niet-ritmisch zingen zo ontzettend onnatuurlijk :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 10:46

Marnix schreef:Ik denk dat je isoritme mogelijk kan waarderen als je er aan gewend bent. Maar als je dat niet bent is het vreselijk voor de meesten.... voor mij in ieder geval wel. Ik was in Italie een keer bij een Nederlandse dienst, er werd gevraagd of er zich een organist onder de kerkgangers bevond. Die was er wel maar hij kon alleen isoritmisch spelen. Dus dat gebeurde. Ik heb met gekromde tenen meegezongen.... ik vond het een regelrechte kwelling. Als je altijd ritmisch zingt is niet-ritmisch zingen zo ontzettend onnatuurlijk :)

Er is niets zo gemakkelijk als op hele noten, in een vlot tempo, Psalmen te zingen.
Wij zingen een paar jaar ritmisch in onze gemeente, maar nog steeds hebben mensen moeite met bepaalde Psalmen die een nogal onlogisch ritme hebben.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2014 11:02

Marnix schreef:Ik denk dat je isoritme mogelijk kan waarderen als je er aan gewend bent. Maar als je dat niet bent is het vreselijk voor de meesten.... voor mij in ieder geval wel. Ik was in Italie een keer bij een Nederlandse dienst, er werd gevraagd of er zich een organist onder de kerkgangers bevond. Die was er wel maar hij kon alleen isoritmisch spelen. Dus dat gebeurde. Ik heb met gekromde tenen meegezongen.... ik vond het een regelrechte kwelling. Als je altijd ritmisch zingt is niet-ritmisch zingen zo ontzettend onnatuurlijk :)
schelpje3 schreef:Er is niets zo gemakkelijk als op hele noten, in een vlot tempo, Psalmen te zingen.
Wij zingen een paar jaar ritmisch in onze gemeente, maar nog steeds hebben mensen moeite met bepaalde Psalmen die een nogal onlogisch ritme hebben.

Dat ligt er dus echt aan wat je gewend bent.
Iso-ritmisch zingen kan ik echt niet. Niet op vlot tempo, niet op traag tempo.
Als je het gewend bent zal het best gemakkelijk zijn, maar dat is met alles zo ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Majiem » 02 mei 2014 11:04

Als je ritmisch gewend bent, is iso-ritmisch ook heel moeilijk. Daarbij voelt het onnatuurlijk en moet ik bekennen dat het meditatieve ervan aan me voorbijgaat..eer de regel uit is, weet ik al niet meer hoe het begon.

Ritmisch is niet persé gemakkelijk, vooral niet als je overstapt, maar voor mij persoonlijk wel aangenamer.

En ach, de één vind snel zingen oneerbiedig de ander vind datzelfde van het hele langzame.
Ik kan me er niet druk overmaken. Zing zoals ze dat in je gemeente gewend zijn, doe dat met heel je hart en laat een ander het op eigen wijze doen.
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 12:37

schelpje3 schreef:Er is niets zo gemakkelijk als op hele noten, in een vlot tempo, Psalmen te zingen.
Wij zingen een paar jaar ritmisch in onze gemeente, maar nog steeds hebben mensen moeite met bepaalde Psalmen die een nogal onlogisch ritme hebben.


Logisch want ze zijn het van jongsaf niet gewend. Maar kijk je over 40 jaar weer in de zelfde kerk, dan vindt iedereen ritmisch zingen makkelijk en logisch en isoritmisch zingen moeilijk en onlogisch.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 12:57

Marnix schreef:Logisch want ze zijn het van jongsaf niet gewend. Maar kijk je over 40 jaar weer in de zelfde kerk, dan vindt iedereen ritmisch zingen makkelijk en logisch en isoritmisch zingen moeilijk en onlogisch.

Marnix, doordat ik wel eens naar een andere kerk ga, switch ik nogal eens van ritmisch naar niet-ritmisch en dat gaat prima.
Sommige Psalmen hebben een onlogisch ritme, je moet midden in een 3 lettergrepig woord opeens de toon even vasthouden. Dat gaat vaak mis, 3 mensen zingen verder, de rest volgt het ritme.
Als ik naar een oude kerkdienst luister (ik heb nog cassettebandje met een krakkemikkige recorder) hoor ik dat er in de jaren 60 en 70 veel langzamer werd gezongen.
Ik was laatst in een GerGem gemeente, stelde me in op traag zingen en tot mijn verbazing werd daar vlot gezongen.
Mijn man die de Psalmen allemaal nog moest leren, was destijds blij met het niet-ritmisch zingen, zo heeft hij het sneller onder de knie kunnen krijgen zegt hij.
Hij kon zich nu concentreren op melodie en woord, hij zei, als ik ook nog op het ritme had moeten letten, was het heel lastig geworden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2014 13:44

schelpje3 schreef:Marnix, doordat ik wel eens naar een andere kerk ga, switch ik nogal eens van ritmisch naar niet-ritmisch en dat gaat prima.
Sommige Psalmen hebben een onlogisch ritme, je moet midden in een 3 lettergrepig woord opeens de toon even vasthouden. Dat gaat vaak mis, 3 mensen zingen verder, de rest volgt het ritme.
Als ik naar een oude kerkdienst luister (ik heb nog cassettebandje met een krakkemikkige recorder) hoor ik dat er in de jaren 60 en 70 veel langzamer werd gezongen.
Ik was laatst in een GerGem gemeente, stelde me in op traag zingen en tot mijn verbazing werd daar vlot gezongen.
Mijn man die de Psalmen allemaal nog moest leren, was destijds blij met het niet-ritmisch zingen, zo heeft hij het sneller onder de knie kunnen krijgen zegt hij.
Hij kon zich nu concentreren op melodie en woord, hij zei, als ik ook nog op het ritme had moeten letten, was het heel lastig geworden.

Toch ben ik er van overtuigd dat het voor iemand die iso-ritmisch heeft leren zingen moeilijk is om het ritmisch te doen, maar dat andersom zeker zo moeilijk is (ik denk zelfs moeilijker).
Ik kan het in elk geval niet. Mijn vrouw daarentegen, isoritmisch opgevoed, vindt ritmisch juist gemakkelijker en logischer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 13:59

Schelpje schreef:Marnix, doordat ik wel eens naar een andere kerk ga, switch ik nogal eens van ritmisch naar niet-ritmisch en dat gaat prima.
Sommige Psalmen hebben een onlogisch ritme, je moet midden in een 3 lettergrepig woord opeens de toon even vasthouden. Dat gaat vaak mis, 3 mensen zingen verder, de rest volgt het ritme.
Als ik naar een oude kerkdienst luister (ik heb nog cassettebandje met een krakkemikkige recorder) hoor ik dat er in de jaren 60 en 70 veel langzamer werd gezongen.
Ik was laatst in een GerGem gemeente, stelde me in op traag zingen en tot mijn verbazing werd daar vlot gezongen.
Mijn man die de Psalmen allemaal nog moest leren, was destijds blij met het niet-ritmisch zingen, zo heeft hij het sneller onder de knie kunnen krijgen zegt hij.
Hij kon zich nu concentreren op melodie en woord, hij zei, als ik ook nog op het ritme had moeten letten, was het heel lastig geworden.


Ik denk dat dat ook per berijming verschilt. 1773 vind ik vaak niet zo sterk als het gaat om of de woorden goed bij het ritme passen. Of de klemtoon en zo dan ook goed is. Dat vind ik met de nieuwere berijmingen een stuk beter. Ik merk eigenlijk nooit dat het ritme onlogisch is of niet aansluit bij de tekst. Dus dat heeft denk ik ook met berijming en gewenning te maken. Maar goed, smaken verschillen allicht. Ik vind niet-ritmisch zingen verschrikkelijk. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 14:06

StillAwake schreef:Toch ben ik er van overtuigd dat het voor iemand die iso-ritmisch heeft leren zingen moeilijk is om het ritmisch te doen, maar dat andersom zeker zo moeilijk is (ik denk zelfs moeilijker).
Ik kan het in elk geval niet. Mijn vrouw daarentegen, isoritmisch opgevoed, vindt ritmisch juist gemakkelijker en logischer...

En als je dan als dementerende in een instelling komt, zul je weer a ritmisch moeten gaan zingen. Want die mensen daar zingen zo. En prachtig! Vlekkeloos.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Majiem » 02 mei 2014 14:19

afhankelijk van de instelling dan..
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 14:24

Precies... Dan komt wat je van vroeger uit gewend bent weer boven. Maar als dat nu verandert in de kerken en men ritmisch zingt zal dat over 80 jaar in de verzorgingstehuizen ook zo zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Bambi » 02 mei 2014 15:40

Hier zijn 2 uitvoeringen van 'Groot is Uw trouw, o Heer'

De 1e is de Halleluja-huppel versie gezongen door Kees Kraayenoord
en de 2e is de behoudende versie door Remco Hakkert.

Ik moet toch zeggen dat ik liever de versie van Remco Hakkert hoor, die klinkt ook veel eerbiediger.

Versie 1 van Kees Kraayenoord:

https://www.youtube.com/watch?v=Tcz-e1_-Lw8


Versie 2 van Remco Hakkert:

https://www.youtube.com/watch?v=2e6g1BOayq0


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten