Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 19:19

In veel bevindelijk gereformeerde kerken worden de psalmen iso-ritmisch (oftewel niet-ritmisch, op hele noten) gezongen. In andere kerken wordt er wel ritmisch gezongen. Volgens mij is er geen Bijbelse reden om iso-ritmisch te zingen. Hetzelfde geldt denk ik voor ritmisch zingen, ook hier is geen Bijbelse reden voor. Toch vind ik ritmisch zingen muzikaler. Ik ben dan ook een voorstander van ritmisch zingen. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur heeft. Moet er wel of niet ritmisch gezongen worden, en waarom?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 19:25

Spreeuw schreef:In veel bevindelijk gereformeerde kerken worden de psalmen iso-ritmisch (oftewel niet-ritmisch, op hele noten) gezongen. In andere kerken wordt er wel ritmisch gezongen. Volgens mij is er geen Bijbelse reden om iso-ritmisch te zingen. Hetzelfde geldt denk ik voor ritmisch zingen, ook hier is geen Bijbelse reden voor. Toch vind ik ritmisch zingen muzikaler. Ik ben dan ook een voorstander van ritmisch zingen. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur heeft. Moet er wel of niet ritmisch gezongen worden, en waarom?


Dit gaat over smaak en daar valt nu eenmaal niet over te twisten.
Dus moet er niets

Jvslooten

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 19:25

Wij zingen iso-ritmisch, net als de rest van Urk trouwens. En dat bevalt mij prima.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor benefietdiner » 01 mei 2014 19:47

Spreeuw schreef:In veel bevindelijk gereformeerde kerken worden de psalmen iso-ritmisch (oftewel niet-ritmisch, op hele noten) gezongen. In andere kerken wordt er wel ritmisch gezongen. Volgens mij is er geen Bijbelse reden om iso-ritmisch te zingen. Hetzelfde geldt denk ik voor ritmisch zingen, ook hier is geen Bijbelse reden voor. Toch vind ik ritmisch zingen muzikaler. Ik ben dan ook een voorstander van ritmisch zingen. Ik ben benieuwd wat jullie voorkeur heeft. Moet er wel of niet ritmisch gezongen worden, en waarom?

Voornamelijk de ‘Psalmen’ zijn ritmisch gecomponeerd.
iso-ritmisch is gekomen omdat mensen (boeren) de wijs niet konden houden, het is dus surrogaat. :D

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 19:47

rotterdam schreef:Dit gaat over smaak en daar valt nu eenmaal niet over te twisten.
Dus moet er niets


Waarom is de smaak van veel gereformeerden dan iso-ritmisch? Dat strookt niet met de muziekregels, lijkt me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 19:52

Jvslooten schreef:Wij zingen iso-ritmisch, net als de rest van Urk trouwens. En dat bevalt mij prima.


De G.G. van Kootwijkerbroek zong heel lelijk iso-ritmisch d.w.z. ze zongen achter het orgel aan.
De organisten vroegen zich af of het probleem misschien aan hun manier van begeleiden lag en besloten een deskundige van buitenaf te raadplegen. Ze kwamen uit bij drs. Piet den Uil uit Oud-Alblas, die onder andere workshops voor organisten verzorgt. Toen Den Uil opnames van de gemeentezang in Kootwijkerbroek hoorde, was hij verbaasd: zo’n trage inzet had hij nog nooit ergens meegemaakt.

luister zelf ; http://www.refdag.nl/muziek/gereformeer ... o_1_759535

Na vijf workshops kwam het organistenteam erachter dat het probleem vanaf de orgelbank moeilijk aan te pakken was. „We concludeerden dat we te maken hadden met diep ingesleten gedrag en dat pas je als organist niet zomaar even aan”, aldus Rutger Baan in het artikel.

Daarom werd ervoor gekozen de kwestie breder aan te pakken en een „klankbordvergadering” te beleggen onder leiding van Den Uil, waar ook de predikant, ds. G. Beens, enkele kerkenraadsleden en een aantal gemeenteleden aanwezig waren. Besloten werd rechtstreeks met de gemeente te communiceren en een psalmzangavond te beleggen om de „nieuwe zangaanpak” te oefenen.

het resultaat ; http://kerkenmuziek.nl/mp3/Na%20traject ... rs%209.mp3

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 19:53

Spreeuw schreef:Waarom is de smaak van veel gereformeerden dan iso-ritmisch? Dat strookt niet met de muziekregels, lijkt me.


Onbelangrijk - laat die mensen - als ze dat mooi vinden.
We wonen in een vrij land - ze verplichten jou en mij toch niets

Jvslooten

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 19:57

benefietdiner schreef:iso-ritmisch is gekomen omdat mensen (boeren) de wijs niet konden houden, het is dus surrogaat. :D
Dat verklaard vast waarom er op het kleine, iso-ritmische Urk een dikke veertig actieve zangkoren zijn. :mrgreen:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 20:29

rotterdam schreef: Onbelangrijk - laat die mensen - als ze dat mooi vinden.
We wonen in een vrij land - ze verplichten jou en mij toch niets


Natuurlijk moeten ze dat zelf weten. Ik vroeg me alleen af of er ook goede, of mogelijk Bijbelse redenen voor zijn om af te wijken van de muziekregels.

Jvslooten

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 20:47

Spreeuw schreef:Natuurlijk moeten ze dat zelf weten. Ik vroeg me alleen af of er ook goede, of mogelijk Bijbelse redenen voor zijn om af te wijken van de muziekregels.

Welke muziekregels?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 20:55

Jvslooten schreef: Welke muziekregels?


In elk muziekstuk is een specifiek ritme te herkennen, waarbij je de ene noot sneller zingt/speelt dan de andere. Dit ligt in de aard van de muziek. En ook de psalmen kunnen ritmisch gezongen worden. Als je dit niet doet, wijk je af van de aard van de muziek.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2014 20:59

Jvslooten schreef:Dat verklaard vast waarom er op het kleine, iso-ritmische Urk een dikke veertig actieve zangkoren zijn. :mrgreen:


Dat verklaarT het inderdaad: ze balen zo van dat niet-ritmisch zingen dat ze hun toevlucht nemen tot een koor waar ze wél gewoon ritmisch kunnen zingen en ook nog eens wat anders dan alleen de psalmen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jvslooten

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 21:02

„Niet-ritmische gemeentezang heeft de geschiedenis tegen. Het zou alzo niet moeten zijn, want de psalmen zijn van oorsprong ritmisch gezet. Anderzijds heb ik geen enkel bezwaar tegen hele noten, als het maar stichtend en waardig is. Ik heb wel eens ergens op zondag Psalm 68:10 geklokt: 4 minuten en zeventien seconden. Snap je, dan moet het steeds langzamer, omdat het dan steeds eerbiediger zou worden.

Gemeentezang moet stijlvol zijn. Dat is een belangrijkere afweging dan de kwestie wel of niet-ritmisch. Ik heb er bij voorbeeld moeite mee als een gemeente wel gelijk met de organist inzet maar iedereen loopt apart binnen. Dat is net de Tour de France. Jawel, een oneerbiedige vergelijking, maar het is ook oneerbiedig als een organist het slotakkoord vast moet houden totdat iedereen over de streep is.

Ritmisch zingen kan trouwens ook oneerbiedig zijn. Vaak is dat een jachtpartij. Een voorbeeld van stichtelijke ritmische samenzang vind ik op de Theologische Hogeschooldag in Kampen. Ik ben daar vaak geweest en ging dan achterin de kerk in een hoekje staan luisteren. Willem Hendrik Zwart had de kerk weer eens vol en trok alle registers open. De Bovenkerk schudt dan op haar grondvesten. Nou, dat vind ik machtig. Echt waar".

(...)

„Waardering voor niet-ritmische samenzang heeft ook dr. G. Puchinger, oud-hoofd van het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme. Elke gemeente moet gewoon zingen zoals zij dat zelf wil. Je zingt voor God en daarbij moet je jezelf zijn. Dat is één. Twee: ritmisch zingen is wel levendiger, is ook beter, en dat niet alleen op historische gronden. Het op hele noten zingen ontaardt vaak in een dreun. Maar aan de andere kant verhoogt iso-ritmische gemeentezang wel de meditatie. Je kunt beter nadenken over datgene wat je zingt. Er gaat rust van uit, vertrouwdheid.

Er zit een stuk spanning tussen het meditatieve en het muzikale aspect van gemeentezang. Maar die spanning hoeft geen tegenstelling te vormen. Je kunt dus zeggen dat gemeentezang op hele noten meer meditatief dan muzikaal is, zonder dat beide aspecten elkaar bestrijden. Het meditatieve element is in een eredienst nu eenmaal onmisbaar. Veel mensen doen voor de dienst niet anders dan praten. Dan denk ik: Waar kom je nou toch voor?

(„Hele noten verhogen de meditatie", Reformatorisch Dagblad, 3 Okt. 1989, J. van 't Hul.)

Jvslooten

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 21:20

JeeWee schreef:Dat verklaarT het inderdaad: ze balen zo van dat niet-ritmisch zingen dat ze hun toevlucht nemen tot een koor waar ze wél gewoon ritmisch kunnen zingen en ook nog eens wat anders dan alleen de psalmen...

Haha. Dat je nog geen mishagen in jezelf hebt vanwege de vele hatelijke onzin die je hier spuit verwonderd mij.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ritmisch of iso-ritmisch zingen?

Berichtdoor JeeWee » 01 mei 2014 21:53

Jvslooten schreef:Haha. Dat je nog geen mishagen in jezelf hebt vanwege de vele hatelijke onzin die je hier spuit verwonderd mij.


Mishagen? zo zo!

Ik kan alleen heel slecht aan die ongefundeerde behoudendheid waar je mee loopt te kwakken!
Behoudend betekent bij jou kennelijk 'houden wat we hebben' en nakakelen wat er altijd altijd al gezegd is...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten