benefietdiner schreef:iso-ritmisch is gekomen omdat mensen (boeren) de wijs niet konden houden, het is dus surrogaat.
Klinkklare onzin. Misschien konden mensen de wijs niet houden. Zou kunnen. Maar daarmee is het nog geen surrogaat.
Elke religie bepaalt zelf wat ze gelooft en hoe ze handelt. Dat wordt trouwens ook op elkaar afgestemd. Ik ken het bevindelijk gereformeerde protestantisme een beetje en ik denk dat de wijze van zingen nauw samenhangt met de gebezigde theologie.
Het kan zijn dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee is het nog geen slecht aftreksel van een origineel. Welnee, dit zingen hoort bij deze religieuze groep en is dus authentiek. Het is zelf een origineel (en geen surrogaat).
In religie, ook in christendom, zijn er vele, vele originelen. Die hebben natuurlijk allemaal de pretentie dat ze universele geldigheid hebben, maar dat slaat natuurlijk dood op al die andere originelen. De aloude misvatting: ik geloof iets, dus iedereen moet het geloven. Gebeurt niet. Nooit.
Dat is altijd het zwakke punt van exclusiviteit. Dat het zich niet in de breedte kan bewijzen en zichzelf daarmee veroordeelt tot een kleine, geïsoleerde gemeenschap die de waarheid conserveert in eigen kring.
Maar op zichzelf is een religie vaak niet met zichzelf in tegenspraak. En klopt het gewoon. Wat ze denken en zeggen is ook wat ze doen. Geldt naar mijn mening ook voor dit voorbeeld, van het iso-ritmisch zingen (mooie term voor traag zingen op hele noten).
Dit klagende, jankende, boerse stoempgezang komt wel een beetje overeen met hoe men zich God voorstelt: "...daar uw golven, daar uw baren...mijn benauwde ziel vervaren...".
God wordt ervaren als een dreigende en angstaanjagende zee.
"Het is geen vreemde die het je aandoet".
Hoe zing je dan? Wel, met z'n allen, keihard en heel lang achter elkaar, in de hoop dat je nog gehoord wordt. Je longen uit je lijf, want anders verdrink je! Isoritmisch zingen is het geluid van een verloren bemanning die het zinkend schip onder zich voelt wegzakken. Je hoort de angst. Klopt precies met de theologie.
Toch is dit, op het oog zo onbelangrijke fenomeen, ook erg interessant. Want het werkt ook andersom: als er iets ingrijpend verandert aan de handelingen (in dit geval de wijze van zingen) dan zit daar vaak ook een theologische verandering achter.
Ergens in deze draad ving ik op dat in sommige Gereformeerde Gemeenten tegenwoordig opvallend pittiger (sneller?) gezongen werd dan men vermoedde.
Dan denk ik: hé, er zit verandering in de lucht. Op het oog een kleine verandering, maar daar zit iets diepgaanders achter. Kennelijk is er tijd en ruimte gekomen om anders te denken over waarom er langzaam gezongen moet worden. 't Mag ook wat sneller. Waarom zo in één keer? Voer voor theologen.
Ik heb wel een idee van die theologische verandering, maar daar gaat dit topic niet over.
(wie licht een tipje van deze sluier op?).
Het oude gezegde gaat nog steeds op: je herkent het geestelijke gehalte (en de theologie, denk ik erbij) aan
gewaad, praat, gelaat en daad.
Een bevindelijk rijmpje uit den ouden doos.
gravo