Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 12:03

Vandaag is het precies 10 jaar geleden dat de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) ontstond. Deze kerk is ontstaan uit een fusie van drie kerken: de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden. Tegenstanders van de fusie verenigden zich in de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) en de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland (VGKN).

De fusie heeft voor veel onrust gezorgd in kerkelijk Nederland. Zo kwamen er rechtszaken over het bezit van kerkelijke goederen. Maar wat erger is: de band van liefde tussen degenen die wel en niet met de fusie meegingen, werd dikwijls verslechterd. Vooral in kleinere dorpen waar de kerk scheurde, keken/kijken mensen elkaar zelfs niet of nauwelijks meer aan.

Uit een enquête van het Nederlands Dagblad onder 800 lezers die lid zijn van de PKN blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden wil dat de PKN streeft naar eenheid met de kleinere gereformeerde kerkgenootschappen.

De scriba van de HHK, ds. R.W. Mulder uit Leerbroek, zegt weinig te zien in contacten met de PKN. Ds. R. van Kooten (HHK-predikant te Apeldoorn) zegt voorlopig meer te zien in het wederzijds openstellen van de kansels voor predikanten uit de PKN en de HHK. Hij zegt: "Hierdoor raken we op een natuurlijke manier weer met elkaar in gesprek." De predikant hoopt dat onderlinge contacten kunnen uitgroeien tot een federatie van beide kerkgenootschappen.

Ds. Mulder en ds. Van Kooten lijken een tegengestelde visie te hebben m.b.t. contacten tussen PKN en HHK. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 10 sep 2014 09:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 01 mei 2014 12:08

Van harte gefeliciteerd PKN!

Voor wat betreft eenheid binnen het protestantisme; men zou zeker in gesprek met elkaar kunnen gaan om te bespreken waar de pijnpunten liggen en hoe die opgelost kunnen worden op termijn.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor EdW » 01 mei 2014 12:29

Spreeuw schreef: Ds. Mulder en ds. Van Kooten lijken een tegengestelde visie te hebben m.b.t. contacten tussen PKN en HHK. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Moet er weer meer contact gezocht worden tussen de PKN en de HHK of juist niet? Moeten beide kerkgenootschappen weer met elkaar samengaan in een kerkverband of juist niet?

In veel lokale gemeenten zit nog zoveel pijn over deze scheuring, dat samengaan op dit moment echt niet realistisch is. Maar het zou al geweldig zijn als de lokale gemeenten met elkaar in gesprek zouden gaan en er zo van onderop enige toenadering zou komen.
Maar ik ben bang dat we eerst één of twee generaties verder moeten zijn voordat er een voorzichtige samenwerking of toenadering kan komen tussen de PKN en de HHK.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 13:23

EdW schreef:In veel lokale gemeenten zit nog zoveel pijn over deze scheuring, dat samengaan op dit moment echt niet realistisch is. Maar het zou al geweldig zijn als de lokale gemeenten met elkaar in gesprek zouden gaan en er zo van onderop enige toenadering zou komen.
Maar ik ben bang dat we eerst één of twee generaties verder moeten zijn voordat er een voorzichtige samenwerking of toenadering kan komen tussen de PKN en de HHK.


Als de HHK echt hervormd wil blijven (en dit was/is ook zeker de bedoeling), dan is ze geroepen om contact te zoeken met de PKN. Dus moet de toenadering er nu al zijn. In de oude situatie (dus van voor mei 2004) zaten zowel vrijzinnigen en Gekrookte Rieters in 1 (!!) kerkverband: de Nederlandse Hervormde Kerk, dus er was contact tussen de verschillende stromingen binnen de NH-Kerk. De uitspraak van ds. Mulder voldoet niet aan het hervormde gedachtegoed. Ik ben bang dat de HHK steeds meer een afgescheiden karakter gaat dragen. Je ziet dat nu al aan de vele overschrijvingen van leden van afgescheiden kerken naar de HHK. Daarvan komen zelfs mensen binnen afzienbare tijd in de kerkenraad van een HHK-gemeente, waardoor ook het beleid binnen een gemeente een meer afgescheiden karakter gaat dragen. Concreet zie je dat bijvoorbeeld aan het beroepingswerk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 13:34

Spreeuw schreef:
Als de HHK echt hervormd wil blijven (en dit was/is ook zeker de bedoeling), dan is ze geroepen om contact te zoeken met de PKN. Dus moet de toenadering er nu al zijn. In de oude situatie (dus van voor mei 2004) zaten zowel vrijzinnigen en Gekrookte Rieters in 1 (!!) kerkverband: de Nederlandse Hervormde Kerk, dus er was contact tussen de verschillende stromingen binnen de NH-Kerk. De uitspraak van ds. Mulder voldoet niet aan het hervormde gedachtegoed. Ik ben bang dat de HHK steeds meer een afgescheiden karakter gaat dragen. Je ziet dat nu al aan de vele overschrijvingen van leden van afgescheiden kerken naar de HHK. Daarvan komen zelfs mensen binnen afzienbare tijd in de kerkenraad van een HHK-gemeente, waardoor ook het beleid binnen een gemeente een meer afgescheiden karakter gaat dragen. Concreet zie je dat bijvoorbeeld aan het beroepingswerk.


Een heel goede analyse - helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor elbert » 01 mei 2014 15:31

EdW schreef:Maar ik ben bang dat we eerst één of twee generaties verder moeten zijn voordat er een voorzichtige samenwerking of toenadering kan komen tussen de PKN en de HHK.
Ik denk het ook. En dan geldt ook nog eens dat waarschijnlijk men niet meer zo orthodox is als nu, gezien de voorbeelden uit het verleden, zie bijvoorbeeld de geschiedenis van de GKV en NGK, die de rechtzinnigheid ook niet meer zo hoog in het vaandel hebben staan als vroeger.
En dat is nu net de spagaat van kerkelijk Nederland: ofwel men heeft de rechtzinnigheid hoog in het vaandel en staat op zichzelf, ofwel men relativeert die en zoekt samenwerking.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Majiem » 01 mei 2014 15:56

elbert schreef:En dat is nu net de spagaat van kerkelijk Nederland: ofwel men heeft de rechtzinnigheid hoog in het vaandel en staat op zichzelf, ofwel men relativeert die en zoekt samenwerking.


Maar dat kun je toch niet zeggen van de GG en GGiN?
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor elbert » 02 mei 2014 10:25

Majiem schreef:Maar dat kun je toch niet zeggen van de GG en GGiN?
Voor samengaan zal men de onderlinge leerstellige verschillen moeten relativeren. Maar dat zal voorlopig niet gebeuren denk ik.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 11:28

elbert schreef:Voor samengaan zal men de onderlinge leerstellige verschillen moeten relativeren. Maar dat zal voorlopig niet gebeuren denk ik.


Dat klopt. Maar als kerken dan samengaan en de leerstelligheden worden gerelativeerd, kan dat weer heel goed tot scheuringen leiden. Je hebt dat in 2004 gezien met de fusie van drie kerken tot PKN. Het homohuwelijk was, volgens mij, maar dit weet ik niet zeker, al toegestaan in de Gereformeerde Kerken, maar niet in de hervormde kerk. Toen zij in 2004 samengingen, werd dit punt van de gereformeerden overgenomen: het homohuwelijk is toegestaan in de PKN. Gevolg is dat dit een heet hangijzer is voor diverse hervormde gemeenten. Dit was een van de belangrijkste punten waardoor zij niet met de PKN meekonden. Ook verschillende belijdenissen van de lutheranen die in de kerkorde van de PKN werden opgenomen, was een punt van kritiek voor vele hervormden, waardoor een nieuwe kerk ontstond: de HHK.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 11:37

Spreeuw schreef:Dit was een van de belangrijkste punten waardoor zij niet met de PKN meekonden. Ook verschillende belijdenissen van de lutheranen die in de kerkorde van de PKN werden opgenomen, was een punt van kritiek voor vele hervormden, waardoor een nieuwe kerk ontstond: de HHK.


Al honderden jaren was de N.H.K. een modaliteitenkerk - van gekrookte riet groeperingen tot vrijzinnig.

Niets nieuws onder de zon.

Wat al jaren geaccepteerd werd was plotseling een "heet hangijzer".

En waarom een nieuwe kerk ? En geen aansluiting gezocht bij b.v. de G.G. of de C.G.K. ?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor learsi » 02 mei 2014 12:14

Kanselruil geeft een bepaalde verbondenheid met een deel van de PKN aan.

Een en ander geeft aan dat zich af te scheiden een te grote stap is geweest?
En dat er zijn die zich dat nu realiseren?

Een deel van de HHK zal zich in zo een uitspraak van van Kooten niet zo goed kunnen vinden schat ik.
Ze hebben de PKN met reden verlaten.
Ben benieuwd waarom ds. Mulder weinig(dus wel iets :) ) in contacten met de PKN ziet.

h.g
Learsi

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 12:25

Ik heb het altijd een moeilijke en verdrietige zaak gevonden. Al kerk ik met grote regelmaat in de HHK, ik kan er vooralsnog geen lid van worden. Ik zie nog steeds de verdeeldheid binnen sommige families door de scheuring, alhoewel de scherpe randjes er vanaf zijn, de barstjes zitten er toch.

Spreeuw schreef:Ik ben bang dat de HHK steeds meer een afgescheiden karakter gaat dragen. Je ziet dat nu al aan de vele overschrijvingen van leden van afgescheiden kerken naar de HHK. Daarvan komen zelfs mensen binnen afzienbare tijd in de kerkenraad van een HHK-gemeente, waardoor ook het beleid binnen een gemeente een meer afgescheiden karakter gaat dragen
Ja het is zeker merkbaar. Wat ik jammer vind. Ik ben gereformeerde bonder in hart en nieren, maar dit wordt een stroming in de marge. Waar moet je nog naar toe?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 13:04

mona schreef:Ik ben gereformeerde bonder in hart en nieren, maar dit wordt een stroming in de marge. Waar moet je nog naar toe?


Valt wel mee hoor mona

Confessioneel 460.000 26%
Gereformeerde Bond 280.000 16%

Da's altijd nog aanmerkelijk meer dan de HHK (+/- 60.000)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 13:10

mona schreef:Ik heb het altijd een moeilijke en verdrietige zaak gevonden. Al kerk ik met grote regelmaat in de HHK, ik kan er vooralsnog geen lid van worden. Ik zie nog steeds de verdeeldheid binnen sommige families door de scheuring, alhoewel de scherpe randjes er vanaf zijn, de barstjes zitten er toch.
Ja het is zeker merkbaar. Wat ik jammer vind. Ik ben gereformeerde bonder in hart en nieren, maar dit wordt een stroming in de marge. Waar moet je nog naar toe?

Is niet alleen daar mona. In mijn familie zitten nogal wat CGKers en daar zit zo'n verschil tussen.
Deze kerkscheuring is nog te kort geleden, daar moeten eerst wat generaties overheen gaan en dan zal men vragen: hoe zat het nu ook alweer?
Wie van de huidige jonge generatie, kan nog het verhaal over de GGiN zo oplepelen?
Er is volgens mij niets zo splitsend of bindend, als het geloof met de daarbij behorende kerk(en).

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 13:30

rotterdam schreef:Gereformeerde Bond 280.000 16%

Er zit een verschil in tussen het GB zijn en en het zich noemen.
Citaat christipedia:
Het aantal officiële leden van de Gereformeerde Bond is 8000 (anno 2011). Het aantal PKN'ers dat zich 'bonder' noemt is 290.000 (anno 2011)

Ik kan alleen voor mezelf spreken, en weet dat ik me soms best ontheemd voel na de scheuring.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten