Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Optimatus » 16 aug 2014 21:00

En herrie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 aug 2014 21:21

rotterdam schreef:Dat begrijp ik :D ik heb hetzelfde met "volle evangelie gemeente, pinkstergemeente en de baptisten. Staan allemaal met hun handen omhoog, roepen zo nu en dan "halleluja" en iedereen mag preken (en dat is soms wel te merken ook) #-o . Ook één pot nat. :mrgreen:



Mee eens hoor :)
Maar ik heb nog maar een paar keer meegemaakt dat iedereen mag preken..
Is niet overal zo, eigenlijk vrij weinig.
Optimatus schreef:En herrie.


Als je het als reactie zegt op dat van rotterdam, beetje vreemd.
Als men God vereert, wie ben jij of wie is de mens om dat herrie te noemen?
Er staat in de Psalmen; Loof de Heer o mijn ziel, EN AL WAT IN MIJ IS, Zijn heilige naam.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Optimatus » 16 aug 2014 21:27

Ik ben gewoon niet zo dol op de muzikale uitingen in de pinkster- en evangelische gemeenten. Ik ben daar, denk ik, te behoudend voor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor EenVasteBurcht » 16 aug 2014 21:55

^ Dit is toch wel heel opvallend. In de Katholicisme draad zeg je dat je moet voorzichtig zijn om andere christenen hun opvattingen aan te vallen, en hier noem je de lofprijzing van miljoenen mensen (en een groeiende groep mensen ook nog) 'herrie'?

Beetje hypocriet niet?

Gelukkig is het voor de HEERE allemaal geen herrie. Of het nu psalm 1 op hele noten op een vals orgel is met een gemeente die er langzaam achteraan zingt, of een amateuristisch opwekkingsbandje dat uit de maat speelt, het is allemaal tot Gods eer. Al betekent dat niet dat we de muzikale elementen van aanbidding mogen laten versloffen als dat ook beter kan ;)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Optimatus » 16 aug 2014 21:59

Ik vind bepaalde muziekvormen gewoon niet mooi, mag ik dat zeggen? Ja? Dank je wel! Zing ze, schreeuw, doe wat je wilt, maar ik vind ze niet mooi. C'est tout.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 aug 2014 13:57

Ja hoor mag je best vinden dat het je smaak niet is.
Ik zeg zelf alleen dat we niet snel moeten veroordelen als God op een bepaalde manier door een mens heen werkt.

Zo kende ik ook kritiek uit mijn omgeving. Als ik zei dat ik graag iets van Gods liefde zou willen laten zien aan de mensen om mij heen, dan kon ik dat volgens hun beter niet doen.

Als God iemand roept of diegene bijstaat met zijn Geest, wie zijn wij om te zeggen dat dit een 'achterlijk' of 'niet zo slim' idee is?
Dat zou dus betekenen dat je tegen God ingaat omdat Hij iemand wilt zenden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Optimatus » 17 aug 2014 15:02

Daar heb je een goed punt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 01 sep 2014 21:04

rotterdam schreef:Bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels en de Augsburgse Confessie zijn beide erkend door de PKN, maar deze geschriften spreken elkaar op sommige punten tegen.

Spreeuw schreef:Geef eens een paar voorbeelden aub


Er zijn meerdere voorbeelden, maar ik heb niet zoveel zin om dat allemaal uit te spitten. Hierbij heb ik 1 voorbeeld voor je gevonden, waar de Dordtse Leerregels en de Augsburgse Confessie duidelijk met elkaar in strijd zijn.


Dordtse Leerregels
Het vijfde hoofdstuk van de leer
Over de volharding der heiligen


5-6. Want God, Die rijk is in barmhartigheid, neemt, naar het onveranderlijk voornemen der verkiezing, den Heiligen Geest van de Zijnen, ook zelfs in hun droevig vallen, niet geheel weg, en laat hen zó ver niet vervallen, dat zij van de genade der aanneming en van den staat der rechtvaardigmaking uitvallen, of dat zij zondigen ten dode, of tegen den Heiligen Geest, en, van Hem geheel verlaten zijnde, zichzelven in het eeuwig verderf storten.


Maar wat zegt de Augsburgse Confessie? Heel duidelijk het tegenovergestelde:

Veroordeeld worden de wederdopers die ontkennen dat degenen die eenmaal gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest kunnen verliezen, en ook zij die beweren dat sommigen in dit leven een zo grote staat van volkomenheid kunnen bereiken dat zij niet kunnen zondigen.


Samengevat:
DL: Gods kinderen kunnen de Heilige Geest niet verliezen
AC: Gods kinderen kunnen de Heilige Geest wel verliezen

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Teus » 01 sep 2014 21:19

Ach, in beide beweringen gaat er iets mis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor mona » 03 sep 2014 10:28

Wat vinden jullie van dit artikel?
Moet er op deze dag wel of niet stil gestaan worden bij de gevolgen die de scheuring met zich mee bracht?
Zelf krijg ik het gevoel dat er twee diensten gehouden moeten worden:
*één waar alleen naar buiten toe het mooie van de PKN mag worden gezien (waar WA en Maxima bij zijn)
*één toekomstige dienst waarbij ruimte is voor schuldbelijdenis (zullen daar WA en Maxima dan ook bij zijn? En zal die dienst er ook daadwerkelijk komen?)

Bron: cip.nl

De Protestantse Kerk in Nederland bestaat in 2014 tien jaar. Dat wordt op 14 september gevierd, bij de start van het nieuwe kerkelijke seizoen, vanuit de kerk De Fontein in Nijkerk. De dienst, waarbij onder andere koning Willem-Alexander en koningin Maxima aanwezig zullen zijn, wordt live uitgezonden. De kerkdienst is een missionair moment voor de kerk. "In deze dienst willen we vooral naar buiten toe duidelijk maken waar we als kerk voor staan." Dat meldt scriba dr. A.J. Plaisier in een schrijven aan het Hervormd Overleg.

Het Hervormd Overleg vindt dat het tienjarig bestaan van de PKN niet echt reden voor een feestje. De totstandkoming van de PKN ging destijds gepaard met veel kerkscheuringen. Onder andere de Hersteld Hervormde Kerk is hieruit ontstaan. In een brief meldt het Hervormd Overleg: "Het tienjarig bestaan van de Protestantse Kerk is niet voor een ieder aanleiding voor een viering. [..] U meldt dat u bij deze viering niet zozeer wilt terugblikken naar het verleden, maar vooral vooruit wilt kijken [..] De transformatie van de oude Nederlandse Hervormde Kerk in de Protestantse Kerk in Nederland heeft een aanzienlijk deel doen achterblijven in de Hersteld Hervormde Kerk. In heel veel hervormde gemeenten zijn diepe wonden geslagen die tot op de dag van vandaag schrijnen. Het lichaam van Christus is in 2004 op veel plaatsen verbroken."

Arjan Plaisier schrijft in een reactie dat hij hoopt dat er in een andere dienst een weg zal zijn waarin mensen elkaar weer zullen vinden en het tot wederzijdse schuldbelijdenis komt. Aan het element van schuldbelijdenis en verzoening zal tijdens de jubileumdienst echter geen ruimte worden gegeven, zo valt uit de brief op te maken. Dat bevestigt ook de woordvoerder van de PKN desgevraagd. Wel nodigt Arjan Plaisier het Hervormd Overleg indirect uit tot een toekomstige dienst waarbij er ruimte is voor schuldbelijdenis.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor tulp » 03 sep 2014 12:11

"De totstandkoming van de PKN ging destijds gepaard met veel kerkscheuringen. Onder andere de Hersteld Hervormde Kerk is hieruit ontstaan."

Er wordt gesproken over veel kerkscheuringen. Ik weet van de Hersteld Hervormde Kerk en de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland.
Weet iemand iets over de rest van de kerkscheuringen, of waren het er niet 'veel'?
Natuurlijk is iedere scheuring er een teveel, maar ik ben benieuwd waar dit 'veel' vandaan komt.

Riska

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Riska » 03 sep 2014 12:19

Het waren de enige twee die niet meegingen inde PKN

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor elbert » 03 sep 2014 12:23

De Gereformeerde Kerk op Urk is ook gescheurd vanwege de fusie, zij het wat later (in 2005). Het afgescheiden deel vormt nu de CGK Ichthus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 12:27

Best wel spijtig want volgens mij hadden die kerkgenootschappen ook gewoon prima meegekund in de PKN. Vervolgens nog de 3G gemeenten erbij en je kan zowaar spreken over eenheid binnen het protestantisme in Nederland.

Riska

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Riska » 03 sep 2014 12:36

Faramir schreef:Best wel spijtig want volgens mij hadden die kerkgenootschappen ook gewoon prima meegekund in de PKN. Vervolgens nog de 3G gemeenten erbij en je kan zowaar spreken over eenheid binnen het protestantisme in Nederland.

Dat had ook gewoon gekund, want ten diepste is er niet veel veranderd bij de fusie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten