Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor mona » 03 sep 2014 12:41

Maar wat vinden jullie hiervan (van de twee verschillende diensten)

mona schreef:Wat vinden jullie van dit artikel?
Moet er op deze dag wel of niet stil gestaan worden bij de gevolgen die de scheuring met zich mee bracht?
Zelf krijg ik het gevoel dat er twee diensten gehouden moeten worden:
*één waar alleen naar buiten toe het mooie van de PKN mag worden gezien (waar WA en Maxima bij zijn)
*één toekomstige dienst waarbij ruimte is voor schuldbelijdenis (zullen daar WA en Maxima dan ook bij zijn? En zal die dienst er ook daadwerkelijk komen?)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Riska

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Riska » 03 sep 2014 15:51

Er mag best bij stilgestaan worden. De PKN kwam uiteindelijk tot stand na pakweg 25 jaar (of meer) "Samen op Weg".
Ach ja - schuldbelijdenis... krijg je weer de vraag wie nou schuldig was: de PKN of de HHK... je komt er niet ver mee.
Ik zou zeggen: erken dat het aan beide kanten pijn heeft gedaan en laat het daarbij.
In veel plaatsen is er al lang weer sprake van enige samenwerking...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:00

mona schreef:Maar wat vinden jullie hiervan (van de twee verschillende diensten)

Wat vinden jullie van dit artikel?
Moet er op deze dag wel of niet stil gestaan worden bij de gevolgen die de scheuring met zich mee bracht?
Zelf krijg ik het gevoel dat er twee diensten gehouden moeten worden:
*één waar alleen naar buiten toe het mooie van de PKN mag worden gezien (waar WA en Maxima bij zijn)
*één toekomstige dienst waarbij ruimte is voor schuldbelijdenis (zullen daar WA en Maxima dan ook bij zijn? En zal die dienst er ook daadwerkelijk komen?)


Het lijkt me wel goed als er tijdens die viering stil gestaan wordt bij de scheuring die plaatsvond op 1 mei 2004. Ik vind het alleen niet nodig om hier twee aparte diensten voor te organiseren.

Het Hervormd Overleg heeft er ook op aangedrongen om tijdens de viering stil te staan bij het verleden en de scheuring. Dr. Arjan Plaisier schrijft als antwoord hierop dat de kerkdienst waarin stilgestaan wordt bij het tien­jarig bestaan van de PKN "een missionair moment" is. "In deze dienst willen we vooral naar buiten toe duidelijk maken waar we als kerk voor staan."

Het gaat in deze dienst in Nijkerk dus niet alleen om het vieren van het tienjarig bestaan, maar ook om te laten zien waar de PKN als kerk voor staat. Ik vind dit wel een goede opzet. Daarom lijkt het me niet nodig om nog een aparte dienst te houden voor schuldbelijdenis. Je kunt inderdaad eindeloos lang twisten over wie gelijk heeft: de PKN of de bezwaarde. Het lijkt me daarom niet nodig.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:07

Riska schreef:Er mag best bij stilgestaan worden. De PKN kwam uiteindelijk tot stand na pakweg 25 jaar (of meer) "Samen op Weg".
Ach ja - schuldbelijdenis... krijg je weer de vraag wie nou schuldig was: de PKN of de HHK... je komt er niet ver mee.
Ik zou zeggen: erken dat het aan beide kanten pijn heeft gedaan en laat het daarbij.
In veel plaatsen is er al lang weer sprake van enige samenwerking...


Het SoW-proces begon al in 1961.

In welke plaatsen is er al sprake van enige samenwerking tussen PKN en HHK? Bij mijn weten zijn ze vrijwel overal nog strikt gescheiden van elkaar.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor mealybug » 08 sep 2014 19:14

tulp schreef:"De totstandkoming van de PKN ging destijds gepaard met veel kerkscheuringen. Onder andere de Hersteld Hervormde Kerk is hieruit ontstaan."

Er wordt gesproken over veel kerkscheuringen. Ik weet van de Hersteld Hervormde Kerk en de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland.
Weet iemand iets over de rest van de kerkscheuringen, of waren het er niet 'veel'?
Natuurlijk is iedere scheuring er een teveel, maar ik ben benieuwd waar dit 'veel' vandaan komt.


Door allerlei mensen aan wie Paulus' woorden niet besteed waren:


1 En ik, broeders, toen ik bij u kwam, ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden of van wijsheid het getuigenis van God te verkondigen,
2 want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.
3 En ik was bij u in zwakheid, met vrees en veel beven.
4 En mijn spreken en mijn prediking bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht,
5 opdat uw geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:20

Faramir schreef:Best wel spijtig want volgens mij hadden die kerkgenootschappen ook gewoon prima meegekund in de PKN. Vervolgens nog de 3G gemeenten erbij en je kan zowaar spreken over eenheid binnen het protestantisme in Nederland.


Juridisch gezien is er door het ontstaan van de PKN veel veranderd, maar plaatselijk niet, aangezien gemeenten hun identiteit en beleid mogen behouden in de PKN.

Wat bedoel je met de 3G-gemeenten? Eenheid binnen het protestantisme in Nederland is overigens een illusie.

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 08 sep 2014 19:32

Spreeuw schreef:Juridisch gezien is er door het ontstaan van de PKN veel veranderd, maar plaatselijk niet, aangezien gemeenten hun identiteit en beleid mogen behouden in de PKN.

Dus de achtergebleven geloofsgemeenschappen hadden best mee gekund.
Wat bedoel je met de 3G-gemeenten? Eenheid binnen het protestantisme in Nederland is overigens een illusie.

GKv, NGK, CGK.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:37

Dus de achtergebleven geloofsgemeenschappen hadden best mee gekund.


Klopt. Ze hadden bezwaren tegen enkele elementen in de nieuwe kerkorde, daarom gingen ze niet mee. Daarnaast een aantal argumenten die al sinds jaar en dag gangbare praktijk waren in de NH-Kerk.

GKv, NGK, CGK.


Dat gaat niet lukken waarschijnlijk, aangezien dit drie "afgescheiden" kerkgenootschappen zijn, die sterk gesteld zijn op hun eigen identiteit en kerkorde.

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 08 sep 2014 19:41

Protestantse kerk wil meer samenwerken met katholieken

UTRECHT - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) wil meer gaan samenwerken met de katholieke kerk. "Mijn verlangen is dat er uiteindelijk 1 kerk komt", zegt Arjan Plaisier, secretaris van het bestuur van de PKN.

De 2 grootste kerken van Nederland werken nu al samen bij het produceren van het tv-spektakel The Passion, ieder jaar met Pasen, en bij de jaarlijkse collecte Kerkbalans. "Laten we bekijken hoe we samen nog meer dingen kunnen doen", zegt Plaisier in een interview met deze krant.

"We kunnen nog wat stapjes zetten in die samenwerking. Het is ook nodig in deze tijden van Bijbels analfabetisme." Zowel de katholieke als de protestantse kerk kampen met een leegloop: minder gelovigen, minder kerkgebouwen en minder inkomsten.

2 miljoen leden
De PKN viert later deze maand samen met koning Willem-Alexander (protestant) en koningin Máxima (katholiek) haar 10-jarig bestaan. In 2004 gingen de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk op in 1 protestantse kerk. Dat verbond telt nu, volgens eigen telling, ruim 2 miljoen leden. Niet alle kerken deden mee: de Hersteld Hervormde Kerk en de Voortgezette Gereformeerde Kerken splitsten zich af.

Ook na 10 jaar is er geen toenadering tussen die verschillende stromingen. "Daar zijn plaatselijk de wonden nog te vers voor", zegt Plaisier. Een woordvoerder van de Hersteld Hervormde Kerk spreekt van een 'breuk die nog steeds pijn doet'. Wel werkt de PKN inmiddels samen met 3 andere gereformeerde kerkverbanden. Mogelijk wordt die samenwerking ook geïntensiveerd.

Ver weg
Samensmelting met de katholieke kerk is een wens, maar nog ver weg. Plaisier: "Kerkscheuringen kloppen niet. Vroeger waren we toch één kerk? En er is maar één lichaam van Christus, niet twee."

Bisschop van Rotterdam, Hans van den Hende, in de katholieke kerk belast met de samenwerking tussen christelijke kerken, stelt dat 'in plaatselijke parochies al tal van activiteiten in samenwerking met een PKN-gemeente gebeuren'. "De eenheid die Christus wil, is een opdracht aan ons om in beweging te blijven. Groeien in eenheid vraagt voortdurende samenwerking, bijvoorbeeld door samen op te trekken in gebed."


http://www.gelderlander.nl/algemeen/bin ... -1.4521449

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:46

Faramir schreef:Protestantse kerk wil meer samenwerken met katholieken

UTRECHT - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) wil meer gaan samenwerken met de katholieke kerk. "Mijn verlangen is dat er uiteindelijk 1 kerk komt", zegt Arjan Plaisier, secretaris van het bestuur van de PKN.


Ik denk dat Arjan Plaisier op dit punt een beetje doordraaft. Slechts 1 plurale kerk, die nog steeds uit zeer diverse stromingen bestaat, dat schiet toch niet veel op?

Hoe moet die kerk dan heten? De "Oecumenische Kerk in Nederland" (OKN)?

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 08 sep 2014 19:48

Gaat ook niet gebeuren. Ik hoop wel dat deze Plaisier er wat realistischer in staat dan zijn voorganger. Die had daar een nogal wereldvreemd idee over. Zijn verlangen zal niet werkelijkheid worden. Maar meer samenwerken kan zeker.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:53

Faramir schreef:Gaat ook niet gebeuren. Ik hoop wel dat deze Plaisier er wat realistischer in staat dan zijn voorganger. Die had daar een nogal wereldvreemd idee over. Zijn verlangen zal niet werkelijkheid worden. Maar meer samenwerken kan zeker.


Dat kan inderdaad, maar ga niet landelijk fuseren. Dat brengt alleen maar ellende teweeg met afsplitsingen, scheuringen e.d..

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:56

Teus schreef:Ach, in beide beweringen gaat er iets mis.


Wat dan?

Riska

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Riska » 08 sep 2014 19:57

Faramir schreef:Bisschop van Rotterdam, Hans van den Hende, in de katholieke kerk belast met de samenwerking tussen christelijke kerken, stelt dat 'in plaatselijke parochies al tal van activiteiten in samenwerking met een PKN-gemeente gebeuren'. "De eenheid die Christus wil, is een opdracht aan ons om in beweging te blijven. Groeien in eenheid vraagt voortdurende samenwerking, bijvoorbeeld door samen op te trekken in gebed

Die bisschop mag dan wel zijn confraters stimuleren ook wat meer samen te doen.
In mijn woonplaats is alles teruggetrokken, de bisschop heeft samenwerking verboden - ook al was het "maar" vorming en toerusting...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 19:58

Riska schreef:Het waren de enige twee die niet meegingen inde PKN


Klopt, want van lutherse zijde ontstond na de fusie geen afsplitsing/scheuring.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten