Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 aug 2014 21:26

Jbkb schreef:Wat jij bijzaken vindt, zijn voor anderen hoofdzaken. Alles met de liefde bedekken is geen slim idee. De kerk is geen lieve knuffelbeer.


In mijn gemeente gaat dat een beetje lastig als je zo'n 20-30 verschillende nationaliteiten hebt (als het er niet meer zijn).
Of je moet mensen er niet thuis willen laten voelen.
Maar allochtonen gaan niet snel naar een 'Nederlandse' gemeente.
Althans zo zie ik het, want dat is een heel andere cultuur.

Het belangrijkste is dat Jezus Gods zoon voor ons aan het kruis gegaan is.
Of iemand nou een kind doopt of een volwassendoop ondergaat.
Daar worden we het niet over eens dus laten we een ieder in zijn/haar waarde.

Liefde door naar elkaar om te zien en om elkaar te geven, vragen hoe het met de ander gaat en met elkaar bidden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor JeeWee » 07 aug 2014 21:48

Jbkb schreef:Wat jij bijzaken vindt, zijn voor anderen hoofdzaken. Alles met de liefde bedekken is geen slim idee. De kerk is geen lieve knuffelbeer.


De hoofdzaak geeft Jezus ons zelf gegeven:
"Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.Dit is het grote en eerste gebod.Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.”

Beetje suf om met geloof in de kerk als knuffelbeer aan te komen. Het is juist de kerk en de kerkmensen die van Gods hoofdzaak een potje maken en daardoor de kerk leegjagen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2014 07:01

Jbkb schreef:Alles met de liefde bedekken is geen slim idee. De kerk is geen lieve knuffelbeer.


Heb jij dat ook wel eens Jbkb ? Dat je geen idee wat een ander bedoeld ?
Dat heb ik nu bij jouw opmerkingen.

Knuffelbeer de kerk? We zouden toch "blijde zijn met de blijden en wenen met de wenenden ? Dat hadden we toch afgesproken ?
En die liefde ? Klopt dat niet meer ? Alles bedekken ? Alles geloven ? Alles verdragen en geloven ? Altijd maar volharden ? Is dat afgeschaft ? Heb ik iets gemist ?

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor janneke7337 » 08 aug 2014 07:14

rotterdam schreef:En ? dus ? Kunnen beide opvattingen niet naast elkaar bestaan in een kerk ?
Dat is niet de vraag. Jij vroeg om voorbeelden waarin de Dordtse Leerregels en de Augsburgse Confessie elkaar op sommige punten tegenspreken.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor janneke7337 » 08 aug 2014 07:19

Optimatus schreef:En waarom vind je dat, Janneke?

Omdat het verschil tussen de transubstantieatieleer en de consubstantiatieleer subtiel is, het is geen wezensverandering, maar wel een aanwezig zijn, een soort compromis, geen wezensverandering, maar toch een lichamelijk aanwezig zijn.

Let wel, ik neem geen stelling over wat goed of fout is, ik probeer alleen aan te tonen waarin de Augsburgse Confessie afwijkt, een vraag van rotterdam.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor learsi » 08 aug 2014 09:12

learsi schreef:-1-Trans.:.......bij de instellingswoorden veranderen brood en wijn in lichaam en bloed.(substantie verandering)

-2-Con.:.........samen aanwezig zijn van 2 substanties, lichaam is in, onder met brood aanwezig, zo ook is het bloed aanwezig in met en onder de wijn.(1substantie ontvangt er een andere substantie bij)

-3-Prot.:........het is een figuurlijke spreekwijze, die spreekt over geestelijke gemeenschap met Zijn lijden en sterven; het is een teken van Zijn lichaam en bloed dat is overgegeven;een zegel, van vereniging met Zijn lichaam, voor hen die in Hem geloven.

Bij 1 en 2 draait het erom, dat er een substantie moet zijn. Anders kan een mens(gelovige of ongelovige) Zij lichaam en bloed niet nuttigen. De uitwerkende kracht zit dan in de substantie.

Bij 3 gaat het om een uitbeelding, Zoals ik brood en wijn reeel tot me neem en mij tot voedsel strekken, zo deel ik door het geloven in Zijn Naam, in Zijn lichaam en bloed, die op die wijze voedsel zijn voor de gelovigen. De uitwerkende kracht wordt bepaalt door wel of niet aanwezig zijn van het waarachtige geloof.

h.g.
Learsi


Vraag kan zijn, of het Eeuwige leven door middel van substanties tot de mens komt of door middel van het geloof.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 09:23

learsi schreef:
Vraag kan zijn, of het Eeuwige leven door middel van substanties tot de mens komt of door middel van het geloof.

h.g.
Learsi

Vraag moet zijn of behoud komt door geloof alleen of door ''sacramenten''.
Als Jezus het heeft over de beker die Hij moet drinken, heeft Hij het ook niet over een letterlijke beker met een bepaalde inhoud.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 08 aug 2014 09:55

janneke7337 schreef:Dat is niet de vraag. Jij vroeg om voorbeelden waarin de Dordtse Leerregels en de Augsburgse Confessie elkaar op sommige punten tegenspreken.


Klopt het was niet DE vraag maar het is mijn vraag

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Julian Brasser » 08 aug 2014 11:08

De HHK stelt meer voorwaarden aan de prediking dan de PKN, en zolang de mensen in de HHK die voorwaarden belangrijk blijven vinden, is er geen verdere toenadering dan het nu is, denk ik.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 11:13

Julian Brasser schreef:De HHK stelt meer voorwaarden aan de prediking dan de PKN, en zolang de mensen in de HHK die voorwaarden belangrijk blijven vinden, is er geen verdere toenadering dan het nu is, denk ik.


Welke voorwaarden? Heeft de prediking in de HHK niet veel gemeen met die van de PKN (Geref. Bond)? Wat is het verschil in prediking tussen deze twee?

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor janneke7337 » 08 aug 2014 11:24

rotterdam schreef:Klopt het was niet DE vraag maar het is mijn vraag

Wat mij betreft kan dat wel naast elkaar bestaan ja.
Net zoals andere onderwerpen zoals kinder/geloofsdoop bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 14:34

De NHK was al ruim honderd jaar een kerk met verschillende stromingen, de PKN is dat ook. Same thing, different name.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 16:29

Optimatus schreef:De NHK was al ruim honderd jaar een kerk met verschillende stromingen, de PKN is dat ook. Same thing, different name.


Ja, dat is zo... Het is wel apart dat de HHK-gemeenten qua ligging vrijwel hetzelfde zijn... Nou ja, apart... De rest ging met de PKN mee, dus dan krijg je dat. Maar ik vraag me af of de bezwaarden zich wel voldoende hebben gerealiseerd dat ook de NHK een kerk was met meerdere stromingen (van vrijzinnig tot rechtzinnig). Het gevolg is nu dat er best veel overloop is van CGK en GG naar de HHK.

Anoniem_89

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 20:55

Spreeuw schreef:Ja, dat is zo... Het is wel apart dat de HHK-gemeenten qua ligging vrijwel hetzelfde zijn... Nou ja, apart... De rest ging met de PKN mee, dus dan krijg je dat. Maar ik vraag me af of de bezwaarden zich wel voldoende hebben gerealiseerd dat ook de NHK een kerk was met meerdere stromingen (van vrijzinnig tot rechtzinnig). Het gevolg is nu dat er best veel overloop is van CGK en GG naar de HHK.


Dat men weet wat voor leer er elders verkondigd wordt.
Ik zou niet weten wat elke stroming inhoud.
Voor mij bijna allemaal één pot nat.
Ze hebben allemaal de 3fve, kinderdoop, belijdenis, een dominee die als enige voorgaat.
Dat een vrouw wel of niet voor mag gaan kan ik als verschil noemen of uitverkiezing, maar de rest?
Pff.. zou niet weten wat voor verschillen er nog meer moeten zijn :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 09 aug 2014 07:32

Anoniem_89 schreef:Ik zou niet weten wat elke stroming inhoud.
Voor mij bijna allemaal één pot nat.


Dat begrijp ik :D ik heb hetzelfde met "volle evangelie gemeente, pinkstergemeente en de baptisten. Staan allemaal met hun handen omhoog, roepen zo nu en dan "halleluja" en iedereen mag preken (en dat is soms wel te merken ook) #-o . Ook één pot nat. :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 92 gasten