Huisbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Kapitein » 30 apr 2014 21:45

Ik vind huisbezoeken met recht bezoekingen!!
Er zijn positieve ervaringen, maar meer negatieve
Wij krijgen elk jaar huisbezoek. Van het jaar werd mij (tot 2x toe!) gevraagd naar mijn zondekennis, te midden van mijn broertjes, zusje en ouders. Ik was blij toen ze weg gingen!!
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Huisbezoek

Berichtdoor EdW » 30 apr 2014 22:20

Rozijn schreef:Sommige broeders vertellen graag zelf veel

Dat is precies ook mijn ervaring! :(
Bij ons is huisbezoek één keer per 2 jaar, de laatste keer is nu een paar maanden geleden. Maar helaas vertelde één van de twee broeders zoveel over zichzelf, dat hij simpelweg vergat (of geen tijd meer had) om te vragen of ik ook nog iets wilde vertellen of vragen.

Als het de volgende keer weer zo gaat, heeft huisbezoek wat mij betreft weinig meerwaarde, helaas...
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Anoniem_89

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 22:27

Kapitein schreef:Ik vind huisbezoeken met recht bezoekingen!!
Er zijn positieve ervaringen, maar meer negatieve
Wij krijgen elk jaar huisbezoek. Van het jaar werd mij (tot 2x toe!) gevraagd naar mijn zondekennis, te midden van mijn broertjes, zusje en ouders. Ik was blij toen ze weg gingen!!


Ik zou daar gewoon op antwoorden dat je dat een ongepaste vraag vindt zo waar iedereen bij is..

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Huisbezoek

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2014 22:37

Ben je verplicht om die huisbezoekers te ontvangen?
Mag je voorkeur geven voor een bepaald persoon?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 06:34

1. Ja, het is wel zo gebruikelijk om de 'huisbezoekers' te ontvangen. Gezien het feit dat je je bij de belijdenis van het geloof onder het kerkelijk gezag hebt gesteld zul je wel met hele goeie argumenten moeten komen om de huisbezoekers niet te hoeven ontvangen.
2. De 'huisbezoekers' zijn normaal je wijkouderlingen, dus daar heb je niet in te kiezen. De wijkouderlingen worden door de KR aangesteld en komen als het goed is altijd met z'n tweeën. Ook hier geldt weer natuurlijk: mochten er gegronde redenen zijn dan kun je altijd aan de KR vragen om twee andere broeders te sturen. Daar doen ze bij ons niet moeilijk over.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Huisbezoek

Berichtdoor pannenkoek » 01 mei 2014 07:17

Bij ons ééns per jaar huisbezoek.
Meestal een ouderling en een diaken, en niet standaard de wijkouderlingen.
Je hebt met zoveel dingen rekening te houden. Mijn man maakt de lijst maar het is altijd weer een heel gepuzzel. Blij als ie klaar is.
Dan denk ik aan verjaardagen, familie banden, avonden die al bezet zijn enz enz.
2 gezinnen per avond worden er bezocht.
Aan het eind vh bezoek wordt er nog een stukje gelezen, en een gebed gedaan. Vanaf een jaar of 6/7 zijn de kinderen erbij.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jvslooten

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 07:45

pannenkoek schreef:Bij ons ééns per jaar huisbezoek.
Meestal een ouderling en een diaken, en niet standaard de wijkouderlingen.
Je hebt met zoveel dingen rekening te houden. Mijn man maakt de lijst maar het is altijd weer een heel gepuzzel. Blij als ie klaar is.
Dan denk ik aan verjaardagen, familie banden, avonden die al bezet zijn enz enz.
2 gezinnen per avond worden er bezocht.
Aan het eind vh bezoek wordt er nog een stukje gelezen, en een gebed gedaan. Vanaf een jaar of 6/7 zijn de kinderen erbij.
Oh, dat is inderdaad anders dan bij ons inderdaad. Hier maken de wijkouderlingen gewoon zelf een afspraak met 'het huis'. Ik vind het persoonlijk ook wel prettig trouwens dat we altijd -dat wil zeggen, een aantal jaren- dezelfde broeders achterheen hebben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2014 08:11

Kapitein schreef:Ik vind huisbezoeken met recht bezoekingen!!
Er zijn positieve ervaringen, maar meer negatieve
Wij krijgen elk jaar huisbezoek. Van het jaar werd mij (tot 2x toe!) gevraagd naar mijn zondekennis, te midden van mijn broertjes, zusje en ouders. Ik was blij toen ze weg gingen!!


Vroegen ze ook naar je Verlossingskennis?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Kapitein » 01 mei 2014 08:39

Marnix schreef:
Vroegen ze ook naar je Verlossingskennis?


Dat vertelde ik eerst. Daarna kwamen ze meerdere keren op het eerdere punt terug.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2014 09:52

Dus het wel heel bemoedigend en versterkend.... ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Arco » 01 mei 2014 11:16

Bij ons wordt eenmaal in de twee jaar een huisbezoek gebracht. Dan komen de wijkouderling en een bezoekbroeder (vaak ook een kerkenraadslid). Na het praatje over hoe het met ons gaat, volgt wel een gesprek over kerk en geloof. Vooral de laatste jaren is veel te doen rondom onze wijkgemeente, tot mijn grote verdriet en ergernis.

Een paar maanden geleden kregen wij een 'nieuwe' wijkouderling en die kwam pas kennismaken, omdat het reguliere huisbezoek pas over anderhalf jaar weer bij ons gepland staat. Dit vonden wij wel erg prettig, vooral de open opstelling en houding van deze broeder.

Maar het praten over geloof, dat vind ik, blijft altijd in algemene termen hangen. Het is namelijk veel makkelijker praten over de kerk, dan over Christus.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 11:40

Arco schreef:Maar het praten over geloof, dat vind ik, blijft altijd in algemene termen hangen. Het is namelijk veel makkelijker praten over de kerk, dan over Christus.


Dat denk ik ook. Dat is ook zo als er geen huisbezoek is en je als gezin over kerk en geloof praat. Een gevaar is ook dat je snel spreekt over: heb je die of die zondagmorgen in de kerk gezien? In plaats van: waar ging de preek over en wat heeft je geraakt? Zelfs tijdens huisbezoek kan het snel gaan over andere gemeenteleden dan over het persoonlijk geloof.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2014 11:43

De enige manier om dat te doorbreken is denk ik door een goede band te hebben met je wijkouderling. Ik zou dan eerder opteren voor wijkkringen waar de wijkouderling in deelneemt. Je moet een band opbouwen. Als je iemand 1x per jaar spreekt (en om de zoveel jaar verandert die persoon ook nog eens) is het heel lastig om op persoonlijk vlak met elkaar te spreken. Daarom is het belangrijk dat mensen niet alleen in de kerk naast elkaar zitten maar dat er ook daadwerkelijk gemeenschap der heiligen is. Een intense band van liefde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 mei 2014 20:27

Spreeuw schreef:Een gevaar is ook dat je snel spreekt over: heb je die of die zondagmorgen in de kerk gezien? I


Zou ik wel een rare vraag vinden :roll:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Spreeuw » 01 mei 2014 20:32

Anoniem_89 schreef: Zou ik wel een rare vraag vinden :roll:


Toch gebeurt het (helaas) heel vaak, en dan ook vragen als: "Wat vond je van zijn colbert?" "Vond je haar hoed mooi?" enzovoorts. Het gaat dan niet meer over de preek.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten