Huisbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Huisbezoek

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 10:51

In vele kerkelijke gemeenten binnen het protestantisme (en misschien ook wel in het katholicisme) is het gebruikelijk dat eens per jaar of eens per twee jaar huisbezoek (door een of twee kerkenraadsleden) bij de leden plaatsvindt. Ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. En wat jullie ervaringen zijn met huisbezoeken. Welke onderwerpen kwamen aan bod? En heeft een huisbezoek jullie geholpen in het persoonlijk geloofsleven? Of wellicht nog op een andere manier?

Tim
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 apr 2014 06:09
Locatie: Gießen (Duitsland)

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Tim » 30 apr 2014 11:29

Bij ons (kleine gemeente) is het zo dat geen vaste huisbezoeken bestaan maar de dominee probeert mensen te bezoeken die hij langer (drie à vier weken) niet persoonlijk gesproken heeft.
Ik zelf zie onze dominee wel vrij vaak (afgelopen week waren het vijf keer, normaal is drie keer (woensdags kring, vrijdag gezamenlijk kerklunch, zondags kerkdienst) en heb daardoor nog nooit een echt huisbezoek gehad. Uitzondering was toen ik in de zomervakantie een paar weken thuis bij moeders was - toen hij op Facebook als dat ik weer terug naar Gießen kom kreeg ik een WhatsAppje dat hij mij al langer niet meer gezien had en of ik niet eens wilde bijpraten.

Vaak is het ook zo dat hij mensen naar zich toe uitnodigt in plaats van het huisbezoek bij de persoon thuis te doen.
Het leidingsteam doet hier geen huisbezoeken.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisbezoek

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 12:01

In het verleden keek ik er naar uit, was het karakter van zo'n avond, diepgravend, bemoedigend.
Tegenwoordig vind ik het eerder een bezoeking.
Meestal kabbelt het maar door, over werk, school, bla bla en dan aan het einde van het uur, soms 5 kwartier, komt er dan toch nog een vraag.
En als dan het gesprek echt interessant wordt, moeten de heren naar huis.

Anderzijds denk ik dat het voor k.r. leden ook niet altijd meevalt. Ik weet van mijn vader dat er vroeger gerust een opmerking gemaakt werd, over bepaalde tijdschriften, als ze die zagen liggen, het hebben van een tv, maar tegenwoordig vindt men dat in de privésfeer liggen, dus worden dit soort zaken vermeden.
Ik denk dat het soms eieren lopen is. Mensen zijn mondig, zeggen gerust waar het op staat, dus de huisbezoeken zullen er heel anders uitzien dan tientallen jaren geleden.

De oorspronkelijke bedoeling is om mensen in hun thuissituatie te ontmoeten, daar voelt men zich veilig, op eigen terrein en zou men zich eerder open stellen voor een gesprek.
Wij hebben niet zo'n hele grote gemeente en het huisbezoek is één keer per jaar. Ze doen 2 bezoeken per avond weet ik.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2014 12:34

Wij hebben alleen huisbezoek op verzoek... en bij mensen die weinig in de kerk komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisbezoek

Berichtdoor ajl » 30 apr 2014 12:37

Vind jij dat prettig? Of zou je vaker huisbezoek willen hebben?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Huisbezoek

Berichtdoor mw » 30 apr 2014 12:38

Ik heb positieve ervaringen met huisbezoek. Meestal blijven ze een uur. Zijn oprecht belangstellend naar mijn leven, vragen naar bepaalde zaken zoals zondebeleving, hoe ik het geloof ervaar, hoe ik het in de gemeente vind, of ik iets wil veranderen,of ik vragen heb, enz enz. Meestal zijn ze na een uurtje weer weg (ben alleen en niet zo'n kletskous). Tot nu toe zijn alle huisbezoeken afgesloten met de gezamelijke conclusie dat het een feest is om lid te mogen zijn van onze gemeente.

O ja, i.p. krijgt iedereen jaarlijks een bezoekje.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jvslooten

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Jvslooten » 30 apr 2014 12:42

mw schreef:Ik heb positieve ervaringen met huisbezoek. Meestal blijven ze een uur. Zijn oprecht belangstellend naar mijn leven, vragen naar bepaalde zaken zoals zondebeleving, hoe ik het geloof ervaar, hoe ik het in de gemeente vind, of ik iets wil veranderen,of ik vragen heb, enz enz. Meestal zijn ze na een uurtje weer weg (ben alleen en niet zo'n kletskous). Tot nu toe zijn alle huisbezoeken afgesloten met de gezamelijke conclusie dat het een feest is om lid te mogen zijn van onze gemeente.

O ja, i.p. krijgt iedereen jaarlijks een bezoekje.
Als ik het zo lees denk ik dat we dezelfde broeders op bezoek krijgen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Huisbezoek

Berichtdoor mw » 30 apr 2014 13:35

Laten we het maar houden op broeders met dezelfde gezindheid :mrgreen: Anders hebben deze broeders wel een héééle grote wijk :lol:

Wat ik trouwens ook positief vind, is dat ze altijd nog op iets terugkomen van ik het vorige jaar heb gezegd, weten wat ik doe in het dagelijks leven en in de gemeente. Niet dat ik dat laatste zo fijn vind om te bespreken, maar het laat wel zien dat ze zich voorbereiden op hun bezoekje.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisbezoek

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 13:41

mw schreef:Laten we het maar houden op broeders met dezelfde gezindheid :mrgreen: Anders hebben deze broeders wel een héééle grote wijk :lol:

Wat ik trouwens ook positief vind, is dat ze altijd nog op iets terugkomen van ik het vorige jaar heb gezegd, weten wat ik doe in het dagelijks leven en in de gemeente. Niet dat ik dat laatste zo fijn vind om te bespreken, maar het laat wel zien dat ze zich voorbereiden op hun bezoekje.

Man met ijzeren geheugen of een notitieboekje mw? :wink:
Wij hadden een ouderling, hij ging er een paar jaar uit, werd herhozen en kwam bij ons op bezoek. Hij wist nog zoveel van het bezoek van (ik geloof wel) 6 jaren daarvoor!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2014 15:30

ajl schreef:Vind jij dat prettig? Of zou je vaker huisbezoek willen hebben?


Ik vind dat prettig. Ik heb goed contact in de kerk, op de kring enz. Als er iets mis is deel ik dat daar en als het nodig is om huisbezoek te hebben zou men mij daar adviseren dat te vragen... als ik dat zelf niet zou doen. Daarnaast spreek ik ouderlingen en predikant ook gewoon tijdens het koffiedrinken en op andere gelegenheden wel dus ik hoef geen apart huisbezoek te hebben. Ik hou meer van de spontane ontmoeting / vragen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Majiem » 30 apr 2014 15:31

Ik krijg minimaal 1 keer per jaar huisbezoek en heb dat altijd als waardevol ervaren.
deep water faith in the shallow end

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Byte » 30 apr 2014 18:56

Wij krijgen 1 x per 2 jaar huisbezoek door 1 ouderling.
Gesprekken zijn over het algemeen prettig, (afhankelijk van de persoon)
Inhoud van het gesprek is.
Wat vinden jullie van de prediking?
Wat vinden jullie van de gemeente?
Waar hebben jullie behoefte aan?
(Bijvoorbeeld kennis avond social media voor kinderen en dan zie je dat ook later terug komen in de gemeente)
Hoe staat het met jullie persoonlijke geloofsleven.?

Verder spreken we elkaar binnen de gemeente en K.R. regelmatig na de zangavond, of tijdens een marktdag of op een avond.

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 apr 2014 18:59

Byte schreef:Wij krijgen 1 x per 2 jaar huisbezoek door 1 ouderling.
Gesprekken zijn over het algemeen prettig, (afhankelijk van de persoon)
Inhoud van het gesprek is.
Wat vinden jullie van de prediking?
Wat vinden jullie van de gemeente?
Waar hebben jullie behoefte aan?
(Bijvoorbeeld kennis avond social media voor kinderen en dan zie je dat ook later terug komen in de gemeente)
Hoe staat het met jullie persoonlijke geloofsleven.?

Verder spreken we elkaar binnen de gemeente en K.R. regelmatig na de zangavond, of tijdens een marktdag of op een avond.

Gr Byte



Ik ken geen huisbezoek.
Weet wel dat mijn zwagers daar niet altijd op zit te wachten, zij kennen het wel.. :roll:
Snap ook niet wat ze er erg aan vinden..

Wat jij schrijft spreekt mij wel aan.. :)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Rozijn » 30 apr 2014 19:21

Bij ons krijg je eens per jaar huisbezoek. Over het algemeen ervaar ik het als positief.
Waar gaat het over?
- Welbevinden in het algemeen.
- Draagt de prediking vrucht?
- Hoe staat het met het geestelijk leven?
- Zijn er zaken in de gemeente die om aandacht vragen?
- Heb je zelf nog vragen over het één of ander?

Sommige broeders vertellen graag zelf veel, andere kunnen beter luisteren :)

Toen wij ergens mee zaten, dachten de broeder goed mee, op zo'n manier dat wij er ook echt mee verder konden.

Wel moesten we een keer slikken toen bleek dat dingen die je op huisbezoek vertelt op een bepaalde manier ook op de kerkenraadsvergadering terug komen. Ik snap dat wel, maar als je dan een broeder heb die wel eens iets teveel invult bij beknopte informatie, krijg je bij een volgend bezoek vragen die toch net over iets anders gaan dan waar het eerder over is gegaan...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 19:29

Rozijn schreef: Sommige broeders vertellen graag zelf veel, andere kunnen beter luisteren :)


Ja, dat is mijn ervaring ook ja! Ze zijn wat dat betreft echt zeer verschillend. De een praat zeer weinig, de ander zeer veel. Ook is mijn ervaring dat de ene broeder directer kan zijn dan de ander. Ik heb weleens meegemaakt dat een ouderling bijna letterlijk vroeg of we "bekeerd" waren, terwijl we tijdens een ander huisbezoek haast zelf over het geestelijke leven moesten beginnen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten