Huisbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 mei 2014 20:39

Spreeuw schreef:Toch gebeurt het (helaas) heel vaak, en dan ook vragen als: "Wat vond je van zijn colbert?" "Vond je haar hoed mooi?" enzovoorts. Het gaat dan niet meer over de preek.


Ik dacht dat het meer erom zou gaan om iemand ter verantwoording te roepen waar hij/zij die zondag was..

Bij mijn schoonouders was dat ook een keer daar in de gemeente.
Een gemeentelid vroeg aan vrienden van mijn schoonouders waarom hun dochter meedeed met het avondmaal.. (ze wisten niet dat ze al belijdenis gedaan had)..

Wat een onbeschofte vraag!
Gaat jou toch niks aan!
Een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden en ze was 24 nota bene. :shock:
Ga zelf maar even kijken of je wel mee mag doen i.p.v. met het vingertje lopen te wijzen..

Riska

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Riska » 05 mei 2014 17:08

Al sinds jaren kennen wij geen geregelde bezoeken van ouderlingen meer. Je kunt, als je daar behoefte aan hebt vragen om bezoek bij het lid van de kerkenraad die het pastoraat in het algemeen behartigt. Die geeft het dan door aan de betrokken ouderling van de wijk en/of aan de predikant.
Daarnaast hebben de beide predikanten om en om 'inloopspreekuur'. Je kunt zo binnenlopen, en soms loopt dat uit op een indringend gesprek, soms ook op een afspraak. Het maakt de drempel naar een predikant voor een aantal mensen een stuk lager.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Teus » 06 mei 2014 20:44

Wij krijgen geen automatisch huisbezoek, ook alleen op verzoek.
Wij doen zelf huisbezoeken, ik aan alleenstaande mannen en mijn vrouw aan alleenstaande vrouwen soms samen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Arco » 07 mei 2014 15:39

Kijk, volgens mij is huisbezoek niet voorbehouden aan de ouderlingen, maar inderdaad een taak voor alle gemeenteleden. Hoe kan je anders elkaar broeder en zuster noemen als je elkaar alleen bij een kerkdienst groet?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisbezoek

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 15:51

Arco schreef:Kijk, volgens mij is huisbezoek niet voorbehouden aan de ouderlingen, maar inderdaad een taak voor alle gemeenteleden. Hoe kan je anders elkaar broeder en zuster noemen als je elkaar alleen bij een kerkdienst groet?

Het gaat er onder meer om, dat je het over de prediking kan hebben. Of je daar mee in kunt stemmen, zijn er verbeterpunten?
Ook is het de bedoeling dat de k.r. op deze manier op de hoogte blijft van het wel en wee van iedereen. In je eigen huiselijke setting praten mensen vaak gemakkelijker over hun problemen en zorgen. Bezoek van gemeenteleden onderling is altijd fijn, maar heeft toch een ander karakter.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 16:20

Een gevaar van huisbezoek op verzoek is dat er mensen zijn die veel vragen hebben, wiens geloof zelfs schipbreuk dreigt te lijden, maar die vervolgens in stilte weggroeien omdat ze geen bezoek aanvragen, om wat voor reden dan ook.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Huisbezoek

Berichtdoor mealybug » 07 mei 2014 16:25

schelpje3 schreef:Het gaat er onder meer om, dat je het over de prediking kan hebben. Of je daar mee in kunt stemmen, zijn er verbeterpunten?

Ja zie je Arco, de ware leer en het je kunnen verdedigen tegen de leer van de afgescheidenen en ''buiten verband'' en ''in Nederland'' en ''hersteld'' en ''oud'' is veel belangrijker dan het werkelijk gehoorzamen aan een God die barmhartigheid eist.


Zoals Schelp het nu zegt, zou je bijna gaan denken dat je medezeggenschap hebt in de preek.

Riska

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 16:40

Rozijn schreef:Een gevaar van huisbezoek op verzoek is dat er mensen zijn die veel vragen hebben, wiens geloof zelfs schipbreuk dreigt te lijden, maar die vervolgens in stilte weggroeien omdat ze geen bezoek aanvragen, om wat voor reden dan ook.

Is ook zo. Ik heb het een kleine 40 jaar geleden al in Amsterdam meegemaakt, maar daar waren de ouderlingen wel alert op.
Nu ook, er zijn twee predikanten en los van het feit dat de ene nog geen jaar bij ons is, hebben ze het samen aardig in de gaten waar het wel of niet goed gaat.
Ook bij huisbezoek van ouderlingen zullen er mensen zijn die door de mazen van het web glippen, omdat ze zich tijdens zo'n huisbezoek gereserveerd opstellen en niet loslaten wat eigenlijk zou moeten.
Huisbezoek, inloopspreekuur, op afroep huisbezoek - het is en blijft allemaal mensenwerk.

mohamed

Re: Huisbezoek

Berichtdoor mohamed » 07 mei 2014 17:22

Ook hebben mensen niet alle antwoorden, maar een dominee zal dat niet snel toegeven.

Riska

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 18:00

mohamed schreef:Ook hebben mensen niet alle antwoorden, maar een dominee zal dat niet snel toegeven.

Mijn ervaring is anders.
Er wordt gewoon toegegeven dat ze een antwoord niet weten of ze zeggen, met dank aan twee voor twaalf: "dat zoeken we op en komen erop terug".
Dat is voor mij ook het fijne van de kringen waaraan ik meedoe: ze zijn daar heel openlijk over...

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 18:15

Dat lijkt me ook het beste, gewoon eerlijk zijn als je iets niet weet.

Ik besef dat ook met verplichte huisbezoeken niet iedereen zijn vragen zal stellen. Bepaalde vragen stellen wij ook alleen als bepaalde broeders er wel of juist niet zijn.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Teus » 07 mei 2014 21:53

Arco schreef:Kijk, volgens mij is huisbezoek niet voorbehouden aan de ouderlingen, maar inderdaad een taak voor alle gemeenteleden. Hoe kan je anders elkaar broeder en zuster noemen als je elkaar alleen bij een kerkdienst groet?

schelpje3 schreef:Het gaat er onder meer om, dat je het over de prediking kan hebben. Of je daar mee in kunt stemmen, zijn er verbeterpunten?
Ook is het de bedoeling dat de k.r. op deze manier op de hoogte blijft van het wel en wee van iedereen. In je eigen huiselijke setting praten mensen vaak gemakkelijker over hun problemen en zorgen. Bezoek van gemeenteleden onderling is altijd fijn, maar heeft toch een ander karakter.


Inderdaad hebben onze gesprekken een andere karakter, Wij praten over onze God en Zaligmaker.
Als iemand financieel problemen heeft krijgen ze ook geld van me. Alle zorgen brengen we samen bij God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huisbezoek

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2014 13:00

Rozijn schreef:Een gevaar van huisbezoek op verzoek is dat er mensen zijn die veel vragen hebben, wiens geloof zelfs schipbreuk dreigt te lijden, maar die vervolgens in stilte weggroeien omdat ze geen bezoek aanvragen, om wat voor reden dan ook.


Daarom denk ik dat het goed is dat er wijkkringen zijn waar nieuwe mensen ook in worden opgenomen. Op die manier is er onderling toezicht, als er mensen weggroeien, schipbreuk lijden en zo kan dat worden onderkend en kan er alsnog iemand langsgaan, ook als die persoon dat niet aanvraagt. Wij krijgen geen huisbezoek omdat we daar niet om vragen maar als we opeens de kerk niet meer bezoeken en de kringen komt er vanzelf iemand naar ons toe om met ons te praten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten