Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

Berichtdoor Spreeuw » 28 apr 2014 19:34

Het valt mij al langere tijd op dat vele Hersteld Hervormde Gemeenten een groeiend ledental kennen. De oorzaak hiervan ligt veelal in het feit dat vele leden van "afgescheiden" kerken (met name de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde Kerken) zich naar de betreffende HHK-gemeenten hebben laten overschrijven. Ik vroeg me af wat de reden hiervoor is. Misschien zijn er forummers die deze stap gemaakt hebben en willen verklaren wat hun beweegredenen hiervoor waren. Soms wordt er gezegd dat je niet van kerkverband mag veranderen omdat je door God in een specifiek kerkverband gesteld bent. Daarom vraag ik me ook af of er Bijbelse redenen zijn voor een overschrijving van "afgescheiden" naar de HHK.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

Berichtdoor Rozijn » 28 apr 2014 19:39

Zelf heb ik de stap niet gemaakt, dus ik spreek puur over wat ik van anderen heb gehoord waarom zij het deden.
In het verleden was de stap naar de hervormde kerk best een grote. Plaatselijk kon een hervormde gemeente wel behoudend zijn, maar je werd dan toch deel van een kerkverband waarin ook vrijzinnigheid een plaats had. Dus dan bleef men toch maar in de eigen Ger.Gem., hoewel men het daar eigenlijk niet zo goed (meer) kon vinden.
Nu is de HHK gekomen. Wat breder dan de Ger.Gem., maar niet zo breed als de vroegere hervormde kerk. De drempel om te gaan is daarmee lager.

blaarkop
Mineur
Mineur
Berichten: 238
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:23
Locatie: *censuur* hilversum

Re: Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

Berichtdoor blaarkop » 29 apr 2014 04:25

de CGK Zeewolde heeft ook veel leden verloren aan de HHK van Putten

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

Berichtdoor Bartje » 29 apr 2014 12:22

door het huwelijk ben ik van cgk naar hhk gegaan omdat mijn vrouw daar al zat.
je heb aan de ene kant leeg loop en de andere loopt vol.
ik zie ook telkens nieuwe gezichten in de gemeente zondag op zondag, naar wat ik te horen heb gekregen zoeken die mensen meer verdieping en meer ''correte'' leer niet te zwaar en niet te licht.
vind het jammer dat het zo moet gaan, waarom konden ze niet samenwerken inplaats van samen gaan?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

Berichtdoor André-J30 » 29 apr 2014 19:45

blaarkop schreef:de CGK Zeewolde heeft ook veel leden verloren aan de HHK van Putten
En ook enkele verloren aan de GKv ...
Trouwens, verloren? Zijn ze daar verloren? :) :-k [-X [-(

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Overschrijving van "afgescheiden" kerken naar de HHK

Berichtdoor Spreeuw » 29 apr 2014 19:55

Wellicht komt het "verlies" van leden van de CGK Zeewolde ook door wat bekend is komen te staan als de zaak-Zeewolde (afgezette predikant in 2003). Dit weet ik natuurlijk niet, maar dat kan een oorzaak zijn. Het gebeurt namelijk wel vaker dat dit de reden is voor een overschrijving naar een andere kerkelijke gemeente.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten