Secularisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Secularisatie

Berichtdoor Spreeuw » 28 apr 2014 10:35

Op de site van het RD las ik een artikel waarin staat dat het vertrouwen van de Nederlanders in de kerk in de laatste 20 jaar nog niet zo laag geweest is als nu.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... bled=false

Verder staat er in het artikel dat het kerkbezoek de laatste tientallen jaren drastisch is teruggelopen en de secularisatie dus is toegenomen:

"Het kerkbezoek nam eveneens rap af. Halverwege de jaren 60 ging de helft van de Nederlanders wekelijks naar de kerk, halverwege de jaren 80 lag dat percentage op 17 procent en nu is dat nog maar 10 procent."

Dit is in wezen geen nieuws. Dat de secularisatie in Nederland steeds verder toeneemt, is bekend. Zo zelfs, dat we het bijna normaal gaan vinden.

Mijn vraag is nu: hoe kun je secularisatie tegengaan? Hoe kun je voorkomen dat er nog meer mensen de kerk verlaten en dat er weer meer mensen de kerkdiensten gaan bezoeken?

In bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschappen is gelukkig nog nauwelijks iets te merken van secularisatie. Sterker nog: er verrijst regelmatig een nieuwe kerk (denk bijvoorbeeld aan de twee megakerken (GG en GGiN) in Barneveld). Toch wil het niet zeggen dat de secularisatie aan de bevindelijk gereformeerden voorbijgaat.

In andere kerken is de secularisatie vaak wel duidelijk merkbaar. Kerkelijke gemeenten of parochies kampen met een dalend ledental en kerkbezoek en moeten noodgedwongen gemeenten/parochies opheffen of fuseren.

Hoe kunnen de kerken die met secularisatie te maken hebben, een manier vinden om secularisatie tegen te gaan?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Secularisatie

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2014 11:34

Uit het SCP-rapport blijkt verder dat het vertrouwen van Nederlanders in de kerk is in de laatste twintig jaar nog niet zo laag geweest als nu. Verder is het percentage dat lid is van een kerk sinds 1970 met de helft afgenomen. De teruggang was het grootst onder rooms-katholieken.

Waarom zou je het tegengaan?
Liever een samenkomst met ware gelovigen, dan met 80 % ongelovigen, die slechts naamchristenen zijn en niet aan het avondmaal gaan, maar slechts belijdenis van de leer doen, anders mogen hun kinderen niet gedoopt worden?!
Met andere woorden, mensen die zich verharden, en de waarheid niet willen aannemen.
Dat tweesnijdend zwaard dwingt tot keuze.

Jvslooten

Re: Secularisatie

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 12:03

Op verzoek van Schelpje hierheen verplaatst uit het nieuws-topic:

Twee nieuwsberichten vandaag in de Trouw: Bijna helft jonge christenen is 'neofundamentalist' en Jonge christen gelooft steeds vaker in duivel en hel.

''Kerkelijke jongeren beschouwen zich vaker dan hun ouders als een gelovig of religieus mens, zien een sterk geloof als belangrijkste waarde in het leven en geloven zonder twijfel in God. Opmerkelijk daarbij is volgens het SCP dat het geloof in de hel en duivel met een comeback bezig is.''

Voor wie komt dit nieuws als een verrassing?

Anoniem_89

Re: Secularisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 12:06

Om meer mensen te trekken zou ik dingen in de dienst toelaten wat mensen boeit.
Cabaretier inzetten tijdens een dienst bijvoorbeeld.
Om maar wat te noemen.
Dan denk ik aan Herman Boon, al is die nogal veranderd laatste paar jaar, en niet in positieve zin :roll:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Secularisatie

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 12:09

Anoniem_89 schreef:Om meer mensen te trekken zou ik dingen in de dienst toelaten wat mensen boeit.
Cabaretier inzetten tijdens een dienst bijvoorbeeld.
Om maar wat te noemen.
Dan denk ik aan Herman Boon, al is die nogal veranderd laatste paar jaar, en niet in positieve zin :roll:

Jouw idee is allang achterhaald.
In de jaren 60 waren de jeugddiensten in opkomst, mede door de Youth for Christ beweging.
Het werd een grote flop.
In de gereformeerde kerk waar 1000 stoelen in stonden, waren alleen de eerste rijen bezet met wat jongeren. Het viel mee dat we er naar toe mochten van onze ouders.
Maar we hadden het na één keer al gezien.
Na een paar vergeefse pogingen, is dit experiment dus gestaakt.

Anoniem_89

Re: Secularisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 12:35

schelpje3 schreef:Jouw idee is allang achterhaald.
In de jaren 60 waren de jeugddiensten in opkomst, mede door de Youth for Christ beweging.
Het werd een grote flop.
In de gereformeerde kerk waar 1000 stoelen in stonden, waren alleen de eerste rijen bezet met wat jongeren. Het viel mee dat we er naar toe mochten van onze ouders.
Maar we hadden het na één keer al gezien.
Na een paar vergeefse pogingen, is dit experiment dus gestaakt.


Tja, YfC bestaat nog wel:)

Hoe denk je over TL Osborn in de jaren 60 op 't malieveld?
Ik heb niet veel onderzoek gedaan naar hem.
Maar volgens mij is het een goede man geweest.
Net als David Wilkerson :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Secularisatie

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 12:39

Zegt me helemaal niks Anoniem. :D
Ik ben een refomeisje, tamelijk beschermd opgevoed, daarom verbaasde het me eigenlijk wel dat ik toch naar zo'n jeugddienst mocht.
Misschien had mijn pa wel vertrouwen in mijn puberaal oordeel.
Mijn vriendinnen en ik vonden het helemaal niks.
Een vriendje had met een paar anderen een soort YFC-koffiehuis/limobar opgericht, het begon goed, met allerlei georganiseerde avonden, maar moest opgeheven worden, omdat er geen opvolgers waren te vinden.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Secularisatie

Berichtdoor Ayla » 28 apr 2014 13:07

Secularisatie heeft ook een goede kant: degenen die zich christen noemen zijn ook daadwerkelijk
met het geloof bezig, het is voor hen geen cultureel ding, maar ontzettend belangrijk in hun leven.
Je zou kunnen zeggen dat de kerk puurder wordt, ipv vol zit met naamchristenen.

Aan de andere kant mogen we nooit vergeten wat Jezus ons heeft geboden te doen:

Mat 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Die verantwoordelijkheid blijft!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Secularisatie

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 13:26

Mensen die de kerk vaarwel zeggen, zijn meestal teleurgesteld in bepaalde mensen. Dat kan dan een dominee zijn, of broeders kerkenraad.
Je hoort zelden, i.i.g. minder vaak, dat het echt de leer is die mensen laten vallen.
Want ze blijven wel geloven, alleen hebben ze geen behoefte meer aan een kerk, tot... het einde van hun leven, dan willen ze wel graag (of hun nabestaanden) dat een dominee de begrafenis leidt.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Secularisatie

Berichtdoor Spreeuw » 28 apr 2014 13:27

Anoniem_89 schreef:Om meer mensen te trekken zou ik dingen in de dienst toelaten wat mensen boeit.
Cabaretier inzetten tijdens een dienst bijvoorbeeld.
Om maar wat te noemen.
Dan denk ik aan Herman Boon, al is die nogal veranderd laatste paar jaar, en niet in positieve zin :roll:


Ik denk dat dit juist niet werkt, omdat men dan vaak alleen voor de cabaretier gaat en niet omdat het een dienst is tot eer van God. Men vindt dat vaak even leuk, en dan is het pleziertje er weer vanaf.

Bovendien moet een kerkdienst naar mijn mening ook echt een eredienst blijven, dat wil zeggen tot eer van God alleen.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Secularisatie

Berichtdoor EdW » 29 apr 2014 16:19

Spreeuw schreef: Mijn vraag is nu: hoe kun je secularisatie tegengaan? Hoe kun je voorkomen dat er nog meer mensen de kerk verlaten en dat er weer meer mensen de kerkdiensten gaan bezoeken?

Moeten we als christenen niet eerst naar onszelf kijken en onze eigen houding?

Als ik nadenk over de vraag hoe we kunnen voorkomen dat mensen de kerk verlaten, vraag ik me allereerst af: Wat straalt de kerk nog uit dat het aantrekkelijk maakt om die te blijven bezoeken?
Staat de liefde van Christus centraal in de kerk? En is die liefde merkbaar?
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Secularisatie

Berichtdoor rotterdam » 29 apr 2014 17:50

Ayla schreef:Secularisatie heeft ook een goede kant: degenen die zich christen noemen zijn ook daadwerkelijk
met het geloof bezig, het is voor hen geen cultureel ding, maar ontzettend belangrijk in hun leven.
Je zou kunnen zeggen dat de kerk puurder wordt, ipv vol zit met naamchristenen.


Naamchristenen ? wat zijn dat ? dat is een persoonlijk waardeoordeel.

Ik ben er niet blij mee.

Faramir

Re: Secularisatie

Berichtdoor Faramir » 29 apr 2014 18:13

Ik ben ook meer van de brede volkskerk dan een elitair klein clubje.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Secularisatie

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 10:45

Faramir schreef:Ik ben ook meer van de brede volkskerk dan een elitair klein clubje.


Ik ook, maar hoe bereik je het beste randkerkelijken of mensen die lid zijn, maar nooit naar de kerk gaan? Hoe kun je "ervoor zorgen" dat zij (weer) actief in het kerkelijk leven betrokken raken?

Wellicht kan het huisbezoek daar een middel voor zijn, maar als "gewoon" kerklid zou je ook weleens een gesprek met deze mensen kunnen aangaan. Ik vind dat wel lastig hoe ik dit moet aanpakken. Ik ken namelijk nogal wat mensen die wel lid van de kerk zijn, maar niet of nauwelijks naar de kerk gaan. Hoe kan ik hen dan het beste bereiken of hoe moet ik een gesprek met hen vormgeven?

Faramir

Re: Secularisatie

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2014 11:21

Spreeuw schreef:Ik ook, maar hoe bereik je het beste randkerkelijken of mensen die lid zijn, maar nooit naar de kerk gaan? Hoe kun je "ervoor zorgen" dat zij (weer) actief in het kerkelijk leven betrokken raken?

Daar zijn hele beleidsplannen op geschreven en stuk gegaan.

Het begint al met de vraag wat je wil bereiken. Wat versta je onder 'actief in het kerkelijk leven' en waarom is dat een punt voor jou? Is iemand die wekelijks in de tuinploeg meehelpt maar verder weinig tot geen diensten bezoekt actief in het kerkelijk leven? Om maar even een voorbeeld te noemen.

Wellicht kan het huisbezoek daar een middel voor zijn, maar als "gewoon" kerklid zou je ook weleens een gesprek met deze mensen kunnen aangaan. Ik vind dat wel lastig hoe ik dit moet aanpakken. Ik ken namelijk nogal wat mensen die wel lid van de kerk zijn, maar niet of nauwelijks naar de kerk gaan. Hoe kan ik hen dan het beste bereiken of hoe moet ik een gesprek met hen vormgeven?


Interessante vraag. Ik heb er niet zo direct antwoord op. Momenteel zijn we hier bezig om de geloofsgemeenschap weer vitaliteit in te blazen aangezien anders de stekker er over 2 jaar uitgetrokken wordt. Hier ben ik begonnen met het uitnodigen van vertegenwoordigers van verschillende werkgroepen en we hebben de situatie geschetst. Vervolgens gaan we met een deel daarvan een soort van denktank overleg starten waaruit een soort van actieplan moet rollen. Hoe dat eruit gaat zien hangt erg af van de input van de deelnemers.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten