Secularisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Secularisatie

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 11:44

Faramir schreef: Het begint al met de vraag wat je wil bereiken. Wat versta je onder 'actief in het kerkelijk leven' en waarom is dat een punt voor jou? Is iemand die wekelijks in de tuinploeg meehelpt maar verder weinig tot geen diensten bezoekt actief in het kerkelijk leven? Om maar even een voorbeeld te noemen.


Daaronder versta ik iemand die als het mogelijk is alle of bijna alle kerkdiensten bijwoont, en daarnaast probeert mee te doen aan andere kerkelijke activiteiten. Het bezoeken van kerkdiensten vind ik het belangrijkste in deze, omdat de zondagse kerkdienst het hart van een kerkelijke gemeente vormt en wat belangrijker is: het is Bijbels. De prediking is een belangrijk middel waardoor God wil werken in het hart van de mens. Denk bijvoorbeeld aan de volgende teksten (de teksten komen uit de NBG'51-vertaling):

1 Korintiërs 1:21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven.

Hebreeën 10:25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Het door jou genoemde voorbeeld valt m.i. dus niet onder het "actief zijn in het kerkelijk leven".

Faramir

Re: Secularisatie

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2014 11:47

Dat is prima.

Hoe je mensen er dan weer bij gaat betrekken (met jouw interpretatie van betrekken) is mij een compleet raadsel maar ik wens je er heel veel succes bij. :)
Ik denk simpelweg dat die tijd wel geweest is.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Secularisatie

Berichtdoor mona » 30 apr 2014 18:06

Spreeuw schreef:Ik vind dat wel lastig hoe ik dit moet aanpakken. Ik ken namelijk nogal wat mensen die wel lid van de kerk zijn, maar niet of nauwelijks naar de kerk gaan. Hoe kan ik hen dan het beste bereiken of hoe moet ik een gesprek met hen vormgeven?
Bij ons benaderd men de leden die vijf jaar geleden belijdenis hebben gedaan. Zij worden gebeld/of men gaat langs met een uitnodiging. Het is nu vijf jaar geleden dat je belijdenis hebt gedaan. Je was toen erg enthousiast, en de catechisatie was erg fijn. Zullen we daaraan nog eens herinneringen ophalen? We verliezen je niet graag uit het oog.
Dit is maar een voorbeeld. Je kunt de uitnodiging ook gebruiken voor mensen die na het dopen van hun kindje niet meer komen. Je kunt de tijd ook korter of langer maken. Dit is een klein voorbeeldje hoe het bij ons gaat.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Secularisatie

Berichtdoor Spreeuw » 30 apr 2014 19:34

Faramir schreef:Dat is prima.

Hoe je mensen er dan weer bij gaat betrekken (met jouw interpretatie van betrekken) is mij een compleet raadsel maar ik wens je er heel veel succes bij. :)
Ik denk simpelweg dat die tijd wel geweest is.


Bedankt voor je goede wens.

Bedoel je nu dat je je eigenlijk moet neerleggen bij het feit dat de secularisatie is toegenomen en nog steeds onverminderd doorgaat? Tenminste, daar lijkt het op omdat je zegt dat die tijd wel geweest is. Ik denk in ieder geval dat je je nooit moet neerleggen bij het feit dat de secularisatie toeneemt. Je moet er iets aan doen, sterker nog het is Bijbels om daar iets aan te doen, zeker als je in de Schrift leest dat God de prediking wil gebruiken (de tekst die ik eerder noemde).

En het was juist mijn vraag hoe je die mensen er weer bij betrekt. Ik dacht aan gesprekken, maar weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Als jij andere manieren weet, lees ik dat graag.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten