Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Spreeuw » 23 apr 2014 09:07

Naar aanleiding van deze vraag in de vragenrubriek:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/215 ... erkdienst/

Wat is jullie mening hierover? Zijn gezangen toegestaan om te zingen tijdens de kerkdienst?
Hoewel de psalmen een rijke inhoud hebben, is het zeker niet onbijbels om gezangen te zingen in de kerkdiensten. Vaak worden gezangen om niet-legitieme redenen geweerd. Nu snap ik de angst hiervoor wel, maar zoals de vragensteller ook al zegt is de kerk een NT-gemeente. Nu begrijp ik nog steeds niet waarom m.n. veel behoudende kerken het zingen van gezangen niet toestaan. Waarschijnlijk uit angst voor vernieuwingen. Maar dan denk ik: vernieuwingen kunnen ook verbeteringen opleveren.

en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte, Efeziërs 5:19 (NBG'51)

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. Kolossenzen 3:16 (NBG'51)
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 28 apr 2014 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Rozijn » 23 apr 2014 09:35

De gedachte achter het alleen zingen van de psalmen is dat dit de enige liederen zijn (enkele andere Bijbelliederen daargelaten) die zeker door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. Daar hoeft geen twijfel over te bestaan, ze staan immers in de Bijbel.

Vanuit dat oogpunt is het wel een makkelijk te hanteren lijn.

Zijn er dan geen goede andere liederen? Los van mijn eigen mening weet ik dat binnen mijn kerkgenootschap, de Ger. Gem. sommige liederen erg gewaardeerd worden. Ze worden namelijk zeer regelmatig geciteerd in preken.
Neem Vaste Rots van mijn behoud of Eens was ik een vreemd'ling.
Tot aan een liedje van Hanna Lam: Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw

Bij dat laatste lied voelde ik mijn wenkbrauwen wat fronsen... :)

De psalmen zijn mooi, ik ga ze nog steeds meer waarderen. De discussie over wel of geen gezangen (binnen onze gemeente) trekt mij niet. Ik vind het prima zo. Maar ik wil een gemeente waar wel gezangen worden gezongen niet verketteren. Wel vind ik het boeiend om te weten welke criteria daar gelden waarop liederen worden geselecteerd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 09:36

Ik ben blij dat we meer zingen dan alleen de Psalmen. De psalmen zijn prachtig, rijk van inhoud, profetisch. Ze wijzen op Jezus Christus. Maar daarnaast mogen we hem ook loven en prijzen met andere liederen. En wat is het heerlijk om bij bepaalde gebeurtenissen in het kerkelijk jaar daar ook direct over te mogen zingen. Christus onze Heer verrees!

De antwoorden op de vraag zijn helder en genuanceerd. De Bijbel geeft genoeg aanleiding om meer dan alleen Psalmen te zingen. Dat ooit is bedacht dat niet te doen is denk ik vooral een tegenreactie geweest op de Roomse Kerk waar van alles werd gezongen, vaak in het Latijn. Daarna zijn er echter tal van mooie Bijbelse liederen geschreven. Als men in de kerk alleen Psalmen zingt zou ik oproepen om die gewoonte (want dat is het geworden) met de Bijbel in de hand te evalueren en af te vragen of nog nodig is, of er Bijbelse bezwaren zijn dat te veranderen. Krijg je ook geen vreemde contructies als "voor en na de zegen bepaalde liederen zingen enz".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 09:40

Rozijn schreef:De gedachte achter het alleen zingen van de psalmen is dat dit de enige liederen zijn (enkele andere Bijbelliederen daargelaten) die zeker door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. Daar hoeft geen twijfel over te bestaan, ze staan immers in de Bijbel.

Vanuit dat oogpunt is het wel een makkelijk te hanteren lijn.

Zijn er dan geen goede andere liederen? Los van mijn eigen mening weet ik dat binnen mijn kerkgenootschap, de Ger. Gem. sommige liederen erg gewaardeerd worden. Ze worden namelijk zeer regelmatig geciteerd in preken.
Neem Vaste Rots van mijn behoud of Eens was ik een vreemd'ling.
Tot aan een liedje van Hanna Lam: Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw

Bij dat laatste lied voelde ik mijn wenkbrauwen wat fronsen... :)

De psalmen zijn mooi, ik ga ze nog steeds meer waarderen. De discussie over wel of geen gezangen (binnen onze gemeente) trekt mij niet. Ik vind het prima zo. Maar ik wil een gemeente waar wel gezangen worden gezongen niet verketteren. Wel vind ik het boeiend om te weten welke criteria daar gelden waarop liederen worden geselecteerd.


hehe waarom gingen je wenkbrauwen daarbij fronsen? Ik vind het een prachtig lied. Wij zingen standaard een kinderlied, ik vind die eenvoud soms heerlijk... iets met worden als een kind.... :)

Wat de criteria betreft, liederen (moeten) worden getoetst aan de Bijbel, of de inhoud daar niet mee in strijd is. Dat lijkt me het belangrijkst. Daarnaast mag er ook wel gekeken worden of het kwa tekst en melodie zingbaar is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Rozijn » 23 apr 2014 09:48

Hanna Lam klinkt bijzonder uit de mond van een GG-dominee ;) En inhoudelijk vind ik het lied ook niet heel geweldig. Je kunt het vast ook goedom uitleggen, maar als een mens stil gaat zitten wachten tot alles nieuw wordt, staat hij of zij er later wel buiten...

Anoniem_89

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 apr 2014 10:08

*Verwijderd ivm off topic*

Riska

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Riska » 27 apr 2014 13:57

Rozijn schreef:En inhoudelijk vind ik het lied (stil maar wacht maar alles wordt nieuw) ook niet heel geweldig. Je kunt het vast ook goedom uitleggen, maar als een mens stil gaat zitten wachten tot alles nieuw wordt, staat hij of zij er later wel buiten...

Als ik stil vertrouwend wacht sta ik er niet buiten later.
Maar ik heb bezwaar om een totaal andere reden: het wordt vaak gebruikt als een vorm van troost. "Stil maar, wacht maar, het komt allemaal goed". Zoiets. Dan denk ik: ja, zal wel, maar wanneer komt het dan goed? Zeker als het om moeilijke dingen gaat, gewoon die dingen die in een mensenleven kunnen voorkomen.

Inmiddels is het Nieuwe Liedboek verschenen en wordt in veel kerken gebruikt.
De Psalmen heb ik vanaf mijn kinderjaren meegekregen (versje leren tijdens de preek! :wink: ) en zijn me voor een groot deel 'eigen' geworden, d.w.z. geïntegreerd in mijn leven.
Maar ik zou voor geen goud bepaalde liederen willen missen buiten de Psalmen om.

Ik denk aan een prachtig lied als:

Zolang wij ademhalen
schenkt Gij in ons de kracht
om zingend te vertalen,
waartoe wij zijn gedacht:
elkaar zijn wij gegeven
tot kleur en samenklank
De lofzang van het leven
geeft stem aan onze dank.

En naast de andere coupletten (lied 657 Nieuwe Liedboek)
het vierde couplet:

Ons lied wordt steeds gedragen
door vleugels van de hoop.
Het stijgt de angst te boven
om leven dat verloopt.
Het zingt van vergezichten,
het ademt van uw Geest.
In ons gezang mag lichten
het komend bruiloftsfeest.

(tekst Ds. Sytze de Vries)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Boaz » 27 apr 2014 16:29

In mijn gemeente worden ook andere liederen dan de Psalmen gezongen. Ik vind dat erg fijn, want ik zou het erg missen als dat niet zo was.
In de Psalmen wordt het offer van de Here Jezus maar beperkt en in bedekte termen bezongen, en daarom ben ik erg blij met andere liederen.

Er zit ook een andere kant aan; soms is er theologisch wel wat aan te merken op andere liederen, hoewel ik dat soms ook vind van berijmde Psalmen. Ik vraag me ook altijd af waarom we de psalmen niet gewoon onberijmd zingen (zoals de Schotse Kerk), dan blijf je het dichtst bij de oorspronkelijke tekst.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2014 17:42

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom er alleen psalmen gezongen mogen worden tijdens de dienst.
Ik zie ook niet in waarom je met liederen zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst moet blijven.
Als de voorganger zn preek houdt praat ie ook niet in bijbelteksten om zo dicht mogelijk bij de schift te blijven, maar doet ie dat gewoon in zn eigen woorden. (dan zit ie er theologisch ook wel eens naast)
Volgens mij zit God niet op kopieer-praat en zang te wachten, en is Hij blij met een lied wat recht uit je hart komt, zelfs al zit er er een theologisch mankementje aan.
En een lied kan helemaal goed zijn, terwijl het in een andere context niet klopt.
Zo lijken Paulus en Jakobus tegenstrijdige dingen te zeggen m.b.t. geloof en werken, maar in de juiste context zie je dat het gewoon klopt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jedidja1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 nov 2013 20:18
Locatie: Dorp in Zeeland..

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Jedidja1971 » 27 apr 2014 18:31

[quote="Rozijn"]De gedachte achter het alleen zingen van de psalmen is dat dit de enige liederen zijn (enkele andere Bijbelliederen daargelaten) die zeker door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. Daar hoeft geen twijfel over te bestaan, ze staan immers in de Bijbel.

Vanuit dat oogpunt is het wel een makkelijk te hanteren lijn.

Zijn er dan geen goede andere liederen? Los van mijn eigen mening weet ik dat binnen mijn kerkgenootschap, de Ger. Gem. sommige liederen erg gewaardeerd worden. Ze worden namelijk zeer regelmatig geciteerd in preken.
Neem Vaste Rots van mijn behoud of Eens was ik een vreemd'ling.
Tot aan een liedje van Hanna Lam: Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw

Bij dat laatste lied voelde ik mijn wenkbrauwen wat fronsen... :) Hoezo?? Is toch zeer Bijbels. Uit Openbaringen neem ik aan.... "Zie, Ik maak alle dingen nieuw.." Ik vind het arm als er alleen maar psalmen worden gezongen, de schrijver van deze vraag haalt al 2 teksten aan die niet goedkeuren dat er alleen psalmen worden gezongen... #-o
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zál zalig worden....

Riska

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Riska » 27 apr 2014 18:32

Boaz schreef:Er zit ook een andere kant aan; soms is er theologisch wel wat aan te merken op andere liederen, hoewel ik dat soms ook vind van berijmde Psalmen.

Denk je dat God daarmee zit? (in alle eerbied gesproken).
En in hoeverre theologisch niet juist? Theologen onderling hebben ook vaak meningsverschillen over wat wel en niet juist is, toch?

Anoniem_89

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 apr 2014 18:43

Boaz schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom we de psalmen niet gewoon onberijmd zingen (zoals de Schotse Kerk), dan blijf je het dichtst bij de oorspronkelijke tekst.


Waarom zou je niet een lied zingen dat vanuit je hart komt?
Ben ik wel benieuwd naar :)
Ik ervaar juist dat ik de liefde van God als ik zing met eigen woorden.

Bij het ervaren van Zijn liefde vallen toch alle andere bijzaken weg (zoals of het wel/niet theologisch juist is)?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Boaz » 27 apr 2014 19:20

Nee, je begrijpt me niet goed. Mensen kunnen er soms prat op gaan dat de Psalmen regelrecht uit de Bijbel zouden komen, maar ik vind ze soms erg veranderd (nauwelijks herkenbaar) doordat ze zijn berijmd. Ik zou ze liever onberijmd zingen, zoals Sons of Korah dat doet.
Daarnaast heb ik niet veel met de melodieën waarop de Psalmen worden gezongen, maar dat is wat anders.

Ikzelf houd erg veel van Opwekking of Johan de Heer liederen, maar met die aantekening dat ik niet alle teksten even sterk of Bijbelgetrouw vind.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Spreeuw » 27 apr 2014 21:27

Boaz schreef:In mijn gemeente worden ook andere liederen dan de Psalmen gezongen. Ik vind dat erg fijn, want ik zou het erg missen als dat niet zo was.
In de Psalmen wordt het offer van de Here Jezus maar beperkt en in bedekte termen bezongen, en daarom ben ik erg blij met andere liederen.

Er zit ook een andere kant aan; soms is er theologisch wel wat aan te merken op andere liederen, hoewel ik dat soms ook vind van berijmde Psalmen. Ik vraag me ook altijd af waarom we de psalmen niet gewoon onberijmd zingen (zoals de Schotse Kerk), dan blijf je het dichtst bij de oorspronkelijke tekst.


Dan zouden we ook gedeelten uit het NT onberijmd moeten zingen, om recht te doen aan de gehele Schrift. Zou ik wel een goede optie vinden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Alleen psalmen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor JeeWee » 28 apr 2014 09:35

De psalmberijming die we nu hebben is op veel punten ronduit fout,
En die zingen we vrolijk mee en denken dat we vet rechtzinnig zijn. Niet dus.
De invloeden van de tijd van de verlichting zijn niet mals.
Soms flink remonstrants.

en we zeggen zo graag 'Heere', i.p.v. Heer.
Nou, het komt in de berijmde niet één keer voor.
Voor de aardigheid zetten we er dan een ' achter: Heer' ai maak mij Uwe wegen...
Dat staat er oorspronkelijk echt niet
En hoe makkelijk had je er 'Heere maak mij Uwe wegen' van kunnen maken...

En dat het 'Opperwezen'! Hoe vlak, hoe vrijzinnig!

Nog een paar?

Het laatste vers van psalm 58 spreekt over de goede vruchten van de deugd. Beloning voor de deugdzamen en straf voor de ondeugdzamen.

Psalm 105 in het tiende vers: "vrome Jozef, rijk in deugd..." En in het twaalfde vers was ieder in Egyte zich van Jozefs "verstand en deugd bewust..."


Zo is er veel meer.
Eist van mij vrijmoedig? Wat een onzin. Doe uw mond wijd open en IK zal hem vervullen. Da's andere koek.

En toch: heerlijk 'rechtzinnig, die 1773...
Maar gezangen? Ho maar!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 120 gasten