Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Bambi » 29 apr 2014 13:07

jamillah schreef:Mijn dochter, ruim 2.5: Dank U voor deze nieuwe morgen, dank UUUUUUUU, w Woord is mij een lamp voor mijne voet, mild en overvloeeeeeedig :wink:

En twee tellen later: piet piraaaaaat, maar ja, das weer wat anders 8)

:lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2014 13:08

Spreeuw schreef:
Welke gezangen zijn volgens jou echt goed? Ook bijv. Opwekkingsliederen? Want die kunnen namelijk tamelijk eenzijdig zijn (de zonde blijft hierin vaak onderbelicht).
Als je de psalmberijming van 1773 naast de Statenvertaling legt, dan zie je dat er ook vele zinnen met elkaar overeenkomen. Inderdaad is er wel een invloed van de Verlichting geweest op de berijming van 1773. Dat is wel een minpunt. Maar toch zijn er ook goede dingen te zeggen van deze berijming. Ze hebben namelijk vrijwel elke zin uit de onberijmde psalm in de berijming weten te verwoorden. De berijming van 1773 is uitgebreider dan de nieuwe psalmberijming van 1967.


Het is een misverstand dat Opwekking alleen maar over blijheid gaat, er zijn wel degelijk een hoop Opwekkingsliederen die gaan over strijd, lijden, zonde enz. Maar Opwekkingsliederen zijn grotendeels wel lofliederen. Verblijd u te allen tijde. Een loflied zingen is niet eenzijdig. Net zo min als Psalm 150 of 117 eenzijdig zijn, ook al zijn ze beiden 100% opgewekt van toon. Maar bij voorkeur zing ik wel Opwekking en Psalmen om zo een goede balans te hebben. Dat is denk ik veel belangrijker, dat er balans is in wat je zingt. Daarom zing ik liever niet alleen opwekking... of alleen Psalmen. Ik zing ze het liefst beiden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor mona » 29 apr 2014 13:18

Riska schreef:Moet een kind van vijf al zulke moeilijke psalmen leren?
Er zijn wel eenvoudiger psalmen om mee te beginnen. Maar welke psalm je ook aan gaat leren, uitleg erbij is erg belangrijk. Ik denk dat een kind van vijf ook veel opwekkingsliederen of gezangen nog niet begrijpt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Riska

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Riska » 29 apr 2014 13:38

mona schreef:Er zijn wel eenvoudiger psalmen om mee te beginnen. Maar welke psalm je ook aan gaat leren, uitleg erbij is erg belangrijk. Ik denk dat een kind van vijf ook veel opwekkingsliederen of gezangen nog niet begrijpt.

Jamila geeft een goed voorbeeld: "Dank U voor deze nieuwe morgen..."
Dat snapt een kind.
Als kleuter was mijn dochter helemaal weg van dit liedje:
Hoger dan de blauwe luchten
en de sterretjes van goud,
woont de Vader in de hemel
die van alle kinderen houdt...
Dat snapt een kind, ook zonder uitleg.
Waarom een heel jog kind al belasten met moeilijke teksten (waar soms volwassenen zelfs ook nog moeite mee hebben)?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor ajl » 29 apr 2014 14:02

Dat soort liedjes kennen de kinderen bij ons in de kerk al :wink: Vanaf groep 3 leren ze bij de zondagschool liedjes, gezangen, opwekking, psalmen en Bijbelteksten. Soms voor mijn gevoel wat te moeilijk. Aan de andere kant blijft het wel hangen.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor jamillah » 29 apr 2014 14:06

Riska schreef:Waarom een heel jog kind al belasten met moeilijke teksten (waar soms volwassenen zelfs ook nog moeite mee hebben)?


Wat is belasten? Als je goed gelezen hebt zingt mijn kleine meisje dus ook net zo makkelijk psalmen mee als 'Opent uwe mond' en 'Uw Woord is mij een lamp..' Ze zingen toch wat ze ouderen horen zingen. En tja, ik mag dan peuterjuf zijn van beroep, thuis zing ik toch ook wel eens een 'volwassen' psalm of lied.

Spelenderwijs gaat dat eigenlijk. Niet zo van hee, zitten nu, en zing mij maar na... 8)

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor jamillah » 29 apr 2014 14:08

Zoiets: :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=uHwwe8AGpYA

Ik vind het wel super schattig :mrgreen:

Bambi

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Bambi » 29 apr 2014 14:16

Ik vond het als kind niet erg dat ik psalmversjes moest leren voor school.
Dan had je wat te doen tijdens de kerkdienst. :-oo
jamillah schreef:Zoiets: :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=uHwwe8AGpYA

Ik vind het wel super schattig :mrgreen:

En dan die serieuze gezichtjes erbij. 8)

Riska

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Riska » 29 apr 2014 14:27

Dat is inderdaad schattig.
Psalmversjes leren op en voor school: ik deed het onder de preek.
Ik onderschat de waarde ervan niet, maar heb mijn aarzelingen bij heel jonge kinderen.
Ja, het werd op zondagsschool ook geleerd.
Nu gaat het veel klassikaal - iedere dag een keer zingen, maar ik denk dat teksten dan niet zo sterk beklijven als uit het hoofd leren.

Ik kwam als ouderling in een verpleeghuis.
Tijdens de dienst waren er veel mensen tot wie niets leek door te dringen. Voorover, half slapend. Totdat... de dominee een Psalm met de oude berijming liet zingen. Ze leken wakker te worden. Hoofd omhoog en woord voor woord feilloos meegezongen. De waarde van dingen uit het hoofd leren.

Nee, ik spreek mijzelf niet tegen. Ik zie de waarde ervan, waaruit je kunt putten. Maar ik heb wat moeite met heel jonge kinderen om die al aan het leren van versjes te zetten. Ja, wat aan tafel gebeurt, wat ouders voordoen - dat pikken ze op.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2014 15:13

mona schreef:Er zijn wel eenvoudiger psalmen om mee te beginnen. Maar welke psalm je ook aan gaat leren, uitleg erbij is erg belangrijk. Ik denk dat een kind van vijf ook veel opwekkingsliederen of gezangen nog niet begrijpt.


Uitleg is vaak inderdaad wel nodig. Maar het is denk ik wel goed wanneer de taal zelf in ieder geval geen barrière is. We moeten het niet moeilijker maken dan nodig. Dat je dan inhoudelijk nog wel het een en ander moet uitleggen is begrijpelijk... maar als het taalkundig al onbegrijpelijk is en ontzettend ver van de huidige taal afstaat is dat jammer en niet nodig. Daarom snap ik ook niet wanneer mensen zich heel krampachtig aan een vertaling / berijming uit een bepaalde tijd blijven vastklampen alsof dat op de een of andere manier beter is dan wanneer het opnieuw goed in de taal van deze tijd wordt hertaald.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Spreeuw » 29 apr 2014 18:56

ajl schreef:Mijn zoon (5 jaar) leert nu op de zondagschool psalmen ( gezangen, liederen ook) van de nieuwe berijming en de oude berijming. De oude berijming kan hij heel moeilijk in zijn hoofd krijgen en begrijp hij taalkundig niets van bv psalm 68 vs 10 Hij overlaadt ons dag aan dag met zijne gunstbewijzen, die God is ons een God van heil, hij schenkt uit goedheid zonder peil ons eeuwig zalig leven. Ik ben ermee opgegroeid en het zit in inmiddels in mijn dna, maar hij begrijpt er niets van.


Je kunt dit toch aan je zoon uitleggen? Het lijkt me dat psalm 68:10 daar niet zo moeilijk voor is. Overigens zal de nieuwe berijming niet veel begrijpelijker voor hem zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Spreeuw » 29 apr 2014 19:02

Marnix schreef: Het is een misverstand dat Opwekking alleen maar over blijheid gaat, er zijn wel degelijk een hoop Opwekkingsliederen die gaan over strijd, lijden, zonde enz. Maar Opwekkingsliederen zijn grotendeels wel lofliederen. Verblijd u te allen tijde. Een loflied zingen is niet eenzijdig. Net zo min als Psalm 150 of 117 eenzijdig zijn, ook al zijn ze beiden 100% opgewekt van toon. Maar bij voorkeur zing ik wel Opwekking en Psalmen om zo een goede balans te hebben. Dat is denk ik veel belangrijker, dat er balans is in wat je zingt. Daarom zing ik liever niet alleen opwekking... of alleen Psalmen. Ik zing ze het liefst beiden.


Klopt, ik schreef ook dat de zonde in de Opwekkingsliederen vaak een onderbelicht thema is. Dus niet altijd.
Een goede balans in de verschillende liederen, dat is goed denk ik. Alleen zou ik niet zoveel Opwekkingsliederen willen zingen als psalmen (in of buiten de kerkdiensten), zoals jij voorstaat, als ik je goed begrijp.
De Psalmen zijn geïnspireerd door Gods Geest, de tekst van veel Opwekkingsliederen is toch wat vrijer. Het voordeel van Opwekkingsliederen is wel dat hierin een NT-geluid doorklinkt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2014 20:59

Smaken verschillen natuurlijk ook, dat is prima
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Alleen psalmen zingen tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor JeeWee » 30 apr 2014 06:34

Spreeuw schreef:Welke gezangen zijn volgens jou echt goed? Ook bijv. Opwekkingsliederen? Want die kunnen namelijk tamelijk eenzijdig zijn (de zonde blijft hierin vaak onderbelicht).
Als je de psalmberijming van 1773 naast de Statenvertaling legt, dan zie je dat er ook vele zinnen met elkaar overeenkomen. Inderdaad is er wel een invloed van de Verlichting geweest op de berijming van 1773. Dat is wel een minpunt. Maar toch zijn er ook goede dingen te zeggen van deze berijming. Ze hebben namelijk vrijwel elke zin uit de onberijmde psalm in de berijming weten te verwoorden. De berijming van 1773 is uitgebreider dan de nieuwe psalmberijming van 1967.


Hou me ten goede: ik ben een 'psalmenmens'. Ik houd van de Psalmen. Ze zijn voor de eredienst gemaakt en de Psalmen zijn ronduit Bijbels. Ik heb in een groot aantal gevallen wel veel aan te merken op de Psalmberijming van 1773. Eerlijk is eerlijk: in de berijming die ds. Meeuwse maakte staan heel mooie dingen die weer teruggrijpen op die van Marnix van Sint Aldegonde.

Het is echter heel moeilijk om te generaliseren. Als ik dan zeg: "ik ben niet zo van Opwekking", dan doe ik veel Opwekkingsliederen te kort. Toch vind ik veel Opwekkingsliederen erg eenzijdig. In het Liedboek voor de Kerken staan prachtige gezangen.

Ik ben heel blij met het initiatief van een aantal GB predikanten om te komen tot een verantwoorde bundel. Lees toch dat stuk van professor De Vries uit de Waarheidsvriend nog eens. Hij is een autoriteit op dit gebied.

En dan laten we meneer Van Slooten gewoon vrijmoedig eisen :mrgreen:
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten