Want leem en ijzer houden niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Jvslooten » 16 apr 2014 19:04

Bambi schreef:Nee je hebt helemaal gelijk, door zo iemand moet je je niets laten gezeggen.
Daar moet je ver boven staan en je vooral veel beter voelen, want jij zou zo'n plek mijden en al zeker op zondag. :roll:

Misschien ben je vergeten dat God alles en iedereen kan gebruiken, om mensen een spiegel voor te houden?
Zeker als die mensen niet luisteren naar de waarschuwingen van God Zelf?
Nee hoor ik had geen gelijk, ik had het vreselijk mis, bedankt dat je mij er op wijst! Vanaf nu ga ik iedere vrijdag naar de moskee, er is echt geen enkele reden om me daarboven verheven te voelen, en bovendien: God kan alles en iedereen gebruiken, immers. Ik ken ook nog wel een paar mensen die niet luisteren naar de waarschuwingen van God trouwens.. Zal ik ze maar adviseren om naar een housefestival te gaan? Wie weet, kan God dat wél gebruiken om ze de spiegel voor te houden, als blijkt dat Zijn eigen Woord hier in faalt. Tja, je moet toch wat hè. Toen Paulus zei dat het geloof door het gepredikte Woord is was ie zeker ook abuis.. :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 19:11

mona schreef:Beetje naïef dan hè van de EO, als je daar van te voren geen idee van hebt.
Kan je ook Hans Teeuwen wel vragen en daarna zeggen, o sorry we wisten het niet. Nou ja, dan doen we maar met de heiden een heiden zijn. Probleem opgelost.


Ik zei misschien 8)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mona » 16 apr 2014 19:14

mealybug schreef:Ik zei misschien
Ik las het! Ik antwoordde voor in het geval van misschien :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Kvinna » 17 apr 2014 08:03

Toch vind ik het een pijnpunt dat de dominee niet heeft gehoord wat er echt is gezegd, en hoe, door de cabaretier. Het is een weergave van de vraagsteller. Die heeft misschien een ander of minder gevoel voor humor, begreep cabaret niet, of vindt grappen over de bijbel sowieso niet kunnen.
Dat vind ik een wankele basis om een zwaar waardeoordeel aan op te hangen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mona » 17 apr 2014 09:01

De vraag van Schelpje waar ze het topic mee begon is:

Het moet maar eens voor altijd gezegd worden dat dit Godonterende samengaan van het heilige en het profane voor God niet kan bestaan!
Wie is het daar mee eens, en wie niet?

Nou, ik ben het er van harte mee eens. Misschien ben ik een zuurpruim, heb ik geen gevoel voor humor, ben ik uitgedroogd of leef ik onder een steen. Maakt me niets uit. Ik kan geen grappen maken over zaken die de Heere (of Zijn kinderen) aangaan.
Enig zelfspot kan helemaal geen kwaad en humor ook niet. Lachen is niet verboden, vooral niet om jezelf, ook niet als christen. Maar een show er van maken, voor honderden mensen, samen lachen, gieren, brullen? nee dank je. Daarvoor liggen sommige zaken te teer, en wil ik er bij voorbaat verre van blijven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor henkie » 17 apr 2014 09:14

De vraagsteller is zeker niet de enige als ik bij de reacties op de dag kijk. Die zullen vast niet allemaal humorloos zijn ;-)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor parsifal » 17 apr 2014 09:16

Ik ben het er in zoverre mee eens dat God altijd de heilige blijft en dat we als we over of met Hem praten niet moeten "vergeten om te beven".
Lachen om wat Christenen doen en zo een spiegel voorhouden kan wel goed zijn (Zo kan ik Finkers' "moderne kerklied" wel waarderen, maar ik denk dat dat ook wel iets laat zien aan wat de EO nu presenteert) en juist als je beseft dat je jezelf uitlacht, leer je misschien nadenken over wat je doet. Ga echter niet humor om de humor brengen waarbij God maar een middel is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2014 09:58

Ik ben benieuwd wat er precies gezegd is. Ik denk niet dat er grappig werd gedaan over God. Mogelijk wel over geloof en gelovigen. In bepaalde kringen is dat niet zo gewenst... een grapje maken op de preekstoel kan dan ook echt niet. De inhoud van de dag en de organisator kennende denk ik niet dat er gespot is met God.

In ieder geval had de persoon in kwestie van tevoren kunnen weten dat er cabaret was dus dat die zou gebeuren. Als cabaret volgens iemand niet hoort bij de Bijbel en het geloof kan je beter niet naar zo'n dag gaan dan. Persoonlijk ben ik het er niet mee eens dat humor geen plaats mag hebben bij geloof en Bijbel.

Verder zegt de reactie van de predikant genoeg over hoe hij er in staat. Hij neemt klakkeloos over dat het allemaal spottend en Godonterend zou zijn geweest. Geen hoor en wederhoor. Gewoon klakkeloos overnemen: Het was de EO dus het zal wel ronduit spottend geweest zijn. Jammer. Maar als je zegt: bijbel en geloof zijn heilig en daar passen geen grappen (dat is profaan) bij zit daar het verschil in inzicht. Jammer dat er dan gelijk zo'n bak veroordeling bij moet, ook al is het vast goed bedoeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Boerin » 17 apr 2014 09:59

Ik ken die man niet en kan er dus geen zinnig woord over zeggen, maar ik vind het fenomeen 'christelijke cabaretier' nogal vreemd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2014 10:09

Ik heb het wel eens meegemaakt en ik vond er weinig vreemds aan. Het is leuk (net als gewoon cabaret kan zijn) maar daarnaast als het goed is ook reflecterend, relativerend en daarmee nog leerzaam ook. En dan gaat het doorgaans vooral over gelovigen, gewone mensen dus... en wordt niet het geloof zelf of erger nog, God belachelijk gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 17 apr 2014 12:01

henkie schreef:De vraagsteller is zeker niet de enige als ik bij de reacties op de dag kijk. Die zullen vast niet allemaal humorloos zijn ;-)

De meest gehoorde klacht is dat gereformeerden in een hoek gezet werden. :mrgreen:

Spurgeon heeft ook wel eens gezegd dat veel gelovigen met een gezicht rondlopen alsof ze naar een begrafenis gaan.
Als een cabaretier dit zou zeggen, zou het spotten genoemd worden. :-oo

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mona » 17 apr 2014 12:39

Bambi schreef:Spurgeon heeft ook wel eens gezegd dat veel gelovigen met een gezicht rondlopen alsof ze naar een begrafenis gaan.
Als een cabaretier dit zou zeggen, zou het spotten genoemd worden.
Als Spurgeon er een speciale show voor gemaakt had, om er met dat doel om te kunnen lachen, dat had ik dat van Spurgeon ook niet kunnen waarderen. Maar Spurgeon preekte er nog wat anders bij. Volgens mij deed dat die cabaretier niet.

Het gaat mij om de intentie. Maak je er een show van voor honderden anderen, dan is dat voor mij een grens.
Ik heb de website nakeken van deze meneer, en zie geen enkele relatie naar het geloof/christendom/relige staan. Wel verwijzingen naar allerhande tv en radio programma's, en o.a. Lowlands festival en nacht van het cabaret. Is deze man christen?
Als hij zegt dat er een christelijke carnavalskraker moet komen, heb ik al gegeten en gedronken. Ik heb net vorige maand vijf dagen in die carnavals ellende gezeten. Die zotternij kan ik niet rijmen met het leven van een christen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2014 12:43

In één van de reacties staat:
Ik moest denken aan 2 Petrus 2: En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.
Ik denk dat je, zeker op zo'n dag moet toetsen aan:
* Is het stichtend?
* Is het nuttig?
* Is het opbouwend?

Zou de cabaretier aan deze voorwaarden hebben voldaan?
De samenkomst heet: Nederland zingt, dan verwacht je toch eigenlijk dat er uitsluitend gezongen wordt, met evt. een gebed en korte meditatie?
Als ik naar een zanguitvoering ga, verwacht ik geen gesproken woord.

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 17 apr 2014 12:50

mona schreef:Als Spurgeon er een speciale show voor gemaakt had, om er met dat doel om te kunnen lachen, dat had ik dat van Spurgeon ook niet kunnen waarderen. Maar Spurgeon preekte er nog wat anders bij. Volgens mij deed dat die cabaretier niet.


Citaat van Spurgeon:

* Ik heb liever dat er in de kerk gelachen dan geslapen wordt.
Mona schreef:Als hij zegt dat er een christelijke carnavalskraker moet komen, heb ik al gegeten en gedronken. Ik heb net vorige maand vijf dagen in die carnavals ellende gezeten. Die zotternij kan ik niet rijmen met het leven van een christen.

Daar moet je de spot van begrijpen.
Carnaval is toch zogenaamd een Christelijk feest?
Eerst uitleven en dan 40 dagen netjes vasten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2014 18:12

schelpje3 schreef:In één van de reacties staat:
Ik moest denken aan 2 Petrus 2: En velen zullen hun verderfenissen navolgen, door welke de weg der waarheid zal gelasterd worden.
Ik denk dat je, zeker op zo'n dag moet toetsen aan:
* Is het stichtend?
* Is het nuttig?
* Is het opbouwend?

Zou de cabaretier aan deze voorwaarden hebben voldaan?
De samenkomst heet: Nederland zingt, dan verwacht je toch eigenlijk dat er uitsluitend gezongen wordt, met evt. een gebed en korte meditatie?
Als ik naar een zanguitvoering ga, verwacht ik geen gesproken woord.


1. Dat zijn jouw voorwaarden. Als er vanalles stichtelijk, opbouwend en nuttig is en tussendoor is er even ruimte voor wat luchtigs, dan lijkt me daar niets mis mee. Om maar te zwijgen over het feit dat zelfs cabaret stichtelijk en opbouwend kan zijn omdat het je tot denken kan zetten, dingen kan reflecteren en relativeren enz.

2. De Nederland Zingt Dag bestaat al jaren en naast zang zijn er altijd sprekers en andere activiteiten. Als je alleen zang verwacht heb je je niet genoeg verdiept in de dag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten