Want leem en ijzer houden niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2014 18:22

Verder raad ik je aan terughoudend te zijn als het gaat om wat God tegen mensen zegt. Als het niet zo is heb je msschien een punt maar stellen dat het niet zo kan zijn is gevaarlijk. En als het wel zo is is het nogal riskant om dat als mensje tegen te spreken. God vraagt inderdaad niet van mensen om bij hen te horen en netjes in de pas te lopen met alle zelfbedachte wettische regeltjes. Wil je bij hen horen of bij mij is een goede vraag om over na te denken als christenen allerlei dingen afkeuren en je veroordelen als je het daar niet mee eens bent. Waarmee de boodschap dus niet is dat die anderen geen christenen zijn en niet bij God horen. Het gaat er om wie je wil volgen, wie je wil dienen, aan welke regels je je wilt houden als mensen zeggen: dat mag niet.... Terwijl je dat in de Bijbel niet terugvind.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 17 apr 2014 19:14

Marnix schreef:Verder raad ik je aan terughoudend te zijn als het gaat om wat God tegen mensen zegt. Als het niet zo is heb je msschien een punt maar stellen dat het niet zo kan zijn is gevaarlijk. En als het wel zo is is het nogal riskant om dat als mensje tegen te spreken. God vraagt inderdaad niet van mensen om bij hen te horen en netjes in de pas te lopen met alle zelfbedachte wettische regeltjes. Wil je bij hen horen of bij mij is een goede vraag om over na te denken als christenen allerlei dingen afkeuren en je veroordelen als je het daar niet mee eens bent. Waarmee de boodschap dus niet is dat die anderen geen christenen zijn en niet bij God horen. Het gaat er om wie je wil volgen, wie je wil dienen, aan welke regels je je wilt houden als mensen zeggen: dat mag niet.... Terwijl je dat in de Bijbel niet terugvind.

Juist Marnix, jij hebt de boodschap van God begrepen.
Er wordt nog steeds vergeten dat God met ieder mens Zijn eigen weg gaat.
En ze denken dat ieder mens al helemaal zo moet denken als hun, anders ben je niet bekeerd en heb je geen relatie met God.
Dan kun je ook wel heel extreem denken en zeggen: "Iedereen die niet in het zwart gekleed is, is niet bekeerd"
Dan vallen zij zelf ook buiten de boot.

Terwijl God mij zelf op allerlei manieren getrokken heeft en daar ook Bijbelse films en een gospelzanger en ook de EO voor gebruikte, in mijn periode dat ik zelf God de rug had toegekeerd.

En daarom word ik daar zo boos om als mensen zeggen dat dat leem om oud ijzer is en van de satan.
En daarom had ik ook die link geplaatst, want er is geen vaste weg waarop iedereen bekeerd wordt.
Bij de meesten gaat het bekeringsproces stap voor stap en door allerlei hoogten en diepten en daar gebruikt God alles en iedereen voor.
En mensen die dat ontkennen spelen zelf voor God.
Die bepalen hoe de Heilige Geest moet werken.

Toen ik in de moeilijkste periode van mijn leven aan God vroeg of Hij mijn ellende wilde omkeren, kreeg ik als antwoord: "Mijn Genade is u genoeg"
En reken maar dat dat van God was, want ik leerde tegelijkertijd, dat ik zonder Hem niets was en vanuit mezelf alleen maar fouten maakte.
En ik durf nog wel te zeggen dat God die ellende zelfs in mijn leven gecreëerd heeft, om me zover te krijgen.
Dus handen af van de manier hoe God zou moeten werken.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor rotterdam » 17 apr 2014 19:30

Bambi schreef:Juist Marnix, jij hebt de boodschap van God begrepen.
.


En jij ook Bambi

En Jezus ziende, dat er verstandelijk geantwoord was, zeide :
Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Ayla » 25 apr 2014 16:40

Ik denk dat het de meeste mensen hier er niet om gaat dát er een cabaretier was,
maar het gaat er om wát hij heeft gezegd. Als dat respectloos is naar God
en medemens kan ik me voorstellen dat je het niet leuk vindt. Met een grap is niets mis,
maar God is er niet om mee te spotten.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 16:43

Ayla schreef:Ik denk dat het de meeste mensen hier er niet om gaat dát er een cabaretier was,
maar het gaat er om wát hij heeft gezegd. Als dat respectloos is naar God
en medemens kan ik me voorstellen dat je het niet leuk vindt. Met een grap is niets mis,
maar God is er niet om mee te spotten.

Inderdaad.
Wat is een volgende stap, een kwinkslag tijdens de preek, want dat houdt de aandacht zo lekker vast?
Terwijl het gaat om een zaak van leven OF dood!
Want zo is het toch?
Of willen we een beetje van de wereld blijven, en wat er over blijft is dan voor God.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Ayla » 25 apr 2014 16:49

schelpje3 schreef:Inderdaad.
Wat is een volgende stap, een kwinkslag tijdens de preek, want dat houdt de aandacht zo lekker vast?
Terwijl het gaat om een zaak van leven OF dood!
Want zo is het toch?
Of willen we een beetje van de wereld blijven, en wat er over blijft is dan voor God.


Helaas zie je (steeds meer?) dat mensen graag toch ook van de wereld willen zijn. Dan wordt alles
maar goed gepraat onder het mom van 'je mag niet oordelen' en 'God wil ook dit soort dingen gebruiken om mensen tot zich te trekken'. Dat God iets gebruikt ten goede wil nog niet zeggen dat het goed is. Ik ben de godheid van Jezus gaan begrijpen door de koran, maar het lijkt me niet dat God nu wil dat iedereen die gaat lezen en Hij de koran goed vindt! :-)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

MaartenB

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor MaartenB » 26 apr 2014 13:27

*Verwijderd door moderator. Zie de eerste post voor het onderwerp van dit topic*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 13:29

Ayla schreef:
Helaas zie je (steeds meer?) dat mensen graag toch ook van de wereld willen zijn. Dan wordt alles
maar goed gepraat onder het mom van 'je mag niet oordelen' en 'God wil ook dit soort dingen gebruiken om mensen tot zich te trekken'. Dat God iets gebruikt ten goede wil nog niet zeggen dat het goed is. Ik ben de godheid van Jezus gaan begrijpen door de koran, maar het lijkt me niet dat God nu wil dat iedereen die gaat lezen en Hij de koran goed vindt! :-)

Helemaal eens Ayla. En wat een bijzonder verhaal heb jij!

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Ayla » 27 apr 2014 00:17

schelpje3 schreef:
Helemaal eens Ayla. En wat een bijzonder verhaal heb jij!


Thanks! :-)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Riska

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Riska » 27 apr 2014 13:09

Vooropgesteld: ik ben niet naar de "Nederland-zingt" dag geweest en heb dus ook geen cabaret gehoord. Mijn reactie is dus algemener.

Ik ben ooit naar een voorstelling geweest van Fons Jansen.
Een cabaretier die - omdat hij er zelf in was opgegroeid naar ik meen - vooral de RK op de hak nam. Ik heb het over "De lachende Kerk".
Ik heb zelden zo gelachen als toen.
Maar het was dan ook een cabaretier die alleen maar kwam aan de uiterlijkheden, aan gebruiken. Maar niet één keer, niet hoe dan ook, heeft hij geloof en God bespot. Hij hield de mensen alleen een spiegel voor van wat wij ervan maken.
Op die manier kan een conference heel goed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 12:05

Riska schreef:Vooropgesteld: ik ben niet naar de "Nederland-zingt" dag geweest en heb dus ook geen cabaret gehoord. Mijn reactie is dus algemener.

Ik ben ooit naar een voorstelling geweest van Fons Jansen.
Een cabaretier die - omdat hij er zelf in was opgegroeid naar ik meen - vooral de RK op de hak nam. Ik heb het over "De lachende Kerk".
Ik heb zelden zo gelachen als toen.
Maar het was dan ook een cabaretier die alleen maar kwam aan de uiterlijkheden, aan gebruiken. Maar niet één keer, niet hoe dan ook, heeft hij geloof en God bespot. Hij hield de mensen alleen een spiegel voor van wat wij ervan maken.
Op die manier kan een conference heel goed.

Als je een kaartje koopt voor een cabaretier, maak je zelf die keuze Riska. En als je vantevoren googelt, of je hoort van anderen hoe die cabaretier is, is het aan jou.
Als je er eentje opgedrongen krijgt in een totaal onverwachte setting, zoals een dergelijke bijeenkomst, kan dit heel confronterend overkomen.
In de tijd van Fons Jansen, was het cabaret sowieso milder. Het moet steeds grover worden, steeds confronterender blijkbaar. Het is allang geen spiegel meer, maar ronduit spotten en trappen.
Eén van onze kinderen moest op de middelbare verplicht (Cult.Maatsch.Sport) o.a. naar een cabaretvoorstelling. Dat viel niet mee, om iets uit te zoeken waar niet in gevloekt, met God gespot zou worden.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Ayla » 28 apr 2014 12:39

schelpje3 schreef:Als je een kaartje koopt voor een cabaretier, maak je zelf die keuze Riska. En als je vantevoren googelt, of je hoort van anderen hoe die cabaretier is, is het aan jou.
Als je er eentje opgedrongen krijgt in een totaal onverwachte setting, zoals een dergelijke bijeenkomst, kan dit heel confronterend overkomen.
In de tijd van Fons Jansen, was het cabaret sowieso milder. Het moet steeds grover worden, steeds confronterender blijkbaar. Het is allang geen spiegel meer, maar ronduit spotten en trappen.
Eén van onze kinderen moest op de middelbare verplicht (Cult.Maatsch.Sport) o.a. naar een cabaretvoorstelling. Dat viel niet mee, om iets uit te zoeken waar niet in gevloekt, met God gespot zou worden.


Om nog maar niet te spreken van de boeken die ze moeten lezen...
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 12:42

Dat viel wel mee hoor, de boekenlijst was divers en je mocht zelf boeken aandragen. En die wij aandroegen, werden goedgekeurd.
Het was een seculier gymnasium, maar er was ruimte en respect voor christelijke normen en waarden. In de brugklas bleken 9 kinderen uit christelijke gezinnen te zitten, waaronder 2 uit een domineesgezin!

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Ayla » 28 apr 2014 12:54

schelpje3 schreef:Dat viel wel mee hoor, de boekenlijst was divers en je mocht zelf boeken aandragen. En die wij aandroegen, werden goedgekeurd.
Het was een seculier gymnasium, maar er was ruimte en respect voor christelijke normen en waarden. In de brugklas bleken 9 kinderen uit christelijke gezinnen te zitten, waaronder 2 uit een domineesgezin!


Oh dat is wel fijn! Bij ons op school is (was iig) het zo dat je bepaalde boeken (of bepaalde schrijvers) moest lezen, en sommigen zou ik nu achteraf niet aan 16 jarigen laten lezen!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Riska

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Riska » 28 apr 2014 12:55

Je hebt gelijk, dat je zelf kiest om naar een cabaretier te gaan en dat het niet kan als het is geïntegreerd in een bijeenkomst met een ander doel.
De EO had duidelijk moeten zijn, wie er gevraagd was voor een 'humoristisch' intermezzo. (let op de aanhalingstekens!). Misschien de EO erover benaderen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten

cron