Want leem en ijzer houden niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 15:01

N.a.v. deze VRAAG in de rubriek alhier, komt o.m. deze zin voor.

Dominee gebruikt deze om aan te tonen dat niet alles geoorloofd is.

Hij eindigt zijn antwoord met deze zin:
Het moet maar eens voor altijd gezegd worden dat dit Godonterende samengaan van het heilige en het profane voor God niet kan bestaan!

Ik ben het hier van harte mee eens. Wie niet? Wie wel?

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 16 apr 2014 15:08

schelpje3 schreef:N.a.v. deze VRAAG in de rubriek alhier, komt o.m. deze zin voor.

Dominee gebruikt deze om aan te tonen dat niet alles geoorloofd is.

Hij eindigt zijn antwoord met deze zin:
Het moet maar eens voor altijd gezegd worden dat dit Godonterende samengaan van het heilige en het profane voor God niet kan bestaan!

Ik ben het hier van harte mee eens. Wie niet? Wie wel?

Het is voor mij duidelijk dat deze vragensteller de humor niet begreep.
En van mening is dat een Christen alleen maar ernstig en serieus moet zijn.

Ondertussen is hij/zij wel stevig aan het roddelen en oordelen met de dominee, over de EO en een cabaretier, die de dominee zelf blijkbaar niet gehoord heeft.
Maar dat mag dan blijkbaar weer wel. :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 15:19

Het leem en ijzer uit Daniel heeft werkelijk helemaal NIETS te maken met wat hier gebeurt.
Verder kun je je beter bezighouden met je eigen gemeente ipv met mensen die je niet eens kent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 15:32

O dan heet het ineens roddelen?
Er mag wel op dit forum OVER een dominee gepraat worden, als hij een minder aanvaardbare spreekstem heeft, in termen als cabaretesk.
Doe dat dan ook niet!
Dit is geen roddelen, zo heeft de bezoeker dit ervaren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 15:35

Het is trouwens Daniël 2, heb ik inmiddels gezien.

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 16 apr 2014 17:07

schelpje3 schreef:O dan heet het ineens roddelen?
Er mag wel op dit forum OVER een dominee gepraat worden, als hij een minder aanvaardbare spreekstem heeft, in termen als cabaretesk.
Doe dat dan ook niet!
Dit is geen roddelen, zo heeft de bezoeker dit ervaren.

Je snapt het nog steeds niet.
Een dominee die het Woord van God verkondigt, hoort dat op een manier te doen, die daar bij past.
Een cabaretier heeft als taak om mensen met een kwinkslag een spiegel voor te houden.
't Is duidelijk dat die vragensteller die spiegel hard nodig had, maar zichzelf niet wilde zien. :mrgreen:

Jvslooten

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Jvslooten » 16 apr 2014 17:38

Leem en ijzer is nog te optimistisch gesteld, lijkt het wel eens. Nu dit weer, van de EO: http://www.eo.nl/algemeen/video/-a-/player/-mc-/s/-stream-/51169/. Als je dat vergelijkt met bijv. Vragen naar de Weg van vroeger dan is er maar één conclusie mogelijk en dat is dat er de afgelopen zeven naar sprake is geweest van een afloop van zeer snelle wateren. Als er, zoals ds. van der Sluijs al zegt, niet heel spoedig hartgrondige bekering en bezinning komt dan zie ik het slecht in voor de EO.

Jvslooten

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Jvslooten » 16 apr 2014 17:40

Bambi schreef:Je snapt het nog steeds niet.
Een dominee die het Woord van God verkondigt, hoort dat op een manier te doen, die daar bij past.
Een cabaretier heeft als taak om mensen met een kwinkslag een spiegel voor te houden.
't Is duidelijk dat die vragensteller die spiegel hard nodig had, maar zichzelf niet wilde zien. :mrgreen:

Ik weet niet hoeveel behoefte ik heb aan een spiegel die er zelf geen moeite mee heeft om op de dag des Heeren op te treden op een goddeloos festival als Lowlands. Als je een spiegel nodig hebt kun je je beter wenden tot Gods heilige onderwijzing Bambi. In de wereld is het niet.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 17:47

schelpje3 schreef:
Ik ben het hier van harte mee eens. Wie niet? Wie wel?


Het moet maar eens voor altijd gezegd worden dat dit Godonterende samengaan van het heilige en het profane voor God niet kan bestaan!

Dr. C. A. van der Sluijs komt regelmatig in het nieuws met ongenuanceerde uitspraken.
Hij houdt wel (naar eigen zeggen) van een beetje roering (stilstaand water gaat stinken).
Gelukkig is hij niet maatgevend voor de kerk.
Als hij met zijn argumenten geen weerklank vindt bij de E.O. dan komt dit omdat hij een minderheidsstandpunt verkondigd.
Gaat de E.O. niet mee in zijn argumenten dan slaat hij als een wildeman om zich heen met beledigende commentaren.
Hier wordt niemand beter van.

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 16 apr 2014 18:30

Jvslooten schreef:Ik weet niet hoeveel behoefte ik heb aan een spiegel die er zelf geen moeite mee heeft om op de dag des Heeren op te treden op een goddeloos festival als Lowlands. Als je een spiegel nodig hebt kun je je beter wenden tot Gods heilige onderwijzing Bambi. In de wereld is het niet.

Nee je hebt helemaal gelijk, door zo iemand moet je je niets laten gezeggen.
Daar moet je ver boven staan en je vooral veel beter voelen, want jij zou zo'n plek mijden en al zeker op zondag. :roll:

Misschien ben je vergeten dat God alles en iedereen kan gebruiken, om mensen een spiegel voor te houden?
Zeker als die mensen niet luisteren naar de waarschuwingen van God Zelf?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2014 18:32

Bambi schreef:Je snapt het nog steeds niet.
Een dominee die het Woord van God verkondigt, hoort dat op een manier te doen, die daar bij past.
Een cabaretier heeft als taak om mensen met een kwinkslag een spiegel voor te houden.
't Is duidelijk dat die vragensteller die spiegel hard nodig had, maar zichzelf niet wilde zien. :mrgreen:

Ik snap het heel goed!
Het was nl ook mijn bezwaar, (dat ook gehonoreerd werd door de mods), om te roddelen over ambtsdragers.
Ondertussen is hij/zij wel stevig aan het roddelen en oordelen met de dominee, over de EO daar reageerde ik op!
Mag dat dan wel? DAT was mijn vraag.
En dan komen er ineens allerlei uitvluchten, want dan heeft vraagsteller het niet begrepen.
Als je een kaartje koopt voor een cabaretvoorstelling, moet je achteraf niet zeuren.
Maar deze meneer of mevrouw, had een kaartje van de EO en verwacht dus geen cabareteske carnavalleuterij. Dus... terecht!

Bambi

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor Bambi » 16 apr 2014 18:37

schelpje3 schreef:Ik snap het heel goed!
Het was nl ook mijn bezwaar, (dat ook gehonoreerd werd door de mods), om te roddelen over ambtsdragers.
Ondertussen is hij/zij wel stevig aan het roddelen en oordelen met de dominee, over de EO daar reageerde ik op!
Mag dat dan wel? DAT was mijn vraag.
En dan komen er ineens allerlei uitvluchten, want dan heeft vraagsteller het niet begrepen.
Als je een kaartje koopt voor een cabaretvoorstelling, moet je achteraf niet zeuren.
Maar deze meneer of mevrouw, had een kaartje van de EO en verwacht dus geen cabareteske carnavalleuterij. Dus... terecht!

Dan had ze het programma overzicht moeten lezen, wat normaal gebruikelijk is als je ergens een kaartje voor koopt.

De dominee in dit artikel velt een oordeel over de cabaret, terwijl hij niet zelf heeft gehoord wat deze cabaretiër heeft gezegd en in welke context.
Dat is heel wat anders dan jouw frustratie over het bespreken van een manier van preken van een dominee in een kerkdienst, waar iedereen zelf naar kon luisteren. (Oh nee, dat kon niet meer, want jij wilde niet dat mensen zelf konden luisteren en daardoor een eerlijke mening konden vormen)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mona » 16 apr 2014 18:45

Waarom zou je niet gezellig samen lachen over het geloof? Lekker grappen maken op het scherpst van de snede? Gewoon niet zo moeilijk doen, en de humor er van inzien? :mrgreen:
Ik begrijp niet waarom de EO koos voor deze comedian.
Ik heb zijn website een beetje bekeken, ik kan geen enkele link leggen met geloof of religie. Het dichtst wat er bij in de buurt komt is een tab met Chinese wijsheden, die nog niet eens goed zijn ook (vind ik dan). Dat is dan het niveau van de EO.

Ik zou zelf nooit naar een comedian gaan, ik kan de link niet leggen tussen grappen, grollen en geloof.

Bambi schreef:Dan had ze het programma overzicht moeten lezen, wat normaal gebruikelijk is als je ergens een kaartje voor koopt.
Hier ben ik het wel mee eens. De kans dat een comedian grappen maakt, is vrij groot.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 18:48

mona schreef:Waarom zou je niet gezellig samen lachen over het geloof? Lekker grappen maken op het scherpst van de snede? Gewoon niet zo moeilijk doen, en de humor er van inzien? :mrgreen:
Ik begrijp niet waarom de EO koos voor deze comedian.
Ik heb zijn website een beetje bekeken, ik kan geen enkele link leggen met geloof of religie. Het dichtst wat er bij in de buurt komt is een tab met Chinese wijsheden, die nog niet eens goed zijn ook (vind ik dan). Dat is dan het niveau van de EO.

Ik zou zelf nooit naar een comedian gaan, ik kan de link niet leggen tussen grappen, grollen en geloof.



Misschien wost de EO nog niet wat meneer precies allemaal ging zeggen en dachten ze net als Paulus de heidenen een heiden te worden en de jood een jood om de Boodschap te verkondigen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Want leem en ijzer houden niet

Berichtdoor mona » 16 apr 2014 18:54

mealybug schreef:Misschien wost de EO nog niet wat meneer precies allemaal ging zeggen en dachten ze net als Paulus de heidenen een heiden te worden en de jood een jood om de Boodschap te verkondigen

Beetje naïef dan hè van de EO, als je daar van te voren geen idee van hebt.
Kan je ook Hans Teeuwen wel vragen en daarna zeggen, o sorry we wisten het niet. Nou ja, dan doen we maar met de heiden een heiden zijn. Probleem opgelost.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten