Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 14:01

Lang getwijfeld of ik dit bericht hier zou plaatsen, maar het staat gewoon in de grootste krant van wakker Nederland, Telegraaf.nl

Dominee Van Andel van de Hersteld Hervormde Kerk in Montfoort beweert dat het geen toeval is dat Els Borst om het leven is gebracht. "Oud-minister Borst heeft de meest goddeloze wetten aangenomen. Zij is een engel des doods", schrijft hij in het blad van de Hersteld Hervormde Kerk.

"God heeft gesproken en ze moest de Rechter ontmoeten, die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst", beweert Van Andel. "Toen de euthanasiewet er door was, zei ze: 'Het is volbracht.'"
De oud-minister van Volksgezondheid kreeg tijdens haar periode als bewindsvrouw te maken met een groot aantal medisch-etische kwesties. Zo was Borst de drijvende kracht achter de totstandkoming van de euthanasiewet (2001). Hulp bij zelfdoding door een arts is sindsdien onder voorwaarden mogelijk. Het was de eerste euthanasiewet ter wereld.

Ik moest ook even slikken toen ik het las :?

Heeft dominee hier goed aan gedaan?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Rozijn » 14 mar 2014 14:07

Hoewel ik de daden van Els Borst ten zeerste afkeur, heb ik ook grote moeite met de uitspraak van deze dominee.
Hoe ernstig het leven van Els Borst ook was, ze was een mens en geen duivel of engel des doods.

Het is waar dat God de mens voor Zijn rechterstoel daagt, maar dat geldt voor ieder mens, niet voor Borst meer bijzonder dan voor een ander mens.

Faramir

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2014 14:11

schelpje3 schreef:
Heeft dominee hier goed aan gedaan?


Dat denk ik niet alhoewel ik zijn strekking wel kan volgen.
Wie goed doet wie goed ontmoet is het spreekwoord geloof ik. Het omgekeerde kan ook zo maar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 14:12

Lucia de B. werd destijds ook de Engel des doods genoemd.
Ik vraag me af wat de intentie geweest is van dominee. :-k

Bambi

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2014 14:19

Ik vind de uitspraak van de dominee niet zo handig.
Hij gaat hiermee op de stoel van God zitten.
Terwijl het meer een menselijke redenatie is, die ook nog krom is.
Wat zal mevr. Borst of anderen hiervan moeten leren?
Want wat de dominee hier zegt komt hier op neer:
Als je iemand toestemming geeft om zelf een eind aan zijn leven te maken, dan zorgt God dat je eigen leven beëindigd door een ander.

De dominee moet toch weten, dat de mens sterft als het zijn tijd is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 14:25

Het gaat meer om die spottende uitspraak: het is volbracht. Die heeft ze destijds net vóór of na pasen gezegd.
Op zn minst onhandig.

Faramir

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2014 14:27

schelpje3 schreef:Het gaat meer om die spottende uitspraak: het is volbracht. Die heeft ze destijds net vóór of na pasen gezegd.
Op zn minst onhandig.

Ik geloof niet dat het een onhandigheidje van haar was. Een zeer bewuste uitspraak van een geslepen politicus van een partij die geen mogelijkheid onbenut laat om tegen het christendom aan te schoppen.

Bambi

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2014 14:32

schelpje3 schreef:Het gaat meer om die spottende uitspraak: het is volbracht. Die heeft ze destijds net vóór of na pasen gezegd.
Op zn minst onhandig.

Faramir schreef:Ik geloof niet dat het een onhandigheidje van haar was. Een zeer bewuste uitspraak van een geslepen politicus van een partij die geen mogelijkheid onbenut laat om tegen het christendom aan te schoppen.

Er wordt niet voor niets gezegd dat bij D66 een 6 bij moet.
Luther zei al dat de duvel een aap is, die alles van God kopieert.

De reden van haar sterven en de manier waarop, zijn dus niet van belang.
Wat wel van belang is, is dat ze nu rekenschap af moet leggen van haar daden en net als de rijke man uit de gelijkenis, niet andere mensen meer kan waarschuwen, dat God daadwerkelijk bestaat.
Laatst gewijzigd door Bambi op 14 mar 2014 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor janneke7337 » 14 mar 2014 14:41

Hebben wij niet allemaal de dood verdiend?
Wellicht zijn wij nog slechter als mevr Borst!

Als die dominee om het leven wordt gebracht is het ook vast geen toeval, net als jij of ik.
Wie zijn wij om op Gods rechterstoel te gaan zitten en te oordelen over of het wel of geen toeval is aan de hand van een bepaalde zonde? Zijn wij beter?
Laatst gewijzigd door janneke7337 op 14 mar 2014 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 14:42

Faramir schreef:Ik geloof niet dat het een onhandigheidje van haar was. Een zeer bewuste uitspraak van een geslepen politicus van een partij die geen mogelijkheid onbenut laat om tegen het christendom aan te schoppen.

Het was een vrouw met een zachte, moederlijke uitstraling en als ik de verhalen moet geloven, was zij dat ook.
Daarom past een dergelijke uitspraak eigenlijk niet bij haar, maar ik denk wel wat ze hem welbewust heeft gedaan.
God laat niet met zich spotten, is dit niet voor allen een waarschuwing?

Is Hebreëen 10 van toepassing?
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.

Ik denk dat het laatste woord hier nog niet over gesproken is, dan bedoel ik de "gristenhaters".
Het is koren op hun smerige molentje.

Faramir

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2014 14:48

schelpje3 schreef:Het was een vrouw met een zachte, moederlijke uitstraling en als ik de verhalen moet geloven, was zij dat ook.
Daarom past een dergelijke uitspraak eigenlijk niet bij haar, maar ik denk wel wat ze hem welbewust heeft gedaan.

Wellicht heeft ze hem samen met haar partijgenoten wel bedacht. Het zou me niets verbazen als zij en haar partijgenoten al dagen van tevoren aan het gniffelen waren over deze uitspraak en over de mogelijke reacties erop.
God laat niet met zich spotten, is dit niet voor allen een waarschuwing?

Dat lijkt me dan tamelijk laat voor een waarschuwing. Een beetje als mosterd na de maaltijd zeg maar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 14:53

Nee, voor alle spotters nu!
Zie meditatie van vandaag, over Ananias.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor mona » 14 mar 2014 14:59

Toen ik van haar overlijden hoorde, was ik erg geschokt.
Omdat zij nu weet wat het is om te sterven. Els Borst had er veel voor over, om de mogelijkheid tot sterven, zelf te regisseren.
De woorden, het is volbracht, die ze sprak nadat ze de euthanasiewetgeving had afgerond, sneed iedere christen door de ziel, en we mogen er vanuit gaan dat God haar hierover zal oordelen op de jongste dag.
Of de manier waarop zij is omgebracht een oordeel is, dat kunnen wij niet weten. Ik vind het persoonlijk niet handig van die dominee om dat zo te zeggen.
Er zijn veel mensen op gruwelijke manieren omgekomen.
Ook mensen in Noord-Korea en Syrië worden op gruwelijke manieren gemarteld en afgeslacht, christenen en niet christenen. Dus ja, dat vind ik een terrein waar ik mij liever niet op begeef.
Toch vind ik haar dood huiveringwekkend.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor parsifal » 14 mar 2014 15:02

Waarom wil de predikant iets over de dood van mervrouw Borst zeggen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 15:06

schelpje3 schreef:Lang getwijfeld of ik dit bericht hier zou plaatsen, maar het staat gewoon in de grootste krant van wakker Nederland, Telegraaf.nl

Dominee Van Andel van de Hersteld Hervormde Kerk in Montfoort beweert dat het geen toeval is dat Els Borst om het leven is gebracht. "Oud-minister Borst heeft de meest goddeloze wetten aangenomen. Zij is een engel des doods", schrijft hij in het blad van de Hersteld Hervormde Kerk.

"God heeft gesproken en ze moest de Rechter ontmoeten, die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst", beweert Van Andel. "Toen de euthanasiewet er door was, zei ze: 'Het is volbracht.'"
De oud-minister van Volksgezondheid kreeg tijdens haar periode als bewindsvrouw te maken met een groot aantal medisch-etische kwesties. Zo was Borst de drijvende kracht achter de totstandkoming van de euthanasiewet (2001). Hulp bij zelfdoding door een arts is sindsdien onder voorwaarden mogelijk. Het was de eerste euthanasiewet ter wereld.

Ik moest ook even slikken toen ik het las :?

Heeft dominee hier goed aan gedaan?

Ik vind het altijd een beetje gevaarlijk om mensen "de Engel des Doods" te noemen (hoewel het voor Joseph Mengele wel gebruikelijk is geworden).
Aan de andere kant schuwde Els Borst harde uitspraken ook niet, dus een beetje gesolliciteerd naar dit soort opmerkingen heeft ze wel.
Handig is het niet van deze predikant, en hij gaat ook op een stoel zitten waar hij niet hoort.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 mar 2014 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten