Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2014 21:43

Oordelen

Berichtdoor Dda » 21 mar 2014 09:58

Wat míj raakt, is dat er gezegd wordt dat hij niet mag oordelen, terwijl er op dit forum niets anders gedaan wordt!
Misschien een de-balk-en-de-splinter-kwestie?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7927
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Oordelen

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2014 10:01

Dda schreef:Wat míj raakt, is dat er gezegd wordt dat hij niet mag oordelen, terwijl er op dit forum niets anders gedaan wordt!
Misschien een de-balk-en-de-splinter-kwestie?

Ik, en velen met mij, veroordelen de daden van Borst, alsmede de woorden van Van Andel.
Het veroordelen van de persoon komt ons inderdaad niet toe, het veroordelen van de daden van zowel Van Andel als Borst is een ander verhaal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oordelen

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 10:05

Dda schreef:Wat míj raakt, is dat er gezegd wordt dat hij niet mag oordelen, terwijl er op dit forum niets anders gedaan wordt!
Misschien een de-balk-en-de-splinter-kwestie?


"niet oordelen" houdt niet in dat je alles maar goed moet vinden, je nergens kritiek op mag hebben. Gelukkig maar want anders werd het overal een chaos. Je hoeft niet van alle dingen die gebeuren te zeggen: Tja, of dat goed of fout is, daar mag ik geen mening over hebben of niets over zeggen. Iemand wordt vermoord. Ik mag niet oordelen dus ik mag niet zeggen dat die moordenaar dat niet had moeten doen? Iemand zegt: Dat is Gods straf. En niemand mag dan zeggen dat hij dat niet had mogen zeggen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor jamillah » 21 mar 2014 10:28

Zeggen dat iemand fout is mag uiteraard maar om er nu 14 pagina's aan te wijden 8-[

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7927
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2014 10:41

jamillah schreef:Zeggen dat iemand fout is mag uiteraard maar om er nu 14 pagina's aan te wijden 8-[

Daar doe je op deze manier zelf ook aan mee [-X .
Die dominee had er beter één bladzijde minder aan kunnen wijden.
Dan had de man zijn gebrek aan historisch besef niet geëtaleerd, slachtoffers van Mengele niet gekwetst, geen oordeel uitgesproken wat hem niet toekwam en zijn kerk niet in een kwaad daglicht gesteld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 11:20

jamillah schreef:Zeggen dat iemand fout is mag uiteraard maar om er nu 14 pagina's aan te wijden 8-[


Dat komt omdat niet iedereen het er mee eens was, dan krijg je discussie he... Maar het is inderdaad nu ook wel klaar denk ik :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor jamillah » 21 mar 2014 11:22

Marnix schreef:Dat komt omdat niet iedereen het er mee eens was, dan krijg je discussie he... Maar het is inderdaad nu ook wel klaar denk ik :)


Ja dat wilde ik dus eigenlijk ook zeggen :mrgreen:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oordelen

Berichtdoor mealybug » 21 mar 2014 11:24

Dda schreef:Wat míj raakt, is dat er gezegd wordt dat hij niet mag oordelen, terwijl er op dit forum niets anders gedaan wordt!
Misschien een de-balk-en-de-splinter-kwestie?
Nee dda, daar gaat het eigenlijk helemaal niet over.
Niet alleen oordeelt deze predikant, hij is een soort bevindelijke mystiek aan het toepassen op een bedeling waarin dit niet van toepassing is.
In deze welaangename tijd groeit het koren en het onkruid samen op, en daarna komt het oordeel.
Niet nu al.
Rampen en moorden zijn geen straf van God op individuele mensen.

Dda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2014 21:43

Re: Oordelen

Berichtdoor Dda » 21 mar 2014 21:59

mealybug schreef: Rampen en moorden zijn geen straf van God op individuele mensen.


Dan waren Ananias en Saffira daar zeker een uitzondering op?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oordelen

Berichtdoor mealybug » 21 mar 2014 22:23

Dda schreef:
Dan waren Ananias en Saffira daar zeker een uitzondering op?


En Leen Potappel dan en al diegenen die verdronken in 1953 ?


http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_813869

Dda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2014 21:43

Re: Oordelen

Berichtdoor Dda » 22 mar 2014 07:26

[quote="mealybug] En Leen Potappel dan en al diegenen die verdronken in 1953 ?

[/quote]

Dus omdat er soms onder de mensen die door een ramp gestorven zijn ook ware christenen zitten, zou God niet daardoor straffen?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Oordelen

Berichtdoor Memmem » 22 mar 2014 10:17

"
Dda schreef:Wat míj raakt, is dat er gezegd wordt dat hij niet mag oordelen, terwijl er op dit forum niets anders gedaan wordt!
Misschien een de-balk-en-de-splinter-kwestie?
mealybug schreef:Nee dda, daar gaat het eigenlijk helemaal niet over.
Niet alleen oordeelt deze predikant, hij is een soort bevindelijke mystiek aan het toepassen op een bedeling waarin dit niet van toepassing is.
In deze welaangename tijd groeit het koren en het onkruid samen op, en daarna komt het oordeel.
Niet nu al.
Rampen en moorden zijn geen straf van God op individuele mensen.

En wat denk je dan die man die zegt: 'Als ik het gedaan heb mag ik dood neervallen', en hij valt dood neer?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Oordelen

Berichtdoor Spreeuw » 22 mar 2014 10:23

mealybug schreef:Nee dda, daar gaat het eigenlijk helemaal niet over.
Niet alleen oordeelt deze predikant, hij is een soort bevindelijke mystiek aan het toepassen op een bedeling waarin dit niet van toepassing is.
In deze welaangename tijd groeit het koren en het onkruid samen op, en daarna komt het oordeel.
Niet nu al.
Rampen en moorden zijn geen straf van God op individuele mensen.


Maar de Bijbel zegt toch dat als je niet in Christus gelooft, je reeds veroordeeld bent?

Johannes 3:18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. (NBG'51)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oordelen

Berichtdoor mealybug » 22 mar 2014 10:36

Spreeuw schreef:
Maar de Bijbel zegt toch dat als je niet in Christus gelooft, je reeds veroordeeld bent?

Johannes 3:18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. (NBG'51)


wat heeft dat te maken met ter plekke doodvallen of vermoord worden als straf?
Het koren en het onkruid groeien tegelijk op, alleen Hem komt het oordeel toe, en dat komt na dit leven.
Staat toch allemaal duidelijk omschreven in Zijn Woord?
@Memmem, op onverifieerbare mystieke verhaaltjes kan ik niet reageren. :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oordelen

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2014 12:00

Dda schreef:

Dus omdat er soms onder de mensen die door een ramp gestorven zijn ook ware christenen zitten, zou God niet daardoor straffen?


Niemand hier die zegt dat God nooit straft. Waar het om gaat is dat het niet aan de mens is om te gaan zeggen wat Gods straf is en wat niet. Er gebeuren allerlei erge dingen maar mensen hebben niet in te vullen wat Gods straf is en wat niet. Iedereen moet stervem maar het is niet aan ons om te bepalen bij wie dat een straf voor dingen is en bij wie dat niet zo is. Dat is het kwalijke hier, dat mensen zeggen: God wil het. Het is Gods straf.

En dan kan je bijbelse voorbeelden aanhalen, prima... Maar de Bijbel is Gods Woord. En God kan zeggen wat Zijn wil is en wat niet. Maar als mensen dat naar eigen inzicht gaan invullen voor God gebeuren er vaak vreselijke dingen. Onder het mom van God wil het, het is Gods straf zijn grote misdaden gepleegd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten