Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Oordelen

Berichtdoor Jvslooten » 23 mar 2014 11:53

mealybug schreef:En Leen Potappel dan en al diegenen die verdronken in 1953 ?


http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_813869

Zie, een rechtvaardige krijgt vergelding op aarde,
hoeveel te meer de goddeloze en de zondaar!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Oordelen

Berichtdoor mealybug » 23 mar 2014 19:27

Jvslooten schreef:Zie, een rechtvaardige krijgt vergelding op aarde,
hoeveel te meer de goddeloze en de zondaar!
[/i]


Dat was tijdens het oude verbond.
Het NT:''Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.''

Jvslooten

Re: Oordelen

Berichtdoor Jvslooten » 23 mar 2014 19:49

mealybug schreef:Dat was tijdens het oude verbond.
Het NT:''Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.''

De zegen en de vloek worden ook de Nieuw-testamentische Gemeente voorgehouden. Paulus past op hun de geboden van de tafelen der wet en hun belofte toe (Ef. 6:2). God zal een ieder vergelden naar hun werken (Rom. 2:6, Ef. 6:8), zowel in de hemel als op de aarde, naar het welbehagen van Zijn wil (Mat. 6:10, Luk. 11:2, Ef. 1:11).

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 10:32

Van Andel is blijkbaar met ziekteverlof!
http://www.nu.nl/binnenland/3734074/dom ... borst.html
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 11:22

StillAwake schreef:Van Andel is blijkbaar met ziekteverlof!
http://www.nu.nl/binnenland/3734074/dom ... borst.html
Wat een walgelijke reacties onder dat artikel. Bijzonder hypocriet ook. :-&

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 11:30

Jvslooten schreef:Wat een walgelijke reacties onder dat artikel. Bijzonder hypocriet ook. :-&

Inderdaad walgelijk, maar niet geheel onbegrijpelijk.
Dat dit soort opmerkingen van deze man kwaad bloed hebben gezet kan ik me volledig voorstellen.
Zeker omdat Els Borst toch een redelijk moederlijke uitstraling had ligt de sympathie bij veel mensen eerder bij haar dan bij Van Andel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 11:38

Jvslooten schreef:Wat een walgelijke reacties onder dat artikel. Bijzonder hypocriet ook. :-&
StillAwake schreef:Inderdaad walgelijk, maar niet geheel onbegrijpelijk.
Dat dit soort opmerkingen van deze man kwaad bloed hebben gezet kan ik me volledig voorstellen.
Zeker omdat Els Borst toch een redelijk moederlijke uitstraling had ligt de sympathie bij veel mensen eerder bij haar dan bij Van Andel.
Ik vind het wel onbegrijpelijk. Niet in een God willen geloven maar er wel een mening over willen hebben, dat klopt niet. Als iemand wat negatiefs zegt over Paulus de boskabouter dan klim ik toch ook niet niet in de pen? Ik geloof niet in boskabouters, dus ze roepen maar. Al met al blijkt maar weer dat vrijheid van meningsuiting in Nederland een zeer selectieve aangelegenheid is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 11:43

Deze reacties vallen nog mee. Op diverse nieuwssites staan soms reacties :-& je kunt dan meestal vragen om te laten verwijderen, maar bij de grootste krant van Nederland is dat vaak niet eens haalbaar, zoveel zijn het er dan.
Ook als er bijv een vrachtwagen uit de bocht is gevlogen, mensen staan meteen klaar met hun oordeel: hij heeft te hard gereden, hij keek niet goed uit, hij zal wel hebben zitten pitten.
Internet is een open riool, waarin velen, anoniem, hun gif lozen.
Ik denk niet dat we verder nog iets over deze kwestie in de media zullen lezen.
Dan trekt er vast wel weer iets anders ons aller aandacht.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 11:45

schelpje3 schreef:Deze reacties vallen nog mee. Op diverse nieuwssites staan soms reacties :-& je kunt dan meestal vragen om te laten verwijderen, maar bij de grootste krant van Nederland is dat vaak niet eens haalbaar, zoveel zijn het er dan.
Ook als er bijv een vrachtwagen uit de bocht is gevlogen, mensen staan meteen klaar met hun oordeel: hij heeft te hard gereden, hij keek niet goed uit, hij zal wel hebben zitten pitten.
Internet is een open riool, waarin velen, anoniem, hun gif lozen.
Ik denk niet dat we verder nog iets over deze kwestie in de media zullen lezen.
Dan trekt er vast wel weer iets anders ons aller aandacht.


Tsjah, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.
Deal with it.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 11:49

Jvslooten schreef:Wat een walgelijke reacties onder dat artikel. Bijzonder hypocriet ook. :-&
StillAwake schreef:Inderdaad walgelijk, maar niet geheel onbegrijpelijk.
Dat dit soort opmerkingen van deze man kwaad bloed hebben gezet kan ik me volledig voorstellen.
Zeker omdat Els Borst toch een redelijk moederlijke uitstraling had ligt de sympathie bij veel mensen eerder bij haar dan bij Van Andel.
Jvslooten schreef:Ik vind het wel onbegrijpelijk. Niet in een God willen geloven maar er wel een mening over willen hebben, dat klopt niet. Als iemand wat negatiefs zegt over Paulus de boskabouter dan klim ik toch ook niet niet in de pen? Ik geloof niet in boskabouters, dus ze roepen maar. Al met al blijkt maar weer dat vrijheid van meningsuiting in Nederland een zeer selectieve aangelegenheid is.

Nu geloof ik inderdaad niet in Paulus de Boskabouter, maar ben nog steeds overtuigd van het feit dat Els Borst geleefd heeft.
Els Borst die door een predikant naast Mengele gezet wordt, waarbij hij ook nog eens aangeeft dat ze terecht vermoord is.
Als mensen daar een woedegevoel bij krijgen kan ik me dat voorstellen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 12:25

StillAwake schreef:Els Borst die door een predikant naast Mengele gezet wordt...
Er is geen enkel bewijs dat ds. van Andel die intentie had.
StillAwake schreef:...waarbij hij ook nog eens aangeeft dat ze terecht vermoord is.
We zijn allemaal de verdoemenis in Adam deelachtig en daarom de dood waardig StillAwake. Het is nodig, voor ons allemaal, dat wij door Christus in genade worden aangenomen. Els Borst is daar geen uitzondering op! En ook zij heeft haar Rechter moeten ontmoeten. Er geldt geen generaal pardon voor politici of 'moederfiguren'!
StillAwake schreef:Als mensen daar een woedegevoel bij krijgen kan ik me dat voorstellen.
Het komt op mij meer over als een haatgevoel. :?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 12:35

StillAwake schreef:Els Borst die door een predikant naast Mengele gezet wordt...
Jvslooten schreef:Er is geen enkel bewijs dat ds. van Andel die intentie had.

Klopt, en dat heb ik mijzelf vrij nadrukkelijk moeten voorhouden. Al snap ik nog steeds niet waarom hij deze woordkeuze heeft gemaakt. Je mag van iemand met een opleiding toch enige historsiche achtergrond verwachten toch?
Hij kan honderd keer een andere intentie hebben gehad, maar ik lees wat de amn gezegd heeft, en kan me geen andere intentie voorstellen...
StillAwake schreef:...waarbij hij ook nog eens aangeeft dat ze terecht vermoord is.
Jvslooten schreef:We zijn allemaal de verdoemenis in Adam deelachtig en daarom de dood waardig StillAwake. Het is nodig, voor ons allemaal, dat wij door Christus in genade worden aangenomen. Els Borst is daar geen uitzondering op! En ook zij heeft haar Rechter moeten ontmoeten. Er geldt geen generaal pardon voor politici of 'moederfiguren'!
Er geld inderdaad geen generaal pardon voor moederfiguren. En het feit dat ze haar Schepper verantwoording over haar daden heeft moeten geven word door mij ook zeker niet betwijfeld.
Dat Van Andel het echter heeft gebracht alsof de moord onderdeel van de straf van God was is wél stuitend. Waar de vergelijking met Mengele nog een ongelukkig gebrek aan historisch besef zou kunnen zijn is dit ronduit onbijbels.
StillAwake schreef:Als mensen daar een woedegevoel bij krijgen kan ik me dat voorstellen.
Jvslooten schreef:Het komt op mij meer over als een haatgevoel. :?
Datzelfde haatgevoel proef ik ook in de woorden van Van Andel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 13:11

StillAwake schreef:Je mag van iemand met een opleiding toch enige historische achtergrond verwachten toch?
Dat is waar, ik vond het ook een ongelukkige woordkeus. Ik ben er haast wel zeker van dat ds. van Andel met de kennis van nu het vast ook niet zo gezegd zou hebben. Persoonlijk had ik ook nooit voor de benaming 'engel des doods' gekozen, maar dat is om andere redenen.

StillAwake schreef:Er geld inderdaad geen generaal pardon voor moederfiguren. En het feit dat ze haar Schepper verantwoording over haar daden heeft moeten geven word door mij ook zeker niet betwijfeld. Dat Van Andel het echter heeft gebracht alsof de moord onderdeel van de straf van God was is wél stuitend.
Nouja, moord is in ieder geval geen beloning voor hen die Hem naarstiglijk zoeken. Een ding staat wel vast, en dat is dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid een bedoeling had toen Hij Els Borst uit het leven heeft weggenomen. Ik begrijp best dat je het niet kies vind dat ds. van Andel openlijk speculeert over zulke gevoelige zaken, maar toch denk ik niet dat de discussie moet zijn of de uitspraken van ds. van Andel geoorloofd waren. Of ze nuttig waren, vind ik een veel betere vraag. Paulus zei het al: niet alle dingen bouwen op.

StillAwake schreef:Datzelfde haatgevoel proef ik ook in de woorden van Van Andel.
Dat jij het denkt te proeven hoeft nog niet te betekenen dat de kok het er ook daadwerkelijk doorheen heeft geroerd. Daarom kan en mag dat, als op zichzelf staand feit, nooit een basis vormen om iemand(-s woorden) te veroordelen, zonder hoor en wederhoor te hebben toegepast.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 13:17

Jvslooten schreef:Dat jij het denkt te proeven hoeft nog niet te betekenen dat de kok het er ook daadwerkelijk doorheen heeft geroerd. Daarom kan en mag dat, als op zichzelf staand feit, nooit een basis vormen om iemand(-s woorden) te veroordelen, zonder hoor en wederhoor te hebben toegepast.

Datzelfde geld natuurlijk ook voor de 'haatreacties' in de maatschappij.
Ook dat kan frustratie zijn, woede zijn of misplaatste meligheid zijn.
Het is moeilijk te beoordelen of iets daadwerkelijk vanuit haat gezegd/geschreven is.
Dat geldt voor Van Andel, maar ook voor de reacties op een nieuwsitem.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2014 21:43

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Dda » 24 mar 2014 13:37

StillAwake schreef:Els Borst die door een predikant naast Mengele gezet wordt, waarbij hij ook nog eens aangeeft dat ze terecht vermoord is.


Kun je mij alstublieft één zin citeren uit het schrijven van Van Andel waarin hij zegt dat ze terecht vermoord is?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten