Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 13:44

Dda schreef:
Kun je mij alstublieft één zin citeren uit het schrijven van Van Andel waarin hij zegt dat ze terecht vermoord is?

Het is geen toeval dat deze "Engel des Doods" geen natuurlijke dood stierf. God heeft gesproken, en ze moest haar Rechter ontmoeten. Die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2014 21:43

Genade van God

Berichtdoor Dda » 24 mar 2014 17:29

Het is ook geen toeval dat wij allemaal leven, maar terecht is het niet, het is genade van God

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Genade van God

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 17:39

Dda schreef:Het is ook geen toeval dat wij allemaal leven, maar terecht is het niet, het is genade van God


Onzin.
Als niemand leefde, zou nieamand tot Hem kunnen komen in deze welaangename tijd.
En is het genade om te leven en de schuld alleen maar ophoopt, wanneer je de theorie aanhangt dat je waarschijnlijk niet bij de paar uitverkorenen behoort?

Jvslooten

Re: Genade van God

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 18:13

mealybug schreef:Onzin.
Als niemand leefde, zou niemand tot Hem kunnen komen in deze welaangename tijd.
En daarom is het genade. Of vind je dat je het verdient hebt, dat je tot Hem mag komen? Dat je er recht op hebt? Of vind je het gewoon vanzelfsprekend? Vind je dat God je iets verplicht is? Dat God schuldig staat tegenover jou? In dat ''Onzin.'' klinkt het allemaal door.
mealybug schreef:En is het genade om te leven en de schuld alleen maar ophoopt...
Waar de schuld is opgehoopt is de genade meer overvloediglijk geweest. Romeinen 5:20.
mealybug schreef:..wanneer je de theorie aanhangt dat je waarschijnlijk niet bij de paar uitverkorenen behoort?
???

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Genade van God

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 19:03

mealybug schreef:
Onzin.
Als niemand leefde, zou nieamand tot Hem kunnen komen in deze welaangename tijd.
En is het genade om te leven en de schuld alleen maar ophoopt, wanneer je de theorie aanhangt dat je waarschijnlijk niet bij de paar uitverkorenen behoort?

Als je er zo instaat, heb je nog niet veel van de genade Gods begrepen.
Denk je dat nu echt, dat God ons nodig heeft?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Genade van God

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 19:16

Dda schreef:Het is ook geen toeval dat wij allemaal leven, maar terecht is het niet, het is genade van God

Maar je bent dus wél met me eens dat Van Andel een positief gevoel bij de moord op Borst (hoewel het juridisch misschien ook wel doodslag kan zijn, ben geen jurist) ventileert in dit citaat?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Genade van God

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 19:57

StillAwake schreef:Maar je bent dus wél met me eens dat Van Andel een positief gevoel bij de moord op Borst (hoewel het juridisch misschien ook wel doodslag kan zijn, ben geen jurist) ventileert in dit citaat?
Nee.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Genade van God

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 20:03

Da's in elk geval een helder antwoord. Lekker kort ook ;-)
Hij stelt toch dat God besloten heeft dat ze vermoord moest worden, en ik neem toch aan dat een dominee achter Zijn raadsbesluiten staat?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Genade van God

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 20:45

StillAwake schreef:Da's in elk geval een helder antwoord. Lekker kort ook ;-)
Hij stelt toch dat God besloten heeft dat ze vermoord moest worden, en ik neem toch aan dat een dominee achter Zijn raadsbesluiten staat?
Ds. van Andel betoond helemaal geen positief gevoel bij de dood van mevr. Borst, laat staan dat hij zich er in verheugd. Het is ook verschrikkelijk! En toch is het écht gebeurd. Je zult op z'n minst met mij moeten in stemmen, dat God het best had kunnen voorkomen. Toch deed Hij dat niet. Liep het Hem dan uit de hand? Nee, dat kan toch niet waar zijn. Jezus zegt immers dat er niet één musje van het dak valt buiten de wil van de Vader. Betekend dat wij dus maar een ´positief gevoel´moeten hebben als er weer eentje uit de goot tuimelt? Nee, zegt Paulus, het ganse schepsel zucht. Het is heel verdrietig, als de dood haar intrede doet. Helemaal als blijkt dat het op zo´n gewelddadige manier is geschied. Dat betekend niet dat haar dood doelloos was. Ja, voor de moordenaars wel; zij hebben hun doel gemist, door deze vreselijke zonde te begaan. God niet; Hij werkt alle dingen overeenkomstig de raad van Zijn wil. Het is best begrijpelijk, als wij de raad van zijn wil niet verstaan, niet begrijpen, er mee worstelen. Dat komt, omdat wij de heerlijkheid Gods misten. Het kan daarom zo moeilijk zijn, om alles in vertrouwen over te geven aan Hem. Toch vraagt God dit wel van ons. God zegt: Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten zijn hoger dan Uw gedachten.

Tot slot nog één voorbeeld. Christus. Hij moest sterven. Keuren we daarmee de daad van Judas goed, die Hem verried? Of de daad van Petrus, die Hem verloochende? Het Sanadrin, wat Hem veroordeelde? Hem sloeg en bespuugde? Die soldaten, die Hem met de rietstok sloegen? De doornkroon op Zijn hoofd drukten? Pilatus, die de Onschuldige ter dood veroordeelde? De geseling in het rechthuis? De moordenaars die Hem bespoten? Zeg het maar. Keur jij het goed? Ik neem toch aan dat je achter Zijn raadsbesluiten staat..

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Genade van God

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 20:55

Jvslooten schreef:Ds. van Andel betoond helemaal geen positief gevoel bij de dood van mevr. Borst, laat staan dat hij zich er in verheugd. Het is ook verschrikkelijk! En toch is het écht gebeurd. Je zult op z'n minst met mij moeten in stemmen, dat God het best had kunnen voorkomen. Toch deed Hij dat niet. Liep het Hem dan uit de hand? Nee, dat kan toch niet waar zijn. Jezus zegt immers dat er niet één musje van het dak valt buiten de wil van de Vader. Betekend dat wij dus maar een ´positief gevoel´moeten hebben als er weer eentje uit de goot tuimelt? Nee, zegt Paulus, het ganse schepsel zucht. Het is heel verdrietig, als de dood haar intrede doet. Helemaal als blijkt dat het op zo´n gewelddadige manier is geschied. Dat betekend niet dat haar dood doelloos was. Ja, voor de moordenaars wel; zij hebben hun doel gemist, door deze vreselijke zonde te begaan. God niet; Hij werkt alle dingen overeenkomstig de raad van Zijn wil. Het is best begrijpelijk, als wij de raad van zijn wil niet verstaan, niet begrijpen, er mee worstelen. Dat komt, omdat wij de heerlijkheid Gods misten. Het kan daarom zo moeilijk zijn, om alles in vertrouwen over te geven aan Hem. Toch vraagt God dit wel van ons. God zegt: Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten zijn hoger dan Uw gedachten.

Tot slot nog één voorbeeld. Christus. Hij moest sterven. Keuren we daarmee de daad van Judas goed, die Hem verried? Of de daad van Petrus, die Hem verloochende? Het Sanadrin, wat Hem veroordeelde? Hem sloeg en bespuugde? Die soldaten, die Hem met de rietstok sloegen? De doornkroon op Zijn hoofd drukten? Pilatus, die de Onschuldige ter dood veroordeelde? De geseling in het rechthuis? De moordenaars die Hem bespoten? Zeg het maar. Keur jij het goed? Ik neem toch aan dat je achter Zijn raadsbesluiten staat..

OK, zo had ik het inderdaad niet gelezen. Ik las er een goedkeuring in.
Wellicht kwam dat omdat de (onbedoelde?) vergelijking die hij maakte met "Engel des Doods" een familietrauma heropende, en ik het geschreven stukje als nog stuitender dan het al was ben gaan interpreteren.
En achter het verraad van Judas en Petrus staan doe ik inderdaad niet, al besef ik wel dat in elk geval het verraad van Judas noodzakelijk is geweest in de wereldgeschiedenis.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Genade van God

Berichtdoor benefietdiner » 24 mar 2014 20:58

StillAwake schreef:Maar je bent dus wél met me eens dat Van Andel een positief gevoel bij de moord op Borst

ik weet het zo net nog niet.

Dominee met ziekteverlof na opmerkingen Borst

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... orst.dhtml

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Genade van God

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2014 21:00

StillAwake schreef:Maar je bent dus wél met me eens dat Van Andel een positief gevoel bij de moord op Borst
benefietdiner schreef:ik weet het zo net nog niet.

Dominee met ziekteverlof na opmerkingen Borst

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... orst.dhtml

Heeft hij zichzelf ziekgemeld? of is hij met ziekteverlof gestuurd?
In de media krijg ik het idee dat dat laatste aan de hand is, maar om de media in dezen als een betrouwbare bron te beschouwen gaat wellicht wat ver...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Genade van God

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 23:04

benefietdiner schreef:ik weet het zo net nog niet.

Dominee met ziekteverlof na opmerkingen Borst

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... orst.dhtml


Hoe kun je nu van te voren al weten dat je 6 weken ziek zult zijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 23:05

He ja, ga nog even rustig door met speculeren = roddelen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 23:08

schelpje3 schreef:He ja, ga nog even rustig door met speculeren = roddelen.


roddelen?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten