Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 15:08

Faramir schreef:Wellicht heeft ze hem samen met haar partijgenoten wel bedacht. Het zou me niets verbazen als zij en haar partijgenoten al dagen van tevoren aan het gniffelen waren over deze uitspraak en over de mogelijke reacties erop.
Dat heeft ze zelf toch ook gezegd, dat het een grapje was wat Van Mierlo vooral hilarisch vond?
Of ging dat over een andere, soortgelijke, opmerking van haar?

Edit:
ik zat fout, dat heeft ze verklaard aan de hand van haar opmerking over Jaap de Hoop Scheffer, die ze Jaap de Hoop Keffer had genoemd in een debat.
Excuus voor de verwarring.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 mar 2014 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Boerin » 14 mar 2014 15:15

Niet handig, daar kun je nooit over oordelen. Erg trouwens, wist ik helemaal niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 mar 2014 15:34

Ik vind de uitspraak van die dominee schandalig en ik begrijp niet waarom sommigen hier dit nog half willen goedpraten.

Wat je ook van Els Borst of haar ministerschap vindt, zulke dingen zeg je niet over je naaste die nota bene al overleden is. Lekker respectvol ook voor de nabestaanden.

Overigens heeft NOS het nu ook op hun site staan.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor jamillah » 14 mar 2014 15:36

Was deze discussie er ook geweest als mevr Borst een natuurlijke dood was gestorven, vraag ik me dan af.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 15:44

Tante Pollewop schreef:Ik vind de uitspraak van die dominee schandalig en ik begrijp niet waarom sommigen hier dit nog half willen goedpraten.

Wat je ook van Els Borst of haar ministerschap vindt, zulke dingen zeg je niet over je naaste die nota bene al overleden is. Lekker respectvol ook voor de nabestaanden.

Overigens heeft NOS het nu ook op hun site staan.

Wel even in de beschouwing meenemen dat Els Borst zelf ook nooit een blad voor de mond nam hè...
Ik sta absoluut NIET achter dit soort opmerkingen. Met de term "Engel des Doods" maak je niet alleen een Bijbelse verwijzing, maar vergelijk je haar ook met Joseph Mengele, en een vergelijking met dat soort figuren is erg kwetsend.

Het zou me overigens niet verbazen als blijkt dat een persoon die zich gekwetst voelde in haar ministerschap haar heeft geholpen met doodgaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor mona » 14 mar 2014 15:48

StillAwake schreef:Het zou me overigens niet verbazen als blijkt dat een persoon die zich gekwetst voelde in haar ministerschap haar heeft geholpen met doodgaan...
waar baseer je dat op? Bij deze uitspraak krijg ik het gevoel dat dat dan iemand zou moeten zijn uit de kerkelijke hoek, want die heeft ze gekwetst. Het onderzoek loopt nog, of heeft iemand al wat meer gehoord?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak?

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 15:53

mona schreef:waar baseer je dat op? Bij deze uitspraak krijg ik het gevoel dat dat dan iemand zou moeten zijn uit de kerkelijke hoek, want die heeft ze gekwetst. Het onderzoek loopt nog, of heeft iemand al wat meer gehoord?

Ik baseer het nergens anders op dan alleen op mijn gevoel.
Ik zat met een (niet christelijke) collega in de auto toen we hoorden dat ze dood was.
Zij die man (zonder dat er toen nog vraagtekens bij gezet werden): Daar hadden ze me beter een jaar of 30 geleden blij mee kunnen maken...
Ik heb ook nadien teveel opmerkingen gehoord over "ongediertebestrijding" en "loden pil van Drion" om te geloven dat haar acties door haar tegenstanders vergeven waren.
Laat staan dat ze vergeTen waren.
Ze heeft overigens niet alleen kerkelijken gekwetst, maar ook andere bevolkingsgroepen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor mona » 14 mar 2014 15:59

Misschien komen ze er nooit achter... Of krijgen wij het nooit te horen...
Dat zal mij dan weer niet verbazen :wink:
Maar dat baseer ik ook op mijn gevoel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 16:01

mona schreef:Misschien komen ze er nooit achter... Of krijgen wij het nooit te horen...
Dat zal mij dan weer niet verbazen :wink:
Maar dat baseer ik ook op mijn gevoel.

Gevoel is een slecht kompas, maar het wijst soms wel in de goede richting!
Ik kan het niet onderbouwen, maar deel je gevoel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor pol » 14 mar 2014 16:02

Ik vind dit verschrikkelijk erg dat die dominee dat zegt.
lees liever dit

http://www.habakuk.nu/opinies/item/3978 ... is-zinloos

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2014 16:06

Waar een beetje aan voorbij wordt gegaan is dat Els Borst op het gebied van gezondheidszorg heel veel goeds heeft betekend. Waarom wil die predikant het negatieve zo naar voren halen? Wat wil hij bereiken? Het komt over als een soort vergeldingsactie, wraak nemen. Zo, jij hebt slechte dingen gedaan en nu mag ze er voor gaan boeten.

De beste man kan beter zwijgen op dit punt en doen waartoe hij geroepen is. Dit heeft daar niets mee te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 16:09

Marnix schreef:Waar een beetje aan voorbij wordt gegaan is dat Els Borst op het gebied van gezondheidszorg heel veel goeds heeft betekend. Waarom wil die predikant het negatieve zo naar voren halen? Wat wil hij bereiken? Het komt over als een soort vergeldingsactie, wraak nemen. Zo, jij hebt slechte dingen gedaan en nu mag ze er voor gaan boeten.

De beste man kan beter zwijgen op dit punt en doen waartoe hij geroepen is. Dit heeft daar niets mee te maken.

Het vervelende is dat in alles waarin ze ter sprake kwam (al was dat steeds minder frequent) die ene opmerking naar voren werd gebracht.
Enigszins gedemoniseerd is ze dus wel...
En dat mensen die zich door die opinie laten leiden vanuit een haatgevoel dit soort zaken gaan roepen toont ook wel aan dat dat soort mensen de waan van de dag wel als heel leidend in hun leven zien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor henkie » 14 mar 2014 16:22

Oef, ds. van Kooten (docent HHK-predikantenopleiding) in het ND: "Dat je dit durft uit te spreken. Alsof je op de stoel van God gaat zitten. Van Andel doet net of hij een speciale telefoonlijn naar boven heeft en een verklaring van dingen krijgt. Dit past ons niet."

Persverklaring HHK is ook duidelijk:

"Onder haar ministerschap is indertijd wetgeving aanvaard die haaks staat op onze overtuiging. Dat ze na de aanvaarding van de euthanasiewet met een verwijzing naar het voorlaatste kruiswoord van de Heere Jezus gezegd heeft: 'Het is volbracht' heeft velen diep gekwetst", staat in de verklaring.

"In een daarop volgend interpellatiedebat heeft ze echter openlijk haar excuses daarvoor aangeboden. Dat is aanvaard. Daar is erkentelijkheid voor uitgesproken. Dus daar moeten we nu niet meer op terugkomen", zegt de kerk.

"Verder ben ik van oordeel dat het laatste oordeel over haar persoon niet aan ons mensen, ook niet aan ons dominees, maar aan de Heere God toekomt. We betuigen haar nabestaanden van harte ons meeleven", aldus de Hersteld Hervormde Kerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 16:25

Ik heb begrepen dat dominee is geinterviewd door RTV Utrecht en blijkt dat het iets anders is verwoord. l
Op de website is dit de berichtgeving:

MONTFOORT - De dood van Els Borst is de wraak van God, zegt dominee Van Andel van de Hersteld Hervormde Kerk in Montfoort. Dit komt volgens hem doordat Borst de meest 'goddeloze wetten' heeft aangenomen.

Hij noemt de oud-minister in het lokale kerkblad van Montfoort een 'engel des doods'. "God heeft gesproken en ze moest de Rechter ontmoeten, die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst", schrijft Van Andel in het blad van de Hersteld Hervormde Kerk. "Toen de euthanasiewet er door was, zei ze: "Het is volbracht."


"Els Borst heeft zoveel wetten ingevoerd die rechtstreeks tegen de bijbel ingaan. Een mens kan niet ongestraft doen en laten wat ze wil. Daar kan een mens niet mee door blijven gaan", zegt de predikant tegen RTV Utrecht.

Volgens Van Andel liet Borst een vijandelijk geluid horen tegenover christenen en heeft god wraak genomen. "Alles wat ze gedaan heeft aan kwetsende wetten en woorden, daarvoor heeft ze nu haar rechter ontmoet . God zei: 'deze vrouw zal geen natuurlijke dood sterven.'"

Burgemeester Bert Jansen van Montfoort vindt de uitspraak verwerpelijk. De Hersteld Hervormde Kerk noemt het "niet de taak van de dominee om Borst te veroordelen."

De kerk in Montfoort heeft zich afgescheiden van de Protestantse Kerk Nederland. De Hersteld Hervormde Gemeente heeft in Nederland 60.000 en in Montfoort zo'n 700 leden.
==
Ik ben benieuwd naar het originele artikel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 16:26

henkie schreef:Oef, ds. van Kooten (docent HHK-predikantenopleiding) in het ND: "Dat je dit durft uit te spreken. Alsof je op de stoel van God gaat zitten. Van Andel doet net of hij een speciale telefoonlijn naar boven heeft en een verklaring van dingen krijgt. Dit past ons niet."

Dus deze opmerking werkt ook binnen 's mans eigen gezindte als splijtzwam?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron