Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 14:38

Aangezien in een ander topic de discussie wordt aangegaan over het beroepingswerk kwam bij mij de vraag op:
-Hoe wordt er in "onze" kringen naar een dominee gekeken?

Is dat iemand die boven de gelovigen staat, er tussen staat, er als dienaar onder staat?
Ik merk namelijk dat de dominees die ik ken zelfs in hun vrije tijd nog worden afgerekend op hun dominee zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 14:49

Ahh, mooi topic :D
Maar ja, wat zijn "onze kringen"? Dat is best breed hoor.
Als ik dichtbij blijf, midden/rechts CGK, zien wij de dominee als een geroepen Dienstknecht.
Verreweg de meesten zijn heel benaderbaar, communicatief, staan midden in het leven en nemen hun ambt zeer serieus.
Wij zijn gewend hem met u en dominee aan te spreken en vind ook dat dit zo hoort. Een bepaalde professionele afstand is onontbeerlijk, net zoals ik dat met de dokter(s) heb.
Hij staat niet boven de gelovigen, een goede dominee wil dit ook niet. Hij is de herder van de kudde, dus in zekere zin de leider, met naast hem de kerkenraad. Die hem terzijde staat met raad en daad.
Dominee is niet zomaar een gekozen beroep, althans in de reformatorische kerken. Als hij theologie wil gaan studeren, een roeping krijgt tot predikant, zal hij zich eerst moeten verantwoorden voor een curatorium.
Dit, om te voorkomen (trachten) dat er allerlei dwaalleringen verkondigd gaan worden op de kansels.
En wie niets heeft, kan ook niets geven. M.a.w. als dominee zelf geen innig geloofsleven of van een bekering weet, hoe zou hij dan de gemeenteleden de weg kunnen wijzen?
Daarom is zo'n toetsing zo belangrijk!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2014 14:51

Een goede vraag.
Een paar overwegingen:
- De predikant is lid onder de leden. Dat betekent dat hij qua keuzes in zijn leven dingen niet hoeft te laten die een "gewoon" gemeentelid ook niet hoeft te laten, en anderzijds geen dingen hoeft te doen die een gewoon gemeentelid ook niet hoeft te doen. Behalve natuurlijk dingen die direct uit zijn ambt voortvloeien.
- De predikant is "dienaar van het Goddelijk Woord" in een mooie Latijnse weergave "Verbi Divini Minister". In die hoedanigheid dient hij geëerd te worden, om zijn ambt. Hierover valt te lezen in 1 Tim 5:17: Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
- Hier zie je ook dat Paulus hen schaart onder de ouderlingen. In 1 Tim 5 worden trouwens nog veel meer belangrijke dingen gezegd over hoe met ouderlingen gehandeld moet worden. Enerzijds tot hun bescherming (je mag niet zomaar een beschuldiging tegen een ouderling (en daarmee tegen een predikant) aannemen, anderzijds moet hun bestraffing (zo die nodig is) ook openbaar zijn.

Een vervolgvraag, maar wellicht is dat voor weer een nieuw topic, is hoe wij de ouderlingen en de diakenen zien.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 14:52

schelpje3 schreef:Ahh, mooi topic :D
Maar ja, wat zijn "onze kringen"? Dat is best breed hoor.
Als ik dichtbij blijf, midden/rechts CGK, zien wij de dominee als een geroepen Dienstknecht.
Verreweg de meesten zijn heel benaderbaar, communicatief, staan midden in het leven en nemen hun ambt zeer serieus.
Wij zijn gewend hem met u en dominee aan te spreken en vind ook dat dit zo hoort. Een bepaalde professionele afstand is onontbeerlijk, net zoals ik dat met de dokter(s) heb.
Hij staat niet boven de gelovigen, een goede dominee wil dit ook niet. Hij is de herder van de kudde, dus in zekere zin de leider, met naast hem de kerkenraad. Die hem terzijde staat met raad en daad.
Dominee is niet zomaar een gekozen beroep, althans in de reformatorische kerken. Als hij theologie wil gaan studeren, een roeping krijgt tot predikant, zal hij zich eerst moeten verantwoorden voor een curatorium.
Dit, om te voorkomen (trachten) dat er allerlei dwaalleringen verkondigd gaan worden op de kansels.
En wie niets heeft, kan ook niets geven. M.a.w. als dominee zelf geen innig geloofsleven of van een bekering weet, hoe zou hij dan de gemeenteleden de weg kunnen wijzen?
Daarom is zo'n toetsing zo belangrijk!

Maar kun je met een dominee dan ook gewoon een biertje gaan drinken, of wordt een dergelijke man geacht om geen privéleven meer te mogen hebben?
Dat laatste zie ik namelijk gebeuren bij een bevriend predikant.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 14:56

Rozijn schreef:Een goede vraag.
Een paar overwegingen:
- De predikant is lid onder de leden. Dat betekent dat hij qua keuzes in zijn leven dingen niet hoeft te laten die een "gewoon" gemeentelid ook niet hoeft te laten, en anderzijds geen dingen hoeft te doen die een gewoon gemeentelid ook niet hoeft te doen. Behalve natuurlijk dingen die direct uit zijn ambt voortvloeien.
- De predikant is "dienaar van het Goddelijk Woord" in een mooie Latijnse weergave "Verbi Divini Minister". In die hoedanigheid dient hij geëerd te worden, om zijn ambt. Hierover valt te lezen in 1 Tim 5:17: Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
- Hier zie je ook dat Paulus hen schaart onder de ouderlingen. In 1 Tim 5 worden trouwens nog veel meer belangrijke dingen gezegd over hoe met ouderlingen gehandeld moet worden. Enerzijds tot hun bescherming (je mag niet zomaar een beschuldiging tegen een ouderling (en daarmee tegen een predikant) aannemen, anderzijds moet hun bestraffing (zo die nodig is) ook openbaar zijn.

Een vervolgvraag, maar wellicht is dat voor weer een nieuw topic, is hoe wij de ouderlingen en de diakenen zien.

Een mooi antwoord. Echter: dat lid zijn onder de leden herken ik niet zo erg. Er bestaat toch een zekere afstand tussen "De Dominee" en "het gewone kerkvolk". Je antwoord is in theorie juist, maar de praktijk die ik zie is weerbarstig.
En je vervolgvraag kan wat mij betreft gewoon hier behandeld worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 14:56

Ik zou geen biertje gaan drinken met hem.
Maar laat ik het zo zeggen, als het mijn zwager betreft, zou ik met hem wel een wijntje gaan drinken.
Als dominee op ambtelijk bezoek komt, zie ik graag ook een ambtelijk kostuum en geen casual katoenen broek, of iets dergelijks. Ik weet wanneer hij komt, hij komt nooit onverwachts (vroeger wel) en wij kleden ons ook gepast. Dan gaan we niet in een huispak zitten, bij wijze van spreken.
Maar ik vind interessanter: waar gaat het hart van dominee naar uit?
Als hij voetbalwedstrijden gaat bezoeken in de Kuip, zou ik gaan twijfelen aan de beste man. Want dat kan ik niet verenigen en dat maakt hem op zondag (en ook die andere dagen) ongeloofwaardig.
Het is geen beroep StillAwake, het is een AMBT, hij is geroepen door God Zelf!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2014 14:58

Mijn oom, predikant in de PKN, Ger. Bond., drinkt op verjaardagen graag een cognacje...
Onze vroegere predikant lustte ook wel iets pittigers dan een appelsapje, als hij op visite kwam. Daarnaast had hij een hobby die goed paste zijn vroegere beroep. Niemand die hem dat kwalijk nam.

Het is inderdaad heel erg als dat niet meer kan voor een predikant. 't Is ook maar een mens, zo luidt de titel van een boek van ds. van Aalst. En dat zijn predikanten. Mensen met gaven, mensen met een roeping, mensen met een beperking.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2014 15:02

Schelpje snijdt een goed punt aan, de ambtskleding. Ik zou niet graag een exact voorschrift geven hoe die er uit moet zien, maar het is wel een ding wat waarde heeft. Als de predikant uit hoofde van zijn ambt komt, vind ik het goed als hij ook kleding draagt die daarmee in overeenstemming is. Iets anders is het als hij zijn tuin staat te wieden, dan kan hij beter een overall dan een zwart (donker) pak dragen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:02

schelpje3 schreef:Ik zou geen biertje gaan drinken met hem.
Maar laat ik het zo zeggen, als het mijn zwager betreft, zou ik met hem wel een wijntje gaan drinken.
Als dominee op ambtelijk bezoek komt, zie ik graag ook een ambtelijk kostuum en geen casual katoenen broek, of iets dergelijks. Ik weet wanneer hij komt, hij komt nooit onverwachts (vroeger wel) en wij kleden ons ook gepast. Dan gaan we niet in een huispak zitten, bij wijze van spreken.
Maar ik vind interessanter: waar gaat het hart van dominee naar uit?
Als hij voetbalwedstrijden gaat bezoeken in de Kuip, zou ik gaan twijfelen aan de beste man. Want dat kan ik niet verenigen en dat maakt hem op zondag (en ook die andere dagen) ongeloofwaardig.
Het is geen beroep StillAwake, het is een AMBT, hij is geroepen door God Zelf!

Wellicht heeft je afkeer van De Kuip een oorzaak in je stiekeme Ajax-voorkeur... :-k :-k
Maar goed, waarom zou hij een dergelijke wedstrijd (ervanuitgaand dat de wedstrijd niet op zondag is) uit hoofde van zijn ambt NIET mogen bezoeken als de gewone leden dat wél zouden mogen?
Jij bent dus van mening dat een dergelijke man door zijn roeping geen mogelijkheid heeft om een privéleven te hebben. Dat lijkt me dan een bijzonder eenzaam ambt...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:05

Rozijn schreef:Schelpje snijdt een goed punt aan, de ambtskleding. Ik zou niet graag een exact voorschrift geven hoe die er uit moet zien, maar het is wel een ding wat waarde heeft. Als de predikant uit hoofde van zijn ambt komt, vind ik het goed als hij ook kleding draagt die daarmee in overeenstemming is. Iets anders is het als hij zijn tuin staat te wieden, dan kan hij beter een overall dan een zwart (donker) pak dragen...

Dat lijkt me op zich logisch.
Als iemand uit hoofde van zijn beroep iets komt doen dient hij gekleed te zijn volgens de richtlijnen van dat beroep.
Een automonteur in pak neemt geen hond serieus, een politieagent in vrijetijdskleding is onherkenbaar, en zo ook een predikant.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 15:05

Als iemand bij jou in huis komt vanwege ambt of beroep, is het absoluut not done om alcohol te serveren, dan wel zelf te nuttigen.
Of het dan de dominee, de dokter of een coördinator van de thuiszorg is, maakt geen verschil.
En we moeten inderdaad van dominee geen lachwekkend persoon gaan maken, door van hem te eisen dat hij zelfs in een zwart pak zou moeten slapen. :mrgreen:
Het gaat over de zaken uit hoofde van zijn ambt/beroep, zo je wilt.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 jan 2014 15:06

Maar goed, waarom zou hij een dergelijke wedstrijd (ervanuitgaand dat de wedstrijd niet op zondag is) uit hoofde van zijn ambt NIET mogen bezoeken als de gewone leden dat wél zouden mogen?

Komt die vraag toch weer terug... Persoonlijk ben ik van mening dat een christen niets heeft te zoeken in de kuip, en dus de dominee ook niet. Zou ik van mening zijn dat een christen naar de kuip zou mogen, dan zou een predikant ook mogen gaan.
Wat dat betreft maak ik geen verschil tussen predikant en gewoon lid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:08

schelpje3 schreef:Als iemand bij jou in huis komt vanwege ambt of beroep, is het absoluut not done om alcohol te serveren, dan wel zelf te nuttigen.
Of het dan de dominee, de dokter of een coördinator van de thuiszorg is, maakt geen verschil.
En we moeten inderdaad van dominee geen lachwekkend persoon gaan maken, door van hem te eisen dat hij zelfs in een zwart pak zou moeten slapen. :mrgreen:
Het gaat over de zaken uit hoofde van zijn ambt/beroep, zo je wilt.

Mee eens. Ik doelde echter niet op het drinken van een biertje onder "werktijd". Wie gaat er ook wel eens bij de dominee langs omdat het naast een dominee ook nog eens een sympathieke vent is, die ook graag een biertje drinkt en eens over iets heel anders wil praten dan alleen maar de kerk en aanverwante zaken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jan 2014 15:11

StillAwake schreef:Wellicht heeft je afkeer van De Kuip een oorzaak in je stiekeme Ajax-voorkeur... :-k :-k
Jij bent dus van mening dat een dergelijke man door zijn roeping geen mogelijkheid heeft om een privéleven te hebben. Dat lijkt me dan een bijzonder eenzaam ambt...

He :?: :shock:
O dear, zo gaan we off topic en ik wil toch even antwoorden. Tussen haakjes dan maar
(ik heb helemaal geen hekel aan de Kuip, geniet altijd van het uitzicht, wanneer ik over de Brienenoordbrug rijd. Dat ding hoort gewoon bij Rotterdam, ik noem die andere niet voor niets 020 :mrgreen: . Ik heb zoons!
Maar ontopic weer, anders krijg ik een gele kaart.)

Ik houd mijn kinderen voor dat een christen niet zonder meer een voetbalwedstrijd kan gaan bezoeken. Mijn oudste zoon vroeg dan: waarom dan niet???
En dan vertelde ik hem dat Gods Naam daar misbruikt wordt, kijk maar hoe mensen elkaar soms te lijf gaan, op leven en dood als hun club verliest of er wordt een strafschop onterecht afgekeurd.
Dan zeggen de fans rondom jou niet: o wat jammer. Nee toch? Nee.
Voetbal is allang geen sportieve sport meer, maar oorlog en afgoderij. Ik zie die gasten, amper 19 jaar, wel eens rijden in hun peperdure SUV's.
Wat moet een dominee daar tussen? In zijn zwarte pak of in het zwarte shirt van de concurrenden club?
Daar teken ik dan wel bij aan dat hij wat mij betreft wel langs de zijlijn zijn zoontje op de zaterdagjunioren zou moeten aanmoedigen. (Niet in zwart pak)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 15:14

Rozijn schreef:Komt die vraag toch weer terug... Persoonlijk ben ik van mening dat een christen niets heeft te zoeken in de kuip, en dus de dominee ook niet. Zou ik van mening zijn dat een christen naar de kuip zou mogen, dan zou een predikant ook mogen gaan.
Wat dat betreft maak ik geen verschil tussen predikant en gewoon lid.

De Kuip was een voorbeeld van Schelpje. Maar als voorbeeld is het geen onaardig gedachtenexperiment.
Ik zie zelf weinig bezwaar tegen het bezoeken van een dergelijke locatie, maar ik moet toegeven dat dat ook een stukje onbekendheid met het fenomeen kan zijn. Ik kom er namelijk bijzonder weinig... :)
Maar goed: de bioscoop dan? Daar kom ik wel vaak, en het stikt er van de mensen met een refo-uitstraling. Mag een predikant daar dan wel naar toe?

Terug naar “Archief”