Het verdriet of berouw van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 22:29

Marnix schreef:Wat is overigens het verschil tussen gevoel en emotie?
Ik heb er andere ideeën bij. Als God in Genesis 6:6 de mensheid God 'berouwd', vind tegelijkertijd Noah genade in de ogen van de Heere. En dat niet alleen, ook die andere zeven zielen, waarvan de Schrift nergens vermeld dat ze rechtvaardiger waren dan de rest van het menselijk geslacht. De Schrift geeft aanleiding om te denken van niet in ieder geval, want de eerste woorden die van Noah staan opgetekend zijn: "Vervloekt is Kanaän!". Je ziet dus dat God tegelijkertijd gevoelens heeft van innige ontferming als ook van toorn over de zonde, en dat is eigenlijk het beeld wat je van God tegenkomt in heel de Schrift. Ik geloof niet in een beeld van een God Die vandaag boos is, morgen verdrietig en overmorgen liefdevol. God is altijd, ten alle tijde, ten volle barmhartig, ten volle liefhebbend, ten volle rechtvaardig, ten volle ontfermend, ten volle goedertieren en ten volle berouwhebbend over het kwaad. God heeft geen last van gemoedswisselingen. Hij is de Rots der eeuwen, en heden en gisteren Dezelfde. Wat Hij gisteren liefhad heeft Hij vandaag ook lief, sterker nog: dat heeft Hij lief van eeuwigheid tot eeuwigheid. En dat wat Hij haat dat heeft Hij van eeuwigheid gehaat, en dat waar Hij Zich over ontfermd heeft Hij Zich van eeuwigheid over ontfermd.

mohamed

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 22:34

Voor Maarten het Hart was het feit dat je groenten uit de tuin moet bewerken voordat je ze kan eten het bewijs dat er geen God is. Zo lijkt het mij ook lastig te blijven geloven in de liefde Gods als de alwetende geen emoties van je mag hebben.

Jvslooten

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 22:55

mohamed schreef:Zo lijkt het mij ook lastig te blijven geloven in de liefde Gods als de alwetende geen emoties van je mag hebben.
Voor mij niet. Gods liefde is een eeuwige liefde, geen incidentele uiting van genegenheid naar aanleiding van iets buiten Hem Zelf.

mohamed

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 23:22

Jezus was toch God volgens jouw kerk? Er staat ergens dat hij huilde en huilen is het gevolg van de emotie verdriet. Dat Jezus zijn tranen andere tranen en zijn emoties anderen emoties zouden zijn staat nergens. Het is pijnlijk duidelijk dat je de bijbel in een keurslijf wilt gieten, maar dan prefereer ik de papierversnipperaar.

Jvslooten

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Jvslooten » 28 apr 2014 23:42

mohamed schreef:Jezus was toch God volgens jouw kerk? Er staat ergens dat hij huilde en huilen is het gevolg van de emotie verdriet. Dat Jezus zijn tranen andere tranen en zijn emoties anderen emoties zouden zijn staat nergens.
Jezus was ook Mens 'volgens mijn kerk'. En zelfs dat in acht nemende, kun je de emoties van de Heere Jezus niet vergelijken met die van ieder ander willekeurig ander mens. Jezus werd verbrijzeld onder de toorn van de Vader, en toch hield Jezus nog steeds vol overgave van Hem. Wederzijds trouwens. Dat is niet te begrijpen als je primitieve menselijke emoties op God gaat projecteren. God is geen mens, dat Hem iets berouwen zal. Als dat tot drie keer toe letterlijk in de Bijbel staat dan is dat vast niet voor niets, denk je ook niet?
mohamed schreef:Het is pijnlijk duidelijk dat je de bijbel in een keurslijf wilt gieten
Nee, was me nog niet opgevallen.
mohamed schreef:maar dan prefereer ik de papierversnipperaar.
Ik ben blij dat ik geen verantwoording hoef te dragen voor jou preferenties..

mohamed

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor mohamed » 28 apr 2014 23:50

mohamed schreef:Jezus was toch God volgens jouw kerk? Er staat ergens dat hij huilde en huilen is het gevolg van de emotie verdriet. Dat Jezus zijn tranen andere tranen en zijn emoties anderen emoties zouden zijn staat nergens.

Jvslooten schreef:Jezus was ook Mens 'volgens mijn kerk'. En zelfs dat in acht nemende, kun je de emoties van de Heere Jezus niet vergelijken met die van ieder ander willekeurig ander mens. Jezus werd verbrijzeld onder de toorn van de Vader, en toch hield Jezus nog steeds vol overgave van Hem. Wederzijds trouwens. Dat is niet te begrijpen als je primitieve menselijke emoties op God gaat projecteren. God is geen mens, dat Hem iets berouwen zal. Als dat tot drie keer toe letterlijk in de Bijbel staat dan is dat vast niet voor niets, denk je ook niet?

Dus Jezus is niet God? Of begin je het verhaal dan weer van voren af aan af te draaien waarna ik weer dezelfde vraag stel. Bespaar me dat en geef nou gewoon antwoord met je primitieve emoties. Emoties zijn juist niet primitief, het is een van de dingen die ons van dieren onderscheidt. Bovendien is God de Vader en lijken kinderen niet op hun ouders? Als jij emoties dan primitief vindt, wie is je vader?

Verdriet hoeft niet altijd uit berouw te zijn overigens, dat is weer een vooringenomen standpunt wat je inneemt. Het berouwt me dat ik met je in discussie ga, maar verdriet heb ik er niet van. Snap je het verschil? :mrgreen:
mohamed schreef:Het is pijnlijk duidelijk dat je de bijbel in een keurslijf wilt gieten

Jvslooten schreef:Nee, was me nog niet opgevallen.

Geeft niks, ik ben blij dat je het nu ziet. Dat is ook waarom ik het steeds weer met je probeer. ;)
mohamed schreef:maar dan prefereer ik de papierversnipperaar.

Jvslooten schreef:Ik ben blij dat ik geen verantwoording hoef te dragen voor jou preferenties..

Als ze de waarheid overlappen zijn het ook de mijne en daar moet iedereen verantwoording voor afleggen. Dus verheug je maar niet te snel!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2014 23:57

Jvslooten, ik geloof ook niet in een God die de ene dag verdrietig is en de andere dag blij. Ik geloof (net als jij) in God die verdriet heeft en boos is over het kwaad, blij is met het goede en tegelijkertijd onvoorstelbaaar liefdevol en genadig en geduldig en bewogen is met ons, zondaars.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2014 00:10

Marnix schreef:Jvslooten, ik geloof ook niet in een God die de ene dag verdrietig is en de andere dag blij. Ik geloof (net als jij) in God die verdriet heeft en boos is over het kwaad, blij is met het goede en tegelijkertijd onvoorstelbaaar liefdevol en genadig en geduldig en bewogen is met ons, zondaars.

Dat is als zeggen dat je niet gelooft in de regenboog maar wel in een gekleurde cirkelboog die een waarnemer vanuit zijn gezichtspunt in de lucht ziet staan als de (laagstaande) zon tegen een nevel van waterdruppeltjes aanschijnt. Oftewel, dat is precies hetzelfde! Wat een hopeloze onzin verkondig je hier! ](*,)

Jvslooten

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 06:30

Marnix schreef:Jvslooten, ik geloof ook niet in een God die de ene dag verdrietig is en de andere dag blij. Ik geloof (net als jij) in God die verdriet heeft en boos is over het kwaad, blij is met het goede en tegelijkertijd onvoorstelbaaar liefdevol en genadig en geduldig en bewogen is met ons, zondaars.
Fijn dat we dus blijkbaar toch meer op een lijn zitten dan gedacht. Ik blijf het, vooral met bovenstaande in acht nemende, echter vreemd vinden om over de emoties van God te spreken. Emoties impliceren immers een verandering in de gemoedstoestand van het individu, en dat kan ik over God niet zeggen. Immers, als Hij van eeuwigheid tot eeuwigheid blij is met het goede en tegelijkertijd onvoorstelbaaar liefdevol en genadig en geduldig en bewogen is met ons, dan is daarin geen beweging of verandering. Gods handelen veranderd weliswaar [Hij handelt verschillend op verschillende momenten in de Heilsgeschiedenis], en God laat ons ook weten welke gevoelens aan dit handelen ten grondslag liggen -en op sommige momenten beschrijft de Bijbel dus ook deze specifieke gevoelens-. Dit betekend echter niet dat deze gevoelens op dat moment overheersen -en dus een emotie worden- maar dat God heel bewust op dat moment uiting geeft van wat er van eeuwigheid al was. God Zelf veranderd niet. Hij blijft Wie Hij is. Altijd even liefdevol, altijd even genadig, altijd even barmhartig, altijd even rechtvaardig. Altijd even verheugd in de bekering van een zondaar en altijd even toornig over de afkerige ziel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2014 07:47

Daar kan ik me wel aardig in vinden, alleen komen we dan nog wel even op de tekst terug:

Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

Er lijkt wel een verandering in te zitten. Hij zag het het goed was..... En nu ziet Hij dat het niet goed is en dat doet Hem verdriet. Dus Hij is onveranderlijk maar we kunnen Hem wel kwetsen, verdrietig maken, boos maken... En we kunnen Hem groot maken, zelfs laten genieten soms. Dat klinkt spannemd als je zegt dat mensen daar bij God invloed op kunnen hebbben, ongelovelijk zelfs. Maar dat is juist het bijzondere aan God. Liefde voor jou en mij. En liefde is de grondslag van die gevoelens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Bambi » 29 apr 2014 08:32

Marnix schreef:God is wel bewogen en heeft emoties en wij zijn naar Zijn beeld gemaakt. Het smartte Hem aan het hart staat er. Dat tekent diepe bewogenheid. Waarom proberem wij te doen alsof dingen God niet raken als Hij zegt dat dat wel zo is? Waarom kunnen wij God en dat Hij emoties heeft niet rijmen als Hij zelf zich wel zo aan ons openbaart?

Jvslooten schreef:God heeft zeker gevoelens, zeer innige, diepe gevoelens zelfs, maar ik ben niet geneigd om te zeggen: emoties. Wat versta je eigenlijk onder emoties? Het woordenboek noemt het een "gemoedsbeweging". Een emotionele God is dan bijvoorbeeld een God die vandaag boos is, terwijl Hij morgen misschien wel heel blij is.. lijkt me lastig, want dan weet je nooit wat een geschikt moment is om iets te vragen. Alhoewel, als God echt de menselijke emoties beleefd zoals jij die benoemd, dan denk ik dat Hij al zesenhalfduizend jaar huilt.

God huilt ook al 6,5 duizend jaar.
Dat is nogal logisch als je ziet hoe goed Hij alles gemaakt heeft en hoe mensen alles en elkaar kapot maken.
Maar tegelijkertijd voelt Hij ook blijdschap en liefde en boosheid enz.
Dat kunnen mensen ook als ze ouder worden.
Op jonge leeftijd is dat nog moeilijk te begrijpen
Als je dan ergens boos om bent, dan beheerst dat je leven.
Als je ouder wordt leer je dat.
Kijk maar naar oude mensen die kapot gaan van verdriet omdat ze een kind verloren hebben, maar tegelijkertijd blij zijn met de geboorte van een kleinkind en liefdevol naar hun man, enz.....
Wij zijn naar God's beeld geschapen, dus emoties en gevoelens heeft God ook.
Alleen God is zonder zonde, dus gaat Hij er anders mee om dan wij meestal doen.

De Heere Jezus was zonder zonde en als je ziet hoe Hij met zijn emoties laat gaan bij het opruimen van het tempelplein:
Johannes 2:
13 En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem.
14 En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende.
15 En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.
16 En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.
17 En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft mij verslonden.

Jvslooten

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 09:23

Bambi schreef:De Heere Jezus was zonder zonde en als je ziet hoe Hij met zijn emoties laat gaan bij het opruimen van het tempelplein:
Johannes 2:
13 En het pascha der Joden was nabij, en Jezus ging op naar Jeruzalem.
14 En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende.
15 En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.
16 En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.
17 En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft mij verslonden.
Johannes 2 is een mooi voorbeeld inderdaad, wat iets laat zien van de goddelijke bewogenheid zoals ook de Heere Jezus deze tijdens Zijn rondgang door Israël kende, naast Zijn emoties als Mens. Hier op het tempelplein zien we geen ongecontroleerde emotie-uitbarsting, maar een bewuste uiting van eeuwige gevoelens, opdat de profetie, en daarmee Gods heilsplan, vervuld zou worden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor naamloos » 29 apr 2014 09:57

Jezus is de afdruk van Zijn zelfstandigheid Heb. 1:3 en wie Hem gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Joh. 14: 9 Jezus zei tot Filippus: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien.

Nou, als Hem een beetje kent dan weet je dat hij boos is om schijnheiligheid, dat het hem verdriet doet als mensen hem niet willen, dat hij blij is wanneer een zondaar zich bekeert, dat hij medelijden heeft met onze zwakheden die hij uit ervaring kent (want hij is ons in alles gelijk geworden, maar zonder zonden), dat hij teder en vol ontferming is met de zieken en onderdrukten.

Hij is geen onbewogen substantie, hij kent wel emoties.
En dat houdt helemaal niet in dat hij de ene dag een goed humeur heeft terwijl je de volgende dag beter met een boog om hem heen kunt gaan.
Hij is onveranderlijk in die zin dat hij altijd de zonde haat, dat hij altijd het recht liefheeft, dat hij blij is met het geloof en de bekering van zondaren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor mohamed » 29 apr 2014 10:04

Bambi schreef:God huilt ook al 6,5 duizend jaar.
Dat is nogal logisch als je ziet hoe goed Hij alles gemaakt heeft

De falende God? Nee, dat lijkt me ook geen gezond godsbeeld eigenlijk.

Bambi

Re: Het verdriet of berouw van God

Berichtdoor Bambi » 29 apr 2014 10:15

Bambi schreef:God huilt ook al 6,5 duizend jaar.
Dat is nogal logisch als je ziet hoe goed Hij alles gemaakt heeft


mohamed schreef:De falende God? Nee, dat lijkt me ook geen gezond godsbeeld eigenlijk.

God faalt niet, de mens faalt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten