naamloos schreef:Jezus is de afdruk van Zijn zelfstandigheid Heb. 1:3 en wie Hem gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Joh. 14: 9 Jezus zei tot Filippus: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien.
Nou, als Hem een beetje kent dan weet je dat hij boos is om schijnheiligheid, dat het hem verdriet doet als mensen hem niet willen, dat hij blij is wanneer een zondaar zich bekeert, dat hij medelijden heeft met onze zwakheden die hij uit ervaring kent (want hij is ons in alles gelijk geworden, maar zonder zonden), dat hij teder en vol ontferming is met de zieken en onderdrukten.
Hij is geen onbewogen substantie, hij kent wel emoties.
En dat houdt helemaal niet in dat hij de ene dag een goed humeur heeft terwijl je de volgende dag beter met een boog om hem heen kunt gaan.
Hij is onveranderlijk in die zin dat hij altijd de zonde haat, dat hij altijd het recht liefheeft, dat hij blij is met het geloof en de bekering van zondaren.
Jvslooten schreef:Hoezo houdt het dat helemaal niet in? Emoties zijn reacties op affectieve prikkels die de gemoedstoestand veranderen. Oftewel, als je God menselijke emoties toedicht dan zeg je dus dat de prima causa van Zijn bewegen niet in Hemzelf is, maar in de mens. Immers, de mens zend affectieve prikkels uit die bepalend zijn voor de gemoedstoestand van God. De mens vormt dan de aard van God; i.p.v. de mens te beschouwen als beeld van God beschouw je God dan als beeld van de mens. Laten we er toch alsjeblieft voor waken om de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens! Paulus waarschuwt daar niet voor niets voor. Onder andere Thomas van Aquino en Johannes Calvijn hebben trouwens heel duidelijk geschreven over de 'emoties' van God. Als je het interessant vind kan ik je wel wat info aanreiken, als je daar behoefte toe hebt natuurlijk.
Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld. God reageert op de mens, en dat doet hij niet onbewogen.
Toen Jezus kwaad was vanwege de koophandel in de tempel, had hij geen slechte bui hoor.
Ik ben er helemaal van overtuigt dat hij een seconde later iemand zou hebben geholpen als die in nood tot Hem zou zijn gekomen.
Ik ben het eens met Marnix wat hij schrijft over de aard van God m.b.t. tot onze daden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)