(on)wederstandelijke genade

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 11 mei 2018 12:01

Johan100 schreef:Ergens anders zei je toch dat er afval van heiligen is? Een mens kan het 'verknallen' volgens jou. En nu zeg je dit.
Als dat zo is praat je jezelf wel een beetje klem. Of vergis ik me?


Oh ja? Dat is jouw mening, omdat je jezelf schijnbaar niet kent. Je denkt dat je het zelf wel redt naar de hemel op te klimmen als God jou loslaat?Op deze vraag zou ik graag ja of nee willen zien, en niet er omheen gedraai.


Ik praat mijzelf echt niet klem maar jij probeert mij in een bepaalde richting te duwen en zo te suggereren dat ik iets zeg, maar dat zeg ik dus helemaal niet.

Afval val heiligen, ja dat is heel goed mogelijk.
Maar dat komt dan niet doordat iemand 1 van de heiligen zou kunnen roven uit Zijn Hand, maar doordat de heilige ZELF niets meer met God te maken wil hebben. Als dat het geval is dan is dus alleen die persoon zelf daar schuldig aan en is het dus niet zo dat God er voor kiest om iemand maar te "dumpen" om het maar even te laten vergezellen met een krachtterm.

Nu wil je verder dat ik reageer op iets wat wartaal is ?
Iets is mijn mening OMDAT ik mijzelf schijnbaar niet zou kennen ?
Dus als iets mijn mening is dan weet jij wel wat de reden daarvan is ?
En dan zou jij mij ook nog kennen en dan nog beter dan ik mijzelf ken ook ?
En dan zou ik zelf naar de Hemel opklimmen ? Ik ben nu al gezeten naast de Vader in de Hemelse gewesten !!
Dat is omdat ik IN Christus ben.
Ik maak deel uit van het lichaam en Hij is het hoofd en het complete Lichaam is dus (OOK) in de Hemel.
En over dat God mij los zou laten dat is dus niet zo en dat kon je lezen als je daar tenminste de moeite voor had genomen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 11 mei 2018 12:18

Johan100 schreef:We moeten m.i. onderscheid maken tussen zaligmakende genade en algemene genade. (om m.i. het meest recht te doen aan de Bijbel).
Als God zaligmakend werkt, houdt niemand dat tegen. Hij zorgt er ook Zelf voor dat je dat niet wilt tegenhouden. Hij buigt je wil om.
We kunnen wel algemene genade weerstaan, dat doen we helemaal zelf. We kunnen ook een eind de goede richting oplopen met algemene genade, maar als God ons niet het ware geloof schenkt van boven is dat tekort.


God wil IEDEREEN zalig maken maar niet iedereen wil dat offer aannemen.
Gods zaligmakende werk zou je dus van kunnen zeggen dat mensen dat tegen kunnen houden.
God buigt niet de wil om van ieder mens, maar heeft juist die vrije wil gegeven zodat de mens UIT LIEFDE een relatie wil aangaan met God en niet uit DWANG.
God is geen inbreker die de deur van je hart staat in te trappen.

Nu kan je gaan gooien met termen van algemene genade en zaligmakende genade maar daar schiet je niks mee op.
GENADE IS GENADE, maar het Nederlands is te beperkt om dat goed uiteen te zetten.

In het Engels is dat makkelijker:
Grace is dat je iets WEL krijgt terwijl je dat niet verdiend.
Mercy is dat je iets NIET krijgt terwijl je het wel verdiend.

GOD ROEPT IEDER MENS OP OM TE GAAN GELOVEN.
Als ze dat doen dan is dat het zaligmakende geloof.
Zo simpel is het Evangelie dus en allerlei termen overal op plakken maakt alleen maar dat mensen die eenvoud van het aanbod van God niet meer kunnen zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 11 mei 2018 12:37

Johan100 schreef:Ergens anders zei je toch dat er afval van heiligen is? Een mens kan het 'verknallen' volgens jou. En nu zeg je dit.
Als dat zo is praat je jezelf wel een beetje klem. Of vergis ik me?
.

Dat staat in de Bijbel dat eerst de afval moet komen. Een ware gelovige zal niet afvallen, Paulus zegt tegen de Filippenzen dat hij zeker weet dat ze het tot een goed einde brengen. Maar een ware gelovige moet toch gewaarschuwd worden, zodat ie dat ook niet doet en wie is een ware gelovige? Dat vind ik link aan zeggen dat iemand niet af kan vallen. Dan kun je denken: oh God houdt me wel gered. Mij kan niks gebeuren. Maakt niet uit wat ik doe. Je moet wel je behoudenis uitwerken met vrezen en beven.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor elbert » 11 mei 2018 12:51

Veendam schreef:Jij gaat uit van het feit dat God er voor heeft gekozen om bepaalde mensen in de zonde te laten liggen door te zeggen dat het niet tegen Gods besluit en almacht in gaat dat die verloren gaan. Dat is in ieder gelval wat ik concludeer uit wat je hebt geschreven.
Dat is echter niet de waarheid. God heeft Zichzelfverbonden aan bepaalde regels die Hij Zelf heeft gemaakt.
De finale conclusie zou zijn geweest dat God door het geven van een vrije wil aan de mensen niet meer in relatie kon leven met zijn geschapen mens.
Dat is ook de conclusie die wij moeten trekken als wij de Bijbel lezen.
Daarom maakt God ook alles nieuw, een nieuwe Hemel en nieuwe aarde die komen nog, maar een nieuwe Schepping mogen wij nu vandaag al zijn en daarmee lopen wij op de aarde en hemel voor terwijl bij de eerste Schepping juist de mens achteraan kwam.
Wij kunnen echter alleen een nieuwe Schepping zijn DOOR HEM en VOOR Hem en TOT HEM en DANKZIJ HEM.
Jezus is dus het middelpunt van alles.
Ik kan van je redenering niet echt chocola maken, om eerlijk te zijn.
Veendam schreef:Wanneer ik mee zou doen met de loterij
Ik zie het verband tussen een loterij en de verkiezing niet, om eerlijk te zijn. Dat geldt ook voor mijn visie op de verkiezing. Dat is geen loterij, maar God kiest wel. En wij ook trouwens, dat kan niet anders.
Veendam schreef:God buigt niet de wil om van ieder mens, maar heeft juist die vrije wil gegeven zodat de mens UIT LIEFDE een relatie wil aangaan met God en niet uit DWANG.
De vraag is natuurlijk of de mens na de zondeval nog zoiets als een "vrije wil" heeft. De vrije wil is een illusie die ontstaat als je niet gelooft dat de mens sinds de zondeval onder de beheersing van de satan staat en daar alleen onderuit komt door het reddende werk van God.
Wie gelooft in een vrije wil, gelooft ten diepste dat de mens geen verlossend handelen door de Heilige Geest nodig heeft.
Verlossing houdt in dat ook je wil, je hart en je ziel verlost wordt.
Maar daar geloven aanhangers van de vrije wil niet in. Die denken dat de menselijke wil ongeschonden uit de zondeval is gekomen.
Volgens die visie heeft de zondeval als enige gevolg dat de mens uit het paradijs is gezet. Maar geen nood, de mens kan door een daad van "vrije wil" daar zo weer binnenstappen. Want Jezus heeft alles in orde gemaakt en door de vrije wil kan de mens daar een mooi besluit over nemen.
Wie zo denkt, denkt de Heilige Geest niet nodig te hebben, maar alleen zijn eigen wil.
Terwijl het de Heilige Geest is die je hart en wil verandert en niet jezelf.
Het is dus of de Heilige Geest die je wil verandert (door de verkondiging van het Evangelie), wat ik geloof, of je eigen vrije wil die zonder de Heilige Geest voor God kiest.
Daar zit niks tussen.

Je zegt dat de mens "UIT LIEFDE" een relatie aangaat met God. Mijn tegenvraag aan jou is: Wie is eigenlijk de Bron van die liefde? En als wij uit liefde antwoorden op Zijn initiatief, van Wie komt die liefde dan uiteindelijk vandaan?
Je kunt zeggen: "enkel en alleen van mij". Maar dan heb je wel een oppervlakkig antwoord. Want als die liefde van mij alleen komt, dan is dat een soort liefde die geen goddelijke oorsprong heeft, laat staan een goddelijke inhoud of waarde.
De liefde die we aan God teruggeven, zal, als het echte liefde is, ook ten diepste van Hem afkomstig zijn. Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen, dus ook onze liefde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 11 mei 2018 12:57

Iemand die in God gelooft kan willens en wetens zondigen. Of dat vrije wil is.. natuurlijk zijn ze gebonden, maar ze kiezen ervoor. Iemand die niet gelooft, dat is geen keuze. Dan moet je die blindmakers binden, zodat ze wel een keuze kunnen maken.
Alleen Romeinen 8 is echt vrije wil.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 11 mei 2018 17:26

elbert schreef:Ik kan van je redenering niet echt chocola maken, om eerlijk te zijn.
Ik zie het verband tussen een loterij en de verkiezing niet, om eerlijk te zijn. Dat geldt ook voor mijn visie op de verkiezing. Dat is geen loterij, maar God kiest wel. En wij ook trouwens, dat kan niet anders.
De vraag is natuurlijk of de mens na de zondeval nog zoiets als een "vrije wil" heeft. De vrije wil is een illusie die ontstaat als je niet gelooft dat de mens sinds de zondeval onder de beheersing van de satan staat en daar alleen onderuit komt door het reddende werk van God.
Wie gelooft in een vrije wil, gelooft ten diepste dat de mens geen verlossend handelen door de Heilige Geest nodig heeft.
Verlossing houdt in dat ook je wil, je hart en je ziel verlost wordt.
Maar daar geloven aanhangers van de vrije wil niet in. Die denken dat de menselijke wil ongeschonden uit de zondeval is gekomen.
Volgens die visie heeft de zondeval als enige gevolg dat de mens uit het paradijs is gezet. Maar geen nood, de mens kan door een daad van "vrije wil" daar zo weer binnenstappen. Want Jezus heeft alles in orde gemaakt en door de vrije wil kan de mens daar een mooi besluit over nemen.
Wie zo denkt, denkt de Heilige Geest niet nodig te hebben, maar alleen zijn eigen wil.
Terwijl het de Heilige Geest is die je hart en wil verandert en niet jezelf.
Het is dus of de Heilige Geest die je wil verandert (door de verkondiging van het Evangelie), wat ik geloof, of je eigen vrije wil die zonder de Heilige Geest voor God kiest.
Daar zit niks tussen.

Je zegt dat de mens "UIT LIEFDE" een relatie aangaat met God. Mijn tegenvraag aan jou is: Wie is eigenlijk de Bron van die liefde? En als wij uit liefde antwoorden op Zijn initiatief, van Wie komt die liefde dan uiteindelijk vandaan?
Je kunt zeggen: "enkel en alleen van mij". Maar dan heb je wel een oppervlakkig antwoord. Want als die liefde van mij alleen komt, dan is dat een soort liefde die geen goddelijke oorsprong heeft, laat staan een goddelijke inhoud of waarde.
De liefde die we aan God teruggeven, zal, als het echte liefde is, ook ten diepste van Hem afkomstig zijn. Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen, dus ook onze liefde.


God kiest NIET een vaste groep mensen met naam en toenaam vooraf.
Dan zou het allemaal buiten bekering en levenswandel om lopen en dat zou dan geen invloed hebben of iemand behouden is of niet.
Ik geloof dat een mens een zeker mate van eigen wil heeft en daarmee zelfstandig beslissingen kan nemen.
Het wezenlijke van de vrije wil is dat er geen verplichting van de andere kant achter zit die dwingend is.
Het is niet zo dat de mens die niet wedergeboren is dus verplicht door het geboortekanaal gedrukt wordt terwijl deze mens zich niet wil bekeren.

Het is wel dat die mens zelf vrij is om te gaan geloven.
Het gaan geloven is namelijk door God in de Scheppingsorde gelegd. Ik spreek daarmee bijvoorbeeld ook over Abraham die gewoon een afgodendienaar was, die is gaan geloven. Wedergeboorte was toen echter nog niet mogelijk. Hij was vrij in het maken van de keuze om God te geloven op Zijn Woord of om dat niet te doen.

Onze geest is bij de wedergeboorte levend gemaakt of zo je wilt toen onze geest levendgemaakt werd werden we wedergeboren maar dat is nu even om het even welke volgorde dat heeft allemaal. Die geest is door God levendgemaakt en is de geest van Jezus, dus die is perfect.
Onze ziel en ons lichaam zullen nog wel vrijgemaakt moeten worden van alles wat niet beantwoord aan het beeld van Christus.
Dat we naar mate we groeien naar het beeld van Jezus Christus toe langzamerhand andere dingen willen dan eerst heeft ook te maken met onze vrije wil, maar dat betekend niet dat we niet in staat zijn om te gaan geloven met onze wil voor de wedergeboorte.

Natuurlijk veranderd iemand DOOR DE HEILIGE GEEST, maar al trekt de Heilige Geest liefdevol dan nog kan je er voor kiezen om gewoon te zondigen omdat het je helemaal niks uitmaakt op dat moment. De Heilige Geest WIL JE DUS VERANDEREN, maar dat gaat niet zonder dat jij daar zelf aan meewerkt. Er staat ook niet in de Bijbel dat de Heilige Geest ons denken zal hervormen en dat wij daar niks aan hoeven te doen.

Over een relatie uit liefde kan ik het volgende zeggen: Wanneer we God in onze zondige staat (dat is dus voor mij een gepasseerd station omdat ik reeds wedergeboren ben) zien en leren kennen dan zien we dat God allemaal eigenschappen bezit waar we jaloers op worden en we leren God waarderen. Er zal dan van onze kant ook geen belemmering zijn om te gaan geloven en ons vertrouwen in Hem te gaan stellen.
Dan heb je een relatie uit liefde. Het spreekt voor zich dat de liefde die wij naar God hebben steeds groter wordt naar mate wij langer met Hem wandelen en leven. Aangezien er verschillende soorten van houden van zijn, zit daar wel verschil in, maar ook daar groeien we dan in naar mate wij Jezus beter leren kennen. De liefde die wij hebben voor Jezus heeft zijn ontstaansbeginsel in het feit dat Jezus al van ons hield toen wij nog zondaars waren. Nu wij echter nu geen zondaars meer zijn maar HEILIGEN leven wij iedere dag in relatie met God en dienen Hem met vreugde en blijdschap. Mocht je dat dan oppervlakkig noemen dan is dat geheel voor jouw rekening, maar ik ga er van uit dat je dat dan wel begrijpt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 12 mei 2018 10:06

Veendam schreef:
Nu wil je verder dat ik reageer op iets wat wartaal is ?
Iets is mijn mening OMDAT ik mijzelf schijnbaar niet zou kennen ?
Dus als iets mijn mening is dan weet jij wel wat de reden daarvan is ?
En dan zou jij mij ook nog kennen en dan nog beter dan ik mijzelf ken ook ?
En dan zou ik zelf naar de Hemel opklimmen ? Ik ben nu al gezeten naast de Vader in de Hemelse gewesten !!
Dat is omdat ik IN Christus ben.
Ik maak deel uit van het lichaam en Hij is het hoofd en het complete Lichaam is dus (OOK) in de Hemel.
En over dat God mij los zou laten dat is dus niet zo en dat kon je lezen als je daar tenminste de moeite voor had genomen.

Dat noem je wartaal, bedankt. Dat is het niet. Voor jou misschien omdat je er geen kennis aan hebt. Ik vraag je gewoon of je gelooft dat als God je los zou laten, je gelooft of je dan terstond zou afvallen.(Een duidelijk voorbeeld is wel Petrus) (Jezus heeft gebeden dat het geloof van de discipelen niet zou ophouden te bestaan). Maar duidelijk, jij gelooft dat blijkbaar niet, je doet het zelf, Het blijkt wel dat je zielsbevindelijk nog weinig tot geen kennis hebt van wat genade inhoudt. Ik merk weinig van afhankelijkheid.

Ik probeer je niet klem te zetten of een bepaalde richting op te duwen, maar ik stel een vraag naar aanleiding van je opmerkelijke posten en met één gerichte vraag (als je daar antwoord op geeft tenminste) weet ik waar jij staat.

Naar mijn idee heb je je eigen dogma's gecreëerd en kijk je niet eerlijk wat de Bijbel zegt.
Ga verder maar met Elbert in gesprek, ik leer weinig van je om eerlijk te zijn en je wilt zelf niets leren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 12 mei 2018 10:38

Johan100 schreef:Dat noem je wartaal, bedankt. Dat is het niet. Voor jou misschien omdat je er geen kennis aan hebt. Ik vraag je gewoon of je gelooft dat als God je los zou laten, je gelooft of je dan terstond zou afvallen.(Een duidelijk voorbeeld is wel Petrus) (Jezus heeft gebeden dat het geloof van de discipelen niet zou ophouden te bestaan). Maar duidelijk, jij gelooft dat blijkbaar niet, je doet het zelf, Het blijkt wel dat je zielsbevindelijk nog weinig tot geen kennis hebt van wat genade inhoudt. Ik merk weinig van afhankelijkheid.

Ik probeer je niet klem te zetten of een bepaalde richting op te duwen, maar ik stel een vraag naar aanleiding van je opmerkelijke posten en met één gerichte vraag (als je daar antwoord op geeft tenminste) weet ik waar jij staat.

Naar mijn idee heb je je eigen dogma's gecreëerd en kijk je niet eerlijk wat de Bijbel zegt.
Ga verder maar met Elbert in gesprek, ik leer weinig van je om eerlijk te zijn en je wilt zelf niets leren.

Er zijn mensen afgevallen. Ik ben zelf afgevallen en door een hel waarschuwing kom je terug, maar als mensen valse genadeleer krijgen van je kan niet afvallen, komen ze misschien wel nooit meer terug.
Continu angst zaaien zonder reden is slecht, maar die valse genadeleer is net zo slecht. Ik zeg niet dat jullie die hebben, dat is een evangelische groep.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 12 mei 2018 10:54

coby6 schreef:Er zijn mensen afgevallen. Ik ben zelf afgevallen en door een hel waarschuwing kom je terug, maar als mensen valse genadeleer krijgen van je kan niet afvallen, komen ze misschien wel nooit meer terug.
Continu angst zaaien zonder reden is slecht, maar die valse genadeleer is net zo slecht. Ik zeg niet dat jullie die hebben, dat is een evangelische groep.

Ik weet niet wat je onder valse genadeleer verstaat. Men moet ook niet zeggen 'Je kan niet meer afvallen', maar men moet m.i. brengen dat als je wedergeboren bent, je niet meer kan afvallen. God werkt geen wedergeboorte en laat een mens vervolgens afvallen.

Paulus was verzekerd: Romeinen 8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Johannes 10. Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
Ik en de Vader zijn een.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 12 mei 2018 13:01

Johan100 schreef:Ik weet niet wat je onder valse genadeleer verstaat. Men moet ook niet zeggen 'Je kan niet meer afvallen', maar men moet m.i. brengen dat als je wedergeboren bent, je niet meer kan afvallen. God werkt geen wedergeboorte en laat een mens vervolgens afvallen.

Paulus was verzekerd: Romeinen 8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Johannes 10. Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
Ik en de Vader zijn een.

Ja maar hoewel Paulus ervan overtuigd is dat de Filippenzen de hemel halen, waarschuwt hij ze toch om hun behoudenis te bewerken, zodat hij zich niet voor niets heeft ingespannen. Door die waarschuwing bljven ze in Hem. Jezus zegt ook dat je in Hem moet blijven en dat doe je normaal ook, maar ja. Ik was echt wedergeboren jarenlang en toch viel ik af. Maar dat is meer zoals die man die leefde met de vrouw van zijn vader. Die bekeerde zich ook weer. Maar wel omdat ie eruit werd gezet.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 12 mei 2018 20:15

Johan100 schreef:Ik weet niet wat je onder valse genadeleer verstaat. Men moet ook niet zeggen 'Je kan niet meer afvallen', maar men moet m.i. brengen dat als je wedergeboren bent, je niet meer kan afvallen. God werkt geen wedergeboorte en laat een mens vervolgens afvallen.

Paulus was verzekerd: Romeinen 8:38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, 39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Johannes 10. Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.
Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
Ik en de Vader zijn een.


Als iemand wedergeboren is dan kan deze afvallen, wanneer deze mens er zelf voor kiest om niks meer met God te maken te willen hebben en het Heil verafschuwd of ontkennend hierover spreekt en handeld.
Als iemand niet wedergeboren is dan kan deze ook niet uitvallen, omdat die mens dan er ook niet in zit.

God werkt inderdaad de wedergeboorte door het samengaan van 100 % menselijk handelen en 100 % Goddelijk handelen.
God doet dat niet met als DOEL om die wedergeboren mens er daarna maar weer uit te gaan kegelen.
Toch kan de wederomgeboren mens ZELF er uit stappen.
Een EIGEN beslissing is dus niet dat iets of iemand ANDERS ons zou kunnen scheiden van de liefde van God en ons dus zou kunnen roven uit Zijn hand.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 12 mei 2018 20:26

Johan100 schreef:Dat noem je wartaal, bedankt. Dat is het niet. Voor jou misschien omdat je er geen kennis aan hebt. Ik vraag je gewoon of je gelooft dat als God je los zou laten, je gelooft of je dan terstond zou afvallen.(Een duidelijk voorbeeld is wel Petrus) (Jezus heeft gebeden dat het geloof van de discipelen niet zou ophouden te bestaan). Maar duidelijk, jij gelooft dat blijkbaar niet, je doet het zelf, Het blijkt wel dat je zielsbevindelijk nog weinig tot geen kennis hebt van wat genade inhoudt. Ik merk weinig van afhankelijkheid.

Ik probeer je niet klem te zetten of een bepaalde richting op te duwen, maar ik stel een vraag naar aanleiding van je opmerkelijke posten en met één gerichte vraag (als je daar antwoord op geeft tenminste) weet ik waar jij staat.

Naar mijn idee heb je je eigen dogma's gecreëerd en kijk je niet eerlijk wat de Bijbel zegt.
Ga verder maar met Elbert in gesprek, ik leer weinig van je om eerlijk te zijn en je wilt zelf niets leren.


Als God mij los zou laten: Dat doet Hij niet omdat Hij dat heeft beloofd, dat staat duidelijk in de Schrift.
Er staat nergens dat Petrus is uitgevallen, er staat wel dat Petrus verschillende mega uitglijders heeft gemaakt maar dat is wat anders dan afvallen van het geloof.
Omdat ik een ander standpunt in neem dan jou zeg je dat het BLIJKT dat ik zielsbevindelijk nog weinig tot geen kennis heb van wat genade inhoudt ?
Waaruit zou dat dan blijken en wie ben jij dan dat jij in mijn ziel zou kunnen invoelen in welke mate ik weet wat genade voor mij inhoudt ?
Dat soort uitspraken doen over iemand anders ja, dat noem ik dus gewoon wartaal. Je mag het ook opvatten als taal van de Farizeeërs omdat het daar al aardig op begint te lijken.
Dan zeg je ook nog dat ik dogma's gecreeërd heb en dat ik niet eerlijk kijk naar wat de Bijbel zegt, maar dat is dus niet zo.
De Bijbel staat boven de dogma's dus als de Bijbel wat zegt dan is dat belangrijker dan de het dogma.

Als het geheel van de Bijbel niet overeenkomt met de dogma dan moet het dogma overboord en niet de Bijbelteksten overboord om het dogma maar vast te kunnen houden.

Je leert weinig van mij omdat jij je zelf al van te voren afzet tegen alles wat anders is dan wat jij denkt te weten en waarvan jij zegt wat het enige ware geloof is. Dan kan je ook nooit wat leren en blijft dat zo.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Johan100 » 13 mei 2018 06:19

Veendam schreef:Als God mij los zou laten: Dat doet Hij niet omdat Hij dat heeft beloofd, dat staat duidelijk in de Schrift.
Er staat nergens dat Petrus is uitgevallen, er staat wel dat Petrus verschillende mega uitglijders heeft gemaakt maar dat is wat anders dan afvallen van het geloof.
Ik wil hier toch nog even op reageren. Was eigenlijk van plan niet meer te lezen. Ik kan van je redeneringen geen chocola maken, evenals elbert. Over wartaal gesproken.

Over Petrus. Dat noem je mega uitglijders? Petrus dacht er zeker anders over. Hij weende tenminste bitterlijk. Je praat erg makkelijke en oppervlakkig over de zonde. Heb je er weleens aan gedacht dat je God er ook verdriet mee doet i.p.v. zomaar een uitglijder te maken? Heb je weleens verdriet van je zonden?

Ik bedoel ook niet dat Petrus is uitgevallen. Ik tracht alleen te peilen hoever je zelfkennis reikt. Ik vraag of je denkt of je zou (af)vallen als God je zou los laten, ik bedoel nog geeneens specifiek definitief afvallen. Petrus viel zijn meester af, maar Jezus hield van Petrus en heeft gebeden of zijn geloof niet zou ophouden. Satan heeft Petrus begeert te ziften als de tarwe. Het is dat Jezus gebeden heeft of Petrus zijn geloof niet zou ophouden, anders had Petrus definitief afgevallen, daar ligt de sleutel. In Jezus verdienste. Maar jij doet het zelf. Onbijbels en ik kan niks met die Farizeistische eigengereide instelling. Ik druk me nog zacht uit. Laat ik het maar netjes houden.

Veendam schreef:Als iemand wedergeboren is dan kan deze afvallen, wanneer deze mens er zelf voor kiest om niks meer met God te maken te willen hebben
Nee, dat kan niet. Want een wedergeboren mens kiest daar niet voor, kan daar niet voor kiezen omdat God zijn wil omgebogen heeft en God hem niet meer loslaat. Het kan niet zo zijn dat het één wel kan (mens kiest voor afval) en het andere niet (God houdt zo'n iemand vast, laat hem of haar niet los). Het één kan niet tegelijkertijd waar zijn en het andere. Je redeneringen raken kant noch wal. Je moet niet redeneren (de rede eren), maar de Bijbel leren en vragen om Zijn licht.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor Veendam » 13 mei 2018 08:14

Johan100 schreef:Ik wil hier toch nog even op reageren. Was eigenlijk van plan niet meer te lezen. Ik kan van je redeneringen geen chocola maken, evenals elbert. Over wartaal gesproken.

Over Petrus. Dat noem je mega uitglijders? Petrus dacht er zeker anders over. Hij weende tenminste bitterlijk. Je praat erg makkelijke en oppervlakkig over de zonde. Heb je er weleens aan gedacht dat je God er ook verdriet mee doet i.p.v. zomaar een uitglijder te maken? Heb je weleens verdriet van je zonden?

Ik bedoel ook niet dat Petrus is uitgevallen. Ik tracht alleen te peilen hoever je zelfkennis reikt. Ik vraag of je denkt of je zou (af)vallen als God je zou los laten, ik bedoel nog geeneens specifiek definitief afvallen. Petrus viel zijn meester af, maar Jezus hield van Petrus en heeft gebeden of zijn geloof niet zou ophouden. Satan heeft Petrus begeert te ziften als de tarwe. Het is dat Jezus gebeden heeft of Petrus zijn geloof niet zou ophouden, anders had Petrus definitief afgevallen, daar ligt de sleutel. In Jezus verdienste. Maar jij doet het zelf. Onbijbels en ik kan niks met die Farizeistische eigengereide instelling. Ik druk me nog zacht uit. Laat ik het maar netjes houden.

Nee, dat kan niet. Want een wedergeboren mens kiest daar niet voor, kan daar niet voor kiezen omdat God zijn wil omgebogen heeft en God hem niet meer loslaat. Het kan niet zo zijn dat het één wel kan (mens kiest voor afval) en het andere niet (God houdt zo'n iemand vast, laat hem of haar niet los). Het één kan niet tegelijkertijd waar zijn en het andere. Je redeneringen raken kant noch wal. Je moet niet redeneren (de rede eren), maar de Bijbel leren en vragen om Zijn licht.


Dat jij het redeneringen noemt is al sprekend, en dat je er geen chocola van maken kan geeft niks, mdat het daar ook niet voor bedoeld is.
Je kunt op twee manieren over zonde praten, namelijk dat het niet bestaat en dat alles maar kan maar dat is zeker niet de manier zoals ik over zonde denk.
De andere manier is om de zonde bij de naam te noemen, maar dan moet je dat erkennen en tegen God zeggen en er afstand van nemen.
Je moet er echter niet in blijven hangen om op die manier maar een steeds groter besef te krijgen van de zonde, nee Jezus heeft je vrijgekocht zodat je in vrijheid kunt leven. Dat is dus leven vrij van de zonde en niet onder een juk van zonde.
De Bijbel zegt ook nergens dat je dagenlang moet gaan zitten janken om je zonden, maar dat je de zonde dus weg moet doen en het goede moet gaan doen.

Zoals jij je klaarblijkelijk afvraagt of ik wel genoeg zondebesef heb (uitgaande van jouw verzwaarde normen) kan ik mij ook afvragen of jij de vrijheid wel kent die je IN CHRISTUS mag hebben. Leven vrij van het juk der zonde, leven in de overvloed welke IN CHRISTUS reeds nu al ons erfdeel is.

Het gaat nergens in de Bijbel om onze zelfkennis, en ook niet om de kennis welke wij hebben over de Wet.
Het gaat om onze Christuskennis.
Dus je doet zonde, en omdat je Christus kent weet je dat het fout was.
Daar handel je dan naar en doet afstand van die zonde door het bij naam te noemen tegen God.
Dan dank je God dat Jezus ook daarvoor gestorven is en je gaat verder de wedloop lopen.
De wedloop lopen houdt niet in om op iedere hoek dagen of wekenlang te blijven zitten op een steen en na te denken over hoe slecht je het wel gedaan hebt maar je moet door. Jaag naar het einddoel en blijf niet zitten of liggen in het zondegevoel terwijl Jezus die al lang heeft betaald en weggenomen. Als niemand zou kunnen afvallen waarom waarschuwd de Bijbel dan zo vaak tegen het afvallen of uitvallen ?

Als het aan God ligt dan wil Hij ons best vasthouden maar ja, als wij dat niet willen en we breken compleet met Hem dan kan God daar weinig aan veranderen omdat God onze beslissingen respecteerd omdat wij zelf daartoe hebben gekozen (als we dat zouden doen).

Ik moet trouwens niet aan God vragen om het Licht, dat Licht is in mijn hart al lang opgegaan toen ik Christus leerde kennen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (on)wederstandelijke genade

Berichtdoor coby6 » 13 mei 2018 18:36

Johan100 schreef:Ik wil hier toch nog even op reageren. Was eigenlijk van plan niet meer te lezen. Ik kan van je redeneringen geen chocola maken, evenals elbert. Over wartaal gesproken.

Over Petrus. Dat noem je mega uitglijders? Petrus dacht er zeker anders over. Hij weende tenminste bitterlijk. Je praat erg makkelijke en oppervlakkig over de zonde. Heb je er weleens aan gedacht dat je God er ook verdriet mee doet i.p.v. zomaar een uitglijder te maken? Heb je weleens verdriet van je zonden?

Ik bedoel ook niet dat Petrus is uitgevallen. Ik tracht alleen te peilen hoever je zelfkennis reikt. Ik vraag of je denkt of je zou (af)vallen als God je zou los laten, ik bedoel nog geeneens specifiek definitief afvallen. Petrus viel zijn meester af, maar Jezus hield van Petrus en heeft gebeden of zijn geloof niet zou ophouden. Satan heeft Petrus begeert te ziften als de tarwe. Het is dat Jezus gebeden heeft of Petrus zijn geloof niet zou ophouden, anders had Petrus definitief afgevallen, daar ligt de sleutel. In Jezus verdienste. Maar jij doet het zelf. Onbijbels en ik kan niks met die Farizeistische eigengereide instelling. Ik druk me nog zacht uit. Laat ik het maar netjes houden.

Nee, dat kan niet. Want een wedergeboren mens kiest daar niet voor, kan daar niet voor kiezen omdat God zijn wil omgebogen heeft en God hem niet meer loslaat. Het kan niet zo zijn dat het één wel kan (mens kiest voor afval) en het andere niet (God houdt zo'n iemand vast, laat hem of haar niet los). Het één kan niet tegelijkertijd waar zijn en het andere. Je redeneringen raken kant noch wal. Je moet niet redeneren (de rede eren), maar de Bijbel leren en vragen om Zijn licht.

Dat kan niet? Ga van iemand scheiden en zet 'm aan de medische drugs. Dan kan het prima. Ik heb mensen af zien vallen omdat ze een partner wilden. Dan moet je bidden dat ze terugkomen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten