Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Jvslooten » 18 apr 2014 17:04

Wie heeft onze prediking geloofd,
en aan wie is de arm van de HEERE geopenbaard?
(Jesaja 53:1)

Het is opvallend dat juist het hoofdstuk wat ons zo ontzettend veel openbaart over de lijdende Middelaar, begint met een vraag. Een hele aangrijpende vraag ook; wie heeft onze prediking geloofd? Het lijkt wel alsof de profeet ons duidelijk wil maken dat het slechts weinigen zijn, en dat er zovelen zijn, die de prediking níét geloofd hebben. Zo verhalen de apostelen Johannes en Paulus het later ook: als een jammerklacht, zoals blijkt uit het gegeven dat ze ´Heere´ voor de vraag zetten (Joh. 12:38, Rom. 10:16), en zo hun klacht tot Hem richten. Waarom eigenlijk? Waarom richten ze hun klacht over het ongeloof tot God? En wie zijn eigenlijk diegenen, die wél hebben geloofd?

Het antwoord op de laatste vraag is niet moeilijk; dat geeft de tekst onszelf. Dat zijn diegenen ´aan wie de arm van de HEERE is geopenbaard´. De meesten van jullie zal deze uitdrukking bekend in de horen klinken. Hij komt dan ook meerdere keren in de Schrift voor; heel letterlijk, verschillende keren in de rol van Jesaja zelf, maar ook op andere plaatsen in de Bijbel, met name in Exodus en Deuteronomium, maar ook in de Psalmen en verscheidene profetenboeken. Hier wordt ettelijke malen gesproken over ´de sterke hand´ van de HEERE, of: ´de gestrekte arm´ van de HEERE. Alle keren gaat het in deze gevallen over uitredding, bevrijding*. De hand van de HEERE is dus de verlossende kracht die Hij werkt aan Zijn volk. Het is de bevrijding uit het diensthuis van Egypte, van de slavernij der zonde. Jesaja zegt het nog concreter: in Jes. 52:10 noemt hij de Heilige arm van de HEERE ´Het heil van onze God´. In de KJV staat er dan ´salvation´, verlossing/zaligmaking. En dat nou, zegt Jesaja in hetzelfde vers, zal tot aan de einden der aarde geopenbaard worden!

Daarom richt Jesaja zich in zijn vraag tot de HEERE. Hij weet, vanwaar hij het heil, de verlossing, verwachten kan. Hij heeft leren vertrouwen, op het toepassende werk van de Heilige Geest. Hij mag weten dat de door Hem verlosten de prediking van de lijdende Borg zullen horen en verstaan. Het Hebreeuwse woordje voor ´heil´ is ´yeshuwah´. Het doet denken aan de Hebreeuwse Naam van Jezus, ´Yehowshuwa´, wat ´De HEERE is heil´ betekend. Want Gij zijt mijn heil, o HEER, 'k Blijf U al den dag verwachten.


* Zie o.a. Ex. 13:3, 9, 14, 16, 32:11, Deu. 4:43, 5:15, 6:21, 7:8, 19, 9:26, 11:2, 26:8, Neh. 1:10, Ps. 136:11-12, Jer. 32:21, Ez. 20:34, Dan. 9:15.

Jvslooten

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Jvslooten » 20 apr 2014 08:18

Houd in gedachten dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, uit het nageslacht van David, overeenkomstig mijn evangelie.

(2 Tim. 2:8)

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Kapitein » 22 apr 2014 17:30

De tekst die ik gisteren meekreeg met belijdenis:
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.
Joh 8:12b
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Jvslooten

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 18:58

Kapitein schreef:De tekst die ik gisteren meekreeg met belijdenis:
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.
Joh 8:12b
Mooie tekst! En welkom in de strijd. :wink:

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Kapitein » 23 apr 2014 13:52

Jvslooten schreef:Mooie tekst! En welkom in de strijd. :wink:

Dank je wel!
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Anoniem_89

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 apr 2014 13:58

Spreuken 4:20-23
20 Mijn zoon, sla acht op mijn woorden,
neig uw oor tot mijn uitspraken;
21 laat ze niet wijken uit uw ogen,
bewaar ze diep in uw hart.
22 Want zij zijn leven voor wie ze vinden,
genezing voor hun ganse lichaam.
23 Behoed uw hart boven al wat te bewaren is,
want daaruit zijn de oorsprongen des levens.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken Vervolg

Berichtdoor Jess » 16 nov 2014 12:55

Een tekst die voor mij persoonlijk belangrijk is: geef de duivel geen plaats, die staat in de 1 van de brieven van Paulus, dit gaf hij mee aan de gemeente waar hij de brief naar schreef.
Zo vaak dat ik in mezelf bezig ben, wroet en mopper over dingen en dat komt altijd omdat ik te weinig dicht bij de Heere leef en daardoor de duivel plaats geef in mijn leven.

Gezegende dag verder voor allen die dit lezen.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Bescheiden » 05 dec 2014 17:19

Spreuken 16:7

Als iemands wegen den HEERE behagen, zo zal Hij ook zijn vijanden met hem bevredigen.

Het gaat je goed wanneer je de Heer dient.

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Bijbelteksten die je raken of aanspreken

Berichtdoor Robin84 » 13 mar 2016 20:45

Jozua 1: 9 ‘Heb Ik u niet geboden: wees sterk en moedig? Sidder niet en word niet verschrikt, want de Here, uw God, is met u, overal waar gij gaat.’

Deze tekst werd me gegeven, precies op het moment dat ik in doodsangst was vanwege bedreigingen richting mij.

Al met al, het is mijn lijftekst geworden. Letterlijk, want ik heb hem op m'n arm laten tatoeëren.
~ Sola Gratia ~


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten