Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 13:40

Bambi schreef: Ik denk meelevend lid.
Ohja, dat zou kunnen. Dat zijn er wel veel dan!

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 13:40

Bambi schreef:Daar hebben ze over het algemeen hetzelfde geloof en respect voor elkaars geloof.

Klopt. Maar toch is het niet altijd even makkelijk om samen te leven. Zelfs binnen een huwelijk schijnt het tegenwoordig vaak onmogelijk geacht te worden.

Maar bijvoorbeeld Taizé is een oecumenische kloostergemeenschap achtig iets.

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 13:41

mealybug schreef:misschien de volgelingen van predikant Hendriks?
Dan is ie behoorlijk populair. 8)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 13:47

Ik zie het ook nog niet zo gebeuren. Er is leegloop in sommige kerken, maar anderzijds bloeien andere gemeenten weer wel.
We kunnen niet in de toekomst kijken. Wel zal er hier en daar meer samengegaan worden, er wordt nu ook tenslotte al aan kanselruil gedaan.
ds. Pieters is ook zo'n man die op veel zaken een originele kijk heeft en soms een iets afwijkende mening heeft.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 25 apr 2014 13:53

Jvslooten schreef:Triest inderdaad.. wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 344.588 "overige leden"?


Dat zijn met name ;

1) oude geboorteleden uit de N.H. (niet-gedoopte kinderen uit belijdende ouders).
2) partners (die lidmaat willen blijven van hun eigen kerk maar toch meeleven met de gemeente) van belijdende leden.
3) gastleden (b.v. buitenlanders die lid zijn van een andere kerk en tijdelijk in NL verblijven)
4) nog een aantal leden van emigrantenkerken of groepen die onderdak hebben gevonden binnen de PKN.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 13:54

mealybug schreef:Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
De vroege kerk hadden zg liefdesmaaltijden samen etc, dat kan niet als de geeente te groot wordt.
Denk ook eens aan het geld wat overblijft om elkaar te helepen, zoals die eerste gemeente deed , alles werd onder elkaar verdeeld.


Daar zijn wel mogelijkheden voor. Ik zie de laatste jaren een opkomst van de kringen, waarbij men in kleine groepjes bij elkaar komt, samen eet, samen bidt, deelt, de Bijbel leest, elkaar helpt. Ik vind die kringen ontzettend waardevol en fijn, juist omdat je daar heel close, open en eerlijk bent. Het lijken soms een beetje kleine huisgemeenten.... maar dan zonder een preek. En als aanvulling en niet in plaats van de grotere samenkomsten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 13:56

schelpje3 schreef:Ik zie het ook nog niet zo gebeuren. Er is leegloop in sommige kerken, maar anderzijds bloeien andere gemeenten weer wel.

De opbloei is minimaal. Zelfs binnen evangelicale hoek is het vooral sluiting van het ene wat zorgt voor groei bij het andere.

De PKN verloor in 2013 dus 60.000 leden. De RKK zal ook wel zoiets verloren hebben dat maakt dus al 120.000. Dat gaan alle andere kerken samen echt niet opvangen waarschijnlijk nog geen tiende daarvan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 13:59

Marnix schreef:
Daar zijn wel mogelijkheden voor. Ik zie de laatste jaren een opkomst van de kringen, waarbij men in kleine groepjes bij elkaar komt, samen eet, samen bidt, deelt, de Bijbel leest, elkaar helpt. Ik vind die kringen ontzettend waardevol en fijn, juist omdat je daar heel close, open en eerlijk bent. Het lijken soms een beetje kleine huisgemeenten.... maar dan zonder een preek. En als aanvulling en niet in plaats van de grotere samenkomsten.

Niet helemaal waar Marnix, toen onze oudste naar de basisschool ging, werd er een actieve gebedsgroep opgericht, door 2 moeders.
We kwamen één keer in de 3 weken op een vaste ochtend bijeen, altijd bij één van de moeders thuis.
We spraken dan over bijzondere problemen die er speelden op school, er was aandacht voor de zieken, we lazen een stuk uit de Bijbel, één van ons las een korte meditatie voor en we gingen bidden.
Was heel waardevol en er was echt een geestelijke band! Het kwam de school ook ten goede.
Toen onze jongste naar school ging, was de groep opgeheven, bij gebrek aan belangstelling en tijd. De meeste moeders werkten en/of zagen de noodzaak er niet van in.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 14:04

Faramir schreef:De opbloei is minimaal. Zelfs binnen evangelicale hoek is het vooral sluiting van het ene wat zorgt voor groei bij het andere.

De PKN verloor in 2013 dus 60.000 leden. De RKK zal ook wel zoiets verloren hebben dat maakt dus al 120.000. Dat gaan alle andere kerken samen echt niet opvangen waarschijnlijk nog geen tiende daarvan.

Nee hoor, de Evangelische kerk ter plaatse, is al 2 keer uitgebreid. En vergeet ook niet dat hier en daar megagrote kerken gebouwd worden, ik bedoel dan in de uiterst rechtse flank. (Ochten bijv)
De PKN verliest leden, onlangs sloot hier een wijkgemeente. Ook is er in de zomermaanden maar één dienst, omdat de dienst van smiddags slechts een handjevol mensen trok.
Ik ben zelf lid van een vergrijzende gemeente, zoals dat heet.
En dan gaat het hard hoor, op den duur.

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 14:14

schelpje3 schreef:Nee hoor, de Evangelische kerk ter plaatse, is al 2 keer uitgebreid. En vergeet ook niet dat hier en daar megagrote kerken gebouwd worden, ik bedoel dan in de uiterst rechtse flank. (Ochten bijv)

Heel leuk en aardig plaatselijke succesverhalen, maar daar tegenover staan ook minder florissante verhalen. En al met al gaan die lokale succesverhalen niet 120.000+ verliezen rechttrekken.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor jamillah » 25 apr 2014 14:15

Gergem Sliedrecht van nul naar +700 8)

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 14:18

jamillah schreef:Gergem Sliedrecht van nul naar +700 8)

En die 700 kwamen uit de lucht vallen? Waren allen ongelovig en hebben zich vorig jaar laten dopen in de Gergem?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 14:21


Heel leuk en aardig plaatselijke succesverhalen, maar daar tegenover staan ook minder florissante verhalen. En al met al gaan die lokale succesverhalen niet 120.000+ verliezen rechttrekken.[/quote]

Een ander plaatselijk succesverhaal is, dat uit de GerGem gemeente waar één van mijn broers lid is, veel leden wegtrekken naar een evangelische!
En je hebt meer aan plaatselijke verhalen dan aan landelijke cijfers!
Want de situatie in Friesland is een heel andere dan in Zeeland.

Bambi

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Bambi » 25 apr 2014 14:22

Faramir schreef:Heel leuk en aardig plaatselijke succesverhalen, maar daar tegenover staan ook minder florissante verhalen. En al met al gaan die lokale succesverhalen niet 120.000+ verliezen rechttrekken.

Er zijn ook veel mensen die via de media naar kerkdiensten luisteren, maar die niet als lid bij een kerk staan ingeschreven.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor jamillah » 25 apr 2014 14:22

En die 700 kwamen uit de lucht vallen? Waren allen ongelovig en hebben zich vorig jaar laten dopen in de Gergem?



:lol: Nee dat geloof ik niet, ik meen dat er elders wel wat kerken iets leger zijn geworden :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten

cron