Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 13:33

rotterdam schreef:
Ik heb een jaar door "een wijk" gelopen in Rotterdam.
Aanbellen ; goedenavond, ik kom van de hervormde kerk.
Oh, opoe is al jaren dood.
Ik kom niet voor opoe maar voor u, u bent ook lid van de kerk.
Ech waar ? Krijg nou wat, dat wis ik nie.
Ja echt waar meneer u bent gedoopt.
Joh, zo hoor je weer eens wat. Maar ik wil er niks mee te maken hebben met die stinkkerk van jou. Allemaal huichelaars. Je ziet ze alleen maar als ze geld nodig hebbe.
O, wilt u dan misschien uitgeschreven worden ?
Ik heb hier een formulier dat kunnen we samen invullen.
Helemaal nie, bekijk ut maar, ik blijf gewoon lid.
Ik mot niks van de kerk hebbe maar ik geloof wel in God.
O, dat is fijn, meneer, misschien heeft u een keer tijd dan kom ik terug, dan kunnen we samen eens praten over God.
Daar heb ik geen tijd voor.
Ook goed meneer, mag ik dan vanavond voor u bidden?
Ja hoor, dat kan nooit kwaad.
Dank u wel en nog een prettige avond.

En toch wil ik ze niet kwijt - die papieren leden.
Het is ons laatste lijntje wat we hebben.
We hebben jaarlijks aanmeldingen voor de Alpha cursus vanuit deze lijst die we aanschrijven.

Ja herkenbaar, ook met de variatie:
Ik geloof niks meer, nou ja, wel dat er iets is.
Maar wat dat iets dan is, dat weten ze niet en kunnen ze ook niet benoemen.
Maar het geeft wel aan dat opoe nog wel trouw lid was, haar kinderen al wat minder misschien en de kleinkinderen nog slechts op papier.
Wat goed dat jullie een Alpha cursus aanbieden, is heel laagdrempelig he.

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 13:50

Jvslooten schreef:Het willens en wetens nalaten van de onderlinge bijeenkomsten van de gemeente is zonde, zoals de Apostel schrijft (Heb. 10:25-26). Het is een versmading van de Geest der genade (Heb. 10:29) doordat je je doelbewust onttrekt van het terrein waar Hij is uitgestort al vanaf Pinksteren af aan: de Nieuw-testamentische Gemeente. Bovendien is het ook een verachting van het bloed van het verbond (Heb. 10:29). "Dit is het bloed van het verbond dat God u bevolen heeft te houden.", zei Jezus. Onttrekking aan de onderlinge bedieningen is dus behalve een versmading van de Geest en een verachting van het Bloed van Jezus ook ongehoorzaamheid áán Jezus. Maar, om terug te komen op wat ik eerder zei, als de Christus leert dat Hij in het midden van de gemeente wil zijn (Heb. 2:12), hoe klein deze ook is (Mat. 18:20), dan is onttrekking daarvan Hem verzoeken en dan kun je er op wachten tot het licht van de kandelaar wordt weggenomen. De Schrift spreekt over onderling geloof (Rom. 1:12), leert onderlinge opbouw na te jagen (Rom. 14:19) en noemt het onderlinge hulpbetoon een offer Gode welbehaaglijk (Heb. 13:16). Individualisme is een uitvinding uit de hel.

Bambi schreef:Één van de dingen die de Gemeenteleden bij elkaar moeten doen is elkaar vermanen tegen de zonde.
Dat is wat er met Hebreeën 10:25-26 wordt bedoeld.
En NIET dat het nalaten van de bijeenkomst een zonde is.
Het is willens en weten zondigen, dat staat er gewoon hoor. Juist daarom moeten we niet alleen elkaar aanvuren tot liefde en goede werken (v. 24) maar ook om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten (v. 25).

Bambi schreef:Verder schijn jij nog steeds niet te beseffen dat met de Gemeente ALLE gelovigen bedoeld wordt.
En dat het samenkomen van gelovigen in de naam van Jezus OOK het samenkomen op een forum met gelovigen bedoeld wordt.
Dat staat er niet. Het gaat om de bijeenkomst van de gemeente, zoals uit de context als ook uit de tekst zelf blijkt:

Mat. 18: 15-20
Maar als uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga naar hem toe en wijs hem terecht tussen u en hem alleen; als hij naar u luistert, hebt u uw broeder gewonnen.
Maar als hij niet naar u luistert, neem er dan nog een of twee met u mee, opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat.
Als hij niet naar hen luistert, zeg het dan tegen de gemeente. En als hij ook niet naar de gemeente luistert, laat hij dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn.
Voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u op de aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn; en alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn.
Verder zeg Ik u dat, als twee van u op de aarde iets, wat dan ook, eenstemmig verlangen, het hun ten deel zal vallen van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.


Of wou je zeggen dat gebabbel op een forum ook als een gemeentesamenkomst moet worden gezien? In dat geval heb ik slecht nieuws voor je.. lees 1 Kor 11:17-18..

Ohja, in dat geval heb ik ook nog een persoonlijk Schriftwoord.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2014 14:24

schelpje3 schreef:Wat goed dat jullie een Alpha cursus aanbieden, is heel laagdrempelig he.


Ja Schelpje, Alpha cursus is heel goed, een aanrader, wij doen het al jaren in onze gemeente.
Ook bieden wij de Bèta cursus aan, als vervolg op de Alpha.
Eens in de 14 dagen, eerst gezamenlijk eten (van zes tot acht) en dan de cursus (van acht tot tien).
Het wordt gedaan door onze missionair predikant samen met ongeveer 10 vrijwilligers uit de gemeente als kringleiders (meestal geen ambtsdragers - die hebben het te druk met andere zaken) en een paar mensen die "beurtelings" komen koken.
Ik heb het 5 jaar gedaan, het werkt als een trein.
Wij "adverteren" in plaatselijk krantje en direct mail aan adressen uit het kerkelijk register.
Het meest opzienbarend, althans bij ons, is dat er weinig z.g. randkerkelijken maar veel meer echte buitenkerkelijken (mensen die praktisch niets weten, niet gedoopt zijn en niets hebben met de kerk (niets positiefs maar ook niets negatiefs) zich aanmelden.
De meeste aanmeldingen zijn in de persoonlijke sfeer (buurman, partner, familielid,kennis enz. van onze eigen gemeenteleden).
Per jaar hebben wij ongeveer 30 nieuwe aanmeldingen voor de Alpha.
Ongeveer 20 stromen door naar Bèta of naar de belijdenis-catechisatie.
Daardoor hebben wij jaarlijks in de belijdenisdienst een flink aantal volwassen dopelingen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 14:27

rotterdam schreef:
Ja Schelpje, Alpha cursus is heel goed, een aanrader, wij doen het al jaren in onze gemeente.
Ook bieden wij de Bèta cursus aan, als vervolg op de Alpha.
Eens in de 14 dagen, eerst gezamenlijk eten (van 6 tot 8) en dan de cursus (van 8 tot 10).
Het wordt gedaan door onze missionair predikant samen met ongeveer 10 vrijwilligers uit de gemeente als kringleiders (meestal geen ambtsdragers - die hebben het te druk met andere zaken) en een paar mensen die "beurtelings" komen koken.
Ik heb het 5 jaar gedaan, het werkt als een trein.
Wij "adverteren" in plaatselijk krantje en direct mail aan adressen uit het kerkelijk register.
Het meest opzienbarend, althans bij ons, is dat er weinig z.g. randkerkelijken maar veel meer echte buitenkerkelijken (mensen die praktisch niets weten, niet gedoopt zijn en niets hebben met de kerk (niets positiefs maar ook niets negatiefs) zich aanmelden.
De meeste aanmeldingen zijn in de persoonlijke sfeer (buurman, partner, familielid,kennis enz. van onze eigen gemeenteleden).
Per jaar hebben wij ongeveer 30 nieuwe aanmeldingen voor de Alpha.
Ongeveer 20 stromen door naar Bèta of naar de belijdenis-catechisatie.
Daardoor hebben wij jaarlijks in de belijdenisdienst een flink aantal volwassen dopelingen.

Ik heb er bewondering voor en zie dat jullie de naastenliefde en evangelisatie, op deze manier in de praktijk brengen!
Tjonge, ik word daar blij van, na al die berichten met negatieve toonzetting over alles wat de kerken fout zouden doen. :?
Alsof kerken niet bestaan uit mensen!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2014 14:55

schelpje3 schreef:Ik heb er bewondering voor !


Dat is niet nodig hoor, het is heel fijn om te doen.
Er valt van deze nieuwkomers veel te leren.
Ze staan er zo "blank" in, nog niet beïnvloed door allerlei kerkelijke poespas.
Soms reed ik naar huis met het gevoel dat ik meer gehaald had dan gebracht. :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 14:56

rotterdam schreef:
Dat is niet nodig hoor, het is heel fijn om te doen.
Er valt van deze nieuwkomers veel te leren.
Ze staan er zo "blank" in, nog niet beïnvloed door allerlei kerkelijke poespas.
Soms reed ik naar huis met het gevoel dat ik meer gehaald had dan gebracht. :D

Wij hebben een tijdje een kinderclub voor buitenkerkelijke kinderen gehad op de zaterdag.
Helaas werd de belangstelling op den duur wat minder, ook van de vrijwilligers.
Maar dat waren goede en fijne zaterdagen! Ik nam mijn kinderen gewoon mee.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2014 15:07

schelpje3 schreef: Ik nam mijn kinderen gewoon mee.


Mooi verhaal - wij hebben heel lang een soort zondagsschool gedaan, op het laatst was 95% van de kinderen buitenkerkelijk. De ouders vonden het wel lekker - de kinderen 90 minuten de deur uit.
Gratis oppas. :lol:
De meelevende gemeenteleden stuurden hun kinderen toen niet meer, ze vonden het te laagdrempelig - te simpel. Ook vonden ze de kinderen geen goed gezelschap voor hun kinderen :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 15:09

rotterdam schreef:
Mooi verhaal - wij hebben heel lang een soort zondagsschool gedaan, op het laatst was 95% van de kinderen buitenkerkelijk. De ouders vonden het wel lekker - de kinderen 90 minuten de deur uit.
Gratis oppas. :lol:
De meelevende gemeenteleden stuurden hun kinderen toen niet meer, ze vonden het te laagdrempelig - te simpel. Ook vonden ze de kinderen geen goed gezelschap voor hun kinderen :-oo

Nou ja zeg, meen je dat nou? :shock:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 28 apr 2014 18:27

Uit het RD van vandaag ;

Atheïstisch China zal, zoals het er nu uitziet, binnen afzienbare tijd het grootste christelijke land ter wereld zijn. „Dat duurt waarschijnlijk geen generatie meer”, stelt de Chinese socioloog prof. dr. Fenggang Yang.

„Niet veel mensen zijn voorbereid op deze dramatische verandering”, verklaarde prof. Yang, verbonden aan de Purdue Universiteit in West Lafayette (Indiana, VS), vorige week in The Telegraph. De Britse krant kopte dat het aantal christenen in communistisch China zo gestaag groeit dat het land rond 2030 wel eens meer kerkgangers dan Amerika kan tellen.

Nu al is de protestantse gemeenschap in China –die in 1949 nog maar een miljoen leden omvatte– groter dan die in landen als Brazilië en Zuid-Afrika. Volgens cijfers van het Amerikaanse onderzoekscentrum Pew woonden er in 2010 58 miljoen protestanten in China, tegenover 40 miljoen in Brazilië en 36 miljoen in Zuid-Afrika.

Prof. Yang, auteur van het in 2011 verschenen boek ”Religion in China: Survival and Revival under Communist Rule” (Religie in China: Overleving en herleving onder communistische heerschappij”), gelooft dat hun aantal in 2025 toegenomen zal zijn tot ongeveer 160 miljoen. Daarmee zou China de Verenigde Staten voorbijstreven, die in 2010 rond de 159 miljoen protestanten telden – en waar veel lokale gemeenten in verval zijn.

Vijf jaar later, voorspelt Yang, in 2030, zal de totale christelijke populatie in China –inclusief rooms-katholieken– 247 miljoen leden omvatten. „Mao dacht dat hij religie kon uitroeien”, merkt de Chinakenner in The Telegraph op. „Hij dacht ook dat hij dit voor elkaar had gekregen. Maar ironisch genoeg – dat had hij niet. Integendeel zelfs.”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 30 apr 2014 12:13

'God straft PKN-dominees'

Piet Burggraaf in de bocht (of uit de bocht?)
Goed gezegd Piet - flinke jongen - kom op vooruit maar - de beuk erin. ](*,)
En wij maar praten "hoe komt dat toch ? protestante kerken zonder toekomst ?

(...)

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 30 apr 2014 12:17

Dat gaat nog een hele toestand worden, al die instortende kerktorens.....

Toch interessant dat elk persoon in de media een podium kan krijgen als zijn verhaal maar gestoord genoeg is.

PS; het artikel komt uit 2005 zie ik net

Bambi

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Bambi » 30 apr 2014 13:02

Hier een preek van deze meneer en hoor de liefde van God in zijn woorden doorklinken :shock: :

https://www.youtube.com/watch?v=np5IKv4M1is

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor elbert » 01 mei 2014 09:38

Er zijn hier wat posts verwijderd i.v.m. persoonlijk worden en offtopic gaan.
V.w.b. de heer Burggraaf houden we het er maar op dat hij geen toekomst ziet voor de protestantse en reformatorische kerken, in elk geval geen positieve.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 01 mei 2014 10:05

elbert schreef:Er zijn hier wat posts verwijderd i.v.m. persoonlijk worden en offtopic gaan.
V.w.b. de heer Burggraaf houden we het er maar op dat hij geen toekomst ziet voor de protestantse en reformatorische kerken, in elk geval geen positieve.

Dus het kan wel? Even een kleine mededeling als er wat verwijderd is? Bijzonder.
Grappig ook dat de reacties over Bruggraaf verwijderd zijn. Dezelfde reacties over de paus (om maar een voorbeeld te noemen) zouden zonder meer blijven staan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor elbert » 01 mei 2014 12:31

Faramir schreef:Grappig ook dat de reacties over Bruggraaf verwijderd zijn. Dezelfde reacties over de paus (om maar een voorbeeld te noemen) zouden zonder meer blijven staan.
Als de paus iets over de toekomst van protestantse/reformatorische kerken zou hebben gezegd, dan zouden ze blijven staan. Als het over de persoon van de paus zou gaan, dan niet. Om dezelfde reden zijn er dus posts over de persoon Burggraaf verwijderd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten