Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Bambi » 25 apr 2014 14:28

Faramir schreef:En die 700 kwamen uit de lucht vallen? Waren allen ongelovig en hebben zich vorig jaar laten dopen in de Gergem?



jamillah schreef::lol: Nee dat geloof ik niet, ik meen dat er elders wel wat kerken iets leger zijn geworden :mrgreen:

http://gergeminfo.nl/nederland/gemeente ... giessendam :-oo

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 14:29

schelpje3 schreef:Een ander plaatselijk succesverhaal is, dat uit de GerGem gemeente waar één van mijn broers lid is, veel leden wegtrekken naar een evangelische!
In welk opzicht is dat een succesverhaal?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 14:31

Het ledental van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) is vorig jaar met 33 gestegen. Het kerkverband telt nu 74.319 leden, zo blijkt uit het dinsdag verschenen Jaarboek 2013.
Het aantal belijdende leden groeide met 127 tot 45.651.
Dit bericht is van april 2013!

@JvS, als je het van de evangelische kant bekijkt, wel. :wink:
En ik had succesverhaal eigenlijk tussen " moeten zetten.
Het is soms zo relatief.

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 14:32

schelpje3 schreef:Het ledental van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) is vorig jaar met 33 gestegen. Het kerkverband telt nu 74.319 leden, zo blijkt uit het dinsdag verschenen Jaarboek 2013.
Het aantal belijdende leden groeide met 127 tot 45.651.
Dit bericht is van april 2013!

Heel aardig, maar al zou dit hele kerkverband zichzelf verdubbelen in een jaar tijd dan nog maakt het de afnemende aantallen van andere kerken niet goed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 14:38

De ene kerk hoeft het verlies van de andere niet goed te maken. Je hebt te maken met veranderingen in de samenleving.
Misschien hebben we het wel te goed.
Ik hoorde van mijn ouders dat in de oorlogsjaren de kerken ook opeens veel voller zaten.
En je ziet nu ook bij een ramp of ander ernstig gebeuren, dat men toch troost en verbondenheid zoekt in een kerk!

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 15:00

schelpje3 schreef:@JvS, als je het van de evangelische kant bekijkt, wel. :wink:
En ik had succesverhaal eigenlijk tussen " moeten zetten.
Het is soms zo relatief.
Ik vind het, van welke kant je het ook bekijkt, geen succesverhaal.. als er bovengemiddeld veel kerkverschuiving plaatsvind dan gaat er over het algemeen ergens gewoon iets vreselijk mis.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 15:08

schelpje3 schreef:Niet helemaal waar Marnix, toen onze oudste naar de basisschool ging, werd er een actieve gebedsgroep opgericht, door 2 moeders.
We kwamen één keer in de 3 weken op een vaste ochtend bijeen, altijd bij één van de moeders thuis.
We spraken dan over bijzondere problemen die er speelden op school, er was aandacht voor de zieken, we lazen een stuk uit de Bijbel, één van ons las een korte meditatie voor en we gingen bidden.
Was heel waardevol en er was echt een geestelijke band! Het kwam de school ook ten goede.
Toen onze jongste naar school ging, was de groep opgeheven, bij gebrek aan belangstelling en tijd. De meeste moeders werkten en/of zagen de noodzaak er niet van in.


In de kerkverbanden waar ik lid van ben geweest zijn de laatste jaren juist de (wijk)kringen opgekomen en bijna niet meer weg te denken. Dat is fijn want zo heb je ook meer zicht op elkaar, is de kans kleiner dat iemand tussen wal en schip valt. Wat specifieke gebedsgroepen betreft, daarbij merk ik wel dat het lastig is om mensen bij elkaar te krijgen, onze gemeente heeft een gebedsgroep maar daar komt maar een handjevol mensen, bijna altijd dezelfden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 15:11

Faramir schreef:De opbloei is minimaal. Zelfs binnen evangelicale hoek is het vooral sluiting van het ene wat zorgt voor groei bij het andere.

De PKN verloor in 2013 dus 60.000 leden. De RKK zal ook wel zoiets verloren hebben dat maakt dus al 120.000. Dat gaan alle andere kerken samen echt niet opvangen waarschijnlijk nog geen tiende daarvan.


Lastige van die verbanden is dat ze veel papieren leden hebben. Onze buren gaan nooit naar de kerk en toen ze er een jaar woonden kregen ze iemand van de PKN aan de deur, of ze misschien ook hun bijdrage aan de kerk wilden betalen. Ze waren er nog nooit geweest..... En de RKK heeft ook veel papieren leden waarvan een hoop na alle schandalen hun lidmaatschap hebben opgezegd. Het is erg maar aan de andere kant weten de kerken beter waar ze aan toe zijn aangezien papieren leden verder ook niets zeggen.

Ander punt is natuurlijk dat er een hoop vergrijsde gemeenten zijn in die kerkverbanden.... en dan kan het inderdaad hard gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 15:13

Jvslooten schreef:Ik vind het, van welke kant je het ook bekijkt, geen succesverhaal.. als er bovengemiddeld veel kerkverschuiving plaatsvind dan gaat er over het algemeen ergens gewoon iets vreselijk mis.

Het is echt een tijdgeest.
Vroeger had je de gereformeerde en de hervormde school. Je ging meestal naar de bakker en slager die in jouw kerk zat.
(Maar ik moest wel de leverworst bij de roomse slager kopen, want die was het lekkerst. :D )
Hele generaties zaten en bleven in dezelfde kerk.
En nu is dat niet meer zo.
Een gezin verspreidt zich over allerlei verschillende kerken, zodat daar allerlei verdeeldheid ontstaat. Als dat in liefde en respect wordt benaderd, is dat niet erg, maar zo gaat het soms niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 15:16

Marnix schreef:
Lastige van die verbanden is dat ze veel papieren leden hebben. Onze buren gaan nooit naar de kerk en toen ze er een jaar woonden kregen ze iemand van de PKN aan de deur, of ze misschien ook hun bijdrage aan de kerk wilden betalen. Ze waren er nog nooit geweest..... En de RKK heeft ook veel papieren leden waarvan een hoop na alle schandalen hun lidmaatschap hebben opgezegd. Het is erg maar aan de andere kant weten de kerken beter waar ze aan toe zijn aangezien papieren leden verder ook niets zeggen.

Ander punt is natuurlijk dat er een hoop vergrijsde gemeenten zijn in die kerkverbanden.... en dan kan het inderdaad hard gaan.

Er was gisteren een man hier, die in de doopcommissie zit. Wanneer ouders voor de commissie verschijnen omdat ze hun kindje willen laten dopen, moeten ze beloven om actief(ver) lid te worden. Er zijn mensen die zich ooit aangemeld hebben, of toevallig in die kerk "geboren zijn", maar die na hun trouwdag niet meer in de kerk zijn geweest. Maar je ziet toch dat het na die doop weer verwatert. Dus op papier kan een kerk 1000 leden hebben, terwijl er nauwelijks 150 of 200 mensen wekelijks de banken vullen.
Maar je wordt als kerk toch aangeslagen op je leden? (ik bedoel landelijk kerkverband, de bijdrage voor emeritikas etc.)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 25 apr 2014 15:40

schelpje3 schreef: Er zijn mensen die zich ooit aangemeld hebben, of toevallig in die kerk "geboren zijn", maar die na hun trouwdag niet meer in de kerk zijn geweest.


Het is oud verschijnsel binnen de N.H. kerk.
Hervormd op wielen heet dat.
3 keer in je leven naar de kerk, in de kinderwagen om gedoopt te worden, in de trouwauto en tenslotte in de begrafenisauto. 3 keer en altijd op wielen.
Wat moet je doen ? Van ledenlijst afschrappen ? Als je het gaat vragen wil 90% toch lid van de kerk blijven. Het is een dun lijntje maar het is nog wel een lijntje.

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 15:59

schelpje3 schreef: Dus op papier kan een kerk 1000 leden hebben, terwijl er nauwelijks 150 of 200 mensen wekelijks de banken vullen.

Dat klopt. Maar de mensen die niet wekelijks in de banken zitten kunnen evengoed christenen zijn die zich nog verbonden voelen met de kerk waarbij ze ingeschreven staan.

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 16:00

schelpje3 schreef:Dus op papier kan een kerk 1000 leden hebben, terwijl er nauwelijks 150 of 200 mensen wekelijks de banken vullen.
Maar je wordt als kerk toch aangeslagen op je leden? (ik bedoel landelijk kerkverband, de bijdrage voor emeritikas etc.)
Ja dat klopt.. er moet worden afgedragen per lid. Dat gaat nog wel om behoorlijke bedragen ook..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 16:19

rotterdam schreef:
Het is oud verschijnsel binnen de N.H. kerk.
Hervormd op wielen heet dat.
3 keer in je leven naar de kerk, in de kinderwagen om gedoopt te worden, in de trouwauto en tenslotte in de begrafenisauto. 3 keer en altijd op wielen.
Wat moet je doen ? Van ledenlijst afschrappen ? Als je het gaat vragen wil 90% toch lid van de kerk blijven. Het is een dun lijntje maar het is nog wel een lijntje.

Ja nu je het zegt. :D
Ja opmerkelijk he, men wil toch een kerkelijk dak hebben.
Volgens mij is daar toen de aktie kerkbalans voor in het leven geroepen, ik heb daar ook een keer voor gelopen, met een vriendinnetje.
Wat je dan te horen krijgt, als je doornat geregend aan de deur komt. :? Je krijgt alle haat tegen de kerk, de frustratie, alles wat er mis is, zo voor je 17 jarige voetjes gegooid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 16:21

Faramir schreef:Dat klopt. Maar de mensen die niet wekelijks in de banken zitten kunnen evengoed christenen zijn die zich nog verbonden voelen met de kerk waarbij ze ingeschreven staan.

Dat is maar ten dele waar.
Het kunnen omstandigheden zijn, waardoor je niet meer ter kerke komt, maar in veel gevallen is het gewoon onverschilligheid.
Ik ontmoet God in de natuur wel, als ik zondagmorgen naar het bos ga, is een veelgehoord excuus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten