Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor mealybug » 01 okt 2013 22:20

Naar aanleiding van dit stukje:
http://www.refdag.nl/opinie/prof_van_de ... g_1_772627
Het lijkt erop alsof de toekomstige mens zal gaan kiezen tussen evangelisch of rkk.
Wat zou de gemiddelde refowebber kiezen? rooms, evangelisch, (of een huisgemeente) ?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor meribel » 01 okt 2013 23:34

wat heb jij gekozen?

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor 1a2b3c » 02 okt 2013 00:15

mealybug schreef:Naar aanleiding van dit stukje:
http://www.refdag.nl/opinie/prof_van_de ... g_1_772627
Het lijkt erop alsof de toekomstige mens zal gaan kiezen tussen evangelisch of rkk.
Wat zou de gemiddelde refowebber kiezen? rooms, evangelisch, (of een huisgemeente) ?

Als ik tussen die drie moest kiezen ga ik voor evangelisch, hoewel ik ook niets tegen een huisgemeente heb.
In de evangelische gemeenten die ik ken komen ze door de week in huis ook bij elkaar voor Bijbelstudie/zingen/bidden, en op zondag is de hele gemeente bij elkaar.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Rozijn » 02 okt 2013 08:04

Als ik zou moeten kiezen zou het denk ik een huisgemeente worden.

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 02 okt 2013 08:09

mealybug schreef:Naar aanleiding van dit stukje:
http://www.refdag.nl/opinie/prof_van_de ... g_1_772627
Het lijkt erop alsof de toekomstige mens zal gaan kiezen tussen evangelisch of rkk.
Wat zou de gemiddelde refowebber kiezen? rooms, evangelisch, (of een huisgemeente) ?


Misschien lees ik niet goed, maar volgens mij staan er drie keuzes, en geen twee. Rooms, Evangelisch en Reformatorisch.

Ik geloof dat er nog één belangrijke stroming is waarvan het overlevingspotentieel vaak onderschat wordt. Dat zijn de reformatorischen. (...) Reformatorische christenen hebben immers heel goed begrepen dat God werkt in de lijn van de geslachten, of in Bijbeltaal: in de bedding en kaders van het verbond. Nee, missionair zijn ze niet, slechts een enkeling voelt zich van buitenaf tot hen aangetrokken. Maar nergens delen de generaties van ouderen en jongeren zozeer hun levensvragen als daar. Niet alleen via verenigingen en kring­verbanden, maar steeds meer ook via digitale kanalen.

(...) Orthodoxe tradities zijn nu eenmaal taai, en veranderen bepaald niet zo snel als allerlei trendwatchers en onheilsprofeten maar wat graag waar willen hebben. Ze worden bijeengebracht en bijeengehouden, ja door de Heer, maar ook door een heldere en welomschreven leer, zeg maar: de leer van de ene Naam, de twee wegen en de drie stukken.


Ik weet het niet zeker, maar als ik even met een schuin oogje naar de naam van dit forum kijk denk ik dat vooral deze laatste variant hoge ogen gooit.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2013 08:28

Jvslooten schreef:Ik weet het niet zeker, maar als ik even met een schuin oogje naar de naam van dit forum kijk denk ik dat vooral deze laatste variant hoge ogen gooit.

Ik heb het artikel even globaal gelezen, maar het lijkt erop dat juist de prot/ref tak geen toekomst meer heeft .
Als die er dus niet meer zou zijn, kiezen we dan evangelisch of rooms, dat was eigenlijk de vraag.
Of(als beiden echt helemaal tegenstaan, ) dan maar een huisgemeente?
Ik zou er eigenlijk wel een pol van willen maken, maar dat gaat op dit forum niet geloof ik.
Persoonlijk denk ik, zou ik de evangelische kant op gaan, maar zeker niet charismatisch/pinkster/massaal karakter.
Huisgemeente lijkt me het meest bijbels, eigenlijk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor elbert » 02 okt 2013 08:28

Jvslooten schreef:Misschien lees ik niet goed, maar volgens mij staan er drie keuzes, en geen twee. Rooms, Evangelisch en Reformatorisch.
Inderdaad. Overigens hou ik me bij dit soort scenario's graag vast aan de volgende stelregel van de Deense natuurkundige Niels Bohr: "Prediction is very difficult, especially about the future". Het zal dus waarschijnlijk zo niet uitkomen.
Want gemeenten veranderen wel, maar die verandering is niet lineair. Dus kun je nu niet zoveel zeggen over hoe het er over 25 jaar uitziet op basis van de trends van nu.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 02 okt 2013 08:33

Poll: Welke zou jij kiezen?
[*]Rooms-Katholieke kerk
[*]Evangelische gemeente
[*]Reformatorische kerk
Tussenstand:
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Lalage » 02 okt 2013 10:24

Volgens mij is de vergrijzing in de RKK al een stuk verder dan in de PKN. Maar als de PKN zou verdwijnen, dan zou ik waarschijnlijk af en toe naar de katholieke kerk gaan, maar er niet formeel lid van worden. Zelf denk ik dat oecumenische bijeenkomsten vaker voorkomen en dat jongeren graag met andere christenen bij elkaar komen, ongeacht van welke soort kerk ze zijn.

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2013 11:09

Lalage schreef:Volgens mij is de vergrijzing in de RKK al een stuk verder dan in de PKN.

De ontkerkelijking is in de RKK een behoorlijk aantal jaren eerder ingezet. Vandaar dat de vergrijzing naar mijn idee idd wat verder is in de RKK. Toch is de ontkerkelijking nu ook volledig ingezet bij de PKN en zal het met enkele jaren net zo grijs zijn.

Cijfers over beide kerken kan je zien bij het kaski. http://www.ru.nl/kaski/

Zowel de PKN als de RKK hebben in Nederland een behoorlijk overschot aan gebouwen wat erg drukt op de organisatie. Beide kunnen echter maar moeilijk afstand doen van de overtollige kerken. Niet zo verwonderlijk aangezien je direct geloofsgemeenschappen treft als je een kerk sluit. Maar je bent beperkt in je nieuwe initiatieven simpelweg omdat de gebouwen al het geld opslokken.

En de toekomst zoals in het artikel, ach ja, dat zien we in de toekomst wel. We doen wat we kunnen maar ik voorzie voor alle christelijk geloofsgemeenschappen een moeilijke tijd. Het evangelicale blijft niet altijd hip en modern, ook daar zal de rek wel uit zijn. En ik denk dat die tijd eerder komt dan we denken, of zelfs al wel geweest is voor Nederland.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Janvanverweg » 02 okt 2013 11:10

volgens het bericht heb je de Britse theoloog Alister McGrath die een tweesprong ziet of iest als de RKK of Evangelisch. v/d Brink ziet echter ook een Nederlandse (Nijkerker) variant.
de RKK is hoog liturgisch, weinig inhoudelijk en vrijblijvend, maar wel mooi vormgegeven en ingekleed met kunst en kultuur.
de Evangelisch variant is inhoudelijk sterk, persoonlijk en bevindelijk/emotioneel qua samenzang/aanbidding.
de nijkerker variant is refo traditioneel behoudend. alles blijft bij het zelfde alleen zijn alle splintergroepen opeens in staat om hun onderlinge verschillen overboord te zetten. zie wat v.d Brink zegt
Is het plaatje van protestants Nijkerk in 2038 zo compleet? Ik geloof het niet. Ik geloof dat er nog één belangrijke stroming is waarvan het overlevingspotentieel vaak onderschat wordt. Dat zijn de reformatorischen. Wat Nijkerk betreft valt deze groep samen met de plaatselijke gereformeerde gemeente, de hersteld hervormde gemeente en een deel van de Grote Kerkgemeente. Het geloof vervaagt en vervluchtigt bij hen niet. En ze maken ook echt werk van de overdracht ervan aan kinderen en jongeren. Laten we hopen dat hun daarvoor die jonge loot aan ons onderwijsstelsel, de publiek bekostigde reformatorische school, nog lange tijd gegund blijft. Reformatorische christenen hebben immers heel goed begrepen dat God werkt in de lijn van de geslachten, of in Bijbeltaal: in de bedding en kaders van het verbond. Nee, missionair zijn ze niet, slechts een enkeling voelt zich van buitenaf tot hen aangetrokken. Maar nergens delen de generaties van ouderen en jongeren zozeer hun levensvragen als daar. Niet alleen via verenigingen en kring­verbanden, maar steeds meer ook via digitale kanalen.

Ik breng deze tendens samen onder de term ”consolidering”, en voeg daarmee bewust een derde tendens toe aan de twee die McGrath zich zag aftekenen. Het traditionele orthodox-gereformeerde protestantisme is in Nederland, anders dan wellicht in Engeland, werkelijk niet op sterven na dood, maar zou weleens verrassend taai kunnen zijn. Orthodoxe tradities zijn nu eenmaal taai, en veranderen bepaald niet zo snel als allerlei trendwatchers en onheilsprofeten maar wat graag waar willen hebben. Ze worden bijeengebracht en bijeengehouden, ja door de Heer, maar ook door een heldere en welomschreven leer, zeg maar: de leer van de ene Naam, de twee wegen en de drie stukken.

de leer en al wat daar onder verstaan wordt blijft in stand. geen verandereingen worden genoemd, alleen de hoop dat de jongeren enerzijds de muurtjes opheffen, maar anderzijds de muur omhoog houden. de hoop dat de jongeren wijzer zijn maar niet al te wijs :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2013 11:13

Dit vond ik wel een interessant artikel:

http://thechristianpundit.org/2013/07/1 ... ting-high/

Het gaat over jonge evangelicale die juist de stap maken naar de high church (anglicaans) vanwege de leegte binnen hun eigen stroming.

Faramir

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Faramir » 02 okt 2013 11:14

Janvanverweg schreef:de RKK is hoog liturgisch, weinig inhoudelijk en vrijblijvend, maar wel mooi vormgegeven en ingekleed met kunst en kultuur.

Met karikaturen komen we niet echt veel verder, denk je wel?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2013 11:33

Lalage schreef:Volgens mij is de vergrijzing in de RKK al een stuk verder dan in de PKN.


In Nederland klopt dit - wereldwijd een ander beeld ;

In 2007 waren 1,147 miljard mensen of ongeveer 17,3 procent van de wereldbevolking rooms-katholiek gedoopt. Het aantal katholieke doopsels steeg met 1,4%, iets meer dan de aangroei van de wereldbevolking met 1,1%. Het aantal priesters groeit in Afrika en Azië. In Europa en Oceanië daalt het aantal. Wereldwijd steeg het aantal priesters van 405.178 in 2000 naar 408.024 in 2007.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2013 11:36

[quote="Faramir"
Met karikaturen komen we niet echt veel verder, denk je wel?[/quote]

=D>


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten