Yoshi schreef:Klopt, ik ben er dan ook vrij content mee.
Mooi, ik met de mijne.
naamloos schreef:Het christendom is op Pinksteren ontstaan, toen bestond het N.T. nog niet.
Jezus heeft zelf zijn getuigen uitgekozen, de discipelen en Paulus: "u zult mijn getuigen zijn''. En Paulus heeft Hij ook hoogstpersoonlijk geroepen, aan hem zijn de woorden Gods toevertrouwd. (vanzelfsprekend kunnen alleen zij die erbij waren in aanmerking komen om te getuigen) En gelukkig hebben die getuigen brieven geschreven waarop we ons kunnen baseren.
Yoshi schreef:En dat is het? Nee hoor, niet voor het overgrote deel van het christendom wat zijn ontstaansgeschiedenis heeft in het vroege christendom.
Jaja, maar ik ga toch heus terug naar de getuigen. Zij die het van horen zeggen hebben kunnen niet als getuigen aangemerkt worden.
Het zal waar wezen dat het vroege christendom een grote rol heeft gespeeld, maar dat zegt niets over de zuiverheid van de leer.
Laten we nou niet net doen alsof de gemeentes na Pinksteren in het vroege christendom zuiver en zonder dwaalleer waren.
Dwalingen ontstonden vrijwel direct, reeds in Paulus tijd al. Paulus ageerde tegen de heidense Griekse filosofische invloeden waar de gemeentes mee besmet waren,
en hij waarschuwde al tégen vervangingsleer, en het Judaïsme.
naamloos schreef:(Dat de kerk die gebundeld heeft: dankiewel. Maar die brieven waren er natuurlijk al, en ontlenen hun autoriteit niet van de kerk)
Yoshi schreef:Wel degelijk. Zonder die kerk namelijk geen bijbel, en zonder die kerk ook geen brieven meer. Dan hadden jij en ik nooit die brieven kunnen lezen. Dan was het die brieven net zo vergaan als vele andere schrijfsels uit die tijd. Vergaan. Daarnaast is het de kerk die de autoriteit van de bijbel heeft afgedwongen. Op zichzelf kan de bijbel dat namelijk niet, dan kan het evengoed een leuke verzameling boeken zijn zonder enige autoriteit.
Vandaar dat ik dankiewel zeg tegen de kerk. Maar de brieven hebben geen autoriteit vanwege de kerk, maar omdat Jezus gezegd heeft:
- Handelingen maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.
- Johannes: Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen. En u zult ook getuigen, want u bent van het begin af bij Mij.
- Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
Hoe verder van de ooggetuigen, hoe meer dwaalleer. Het doorfluister-effect.
Yoshi schreef:Dat is een stukje theologie. Daarover verschillen de meningen.
Wel een stukje theologie van Paulus: "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods."
naamloos schreef:Petrus leert in zijn eerste brief: 1: 23 u, die opnieuw geboren bent, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God. En Johannes leert: Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;
Nee, zegt de RKK, je wordt wedergeboren door de doop.
Yoshi schreef:En jouw interpretatie is gezaghebbend? Niet voor mij en niet voor het overgrote deel van de christenen. Maar een ieder kan en mag natuurlijk zijn privé interpretatie erop nahouden (zowel over de Schrift als over de katholieke leer, in beide schiet je mijn inziens hopeloos tekort om tot een oordeel te kunnen komen) en speelt het eigen geweten daarin een belangrijke rol. Maar op basis van een privé interpretatie oordelen over miljoenen en miljoenen christenen waarvan de leer rechtstreeks van de apostelen stamt en vervolgens is doorontwikkeld? Uiteindelijk zal je je daarover ook moeten verantwoorden.
Dit stamt rechtstreeks van de apostelen af, en als je er behoefte aan hebt kan ik het nog wel uitbreiden hoor.
In plaats van over 'oordelen en verantwoorden' te beginnen is de normale gang van zaken in een discussie om argumenten te weerleggen, of in ieder geval je eigen interpretatie te geven.
Yoshi schreef:Maar het past wel bij deze tijd die lachwekkende hoogmoed van neo-evanglicalen.
Blaas maar eens wat minder hoog van de toren. Als je naar het pikzwarte verleden van je eigen kerk kijkt vergaat de lust tot lachen je wel.
Op mij kom je uiterst onsympathiek over, neerbuigend en vol eigendunk; die van de zijlijn meewarig toekijkt naar het domme gepeupel.
Af en toe verwaardig je je om een oneliner te plaatsen hoe dom en daardoor vermakelijk mensen wel niet zijn die anders denken dan jij.
Wat ik hoogmoed vind is de zogenaamde onfeilbaarheid van de Paus als hij ex cathedra spreekt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)