elbert schreef:90% van alle wedergeboren christenen is eerder als kind gedoopt.
Dit vind ik een bijzondere conclusie. Hoe onderbouw je dit?
Heb je daar cijfers van? Geldt dit wereldwijd?
elbert schreef:Tot zover is er geen verschil van mening. Het verlossingswerk van Christus krijgt alleen een persoonlijke toepassing door het geloof.
Wie gelooft, die heeft het. Wie niet gelooft, die mist wat in de doop gezegd wordt.
Ja Elbert. Zo mooi komen de woorden van de Heere Jezus tot zijn recht:
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.
Als je niet gelooft, mag je dus niet gedoopt worden, want dan mis je de zaak waarvan de doop een teken is.
elbert schreef:Het probleem in je argumentatie zit hem in het feit dat je toepassing van de genade en toepassing van het teken dat daarbij hoort, 1 op 1 in de tijd laat samenvallen. Of tenminste, dat probeer je.
Maar God werkt niet zo, vroeger niet en nu nog niet.
Nou, ik laat het niet samenvallen, dat kan nooit. De doop komt NA geloof.
Niet van te voren en niet tegelijkertijd, want dat kan niet. Maar er na. Omdat het laat zien wat er gebeurd ís.
Wat bedoel je precies met de woorden: God werkt niet zo, vroeger niet en nu nog niet?
elbert schreef:Daar kun je veel van vinden en over zeggen (bijvoorbeeld dat naar jouw bescheiden mening die 90% ernaast zitten)
Ik kan alleen voor mezelf spreken, en wat ik Bijbels kan onderbouwen en funderen.
Als er 90% van de mensen dat niet met mij eens is, dan houd ik mij evengoed vast aan het Bijbels fundament, en de woorden van de Heere Jezus Zelf.
Ook al zou ik de enige op aarde zijn, maar gelukkig ben ik dat niet.
elbert schreef: God is een God van de gelovigen en hun kinderen. Dat is Hij vanaf het begin van de Bijbel af tot het einde toe.
Ik heb nooit ontkent dat dat zo is. God werkt door de geslachten heen. Het is een voorrecht en genade als je gelovige ouders mag hebben en dat je bij de Bijbel op mag groeien. Dat mag ik in mijn eigen familie heel duidelijk zien. Maar het betekent niet dat de inhoud van doop daardoor verandert, want:
elbert schreef:Het verlossingswerk van Christus krijgt alleen een persoonlijke toepassing door het geloof.
elbert schreef:Zo werkt Hij: Hij begint een relatie (verbond) met de gelovende ouders en betrekt daarbij hun kinderen en wel zo dat zij ook als Zijn kinderen worden aangenomen, zelfs al kun je nog niet zeggen dat ze al dadelijk tot geloof gekomen zijn.
En waarom kan je dat niet zeggen? Omdat je het op dat moment niet kunt weten. Vooronderstellen en/of toerekenen totdat het tegendeel is bewezen, lijkt misschien barmhartig maar dat kan je niet Bijbels onderbouwen. Ook binnen het verbond met Abraham moeten de Israelieten persoonlijk in God geloven, anders zijn zij niet gered. Er zijn genoeg voorbeelden in de Bijbel waarvan de vader God diende en waarvan de zoon de afgoden ging dienen.
Wat betreft de verloren zoon: dat heeft Jesaja al uitgelegd.
elbert schreef:Zo is het met de doop ook: onze kinderen zijn kinderen van God omdat ze bij Hem horen. Hij zegt: ze zijn van Mij. Daarom behoren ze gedoopt te zijn. Want de doop is het teken dat je bij God hoort.
Maar ze moeten wel wedergeboren worden en Hem gaan geloven, anders hebben ze geen toekomst bij Hem. Wanneer ze Hem geloven en op Hem vertrouwen, verstaan ze hun doop en leren ze de rijkdom ervan kennen.
(vet:mona)
Nogmaals: Vooronderstellen en/of toerekenen totdat het tegendeel is bewezen, lijkt misschien barmhartig maar dat kan je niet Bijbels onderbouwen. Alvast dopen, maar weten dat er toch nog wel een wedergeboorte plaats moet vinden, mist het Bijbels fundament.
Je zegt met je eigen woorden hierboven dat je niet kunt weten of de kinderen wedergeboren zijn.
Je kunt niet van te voren dopen, net zoals je niet van te voren aan het Avondmaal kunt gaan.