henkie schreef:Ok, laten we voor het gemak even aannemen dat er geen letterlijke opdracht van God is om de kinderen te dopen. Dan kun je daar vervolgens toch niets van zeggen aangezien je zelf kinderen opdraagt waartoe geen letterlijke opdracht van God is gegeven?
Je mist mn punt. Voorbeeld: lieve forummers, in de naam van Henkie mag ik jullie meedelen dat jullie geen reclames meer te zien zullen krijgen op de rw-site. Hoho, zeg jij dan (neem ik aan) dat geldt alleen als je 15 euro betaald.
Met betrekking tot de doop: Hoho, dat geldt alleen bij geloof en wedergeboorte.
Wij dragen babys niet op in de naam van de Vader, Zoon en H.G. maar jullie dopen wél in Zijn naam.
Ik doop u in de naam van de Vader, Zoon en de H.G. betekent, dat degene die doopt, in de naam van de Vader, Zoon en H.G. zegt dat de baby in Christus Jezus door de doop met Hem gestorven, begraven en weer opgestaan is. Klopt dat, en hoe weet je dat?
Wij claimen niet dat God ons de opdracht tot opdragen heeft gegeven, en zeggen dus ook niet dat we dat uit naam van God doen.
Dus mag ik, en iedereen, er wat van zeggen als iemand in de naam van God iets doet waar God geen opdracht voor heeft gegeven.
naamloos schreef:Het opdragen en zegenen kun je gewoon waarderen voor wat het waard is nl. dat het kindje gelovige ouders heeft en omringt is door de gemeente die mede zorg draagt voor de geestelijke opvoeding. Het leeft onder het evangelie, het is geheiligd-apart gezet. Dat alles kan ook zonder het officiele opdragen, maar voor zover ik kan bekijken is er niets op tegen.
henkie schreef:Ik vind dat bijzonder mager, m.n. die laatste zin. Dat is ongeveer hetzelfde als er in zeer behoudende kerken gedacht wordt, namelijk dat het kind dan slechts opgroeit op het erf van het verbond.
Het kind groeit niet op op het erf van het verbond, maar bij gelovige ouders die samen met de gemeente hen bekend maken met God en Zijn evangelie. Als je dat mager vind ....
Je kunt ze beter de waarheid voorhouden -zoals o.a. in Joh.3:16 en 1 Joh. 5:1 beschreven staat- dan ze wijs maken dat God, zonder wedergeboorte, hun Vader is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)