Berichtdoor Nina » 22 feb 2016 16:58
Zwart = Marnix
Rood = Nina
Het is goed voor de discussie om de kinderdoop anders te bezien dan de geloofsdoop, volwassendoop.
De Bijbel leert één doop Marnix! Een doop en twee formulieren, is dat niet wat vreemd?
Als je dit gedeelte uit het formulier leest: God heeft voorheen de besnijdenis bevolen als een zegel van het verbond en van de gerechtigheid door het geloof. Christus heeft de kinderen omarmd, hun de handen opgelegd en hen gezegend. In de plaats van de besnijdenis is de Doop gekomen. Daarom moeten de kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van Zijn verbond gedoopt worden. En de ouders zijn verplicht hun kinderen bij het opgroeien in dit alles te onderwijzen.
Heb je mijn post van gisteren gelezen? Daarbij haal ik een stuk aan uit Handelingen, dat duidelijk onderuit haalt dat de besnijdenis is vervangen door de doop. Het laat juist duidelijk zien dat, hoewel niet-Joden niet besneden behoeven te worden, Joden dat nog steeds moeten. Ik zal het stuk hier kopieren:
Ik lees net in Hand. 21 nog een bewijs dat de besnijdenis niet is vervangen door de doop.
Vanaf vers 20 kan je lezen dat er eengerucht rondgaat dat Paulus aan de Joden in de verstrooiing zou leren dat zij hun kinderen niet zouden hoeven te besnijden. Dit gerucht wordt verderop ontkracht, evenals dat de Wet (Thora) zou hebben afgedaan.
'19 Na de begroeting deed Paulus uitgebreid verslag over wat God door hem onder de andere volken had gedaan.
20 Toen zij dat hoorden, prezen zij God. Daarna zeiden zij tegen Paulus: "U ziet, broeder, dat hier vele duizenden Joden in Jezus zijn gaan geloven. Ieder van hen hecht grote waarde aan de wet van Mozes.
21 Maar zij hebben gehoord dat u de Joden in het buitenland leert dat zij zich niet meer aan de wet van Mozes hoeven te houden. U zou hebben gezegd dat zij hun pasgeboren jongetjes niet hoeven te besnijden en ook dat zij zich niet aan de Joodse gebruiken hoeven te houden.
22 Wat moeten wij daar nu mee? Want zij zullen vast horen dat u hier bent.
23 Wij hebben een voorstel. Er zijn in ons midden vier mannen die een plechtige belofte hadden afgelegd.
24 Ga met hen mee en neem, net als zij, deel aan de reinigingsplechtigheid. Laat op uw kosten hun haar knippen. Dan zullen alle mensen in de stad weten dat het niet waar is wat over u wordt gezegd, maar dat u zelf trouw leeft volgens de wet van Mozes.'
Zie je nou hoe gevaarlijk het is om af te gaan op door mensen geschreven formulieren[?
Je zegt heel terecht dat Jezus de kinderen de handen oplegde, maar zij werden niet gedoopt. Nu doopten de discipelen zelfs nog meer dan Johannes de Doper, als zij gewend zouden zijn baby's te dopen, hadden zie die moeders toch niet weggestuurd?/color]
Opdat deze doopsbediening tot Gods eer, tot onze troost en tot opbouw der gemeente zal geschieden,
Het is dus niet eens zozeer een persoonlijk sacrament, dan wel voor de gehele gemeente!
[color=#FF0000]Marnix, waar vind ik dit terug in de Bijbel? Ik lees het inderdaad in dit formulier, maar we moeten toch naar de Bijbel gaan om helder te krijgen wat God ons leert? Het gaat toch niet om de [color=#FF0000]kerkleer?[/color]
Marnix en zijn vrouw beloven straks dit, t.o.v. de kerkelijke gemeente, deze is dus de getuige hiervan!
Ten eerste: Belijdt gij dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren en daarom aan velerlei ellende, ja zelfs aan het eeuwige oordeel onderworpen zijn, maar dat zij in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te wezen?
Ook hier zit het formulier er naast: jouw kind is NIET geheiligd in Christus, de Bijbel leert dat nergens. Je kind is geheiligd = apart gezet, in jou, als gelovige ouder.
Ten tweede: Gelooft gij dat de waarheid Gods, die in het Oude en Nieuwe Testament geopenbaard is en in de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is?
Nee, zou ik zeggen. Trouwens, sinds wanneer gaat het om 'de christelijke kerk alhier'?
Ten derde: Belooft gij dit kind (deze kinderen), waarvan gij vader en moeder zijt, naar uw vermogen te onderwijzen en te doen onderwijzen in de waarheid Gods en het (hun) een voorbeeld van een christelijke levenswandel te geven?
Ja, dat beloof ik als ik mijn kinderen opdraag in de gemeente.
En al dit zouden gelovige ouders dan moeten nalaten?
[color=#BF0000]Ja, want dit betekent de doop helemaal niet.
Ik lees hierin geen antwoord wat de doop van een baby betekent. Ik heb die vraag herhaaldeijk gesteld aan kinderdopers, en een (Bijbel) antwoord blijft altijd achterwege.
Als de dopeling bij de doop niet vraagt om een rein geweten, als de dopeling het oude leven niet aflegt en opstaat in een nieuw leven met Jezus, is de doop zonder enige betekenis en is het een lege handeling. Want het 'al dit' stelt niet voor wat de Bijbel zegt. Het lijkt om allemaal beloften te gaan die misschien ooit van kracht worden als het kind tot geloof komt. Dat biedt dus niets extra's, want al die beloften worden van kracht op iedereen die tot geloof komt.
Je haalt niet het stuk aan waar het gaat over dat de zonden van de baby vergeven zijn. Ik weet dat er ook zoiets staat in het formulier. Ook dat is in strijd met de Bijbel, waar staat dat zonden worden vergeven wanneer je deze belijdt en tot inkeer/bekering komt.[/color]