Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor DonAppie » 25 jun 2013 18:16

Race406 schreef:Ds. Hakvoort was toen CGK, dus die telt in dit rijtje niet mee!


Ja daar heb je gelijk in. Hij hoort er inderdaad niet tussen omdat hij niet op jonge leeftijd is aangenomen door het curatorium van de Ger. Gem.

Gebruikersavatar
meiske
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2011 20:54

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor meiske » 28 jun 2013 13:14

Hier nog enkele predikanten die jonger dan 30 waren toen ze aangenomen werden:

Ds. G.J. Baan (22)
Ds. B.J. van Boven (28)
Ds. J.J. van Eckeveld (24)
Ds. J van Haaren (20)
Ds. E. Hakvoort (22)
Ds. J.M.D. de Heer (28)
Ds. H. Hofman jr. (28)
Ds. W.C. Lamain (21)
Ds. M. Mondria (26)
Ds. A. Schot (29)
Ds. C. Sonnevelt (22)
Ds. J.J. Tanis (26)
Ds. A. Verschuure (27)
Ds. J.B. Zippro (26)



Degene die echt heel jong waren zoals lamain,van Haaren en Vergunst zijn onderhand allemaal al overleden, de laatste jaren zien we dus blijkbaar wel dat ze toch gemiddeld gezien ouder worden.
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Teus » 31 jul 2013 20:56

Atro schreef:Wat mij wel opvalt is dat er op één na het allemaal ouderlingen zijn. Dit is ook bij de Gergem in Ned. Best opmerkelijk!


Deze zijn min of meer al een beetje voorgebakken, zeg maar.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor EenVasteBurcht » 01 aug 2013 10:44

Ik vind het altijd maar een lastige zaak. Een groep mannen moet bepalen of iemand van God geroepen is om predikant te worden... is dat een Bijbelse weg?

Is het niet veel logischer dat tijdens de opleiding tot predikant blijkt of iemand een roeping heeft? Als iemand bijvoorbeeld zijn motivatie kwijt raakt, dan is die blijkbaar niet geroepen en kan die van de opleiding af. Of: als iemand heel andere denkbeelden heeft dan gangbaar in het kerkverband, dan is die persoon blijkbaar niet geroepen om GerGem dominee te worden, en kan hij van iig de GerGem opleiding af. Dat lijkt me een veel logischere gang van zaken. In een interview van een uurtje kun je toch niet weten of iemand geroepen is? Dat weet die persoon toch zelf het beste, het is een zaak tussen hem en God, en niet tussen hem en het curatorium.

Ik bedoel, GerGem predikant word je niet zomaar. Je gaat dat niet doen omdat je lekker wil verdienen of omdat 'het je wel leuk lijkt'. Je gaat dat als het goed is alleen doen als jij een roeping hebt van God. Want het is een baan waar je van kan leven maar niet veel meer, een enorm overwerkte en gestresste baan, je bent voor alles verantwoordelijk, je bent 'de spil waar alles om draait' in een gemeente (menselijk gezien dan), je hebt zelfs de zondag niet vrij ;)

Het huidige systeem laat namelijk maar sporadisch nieuwe kandidaten toe. Vier per jaar voor zo'n groot kerkverband, da's simpelweg onvoldoende (en in de GGiN is het nog schokkender met jaren zonder nieuwe kandidaten) Zoveel gemeentes zonder herder. De predikanten die er zijn, hebben een overvolle agenda en raken overwerkt en gestresst.

Is het nu zo erg als je aan de opleiding begint, maar het blijkt dat je toch een andere roeping hebt? Zeker niet als je zelf de opleiding betaalt (mocht er geen roeping zijn). Je hebt dan in ieder geval iets geleerd, weet meer van Gods Woord en kan die dan in je eigen bediening toepassen.

Verder zou ook de GerGem opleiding universitair moeten zijn. Een zelfrespecterend theoloog heeft toch een universitaire graad, en om dominee te zijn zou je een zelfrespecterend theoloog moeten zijn met gedegen kennis van de grondtekst en andere theologische zaken.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Rozijn » 15 mei 2014 10:57

Ik kan zo gauw geen beter topic vinden, maar in Amerika heeft het curatorium van de NRC twee studenten toegelaten.
Daar ben ik erg blij mee!

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/geref_gemeenten_noord_amerika_laten_twee_studenten_toe_1_827346

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Spreeuw » 15 mei 2014 11:56

Rozijn schreef:Ik kan zo gauw geen beter topic vinden, maar in Amerika heeft het curatorium van de NRC twee studenten toegelaten.
Daar ben ik erg blij mee!

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/geref_gemeenten_noord_amerika_laten_twee_studenten_toe_1_827346


Mooi. Wanneer komen er weer kandidaten/studenten in de Gereformeerde Gemeenten beroepbaar?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Rozijn » 15 mei 2014 12:05

Dat zal ergens in juni zijn.
Het curatorium vergadert als ik het goed heb volgende week over toelating van nieuwe studenten.
Ik weet dat mensen hier veel gedachten over en bij hebben, maar toch wil ik vragen of jullie ook dit in je gebed mee willen nemen. Of de Heere ook aan dit kerkverband wil gedenken en meer predikanten wil geven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 12:16

EenVasteBurcht schreef:Het huidige systeem laat namelijk maar sporadisch nieuwe kandidaten toe. Vier per jaar voor zo'n groot kerkverband, da's simpelweg onvoldoende (en in de GGiN is het nog schokkender met jaren zonder nieuwe kandidaten) Zoveel gemeentes zonder herder.


Ik heb dit ook nooit kunnen rijmen met de inhoud van zondag 10 vd HC.
Zijzelf wellicht wel, want ze beweren de enige ware leer te verkondigen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Spreeuw » 15 mei 2014 12:19

mealybug schreef: Ik heb dit ook nooit kunnen rijmen met de inhoud van zondag 10 vd HC.
Zijzelf wellicht wel, want ze beweren de enige ware leer te verkondigen.


De toelatingseisen zijn strenger, vandaar.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 dec 2013 08:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Rijnlander » 15 mei 2014 12:52

Mensenwerk dus. De mens zit wat voor ogen is, God ziet het hart aan en dus een persoonlijke zaak.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 15:38

Spreeuw schreef:De toelatingseisen zijn strenger, vandaar.

Nee, een verkeerde interpretatie op de uitverkiezing al sinds 1931.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Rozijn » 15 mei 2014 15:45

Willen jullie, ondanks jullie bezwaren, vragen, theorieën enz. toch bidden voor de vergaderingen binnenkort?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 15:56

Rozijn schreef:Willen jullie, ondanks jullie bezwaren, vragen, theorieën enz. toch bidden voor de vergaderingen binnenkort?

Dat zal ik doen.
Je hebt er toch geen bezwaar tegen als ik vraag of hun ogen geopend mogen worden waar zij ze voor gesloten houden.
In een middelgrote stad waar drie Ger.Gem. zijn waar haat en nijd over en weer spat. #-o
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 15 mei 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2013

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 12:45

Rozijn schreef:Willen jullie, ondanks jullie bezwaren, vragen, theorieën enz. toch bidden voor de vergaderingen binnenkort?


Ja.

Ik hoop dat de GerGem in mijn woonplaats (vacant sinds oprichting in 1932 of zo) toch eens een predikant krijgen.... hoe kan je nou al ruim 80 jaar zonder.... ik vind dat zo erg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten