Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor JeeWee » 17 jul 2011 21:12

Ik hoor het die dominee nog zeggen toen hij als gastpredikant aankondigde dat na het zingen de kinderen de kerk konden verlaten voor de kindernevendienst:
"jammer eigenlijk, hebben we de kinderen net in de kerk, sturen we ze weer weg..."

Hoe denk jij er over: is het goed om kinderen in de kerk te houden, of om ze een eigen 'dienst' te laten hebben? Kan de dominee het oplossen door vooraf een soort kinderpreek te houden? Of steken kinderen altijd wel wat op van een dienst, ook al begrijpen ze het niet?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor Jozo » 17 jul 2011 21:17

De kindernevendienst begint meestal doelbewust na het zingen zodat de kinderen wel een deel van de dienst meemaken en dus wel wennen aan het in de kerk zitten. Dat vind ik een prachtige insteek. Zo kun je samen de dienst beginnen en kunnen daarna de kinderen op hun niveau over God hebben.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor meribel » 17 jul 2011 21:36

bij ons in de kerk is het niet , ik heb het weleens als vrij onderwerp besproken op een verenigingsavond, en de groep was tot op het bot verdeeld.

Er zijn voor- en tegenargumenten, zelf ben ik een voorstander ( vooral sinds ik kinderen heb ) , dat opsteken van de preek, daar geloof ik zeker tot een jaar of 8 niets van, maar goed, misschien zijn de mijne gewoon niet zo intelligent ( mogen anderen daar anders over denken ) .

Wel vind ik, als het een gemeente zo ontzettend verdeeld, dan maar liever niet, want ik ga ook niet koste wat het kost iets invoeren als mensen daar bezwaar tegen hebben.
Wel gaan we af en toe naar de kerk van mijn schoonouders waar wel kindernevendienst is..mooi meegenomen!

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jul 2011 15:17

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 21:38

Het gebeurt regelmatig dat een predikant de kinderen op hun niveau toespreekt voordat zij de dienst verlaten voor de kindernevendienst. Hij legt dan kort uit waar het in de preek over gaat. Als de kinderen terugkomen, spreekt hij hen weer aan en vraagt wat zij gehoord hebben in het Bijbelverhaal. Ik hoor wel eens van oudere kinderen dat zij heel goede herinneringen hebben aan de kindernevendienst. Daar wordt ook het zaad van het Evangelie gestrooid. De gewone kerkdienst is voor hen vaak nog te moeilijk. Anderzijds kunnen kinderen vanuit een "gewone" kerkdienst ook best wel wat oppikken. In gemeenten waar geen kindernevendienst is, kun je als ouders na de dienst met de kinderen in gesprek gaan over de preek en die vertalen naar het niveau van de kinderen. Dat kan ook heel vruchtbaar zijn.

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor zomaariemand » 18 jul 2011 07:01

Kinderen kunnen best wel dingen oppikken als het gaat over geloof. Mijn dochter van vijf is heel erg bezig met het 'begrip' God en vraagt er veel over, luistert als ik dingen vertel, vraagt over oma of ze gelooft in God etc. Ik denk dat zij best wel dingen zou kunnen begrijpen tijdens een preek, zolang er maar wel begrijpelijk gesproken wordt.
Sommige mensen kunnen goed contact maken met kinderen en op begrijpelijk niveau spreken, anderen niet. Ik denk dat je die beperking die sommigen hebben, ook niet moet ontkennen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jul 2011 08:23

Ik denk dat kinderen best iets oppikken tijdens de preek maar ik denk ook dat ze véél meer oppikken als het op hun eigen niveau wordt verteld.
Verder kan het zo zijn dat wat ze van de preek onthouden helemaal verkeerd geïnterpreteerd wordt, dat kan natuurlijk ook op oudere leeftijd maar kinderen zijn gewoon zo kwetsbaar en ontvankelijk.
Wat er als kind bij je binnenkomt krijg je er niet makkelijk meer uit, daarom vind ik het erg belangrijk dat ze de dingen goed begrijpen.
Bovendien is mijn ervaring dat het geen makkie is om je kids rustig te houden tijdens de dienst, dus zelf miste ik nogal wat doordat ik continu werd afgeleid en m'n omgeving ws. ook.

En de tegenstanders kunnen hun kinderen toch gewoon bij zich houden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schaapje » 18 jul 2011 09:06

quote="1a2b3c"Ik denk dat kinderen best iets oppikken tijdens de preek maar ik denk ook dat ze véél meer oppikken als het op hun eigen niveau wordt verteld.
Verder kan het zo zijn dat wat ze van de preek onthouden helemaal verkeerd geïnterpreteerd wordt


Helemaal mee eens, ik vind het heel belangrijk dat kinderen op eigen niveau bijbel-studie krijgen.
Zei Paulus niet tot de gemeente gij hebt nog melk nodig, vast voedsel kunt gij nog niet verdragen.
En dat waren nog wel volwassenen.
Hoe kunnen we dan verwachten dat kleine kinderen naar een preek voor volwassenen luisteren
en die als vanzelf zullen gaan begrijpen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor *Annet* » 18 jul 2011 09:25

Gisteravond hadden wij een moeilijke preek, de ds. zei het al tevoren. Ging over de voorzienigheid nav de catechismus.

Ik had er moeite mee om het te volgen, mijn zoon zei meteen toen hij thuis kwam, dat hij het moeilijk vond om te volgen. Hij heeft het dus echt wel geprobeerd, ondanks dat hij nog maar 10 jaar oud was.

Wij hebben geen kindernevendienst. Vraag me alleen af: wanneer gaat een kind niet meer naar een kinderneven dienst? Welke leeftijd? Komt er daarna een puber neven dienst? Is het ook niet zo dat je pas echt goed luistert als je zelf getrokken wordt door Gods Woord? Dan maakt het niet uit of je jong of ouder bent. (mijn ervaring)

Denk wel eens dat de kinderen helemaal niet luisteren tijdens een preek en ineens veren ze op of zeggen ze iets over hetgeen de ds. zegt. Volgens mij moet je niet te snel denken dat kinderen er niets van opsteken. Tijd geleden waren wij elders in een dienst, de ds verontschuldigde zich naar ons dat er geen kindernevendienst was maar onze schatten bleven keurig stil zitten omdat ze het gewend zijn. =D>
ja, dat is mijn mening dan he.....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2011 09:27

JeeWee schreef:Ik hoor het die dominee nog zeggen toen hij als gastpredikant aankondigde dat na het zingen de kinderen de kerk konden verlaten voor de kindernevendienst:
"jammer eigenlijk, hebben we de kinderen net in de kerk, sturen we ze weer weg..."

Hoe denk jij er over: is het goed om kinderen in de kerk te houden, of om ze een eigen 'dienst' te laten hebben? Kan de dominee het oplossen door vooraf een soort kinderpreek te houden? Of steken kinderen altijd wel wat op van een dienst, ook al begrijpen ze het niet?

Een eye-opener jeewee !!
Gastpredikant was het er duidelijk niet mee eens. Dat heb je nou van die verdeeldheid in gemeentes onderling. De "ligging" is soms 10 km al zo anders :? Daarom kunnen gemeentes van buursteden vaak niet samengevoegd worden. Dan lijkt dit maar een onbelangrijk detail, maar zoals ik bij Meribel las, de leden waren verdeeld tot op het bot. Dus zo diep kan dat zitten.
Ik vind kindernevendienst vaak een storende onderbreking. Je ziet, ik ben een tegenstander :D
Mijn kinderen zijn inmiddels wat ouder, terugkerend had dat helemaal niet gehoeven van hen.
De zondagsschool na de morgendienst sloot vaak heel goed aan !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor JeeWee » 18 jul 2011 10:05

Mijn zus woont in Engeland. In haar gemeente is het gebruikelijk dat er voor de preek eerst een korte verhaal is voor de kinderen waarin wordt uitgelegd waarover het straks in de grote preek over zal gaan. De kinderen mogen dan ook actief meedoen, er worden dingen gevraagd en ze mogen antwoorden..

Later in 'de grote preek' refereert de dominee herhaaldelijk aan aan wat hij tegen de kinderen heeft gezegd aan het begin: "kijk, nu zeg ik eigenlijk iest moeilijker wat ik net al tegen jullie zei".

En wat dacht je: hoe belangrijk is het niet als ouders na de preek thuis eens terugkomen op de preek, hem uitleggen en vragen wat ze niet begrepen hebben. En ook vertellen wat de preek je als ouders voor troost en bemoediging heeft gegeven en wat jij er van hebt geleerd...

Onderschat je kinderen niet!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor ajl » 18 jul 2011 10:31

*Annet* schreef:Wij hebben geen kindernevendienst. Vraag me alleen af: wanneer gaat een kind niet meer naar een kinderneven dienst? Welke leeftijd? Komt er daarna een puber neven dienst? Is het ook niet zo dat je pas echt goed luistert als je zelf getrokken wordt door Gods Woord? Dan maakt het niet uit of je jong of ouder bent. (mijn ervaring)



Bij ons is wel een kindernevendienst voor kinderen van 4-10 jaar. De kinderen zitten tot de preek in de kerk en gaan bij de laatste psalm weg en worden onderverdeeld in 3 groepen. Tijdens de vakanties, doopdiensten en themadiensten is er geen nevendienst en vanaf dat ze 10 zijn, worden ze verwacht op catechisatie.

Ik was het zelf niet gewend en van mij hoeft het niet zo nodig, maar toch zal zoonlief ( bijna 3 die al een jaar gewoon meegaat) volgend jaar wel naar de nevendienst gaan. Dat wordt vanuit de kerk enorm gestimuleerd, zodat je ook met dezelfde kinderen naar club gaat en ze beter leert kennen . Op deze wijze wordt gehoopt dat kinderen bij de kerk blijven. Op zich vind ik dat wel een nobel streven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger niet naar de club van de kerk wilde, omdat ik niemand kende.

Waar ik wel altijd een beetje 'bang' voor ben, is dat de hele dienst om de kinderen gaat draaien. Voor de kindernevendienst een verhaal voor de kinderen, een kinderlied, na de dienst mogen de kinderen vertellen wat ze geleerd hebben. Ondertussen hebben de kerkgangers zin in koffie gekregen en wordt de preek een stuk korter en afgeraffeld, zodat je uiteindelijk niet langer in de kerk hoeft te zitten. Dit is wat gechargeerd, maar ik kreeg die indruk wel bij veel kindernevendiensten in het verleden. Ik ben daarom ook blij dat bij 'ons' de kinderen niet meer terugkomen in de dienst.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schaapje » 18 jul 2011 10:39

Wat ik me af vraag waar wordt er thuis uit voorgelezen voor kleine kinderen
gewoon uit de SV of hebben we kinderbijbels in huis?
Die zijn er toch ook voor kinderen in allerlei niveau,s
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor pannenkoek » 18 jul 2011 10:57

schaapje schreef:Wat ik me af vraag waar wordt er thuis uit voorgelezen voor kleine kinderen
gewoon uit de SV of hebben we kinderbijbels in huis?
Die zijn er toch ook voor kinderen in allerlei niveau,s


We hebben wel een kinderbijbel in huis, maar wij lezen de moeilijke bijbelboeken uit de HSV en anders uit de SV.
We hebben hier geen kindernevendienst. Maar de preek moet zo zijn dat de kinderen het snappen, dan snappen de grote mensen het ook. Wat de kinderen niet snappen kunnen ze thuis vragen. Laat ze desnoods dingen opschrijven in de kerk.
Wij hebben hier een boekje wat door de kerkenraad gemaakt is.
-wat wordt er gezongen?
- voor wie wordt er gebeden?
- waar is de collecte voor?
- wat is het thema vd preek?
- wat zijn de punten?
- wat vond je moeilijk? enz enz.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor meribel » 18 jul 2011 11:00

@pannekoek, maar met zo'n boekje zit er een gat tussen de leeftijd 3 en 7 vind ik eigenlijk, want vanaf 3 zijn ze echt te oud voor de creche ( bij ons dan ) maar kunnen ze nog niet lezen of schrijven, dus ook niet meelezen of opschrijven..
verder vind ik zo'n boekje/blaadje wel heel goed en leuk hoor, ik ken het ook van andere kerken.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schaapje » 18 jul 2011 11:02

quote="pannenkoek"

-wat wordt er gezongen?
- voor wie wordt er gebeden?
- waar is de collecte voor?
- wat is het thema vd preek?
- wat zijn de punten?
- wat vond je moeilijk? enz enz.


Wat goed dat daar een boekje over gemaakt is, blijkt toch maar dat er veel vragen zijn
bij de kinderen, ze moeten het maar bij kunnen benen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten