Had Maria nog meer kinderen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2011 17:19

Dat zou spijtig zijn. Er zijn zoveel anderen met wie je wel gewoon in gesprek kunt gaan. De Drie Gnoes moet je gewoon niet beantwoorden. Dan raken zij hun speeltje kwijt en gaan ze vanzelf elders zitten eikelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor gempa » 20 feb 2011 17:21

in handelingen 1 vers 14
13 En toen zij in Jeruzalem gekomen waren, gingen zij naar de bovenzaal en bleven daar, namelijk Petrus en Jakobus en Johannes en Andreas, Filippus en Thomas, Bartholomeüs en Mattheüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon Zelotes, en Judas, de broer van Jakobus.
14 Dezen bleven allen eensgezind volharden in het bidden en smeken, met de vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broers.
worden ook de broers van Jezus genoemd, samen met die tekst uit matheus, lijkt mij dat aardig bewijs dat hij broers had,
Daarnaast waren jozef en maria gewone normale mensen, ik neem aan dat ze niet een sexsloos huwelijk hadden, lijkt me vrij apart

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2011 17:28

Het blijven aannames en dus blijft het gissen.

Echter, maakt het voor je geloof echt uit (wat Coupe ook al zei)?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 17:31

Faramir schreef:En zelfs dat hoeft niet. :) Indien je alleen de Bijbel hanteerd kom je er simpelweg niet uit. Indien je dus gaat zoeken naar andere bronnen uit het vroege christendom is het zo klaar als een klontje.

Je bedoelt van het volgende rijtje ''vervangers'' ?
Justinus de Martelaar (Martyr). Beweerde dat Gods verbond met Israël niet meer geldig was en dat de heidenen de Joden in Gods verlossingsplan hadden vervangen.

Ignatius van Antiochië: Stelde dat ieder, die op enigerlei manier het paasfeest met de Joden vierde, medeplichtige werd met hen die de Heer en zijn apostelen hadden gedood. (Verzoening, de kern van het christelijk geloof bleef dus buiten schot als het de Joden maar betrof).

Clemens van Alexandrië. Definieerde de Griekse filosofie als het belangrijkste middel, dat God aan de heidenen had gegeven, om tot Jezus te worden geleid.

Tertullianus. Beschuldigde het gehele Joodse 'ras'(?) Jezus te hebben vermoord.

Origenes. Beschuldigde het gehele Joodse volk van samenzwering om Jezus te doden. Deze man was een Platonist van het zuiverste water en ook in zijn eigen tijd een omstreden figuur. Hij liet zich castreren om maar niet door zijn seksualiteit te worden afgeleid van de 'hogere, geestelijke' zaken. Later schijnt hij daar dan toch weer spijt van te hebben gekregen. Hij heeft het 'allegoriseren' van de Bijbel tot een ware kunst verheven. Alles wat in de Bijbel maar scheen te duiden op gewone, aardse omstandigheden, plaatsen en tijden, werd met een handige quasi-intellectuele truc naar de 'bovenverdieping' afgeschoten, waar het plotseling heel andere betekenissen kreeg. Israël werd de kerk, de stad Jeruzalem het 'hemelse Jeruzalem', doden werden geestelijk doden, de bloeiende woestijn werd de geestelijke vernieuwing van 'dode' zondaars, enzovoorts. Natuurlijk loop je met zo’n gewrongen uitleg aan alle kanten vast, zoals we al zagen. Dat werd dus één ongrijpbare, woordenbrij. Dat allegoriseren had Origenes geleerd in Alexandrië, waar een school voor Griekse wijsheid was gevestigd. En de wijze waarop de Grieken met hun oude geschriften omgingen, was door middel van - inderdaad - allegorie.
Origenes zei ook, dat de duivel uiteindelijk nog behouden zal worden.

Eusebius, woonde geruime tijd in Caesarea. Hij beschreef de kerkgeschiedenis van de eerste (bijna) drie eeuwen en verbreidde de opvatting, dat de zegeningen en beloften in het oude testament voor de kerk waren en de vervloekingen voor de Joden. De kerk was volgens hem het ware Israël. Hij was een goede vriend van keizer Constantijn en begeleidde deze na zijn bekering.

Johannes Chrysostomus (betekent: gouden mond). Een geweldig redenaar, die zijn 'gouden mond' heeft misbruikt om de Joden zo zwart mogelijk te maken. Volgens hem was Jezus’ vergeving niet voor Joden en had God ze altijd al gehaat. Het was volgens hem christenplicht om de Joden te haten. Zij waren immers moordenaars van Christus en aanbidders van satan. Over de synagoge gaf hij het volgende ten beste: erger dan een bordeel, een hol vol bedriegers, een tempel van demonen toegewijd aan afgoderij, een ontmoetingsplaats voor Christus-moordenaars, een huis erger dan een drankhol, een dievenbende, een huis van lichte zeden, een woonplaats van ongerechtigheid, een toevlucht voor duivels, een afgrond van verderf. Wat mij betreft, zei deze gevierde redenaar, ik haat de synagoge en ik haat de Joden evenzo.

Hiëronymus. Een wonderlijk figuur. Vertaalde de Bijbel in het Latijn. Volgens hem begrepen de Joden niets van de Bijbel en moesten streng vervolgd worden totdat zij het 'ware geloof' zouden aanvaarden. Hij is, naast Origenes, een van de kampioenen van de allegorische interpretatie van de Bijbel geweest. Alle aardse zaken worden vergeestelijkt(?). Het koninkrijk van God is in de hemel. Maar toch voeren op aarde de nu tot aanzien gekomen kerk tezamen met de Romeinse keizer de heerschappij over de heidenen. Dat duizendjarig rijk, waarover we het al eerder hebben gehad, werd verondersteld in hun tijd te zijn gekomen.

Door dat Platonisme wist men dus duidelijk geen raad meer met Gods plannen met Israël, zag men niet, dat Israël slechts voor een bepaalde tijd terzijde was gesteld, hoewel Paulus daarover in de brief aan de Romeinen (Romeinen 9-11) bijzonder duidelijk was geweest, om van Mozes maar helemaal te zwijgen (Deuteronomium 30:1-10), of Ezechiël bijv. (Ezechiël 37 e.v. hoofdstukken). Maar overal lag de saus van het Platonisme overheen.
Over Luther's boek, "Von den Juden und ihre Lugen", waarin hij oproept tot een soort Kristallnacht, zal ik het maar niet hebben.
Wie Zijn oogappel aanraakt....of denken wij dat nu te zijn, ipv de joden?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor learsi » 20 feb 2011 17:33

Faramir schreef:Jesus' "Brothers" (adelphoi)) = Cousins or Kinsmen

Luke 1:36 - Elizabeth is Mary's kinswoman. Some Bibles translate kinswoman as "cousin," but this is an improper translation because in Hebrew and Aramaic, there is no word for "cousin."

Luke 22:32 - Jesus tells Peter to strengthen his "brethren." In this case, we clearly see Jesus using "brethren" to refer to the other apostles, not his biological brothers.

Acts 1:12-15 - the gathering of Jesus' "brothers" amounts to about 120. That is a lot of "brothers." Brother means kinsmen in Hebrew.

Acts 7:26; 11:1; 13:15,38; 15:3,23,32; 28:17,21 - these are some of many other examples where "brethren" does not mean blood relations.

Rom. 9:3 - Paul uses "brethren" and "kinsmen" interchangeably. "Brothers" of Jesus does not prove Mary had other children.

Gen. 11:26-28 - Lot is Abraham's nephew ("anepsios") / Gen. 13:8; 14:14,16 - Lot is still called Abraham's brother (adelphos") . This proves that, although a Greek word for cousin is "anepsios," Scripture also uses "adelphos" to describe a cousin.

Gen. 29:15 - Laban calls Jacob is "brother" even though Jacob is his nephew. Again, this proves that brother means kinsmen or cousin.

Deut. 23:7; 1 Chron. 15:5-18; Jer. 34:9; Neh. 5:7 -"brethren" means kinsmen. Hebrew and Aramaic have no word for "cousin."

2 Sam. 1:26; 1 Kings 9:13, 20:32 - here we see that "brethren" can even be one who is unrelated (no bloodline), such as a friend.

2 Kings 10:13-14 - King Ahaziah's 42 "brethren" were really his kinsmen.

1 Chron. 23:21-22 - Eleazar's daughters married their "brethren" who were really their cousins.

Neh. 4:14; 5:1,5,8,10,14 - these are more examples of "brothers" meaning "cousins" or "kinsmen."

Tobit 5:11 - Tobit asks Azarias to identify himself and his people, but still calls him "brother."

Amos 1: 9 - brotherhood can also mean an ally (where there is no bloodline). -----


Van mij mag je zo een man er bij halen. Objectief de grondwoorden benaderen doet hij niet. Dat de gebruikte woorden ook gewoon met ¨broer¨(!) vertaald kunnen(!) en mogen(!) en moeten(!) worden vermeldt hij er gewoon maar niet bij. Op zijn zachts gezegd,wordt zo een argeloze lezer (onbekend met de grondtalen; en dat zijn er velen) op het verkeerde been gezet. Zo lijkt het er wel op dat dat woord zelfs niet vertaald mag worden met ¨broer¨.

De gequote persoon is voor mij niet objectief. Hij heeft een vooringenomen standpunt en wil dat verklaren door enkel die gegevens te melden die zijn standpunt bevestigen.

Jullie begrijpen dat na zo´n steekproef de man wat mij betreft door de mand gevallen is, en het voor mij niet meer de moeite waard is om de rest van de ¨quote¨ te lezen.

Eerlijke en open benadering van de Schrift is een eerste vereiste.

h.g. Learsi

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor gempa » 20 feb 2011 17:37

Optimatus schreef:Het blijven aannames en dus blijft het gissen.

Echter, maakt het voor je geloof echt uit (wat Coupe ook al zei)?

alleen het laatste neem ik aan in handelingen staat duidelijk zijn moeder en zijn broers apart genoemd van de anderen die er waren.
maar het maakt mij geen bal uit voor mijn geloof, ik ben geen katholiek dus maria is een normale vrouw net zo als alle andere vrouwen op de wereld, dus of ze nou 0 of 20 kinderen na Jezus gebaart heeft, het maakt geen enkel verschil, voor wat Jezus christus voor mij betekend

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 18:58

Optimatus schreef:Het blijven aannames en dus blijft het gissen.

Echter, maakt het voor je geloof echt uit (wat Coupe ook al zei)?

Natuurlijk, een stroming als deze
http://www.heiligen-3s.nl/heiligen/08/2 ... -maria.php
is toch totaal de weg kwijt, en daar kun je jezelf toch niet mee identificeren (mag ik hopen)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2011 10:57

gempa schreef:
Optimatus schreef:Het blijven aannames en dus blijft het gissen.

Echter, maakt het voor je geloof echt uit (wat Coupe ook al zei)?

alleen het laatste neem ik aan in handelingen staat duidelijk zijn moeder en zijn broers apart genoemd van de anderen die er waren.
maar het maakt mij geen bal uit voor mijn geloof, ik ben geen katholiek dus maria is een normale vrouw net zo als alle andere vrouwen op de wereld, dus of ze nou 0 of 20 kinderen na Jezus gebaart heeft, het maakt geen enkel verschil, voor wat Jezus christus voor mij betekend


Ik denk dat dit een waardig antwoord is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Cathy » 21 feb 2011 13:07

Verder nog ter info:

....."Deze Ananus nu meende handig te kunnen profiteren van de situatie dat Festus dood was en Albinus nog onderweg was. Hij riep een vergadering van rechters bijeen en liet daar de broer van de Jezus die Christus genoemd wordt - de man heette Jakobus - alsmede enkele anderen voorleiden".....


De oude geschiedenis van de Joden - Flavius Josephus - 4e druk 2005 - Ambo - boek XX - hfdst 9 - I - vers 200 - pag 1280. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor J.A. » 21 feb 2011 13:32

vraag: Had Maria nog meer kinderen?

Ik denk van wel, want waarom zou de Heere Jezus anders eerstgeboren zoon geheten hebben?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2011 13:40

JA, als er geen kinderen meer kwamen was Jezus wel nog steeds haar eerstgeboren Zoon. Er wordt echter in de Bijbel wel gesproken over Jezus broers dus best kans dat Maria meer kinderen kreeg :)

De vraag is hoe zo'n mythe ontstaat. Dat heeft te maken met de visie op Maria en blijkbaar ook de visie op seks. Maria ontving Jezus als maagd. En men heeft later bedacht dat ze dat vast altijd gebleven is, want ze is voor hen de heiligste onder de vrouwen en blijkbaar had men het idee dat heiligheid en seksualiteit niet samen gaan. Zelfs als we de Bijbel niet naslaan op het punt of Maria meer kinderen had is dit al een dwaling. Seksualiteit is een geschenk voor man en vrouw, van God. Dus ook voor Jozef en Maria. Daarom snap ik het idee niet dat Maria voor altijd maagd gebleven zou zijn. Waarom vinden mensen dit blijkbaar noodzakelijk of logisch? Volgens mij heeft dat met een vreemde, verkeerde visie op seksualiteit te maken.

Naast de aanwijzingen die er zijn dat Jezus broers zijn (wat men nog kan proberen te weerleggen met het argument dat het geen broers maar neven waren, waar het zelfde woord voor gebruikt kan worden) is de Bijbel op een ander vlak nog heel duidelijk over dit punt:

24 Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had opgedragen: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, 25 maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus. (Matt 1)

Nou staat er nergens zwart op wit dat ze daarna wel gemeenschap hadden, maar de Bijbel wijst hier toch wel duidelijk op door een tijd aan het niet hebben van gemeenschap te hebben. Als ze het niet had voordat Jezus geboren werd is het logisch dat ze dat daarna wel had. Anders had dat tijdsbestek er niet bij hoeven staan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 13:41

In Mattheus 13 vers 55 staat het hoor.
Is Deze niet de Zoon des timmermans ? en is Zijn moeder niet genaamd Maria, en Zijn broeders Jakobus en Joses, en Simon en Judas.
En Zijn zusters, zijn zij niet allen bij ons ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 11:24

Klopt, maar de katholieke uitleg is dat het zelfde woord ook "neven en nichten" kan betekenen... maar goed, dat lijkt me niet zo'n sterk argument, en de tekst uit Mattheus 1 bevestigt dat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor gempa » 22 feb 2011 12:49

Marnix schreef:Klopt, maar de katholieke uitleg is dat het zelfde woord ook "neven en nichten" kan betekenen... maar goed, dat lijkt me niet zo'n sterk argument, en de tekst uit Mattheus 1 bevestigt dat.

de logische verklaring is dat er gewoon de 1ste betekenis van het woord is, waarom zou maria ook in rondlopen met neven ??

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor schelpje3 » 22 feb 2011 13:30

gempa schreef:
Marnix schreef:Klopt, maar de katholieke uitleg is dat het zelfde woord ook "neven en nichten" kan betekenen... maar goed, dat lijkt me niet zo'n sterk argument, en de tekst uit Mattheus 1 bevestigt dat.

de logische verklaring is dat er gewoon de 1ste betekenis van het woord is, waarom zou maria ook in rondlopen met neven ??

Laat staan met nichten :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten

cron