Had Maria nog meer kinderen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 19 feb 2011 22:58

schaapje schreef:
Faramir schreef:
Bastiaan30 schreef:blijft staan mijn vraag, waarom doet het ertoe of de wettige ouders van Jezus kinderloos bleven na de Eerstgeborene?

God (de Zoon) heeft 9 maanden doorgebracht in de baarmoeder van Maria. Dat wil je niet ontheiligen.


Ik vind dat een rare stelling is de baarmoeder dan heilig na de geboorte van Jezus
en na de geboorte van Jezus kan Maria geen maagenvlies meer hebben.

Of de baarmoeder dan heilig is weet ik niet. Ik zou als man zijnde geen seksueel contact met mijn vrouw willen hebben als ik weet dat zij God de Zoon had gebaard.

Overigens zijn er wel meer maagden die geen maagdenvlies (meer) hebben.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor meribel » 19 feb 2011 22:59

ik bedoelde het niet beledigend,
dus ik heb het weer verwijderd.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor discipel2011 » 20 feb 2011 10:14

Maria is een gewoon mens gebleven, hoewel begenadigd en de moeder van de 'aardse" Jezus, de Mens en is als mens normaal
verder gaan leven in haar huwelijk met Jozef, dus gewoon gemeenschap met Jozef heel gewoon...
Wat gaat het ons verder aan eigenlijk, zie op Jezus Christus, om Hem gaat het en zeker niet om Maria...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 10:44

Kent de Bijbel dan geen woord voor neven en nichten? Jawel! In Luk. 1 : 36 vinden we een engel die tegen Maria zegt: “En zie, Elizabet, uw NICHT (Grieks: 'sugge’nes'),...”. En in Luk. 1 : 58 wordt letterlijk het woord ‘verwanten’ (Grieks: 'sugge’nes') gebruikt. Wanneer het in de bewuste teksten in Matthéüs niet om broers zou gaan, waarom zou er dan niet gewoon letterlijk ‘neven’ (Grieks: ‘an’epsios’ zie Kol. 4 : 10) of ‘verwanten’ gestaan hebben, zoals in de andere teksten?

Blijft staan dat het woord voor ‘broeder’ eventueel ‘verwante’ zou kunnen zijn. In Mark. 6 : 3 staat: “Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.” Hetzelfde wat we dus in Matth. 13 : 55 en 56 hebben gezien. In beide teksten worden niet alleen broers van de Heere Jezus genoemd, maar ook Zijn zussen. Nu kan het woord voor ‘broeder’ vertaald worden met ‘verwante’, maar dit geldt, voor zover ik heb kunnen nagaan, niet voor het Griekse woord voor ‘zuster’. Met andere woorden: het gaat hier om echte (half)zussen van de Heere Jezus, en niet om nichten (Elizabet was bijvoorbeeld een nicht van Maria, zie eerder aangehaalde tekst). Maar wanneer het in deze teksten niet over nichten gaat, gaat het dus ook niet over neven, maar over echte (half)broers van de Heere Jezus.

Overigens, waarom staat hier (half)broers en (half)zussen? Uit latere correspondentie bleek dat Rooms-katholieken dat dan weer uitleggen als zijnde “uit een andere moeder”, daarbij verwijzend naar een vroeg-christelijk geschrift, dat zegt dat Jozef kinderen zou hebben uit een ander huwelijk! Dit is hierbij natuurlijk nooit bedoeld. En aan deze buiten-Bijbelse bronnen kunnen we al helemaal geen gezag toekennen. Wanneer Maria van Jozef kinderen heeft gekregen, zoals de Bijbel blijkbaar aantoont, dan zijn dat halfbroers en halfzussen van Jezus, omdat zij een ANDERE VADER hebben! De Vader van de Heere Jezus was immers niet Jozef, maar God Zelf!

Faramir

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Faramir » 20 feb 2011 11:03

"omdat ze een andere vader hebben" is dan iets wat je er zelf van maakt. Jozef kan evengoed kinderen uit een eerder huwelijk gehad hebben. Indien men halfbroers bedoeld is dat veel waarschijnlijker te rijmen met hetgeen de kerkvaders schreven en de eerste christenen geloofde.

Afijn, de Bijbel is niet geheel eenduidig te lezen op dit vlak. De kerkvaders laten er echter geen misverstand over ontstaan dat Maria altijd maagd is gebleven. Indien je enkel de Bijbel wenst te gebruiken als bron kun je dus geen duidelijke uitspraken hierover doen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor discipel2011 » 20 feb 2011 11:12

De bijbel spreekt over de broers van Jezus en die zijn uiteraard verwekt door Maria door "normale' gemeenschap.
Het unieke is, dat Jezus door de Heilige Geest is verwekt in Maria en Zijn broers op natuurlijke wijze zijn geboren...
Door de overmatige aandacht en "verheerlijking" van Maria is door velen een beeld ontstaan en gemaakt van een aparte Maria, en de rest en de de gevolgen van dit zondig en onbijbels denken zijn duidelijk zichtbaar en merkbaar tot op de dag van vandaag.

Faramir

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Faramir » 20 feb 2011 11:27

discipel2011 schreef:De bijbel spreekt over de broers van Jezus en die zijn uiteraard verwekt door Maria door "normale' gemeenschap.

Dat is wat jij daarvan maakt, de Bijbel is hier niet duidelijk over.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 11:35

Faramir schreef:"omdat ze een andere vader hebben" is dan iets wat je er zelf van maakt. Jozef kan evengoed kinderen uit een eerder huwelijk gehad hebben. Indien men halfbroers bedoeld is dat veel waarschijnlijker te rijmen met hetgeen de kerkvaders schreven en de eerste christenen geloofde.

Afijn, de Bijbel is niet geheel eenduidig te lezen op dit vlak. De kerkvaders laten er echter geen misverstand over ontstaan dat Maria altijd maagd is gebleven. Indien je enkel de Bijbel wenst te gebruiken als bron kun je dus geen duidelijke uitspraken hierover doen.


oh daar worden de al dan niet zalig verklaarde kerkvaders en oudvaders weer eens uit de kast getrokken :-)
Wel of ze nu Luther, Calvijn, Origenes, Chrystostomus heetten, ik hou me liever aan de Schrift :-)

Het mooiste bewijs dat Maria meer kinderen heeft gehad, buiten het feit dat de Bijbel Jezus’ broers en zussen noemt, vinden we in de profetieën. In Joh. 2 : 17 wordt duidelijk dat Psalm 69 een Profetische Psalm over de Heere Jezus is. In Joh. 2 : 17 staat geschreven: “En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft mij verslonden”. En wat staat er in de verzen 7 - 10 van die Psalm? “Laat hen door mij niet beschaamd worden, die U verwachten, o Heere, HEERE der heerscharen, laat hen door mij niet te schande worden, die U zoeken, o God Israëls! Want om Uwentwil draag ik versmaadheid; schande heeft mijn aangezicht bedekt. Ik ben mijn broederen vreemd geworden, en onbekend aan de kinderen van mijn moeder. Want de ijver van Uw huis heeft mij verteerd; en de smaadheden van hen, die U smaden, zijn op mij gevallen”. Joh. 2 : 17 maakt erg duidelijk dat deze Psalm over de Heere Jezus gaat, en hier staat heel letterlijk: “mijn moeders kinderen”. Jezus was de EERSTgeboren Zoon van Maria. Daarna heeft zij nog andere kinderen gehad van Jozef haar man! Jozef “bekende haar niet, TOTDAT” (Matth. 1 : 25) zij haar eerstgeboren Zoon gebaard had. Het “TOTDAT” houdt in dat hij haar daarna WEL bekende, en daardoor was zij geen maagd meer! Jozef en Maria kregen volgens de Schrift kinderen! De Psalm klopt heel duidelijk met wat in de Evangeliën staat, want zijn broers geloofden niet in Hem (Joh. 7 : 5). Dat zij er later wel bij waren (in de opperzaal bijv.) kan een hele duidelijke heenwijs zijn dat Jezus’ broers ook tot bekering zijn gekomen.

Faramir

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Faramir » 20 feb 2011 11:42

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:"omdat ze een andere vader hebben" is dan iets wat je er zelf van maakt. Jozef kan evengoed kinderen uit een eerder huwelijk gehad hebben. Indien men halfbroers bedoeld is dat veel waarschijnlijker te rijmen met hetgeen de kerkvaders schreven en de eerste christenen geloofde.

Afijn, de Bijbel is niet geheel eenduidig te lezen op dit vlak. De kerkvaders laten er echter geen misverstand over ontstaan dat Maria altijd maagd is gebleven. Indien je enkel de Bijbel wenst te gebruiken als bron kun je dus geen duidelijke uitspraken hierover doen.


oh daar worden de al dan niet zalig verklaarde kerkvaders en oudvaders weer eens uit de kast getrokken :-)
Wel of ze nu Luther, Calvijn, Origenes, Chrystostomus heetten, ik hou me liever aan de Schrift :-)

Dat kan. Realiseer je dan wel dat je geen enkele ondergrond hebt om je geloof in de Bijbel te onderbouwen. Je geloof is letterlijk op drijfzand gebouwd.
Het mooiste bewijs dat Maria meer kinderen heeft gehad, buiten het feit dat de Bijbel Jezus’ broers en zussen noemt, vinden we in de profetieën. In Joh. 2 : 17 wordt duidelijk dat Psalm 69 een Profetische Psalm over de Heere Jezus is. In Joh. 2 : 17 staat geschreven: “En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft mij verslonden”. En wat staat er in de verzen 7 - 10 van die Psalm? “Laat hen door mij niet beschaamd worden, die U verwachten, o Heere, HEERE der heerscharen, laat hen door mij niet te schande worden, die U zoeken, o God Israëls! Want om Uwentwil draag ik versmaadheid; schande heeft mijn aangezicht bedekt. Ik ben mijn broederen vreemd geworden, en onbekend aan de kinderen van mijn moeder. Want de ijver van Uw huis heeft mij verteerd; en de smaadheden van hen, die U smaden, zijn op mij gevallen”. Joh. 2 : 17 maakt erg duidelijk dat deze Psalm over de Heere Jezus gaat, en hier staat heel letterlijk: “mijn moeders kinderen”. Jezus was de EERSTgeboren Zoon van Maria. Daarna heeft zij nog andere kinderen gehad van Jozef haar man! Jozef “bekende haar niet, TOTDAT” (Matth. 1 : 25) zij haar eerstgeboren Zoon gebaard had. Het “TOTDAT” houdt in dat hij haar daarna WEL bekende, en daardoor was zij geen maagd meer! Jozef en Maria kregen volgens de Schrift kinderen! De Psalm klopt heel duidelijk met wat in de Evangeliën staat, want zijn broers geloofden niet in Hem (Joh. 7 : 5). Dat zij er later wel bij waren (in de opperzaal bijv.) kan een hele duidelijke heenwijs zijn dat Jezus’ broers ook tot bekering zijn gekomen.

Op plagiaat ga ik niet in. Maar dat begrijp jezelf natuurlijk ook wel.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Bastiaan30 » 20 feb 2011 11:57

Faramir schreef:
Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:"omdat ze een andere vader hebben" is dan iets wat je er zelf van maakt. Jozef kan evengoed kinderen uit een eerder huwelijk gehad hebben. Indien men halfbroers bedoeld is dat veel waarschijnlijker te rijmen met hetgeen de kerkvaders schreven en de eerste christenen geloofde.

Afijn, de Bijbel is niet geheel eenduidig te lezen op dit vlak. De kerkvaders laten er echter geen misverstand over ontstaan dat Maria altijd maagd is gebleven. Indien je enkel de Bijbel wenst te gebruiken als bron kun je dus geen duidelijke uitspraken hierover doen.


oh daar worden de al dan niet zalig verklaarde kerkvaders en oudvaders weer eens uit de kast getrokken :-)
Wel of ze nu Luther, Calvijn, Origenes, Chrystostomus heetten, ik hou me liever aan de Schrift :-)

Dat kan. Realiseer je dan wel dat je geen enkele ondergrond hebt om je geloof in de Bijbel te onderbouwen. Je geloof is letterlijk op drijfzand gebouwd.
Het mooiste bewijs dat Maria meer kinderen heeft gehad, buiten het feit dat de Bijbel Jezus’ broers en zussen noemt, vinden we in de profetieën. In Joh. 2 : 17 wordt duidelijk dat Psalm 69 een Profetische Psalm over de Heere Jezus is. In Joh. 2 : 17 staat geschreven: “En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft mij verslonden”. En wat staat er in de verzen 7 - 10 van die Psalm? “Laat hen door mij niet beschaamd worden, die U verwachten, o Heere, HEERE der heerscharen, laat hen door mij niet te schande worden, die U zoeken, o God Israëls! Want om Uwentwil draag ik versmaadheid; schande heeft mijn aangezicht bedekt. Ik ben mijn broederen vreemd geworden, en onbekend aan de kinderen van mijn moeder. Want de ijver van Uw huis heeft mij verteerd; en de smaadheden van hen, die U smaden, zijn op mij gevallen”. Joh. 2 : 17 maakt erg duidelijk dat deze Psalm over de Heere Jezus gaat, en hier staat heel letterlijk: “mijn moeders kinderen”. Jezus was de EERSTgeboren Zoon van Maria. Daarna heeft zij nog andere kinderen gehad van Jozef haar man! Jozef “bekende haar niet, TOTDAT” (Matth. 1 : 25) zij haar eerstgeboren Zoon gebaard had. Het “TOTDAT” houdt in dat hij haar daarna WEL bekende, en daardoor was zij geen maagd meer! Jozef en Maria kregen volgens de Schrift kinderen! De Psalm klopt heel duidelijk met wat in de Evangeliën staat, want zijn broers geloofden niet in Hem (Joh. 7 : 5). Dat zij er later wel bij waren (in de opperzaal bijv.) kan een hele duidelijke heenwijs zijn dat Jezus’ broers ook tot bekering zijn gekomen.

Op plagiaat ga ik niet in. Maar dat begrijp jezelf natuurlijk ook wel.


hoe je het noemt interesseert me niet, Feit is dat het in de bijbel staat.
In het volgende kun je je wel vinden, zeker?:
“De blijvende maagdelijkheid van Maria (drie dogma’s) is geopenbaard aan de Kerk, en hoeft niet per se in de Bijbel te staan (die men pas vanaf 400 in de christelijke gemeenten volledig is gaan lezen en dan nog maar alleen de ‘geestelijke elite’). De waarheid berust op de zekerheid dat Zij de Moeder van God is en met name het O.T. kan leren wat dat een heiligheid vraagt en dat zulk een geheiligd mens na God niet meer ‘gewone’ (en zondige) mensen zal baren. Maar dat vraagt een kerkelijk lezen van het O.T. en niet een sola-scripturistisch lezen. (…) …het gaat niet in eerste instantie om al deze argumenten vanuit een sola scriptura oogpunt, maar om de ‘bron’ van onze kennis over de Openbaring. Dat is niet de Bijbel, maar de Kerk geleid door de heilige Geest, die in de Traditie (waarbinnen de Bijbel) zijn weerslag vindt”.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor coupe soleil » 20 feb 2011 15:20

Na het topic doorgelezen te hebben vraag ik me af wat het er eigenlijk toe doet of Maria meer kinderen heeft gehad. Volgens mij is het totaal niet van belang, in ieder geval niet voor je geloof.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2011 15:23

Je was me net voor met je opmerking, Coupe.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor Faramir » 20 feb 2011 15:25

coupe soleil schreef:Na het topic doorgelezen te hebben vraag ik me af wat het er eigenlijk toe doet of Maria meer kinderen heeft gehad. Volgens mij is het totaal niet van belang, in ieder geval niet voor je geloof.

Voor mij niet nee. Maar als een ander er zijn anti-geloof op wil baseren wil ik het best wel verdedigen. Bastiaan ik heb inmiddels antwoorden op je plagiaat stukje gevonden. Dat komt later daar ik nu enkel mobiel kan internetten.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor coupe soleil » 20 feb 2011 15:37

Optimatus schreef:Je was me net voor met je opmerking, Coupe.


Ha, het ligt dus niet aan mij. Kijk, een discussie voeren kan razend interessant zijn, maar dan wel over zaken die er toe doen.


@ Faramir: eerlijk gezegd heb ik in zo'n geval helemaal geen behoefte tot verdedigen. Ik vind het namelijk een zwaktebod om je anti-geloof te willen baseren op een dergelijk schimmig gegeven.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Had Maria nog meer kinderen?

Berichtdoor discipel2011 » 20 feb 2011 15:42

Faramir schreef:
discipel2011 schreef:De bijbel spreekt over de broers van Jezus en die zijn uiteraard verwekt door Maria door "normale' gemeenschap.

Dat is wat jij daarvan maakt, de Bijbel is hier niet duidelijk over.


Dan zou mijn Heiland daar zeker over hebben gesproken als zijn broers een andere vader en moeder zouden hebben, in het geval van overlijden van b.v. Jozef. dan wel overspel door Maria of Jozef enz.
Jij neemt suggestief aan dat er geen sprake kan zijn van normale verwekking via normale gemeenschap tussen Maria en Jozef.
Velen verdraaien de Schriften naar hun eigen aardse denken, als het er maar op uitdraait dat Jezus of Zijn familie maar van zonde of fouten beticht kunnen worden, om zo hun eigen zonden te kunnen camoufleren en van een alibi te kunnen voorzien.
Maar dat alibi is er niet en camouflage, daar prikt de Heilige Geest altijd door heen.. Hij kent en weet alle dingen, nog zelfs voordat het in jouw brein vorm aanneemt sluwe vos..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 57 gasten