Aantal dominees in de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Aantal dominees in de GerGem

Berichtdoor Spons » 17 jan 2011 12:47

zeg even een serieuze vraag tussendoor !

Hoeveel gemeentes zijn er ... en hoeveel dominees....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 17 jan 2011 15:05

Spons schreef:zeg even een serieuze vraag tussendoor !

Hoeveel gemeentes zijn er ... en hoeveel dominees....

Ik neem aan dat je de GG bedoelt?
De presieze getallen weet ik zo niet, maar het is zeg maar 50 predikanten op 150 gemeentes.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 jan 2011 15:17

tsja... en als iedereen keurig op zijn plek blijft zitten...of zo lang mogelijk.. er schijnen gemeentes te zijn die al 10 tallen jaren leeg staan... Moet je je dan niet als Dominee en als (ben niet zo thuis in de GG structuur ) kerkorgaan gaan afvragen waar je mee bezig bent....

A weinig predikanten
B Veel oudere predikanten
C weinig aanvoer van nieuwe lichting (door oa hoge eisen...want het moet vooral behoudend zijn...)
D veel kerken zonder een herder
E Schijnt al jaren aan de gang te zijn dit probleem

Ga je je dan als Kerkelijke organisatie niet afvragen of je relatief soepeler moet zijn met het benoemen van studenten tot dominees
Een voorstel, cq verbod in stellen dat een dominee maar maximaal een x aantal jaar in 1 gemeente mag blijven...
HIj dan verplicht is een gemeente te kiezen die al te lang geen dominee heeft...

Wat ik zo lees zijn er dus gemeentes die al heel lang geen herder meer hebben, dominees die er niet heen willen naar " de gehuchten / gaten " in nederland.

Nu heeft dit betrekking op de GG .. maar het zou om het even ook een andere kerk kunnen zijn. Dat is eigenlijk heel triest dat hier geen oplossing voor is.

Misschien afsplitsen deze vraag ?

Want op deze manier blijf je een giga stoelendans houden...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jan 2011 15:53

Spons, dan ga je eraan voorbij dat geleerd wordt dat dominees a) een roeping moeten hebben om überhaupt predikant te mogen/kunnen worden en b) vervolgens door God gestuurd worden naar een andere gemeente (en dat daarbij menselijke overwegingen dus geen rol zouden mogen spelen).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jan 2011 16:13

LeChat schreef:Spons, dan ga je eraan voorbij dat geleerd wordt dat dominees a) een roeping moeten hebben om überhaupt predikant te mogen/kunnen worden en b) vervolgens door God gestuurd worden naar een andere gemeente (en dat daarbij menselijke overwegingen dus geen rol zouden mogen spelen).

Zoals al eerder door mij gezegd: Ik vind het vreemd dat, als er geen menselijke factoren mogen meespelen bij het al dan niet aannemen van een beroep, God blijkbaar naar kleine(re) gemeenten niet roept.....
Of hebben die geen herder en leraar nodig?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2011 16:43

Uhm, zonder aan de vragen voorbij te gaan: Zwolle heeft/had een dominee, 's Gravenzande schijnt ook geen heel grote gemeente te zijn.

Maar ons 900 a 1000 tal is al heel wat jaren herderloos...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 jan 2011 19:23

ben het met je eens dat je niet even zegt van ik wordt dominee, en over 2 jaar ga ik preken... was het maar zo gemakkelijk ! Dan was er geen tekort !

Maar ik denk dat een beetje logisch redeneren en nadenken ook door God gegeven wordt.. als een dominee geroepen wordt door een gemeente ... is dat dan geen teken ?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Aantal dominees in de GerGem

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2011 12:36

Dit las ik pas en vond ik wel toepasselijk hier:
Het predikantenkorps in Nederland vergrijst snel. Twee van de drie voorgangers bereiken uiterlijk in 2025 de 65-jarige leeftijd. Het is een probleem dat zich zo’n beetje in alle kerken voor doet. Opmerkelijk is dat in de Protestantse Kerken momenteel reeds 68 procent van de predikanten de leeftijd van vijftig jaar is gepasseerd. Bij de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt is dit met 53 procent het laagst.

De Gereformeerde Gemeenten kennen geruime tijd al een wat ouder predikantenbestand. Veelal worden kandidaten eerst op hogere leeftijd toegelaten. In het peilmoment, het voorjaar van 2009, blijkt 69 procent voor het jaar 1960 te zijn geboren.

Spons, dan ga je eraan voorbij dat geleerd wordt dat dominees a) een roeping moeten hebben om überhaupt predikant te mogen/kunnen worden en b) vervolgens door God gestuurd worden naar een andere gemeente (en dat daarbij menselijke overwegingen dus geen rol zouden mogen spelen).

a) Er zijn heel wat mensen die theologie hebben gestudeerd en naar eigen zeggen om roeping hebben, maar die niet worden toegelaten tot dominee.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 jan 2011 12:39

en dan is de volgende vraag...waarom worden ze niet toegelaten... te zacht, of te veel (in de ogen van de toelatingscomissie ) van de lijn af ?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 jan 2011 14:20

Spons schreef:en dan is de volgende vraag...waarom worden ze niet toegelaten... te zacht, of te veel (in de ogen van de toelatingscomissie ) van de lijn af ?

Het curatorium (zoals de toelatingscommissie heet) is de 2e instantie die de mannen beoordeelt: eerst moeten ze een attest van de kerkenraad van hun eigen gemeente krijgen, daarna komt het bezoek aan het curatorium. Beide instanties dienen -samengevat- te letten op 2 zaken: genadestaat/bekering en roeping. Zo'n man vertelt dus zijn geloofsverhaal en zijn roeping. Het curatorium beslist dan of iemand wel of niet wordt toegelaten tot de theologische school.

Uiteraard ben ik er nog nooit bij geweest en weet ik dus niet waarom bep. mannen in de praktijk worden toegelaten of afgewezen. Het blijft natuurlijk mensenwerk, al neemt het curatorium -dat geloof ik wel- de taak zeer serieus en biddend op.
En ja, ook waar een kandidaat/predikant vervolgens heen gaat (wel/geen beroep van aanneemt), of daar wel of geen menselijke overwegingen een rol spelen, ik weet het niet, de theorie is in elk geval dat 't niet het geval is...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2011 14:43

Een ander feit is, dat er in de Gereformeerde Bond meer predikanten zijn die oorspronkelijk uit de Gereformeerde Gemeenten komen, dan in de GG zelf...
Daar afgewezen, maar ze wisten dat God een roeping voor hen had en zijn ze maar uitgeweken naar de GB waar ze vaak tot grote zegen zijn...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 19 jan 2011 15:00

JW: dat wist ik niet, kan je namen noemen?

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 19 jan 2011 15:11

Ook bij de CGK zijn meerdere dominees die zijn opgegroeid binnen de Ger Gem, waarvan in ieder geval een aantal heeft geprobeerd theologie te gaan studeren binnen de GG. Maar ja, te weinig roeping, dus afgewezen. Nu vind ik het natuurlijk helemaal niet erg dat ze nu binnen de CGK tot rijke zegen zijn, maar ook de GG had deze mannen zo goed kunnen gebruiken. Anderzijds vind ik het toelatingsbeleid van de GG trouwens veel te zwak, want er wordt niet getoetst op kennisniveau, terwijl naar mijn vaste overtuiging predikanten mensen horen te zijn die zeer goed thuis zijn in zowel de grondtalen als ook de andere aspecten van het predikantschap. Daar hoort dus een wetenschappelijke theologische opleiding bij, waarvoor dus minimaal vwo of een HBO propedeuse nodig is. Dat geldt trouwens ook voor de heel andere kant van christelijk Nederland, namelijk de evangelische richting. Ook hier zijn veel teveel voorgangers zonder gedegen wetenschappelijke opleiding.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2011 16:27

J.A. schreef:JW: dat wist ik niet, kan je namen noemen?

Te veel om op te noemen:

Een bekend voorbeeld is dr. A. de Reuver.
Maar wat dacht je van ds. E.F. Vergunst, ds. Joz. de Koeijer, ds. T. Cammeraat, dr. P.F. Bouter, ds. Schipaanboord, ds. Z. de Graaf, ds. M.C. van Pelt, ds. J.A. Gorissen, ds. A. Beens en ik denk dat iedereen de lijst kan aanvullen.

Ik las ooit een keer een uitspraal in het RD van iemand die zei dat de Gereformeerde Bond de ruggegraat is van de PKN en dat de mensen die uit de Ger.Gem. overgestapt zijn naar de Gereformeerde Bond weer de ruggegraat van de GB vormen: ze zijn goed onderlegd, houden de gemeente vaak toch wat rechts en zijn trouw in de kerkgang. Ik weet het: het is generaliserend, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 jan 2011 16:36

LeChat schreef:
Spons schreef:en dan is de volgende vraag...waarom worden ze niet toegelaten... te zacht, of te veel (in de ogen van de toelatingscomissie ) van de lijn af ?

Het curatorium (zoals de toelatingscommissie heet) is de 2e instantie die de mannen beoordeelt: eerst moeten ze een attest van de kerkenraad van hun eigen gemeente krijgen, daarna komt het bezoek aan het curatorium. Beide instanties dienen -samengevat- te letten op 2 zaken: genadestaat/bekering en roeping. Zo'n man vertelt dus zijn geloofsverhaal en zijn roeping. Het curatorium beslist dan of iemand wel of niet wordt toegelaten tot de theologische school.

Uiteraard ben ik er nog nooit bij geweest en weet ik dus niet waarom bep. mannen in de praktijk worden toegelaten of afgewezen. Het blijft natuurlijk mensenwerk, al neemt het curatorium -dat geloof ik wel- de taak zeer serieus en biddend op.
En ja, ook waar een kandidaat/predikant vervolgens heen gaat (wel/geen beroep van aanneemt), of daar wel of geen menselijke overwegingen een rol spelen, ik weet het niet, de theorie is in elk geval dat 't niet het geval is...

lijkt me niet meer dan logisch (ongeacht welke kerk ) dat er een bepaalde kennis van de bijbel / historie nodig. Maar wat ook een belangrijk aspect is en dat is niet zo 1, 2 3, te bepalen is of iemand goed kan omgaan met mensen. je kan bij wijze van spreke de bijbel uit je hoofd kennen maar het menselijke aspect is ook belangrijk !

Als ik dan weer lees dat Aardig wat dominees in de GB belanden.. kan je je ook afvragen of ze niet te hoge eisen stellen !

Terug naar “Archief”