zeg even een serieuze vraag tussendoor !
Hoeveel gemeentes zijn er ... en hoeveel dominees....
Moderator: Moderafo's
Spons schreef:zeg even een serieuze vraag tussendoor !
Hoeveel gemeentes zijn er ... en hoeveel dominees....
LeChat schreef:Spons, dan ga je eraan voorbij dat geleerd wordt dat dominees a) een roeping moeten hebben om überhaupt predikant te mogen/kunnen worden en b) vervolgens door God gestuurd worden naar een andere gemeente (en dat daarbij menselijke overwegingen dus geen rol zouden mogen spelen).
Het predikantenkorps in Nederland vergrijst snel. Twee van de drie voorgangers bereiken uiterlijk in 2025 de 65-jarige leeftijd. Het is een probleem dat zich zo’n beetje in alle kerken voor doet. Opmerkelijk is dat in de Protestantse Kerken momenteel reeds 68 procent van de predikanten de leeftijd van vijftig jaar is gepasseerd. Bij de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt is dit met 53 procent het laagst.
De Gereformeerde Gemeenten kennen geruime tijd al een wat ouder predikantenbestand. Veelal worden kandidaten eerst op hogere leeftijd toegelaten. In het peilmoment, het voorjaar van 2009, blijkt 69 procent voor het jaar 1960 te zijn geboren.
Spons, dan ga je eraan voorbij dat geleerd wordt dat dominees a) een roeping moeten hebben om überhaupt predikant te mogen/kunnen worden en b) vervolgens door God gestuurd worden naar een andere gemeente (en dat daarbij menselijke overwegingen dus geen rol zouden mogen spelen).
Spons schreef:en dan is de volgende vraag...waarom worden ze niet toegelaten... te zacht, of te veel (in de ogen van de toelatingscomissie ) van de lijn af ?
J.A. schreef:JW: dat wist ik niet, kan je namen noemen?
LeChat schreef:Spons schreef:en dan is de volgende vraag...waarom worden ze niet toegelaten... te zacht, of te veel (in de ogen van de toelatingscomissie ) van de lijn af ?
Het curatorium (zoals de toelatingscommissie heet) is de 2e instantie die de mannen beoordeelt: eerst moeten ze een attest van de kerkenraad van hun eigen gemeente krijgen, daarna komt het bezoek aan het curatorium. Beide instanties dienen -samengevat- te letten op 2 zaken: genadestaat/bekering en roeping. Zo'n man vertelt dus zijn geloofsverhaal en zijn roeping. Het curatorium beslist dan of iemand wel of niet wordt toegelaten tot de theologische school.
Uiteraard ben ik er nog nooit bij geweest en weet ik dus niet waarom bep. mannen in de praktijk worden toegelaten of afgewezen. Het blijft natuurlijk mensenwerk, al neemt het curatorium -dat geloof ik wel- de taak zeer serieus en biddend op.
En ja, ook waar een kandidaat/predikant vervolgens heen gaat (wel/geen beroep van aanneemt), of daar wel of geen menselijke overwegingen een rol spelen, ik weet het niet, de theorie is in elk geval dat 't niet het geval is...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten