Tja, mooie omschrijving ik moest er lang over nadenken maar….toch, ik zit nog met een tekst deze: Rom 5:18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.1a2b3c schreef:Omdat ik niet geloof dat de erfschuld ook onze 'schuld' is, al hebben we er wel direct mee te maken omdat we zijn natuur erven, maar we erven niet zijn schuld!!
…Een ieder zal om zijn eigen zonde sterven.Deut. 24:16 en 2 Kon.14:6 en 2 Kron 25:4.
Dat wij in zonde ontvangen en geboren worden is een gevolg van de zonde van Adam, en niet onze schuld.
Niet door ons, maar door Adam is de zonde in de wereld gekomen en daardoor/als gevolg van, erven we zijn zondige natuur (erfsmet)
Wij zijn verantwoordelijk voor onze persoonlijke zonden en niet voor die van Adam.
Ezech.18:20 De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;
Vaak wordt er gezegt dat wij in Adam gezondigd hebben maar het is eerder andersom, dat Adam in ons zondigt omdat wij zijn zondige natuur hebben geërft en hij verantwoordelijk was voor zijn nageslacht.
Rom.5 19: zegt niet dat ‘door de overtreding van één (Adam) velen in hem gezondigd hebben’, maar …velen tot zondaars gesteld zijn.
Dus Adam heeft door zijn overtreding zijn hele nageslacht in de de zonden gestort.
En in Rom10:5 en Gal.3:12 daar staat mbt de wet: maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
Hoe kan God zeggen dat als je de wet vervult, je leven zal als de schuld van Adam je toegerekend wordt?
Ik denk daarom dat als je het over de erfzonde hebt (om dat woord maar even te gebruiken), er alleen sprake is van erfsmet.
Hier wordt de schuld zelf een ‘misdaad’ genoemd die tot verdoemenis is over allen mensen. Omdat aan die schuld een verbintenis tot straf zit lijkt toch wel of wij hier de schuld ook erven en niet alleen de smet.
.