De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jul 2010 10:57

Marnix, het is ook helemaal geen discussie, maar meer een uitwisseling van gewoontes ter verruiming van het blikveld.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Speedy » 02 jul 2010 11:56

Marnix schreef: Bah, die focus op uiterlijkheden... het heeft allemaal niets met geloof te maken.


Ach, waar hebben die priesters zich zo druk overgemaakt met wat ze moesten dragen. Wat maakten die stomme reinheidswetten nou uit. Heeft toch helemaal niets met het geloof te maken. Wat zeg je, heeft God die wetten gegeven? Huh, waarom heeft God die regels dan gegeven? Opdat Hij met eerbied, met reinheid genaderd zou worden. En die God is nog steeds dezelfde God.

Pas op met je kwalificatie dat iets niet met het geloof te maken zou hebben. Jij kijkt er anders tegen aan en dat doen anderen ook. Beiden hebben daar hun redenen voor, de 1 makkelijker, de andere erg precies. Wat de keuze ook is, ik probeer een ander te respecteren. Bij ons dragen ze hun zwarte pak en dat doen ze vanuit de gedachte dat die de wijze is die de Heere vraagt om hun ambt uit te oefenen in getrouwheid tot Hem. En toch gaan ze er soepel mee om, als de predikant zijn jasje uit zou doen vanwege de hitte, dan maakt niemand zich druk, omdat er geen gedram achter zit. (Maar hij zal het niet doen, omdat hij anders kou vat met die grote ventilator aan de zijkant van hem :mrgreen: )

Laat ieder in zijn waarde.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2010 15:08

TheKeimpe schreef:Marnix, het is ook helemaal geen discussie, maar meer een uitwisseling van gewoontes ter verruiming van het blikveld.


Hm nee maar het druk maken over of een dominee wel eens zijn jasje uit doet.... Waar zijn we dan mee bezig. Er zijn belangrijker dingen om over na te denken. Probleem is dat het vaak wel degelijk heel belangrijk is, dan moet ik weer denken aan die dingen die ik mensen er over heb horen zeggen, een dominee keuren op basis van zijn kleding... en afkeuren etc. Terwijl het totaal niet uitmaakt of een dominee wel of niet zijn jasje aan heeft.

Speedy schreef:Ach, waar hebben die priesters zich zo druk overgemaakt met wat ze moesten dragen. Wat maakten die stomme reinheidswetten nou uit. Heeft toch helemaal niets met het geloof te maken. Wat zeg je, heeft God die wetten gegeven? Huh, waarom heeft God die regels dan gegeven? Opdat Hij met eerbied, met reinheid genaderd zou worden. En die God is nog steeds dezelfde God.

Pas op met je kwalificatie dat iets niet met het geloof te maken zou hebben. Jij kijkt er anders tegen aan en dat doen anderen ook. Beiden hebben daar hun redenen voor, de 1 makkelijker, de andere erg precies. Wat de keuze ook is, ik probeer een ander te respecteren. Bij ons dragen ze hun zwarte pak en dat doen ze vanuit de gedachte dat die de wijze is die de Heere vraagt om hun ambt uit te oefenen in getrouwheid tot Hem. En toch gaan ze er soepel mee om, als de predikant zijn jasje uit zou doen vanwege de hitte, dan maakt niemand zich druk, omdat er geen gedram achter zit. (Maar hij zal het niet doen, omdat hij anders kou vat met die grote ventilator aan de zijkant van hem )


Tja, daar kan je een hoop over zeggen... maar dat God die regels gegeven heeft en nog dezelfde is klopt, maar daarmee hebben die regels nog wel afgedaan. Dat staat duidelijk in de Bijbel. Die leert over nu dat:

1. We allemaal koningen en priesters zijn die God mogen naderen. Dit is niet voorbehouden aan predikanten ofzo.
2. Dit zo is omdat Jezus Christus onze Hogepriester is die voor eens en voor altijd heeft betaald zodat we met vrijmoedigheid voor God mogen verschijnen.
3. Daardoor hebben oude offerwetten, reinheidswetten etc. afgedaan, ze hoorden bij het oude verbond en Christus is de bemiddelaar en hogepriester van een beter, nieuw verbond. Daarin hebben bijv de reinigingsrituelen afgedaan.

Je kan dit allemaal teruglezen in Hebreen 9. Het staat helder in de Bijbel. Er wordt ook gewaarschuwd tegen het je druk maken om dit soort dingen die door mensen bedacht zijn.

Ik vind het overigens prima zoals je het omschrijft, dat een predikant geen kritiek krijgt als hij zijn jasje lekker uitheeft. Maar ik heb te vaak gehoord: Dat is geen echte dominee want hij heeft een stropdas om, jasje aan, te licht jasje, geen donkere broek aan enz. Er ligt wel degelijk bij sommnigen in de rechtse gezindte een focus op dat soort uiterlijkheden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor ajl » 06 jul 2010 14:09

Dat gebeurt van beide zijden hoor Marnix! Ik hoor ook regelmatig vanuit de 'linkerflank' : dat is een 'zware', want hij draagt altijd een zwart pak, zelfs als het warm is :wink: . Het is inderdaad nergens op gebaseerd, maar zo is het wel makkelijk herkenbaar. Een advocaat herken je ook aan zn toga en een behoudende ds aan zijn zwarte pak. Dat maakt toch eigenlijk ook niets uit.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2010 15:30

nee, ik snap niet dat ze er zo bijlopen in hartje zomer, maar dat maakt niet uit. Verschil is dat mensen wel zeggen dat het een zware dominee is maar niet: Dat is geen dominee (of geen echte). Dat is toch weer van een iets ander kaliber.... en das wel jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sifa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2009 14:48

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Sifa » 18 aug 2010 21:04

Is er uberhaupt iemand op dit forum die er een probleem mee heeft dat dominees in 't zwart rondlopen?
I come home whenever!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2010 09:02

Nou, een probleem zou ik het niet noemen. Ik vraag me wel af waarom ze zwart dragen en dat blijkbaar ook de cultuur is, gezien de Bijbelse betekenis van zwart (rouw, dood, zwart trok men aan als iemand was overleden, als men in rouw was). Verder heb ik er niet zoveel moeite mee, zolang predikanten er maar niet op worden afgerekend... in de categorie (dat is geen echte, want hij heeft een lichte broek / spijkerbroek / grijs pak enz aan, dat soort onzin)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 19 aug 2010 13:31

Sifa schreef:Is er uberhaupt iemand op dit forum die er een probleem mee heeft dat dominees in 't zwart rondlopen?


Nee hoor, dat is hun werk kleding ( zo zie ik het althans)
Maar als ze eens lekker in de tuin werken, in een andere kleur, of gewoon een lekkere broek vind ik dat ook geen probleem. Tuurlijk, hij is predikant, maar ook een vader van zijn kinderen.
Thuis mag hij het toch zeker zelf weten?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2010 08:51

Precies. Er zijn ook dominees die in toga op de preekstoel staan... maar daarmee lopen ze doorgaans de rest van de week ook niet in rond :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 24 aug 2010 14:32

Marnix schreef:Precies. Er zijn ook dominees die in toga op de preekstoel staan... maar daarmee lopen ze doorgaans de rest van de week ook niet in rond :D


had ik nog niet aan gedacht, maar is een goeie!
Er zijn predikanten die zo'n soort van slipjas aan hebben. 3/4 zegmaar, die hebben ze niet op straat aan. dus dat is dan de werkkleding.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2010 14:56

Daarom verbaast het me ook zo als ik een rechts-gereformeerde predikant op vakantie bij 30 graden in een zwart pak zie rondstruinen. Dan denk ik wel eens: Beste man, doe lekker een korte broek en een t-shirt aan. Je hebt vakantie! :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jul 2010 08:01

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor lia » 24 aug 2010 21:37

Heb nog niet alles doorgelezen, maar vind dit wel een aardige discussie. Wat mij betreft hoeven dominees niet continu in het zwart te lopen, maar als zij daar zelf voor kiezen vind ik het geen enkel probleem. Ik zie ook liever een dominee in pak bij dertig graden dan kerels in alleen een zwembroek met een flubberbuik erboven in de winkelstraat, of `dames`waarbij je goed moet kijken of ze nog wel wat aanhebben. Het schijnt dat mensen in burka`s minder last hebben van de warmte omdat hun huid geen direct zonlicht krijgt. Onze dominee loopt ook altijd in het zwart, blijkbaar vind hij zelf dat het zo moet, hij deed het trouwens ook al voordat hij ging studeren.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor mealybug » 13 aug 2014 19:16

Sifa schreef:Is er uberhaupt iemand op dit forum die er een probleem mee heeft dat dominees in 't zwart rondlopen?



Ja, eigenlijk wel.
Het contrast met Vader Jakob die zelf voor zijn zoon Jozef (welke is een type van de Verlosser) een veelkleurige mantel maakte, kan ik niet begrijpen.
Verder kom je het ook nergens tegen in de wereld, behalve bij de orthodoxe joden .

Anoniem_89

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 aug 2014 21:31

Race406 schreef:Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.



Een reactie verwacht ik niet na 4 jaar, maar daar moeten ze toch voor tekenen? 8-[

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Rozijn » 15 aug 2014 18:59

Nooit van gehoord dat je daar voor tekent... Waar baseer je je uitspraak op Anoniem?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten