De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor lammetje » 25 jun 2010 20:13

uiteraard is het gedrag heel belangrijk!!
Dat schaar ik ook onder "onderscheid" Als je wat voor een ander doet hoef je niet iets terug te vragen/verwachten, naastenliefde is het 'tweede' gebod hé :wink:

Zeg ook niet dat je in een zwart pak moet lopen. Maar zoals vroeger de ds, dokter, rechter etc in het zwart gekleed gingen, ook door de weeks, zo gaat dat nu nog in de meeste gergem, meer traditie dan noodzaak misschien?

Al de verzonnen regeltjes zijn ook niet (het) belangrijk(ste), maar het kan voor sommige mensen wel van belang zijn.
Als ik iemand in pak zie lopen denk ik overigens echt niet dat het meteen een refo is :wink:

dan hadden de SGP / CU / CDA overigens heel wat meer stemmen gehad als dat wel zo was.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Harm-J » 26 jun 2010 03:22

lammetje schreef:Dat schaar ik ook onder "onderscheid" Als je wat voor een ander doet hoef je niet iets terug te vragen/verwachten, naastenliefde is het 'tweede' gebod hé :wink:


De naaste liefhebben als je zelf. M.i. dus niet iets van een ander verwachten wat jij zelf ook niet zou doen, doet. :-$
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor lammetje » 26 jun 2010 20:10

uhh iets duidelijker: Als je iets voor een ander doet hoef je hiervoor in ruil niets terug te vragen/verwachten. Dus als je weet dat een ander in 'nood' zit kun je hem best eens een boodschappen pakketje geven zonder iets hiervoor terug te krijgen :-oo

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 29 jun 2010 21:12

idd ook maar een mens.
Kan het ook heet hebben.
Staan ze ook zonder zwart jasje op de preekstoel?
Hier wel eens gehad dat de ds zijn jas uit deed. Het was tegen de 30 graden. Komende dagen wordt het nl weer zo warm.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Merisja » 29 jun 2010 21:38

pannenkoek schreef:Staan ze ook zonder zwart jasje op de preekstoel?
Hier wel eens gehad dat de ds zijn jas uit deed. Het was tegen de 30 graden. Komende dagen wordt het nl weer zo warm.


Bij ons wel, alle ouderlingen en diakenen trouwens. Wij zijn ook GG.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Speedy » 29 jun 2010 22:31

pannenkoek schreef:idd ook maar een mens.
Kan het ook heet hebben.
Staan ze ook zonder zwart jasje op de preekstoel?
Hier wel eens gehad dat de ds zijn jas uit deed. Het was tegen de 30 graden. Komende dagen wordt het nl weer zo warm.


Die van ons houd zijn jasje aan, anders waait hij weg .......... 8) (menigeen is jaloers op hem)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jun 2010 06:59

Bij ons mogen de jasjes wel uit in de warmte.

Wij gingen vroeger in de vakantie vaak in Enter naar de kerk. Daar was het bijna standaard dat de ds. zonder jasje preekte, zelfs als het buiten onder de 20 graden was. Dan was het binnen nog wel 30 graden, met dank aan de grote overbezetting... Ik herinner me dat ds. van Aalst een keer tijdens een psalm maar even de preekstoel afging om zijn waterglazen te vullen...
Maar goed, er zullen dssen zijn die zich fijner voelen in het complete zwarte pak, dus die zullen ook daar alles wel aanhouden.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:18

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Pietpiet » 30 jun 2010 09:12

Er is ook iets praktisch aan het aanhouden van de jas.. als iemand snel/veel zweet waar zelfs rexona 24h niet tegenop kan heeft hij van die mooie oksels in zijn overhemd. Daarom is een jas aanhouden wel eens gewenst. Overigens is op veel preekstoelen een kleine ventilator aanwezig die op de grond staat.

Logica van de koude grond zegt overigens dat zonder jas de temperatuur even hoog als met jas, het blijft gewoon warm.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jun 2010 09:18

Als de omgevingstemperatuur lager is dan de lichaamstemperatuur, heeft het wel degelijk zin om iets uit te doen, dan heb je minder isolatie...

En verder: dan moet de ds zijn armen maar omlaag houden tijdens de preek, heb je ook geen last van geklots...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 30 jun 2010 14:17

Pietpiet schreef:Er is ook iets praktisch aan het aanhouden van de jas.. als iemand snel/veel zweet waar zelfs rexona 24h niet tegenop kan heeft hij van die mooie oksels in zijn overhemd. Daarom is een jas aanhouden wel eens gewenst. Overigens is op veel preekstoelen een kleine ventilator aanwezig die op de grond staat.

Logica van de koude grond zegt overigens dat zonder jas de temperatuur even hoog als met jas, het blijft gewoon warm.


De oplossing bij mij is deoleen.
Zetten ze daar maar een flesje van op de preekstoel
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor LeChat » 30 jun 2010 19:03

In witte overhemden vallen zweetplekken toch niet zo op?

Die ventilatoren in de preekstoel zijn soms trouwens (halve) airco's - heel koude lucht die vanaf onder tegen je rug aan geblazen wordt, schijnt al met al nog niet eens zo aangenaam te zijn altijd.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor MissF » 01 jul 2010 08:32

Hier hebben de ouderlingen en diakenen en dominees nooit hun jasje uit, ik ga zelfs zelf met dit weer nog liever met iets van lange mouwen naar de kerk. Zo koel is het daar. Ik denk dat het zo onder de 20 graden is op dit moment. De zon schijnt amper naar binnen, een groot, oud gebouw. Heerlijk :D Nog extra fijn om naar de kerk te gaan ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2010 09:10

bij ons hebben ze niet eens een pak aan.

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Nina87 » 01 jul 2010 20:25

Bij ons hebben de priesters (en het koor & servers) altijd heel veel lagen aan, maar bij ons in de kerk is het ook eerder te koud dan te warm. En na de dienst mogen er een paar lagen uit, dus dan is het probleem ook opgelost.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2010 09:56

Pietpiet schreef:Er is ook iets praktisch aan het aanhouden van de jas.. als iemand snel/veel zweet waar zelfs rexona 24h niet tegenop kan heeft hij van die mooie oksels in zijn overhemd. Daarom is een jas aanhouden wel eens gewenst. Overigens is op veel preekstoelen een kleine ventilator aanwezig die op de grond staat.

Logica van de koude grond zegt overigens dat zonder jas de temperatuur even hoog als met jas, het blijft gewoon warm.


De logica van de warme grond zegt dat jij vandaag niet met een jas aan buiten gaat lopen ;)

Verder is het een non-discussie... bij ons MAG het wel, bij ons MAG het niet. Waar hebben we dit soort regeltjes toch vandaan? Niet uit de Bijbel. Dus zijn het menselijkse bedenksels... die we maar eens los moeten laten. Zeker als je ziet hoe vaak je dingen hoort als "Nou, das geen echte dominee want hij heeft geen stropdas om / geen jasje aan / geen zwart jasje aan enzovoorts of iets subtieler: Hij had wel een stropdas om mogen doen hoor. Bah, die focus op uiterlijkheden... het heeft allemaal niets met geloof te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten