De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Race406 » 27 mei 2010 10:16

Ben benieuwd of Van Zetten helemaal zichzelf blijft. Ik heb namelijk les van hem gehad, en de meeste dominees binnen de GG zijn gheheel ende ghanschelijck andersch dan hoe ik Van Zetten heb leren kennen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 10:34

Race406,
Hoe waren die dominees voordat zij dominee werden? Er zijn namelijk ook gewone dominees hoor!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 27 mei 2010 10:42

TheKeimpe schreef:Race406,
Hoe waren die dominees voordat zij dominee werden? Er zijn namelijk ook gewone dominees hoor!


Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2010 10:43

Race406 schreef:Ben benieuwd of Van Zetten helemaal zichzelf blijft. Ik heb namelijk les van hem gehad, en de meeste dominees binnen de GG zijn gheheel ende ghanschelijck andersch dan hoe ik Van Zetten heb leren kennen...


Je moet eens andere GG predikanten horen dan die in Twente en op de Veluwe :mrgreen:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 10:51

Speedy schreef:
Race406 schreef:Ben benieuwd of Van Zetten helemaal zichzelf blijft. Ik heb namelijk les van hem gehad, en de meeste dominees binnen de GG zijn gheheel ende ghanschelijck andersch dan hoe ik Van Zetten heb leren kennen...


Je moet eens andere GG predikanten horen dan die in Twente en op de Veluwe :mrgreen:



Helemaal met je eens Speedy!!

De GG rijkt gelukkig verder dan deze 2 genoemde gebieden. Bezoek eens verschillende gemeenten ( laten we zeggen lichte en zware) Bij ons is het niet van 'och, mocht het toch eens gebeuren.....' Wij zijn een rijke gemeente waar het Woord rijk gepredikt wordt. Het is mogelijk voor iedereen. Zelf voor de moordenaar aan het kruis!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 10:52

Race406 schreef:
TheKeimpe schreef:Race406,
Hoe waren die dominees voordat zij dominee werden? Er zijn namelijk ook gewone dominees hoor!


Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.


Een predikant mag hier gerust in een ander pak lopen dan alleen in een zwarte. No problem!
( maar goed, ik woon niet op de veluwe...)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 10:55

Race406 schreef:
TheKeimpe schreef:Race406,
Hoe waren die dominees voordat zij dominee werden? Er zijn namelijk ook gewone dominees hoor!


Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.

Tja, dat zwarte pak zullen ze de eerste 4 jaar niet aan ontkomen denk ik... Daarna ligt het ook erg aan de gemeente (ik kan mij voorstellen dat een predikant zich hier wel wil schikken naar de gemeente, uiteindelijk DIENT hij de gemeente...)

En verder, ik ben bang dat predikanten niet graag uit de band springen, je krijgt dan meteen weer een hoop gezeur...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 11:01

oké, maar een predikant mag toch ook zich zelf zijn??
Als vader van kleine kinderen mag hij toch ook wel stoeien en op een hete dag in iets anders lopen dan in een zwarte broek? Ik zeg geen korte broek, hoewel ik daar geen moeite mee zou hebben, en zwemmen doet ie denk ook niet in een zwarte zwembroek. Wat denk je nu van die jonge studenten vorig jr één van 25, nu van 26, ws in de kleine kinderen, nou en? Ze hoeven echt niet als predikanten gezin, of ambtsdragers gezin in een glazen huisje te wonen. Doen wij ook niet ( heb ervaring als dochter en vrouw)
Als er een sportieve activiteit is doet de kerkenraad gewoon mee in een spijkerbroek, en je ziet dat de gemeente dat erg waardeert. Gewoon ook tussen de gemeente staan, en niet alleen erboven.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 12:17

Bijbels gezien mag het ook. Of het ook van mensen mag is de vraag, dat ligt er dan misschien ook aan waar hij komt te staan en of hij "om geen aanstoot te geven" zich aan hen aanpast :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor JeeWee » 27 mei 2010 12:46

Race406 schreef:Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.


Dat heb je toch met vrijwel iedere beroepsgroep?
Een politieagent trekt ooki een uniform aan en ik neem niet aan dat mensen de uitspraa van een rechter serieus neemt als hij in spijkerbroek vertelt dat iemand voor 6 jaar de bak in moet...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2010 12:47

pannenkoek schreef:
Race406 schreef:
TheKeimpe schreef:Race406,
Hoe waren die dominees voordat zij dominee werden? Er zijn namelijk ook gewone dominees hoor!


Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.


Een predikant mag hier gerust in een ander pak lopen dan alleen in een zwarte. No problem!
( maar goed, ik woon niet op de veluwe...)


Kleine annekdote mag wel denk ik:

Er was een predikant van de GG naar het zendingsveld geweest. Toen hij terug kwam liet hij op een gemeenteavond dia's zien van zijn bezoek. Halverwege was er een dia van zijn schoenen die helemaal onder het stof zaten. 4 dia's verder ging hij opeens terug naar die schoenen en zegt "even wil ik hier nog bij opmerken dat deze schoenen echte zwarte schoenen zijn en dat ze onder het grijze stof zitten. Voor het geval u zorgen maakt" en vervolgens ging hij weer onverstoorbaar verder.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 12:50

Marnix schreef:Bijbels gezien mag het ook. Of het ook van mensen mag is de vraag, dat ligt er dan misschien ook aan waar hij komt te staan en of hij "om geen aanstoot te geven" zich aan hen aanpast :)


We dwalen een beetje af, ( waar kunnen we verder babbelen...??)
maar de regels van de mensen zijn vaak belangrijker dan wat er in de Bijbel staat.
We houden nl erg van regels en wetten.
En je hebt gelijk, het hangt er zeker van af waar hij komt te staan.
Maar moet een ouderling/predikant nu echt in het zwart op huisbezoek of catechisatie geven??
Dat zijn naar mijn idee regels van mensen
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 27 mei 2010 13:11

Speedy schreef:Kleine annekdote mag wel denk ik:

Er was een predikant van de GG naar het zendingsveld geweest. Toen hij terug kwam liet hij op een gemeenteavond dia's zien van zijn bezoek. Halverwege was er een dia van zijn schoenen die helemaal onder het stof zaten. 4 dia's verder ging hij opeens terug naar die schoenen en zegt "even wil ik hier nog bij opmerken dat deze schoenen echte zwarte schoenen zijn en dat ze onder het grijze stof zitten. Voor het geval u zorgen maakt" en vervolgens ging hij weer onverstoorbaar verder.


=D>

Tussen een paar haakjes: Ik woon ook niet op de Veluwe, al heb ik er wel veel gekerkt in onze verkeringstijd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 14:50

JeeWee schreef:
Race406 schreef:Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.


Dat heb je toch met vrijwel iedere beroepsgroep?
Een politieagent trekt ooki een uniform aan en ik neem niet aan dat mensen de uitspraa van een rechter serieus neemt als hij in spijkerbroek vertelt dat iemand voor 6 jaar de bak in moet...


Klopt, maar neem jij een predikant niet serieus als hij jou in spijkerbroek verteld hoe je bekeerd kunt worden?
Zou er geen zegen op een Bijbelstudie rusten als je er naar toe gaat in een spijkerbroek?

Een predikant moet zich wel 'gedragen' maar altijd in het zwart, als je blieft, hoeft van mij echt niet.

Predikanten die hier op vakantie komen genieten ervan, ze kunnen anoniem, en heerlijk in eigen kleding fietsen, niemand die ze herkent!


NOg een vraag in het algemeen:
Waar komt de kleur zwart eigenlijk vandaan? Je kunt toch ook netjes in donkerblauw of antracyt of zo?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 15:35

Geen idee...

Verder heb ik mij laten vertellen dat een ex-zendinspredikant, toen hij net in zijn eerste Nederlandse gemeente stond, op een brommertje met een korte broek aan is gesignaleerd in de stad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten