Berichtdoor gerritse » 06 okt 2009 18:07
Familie Bos schreef:
Beste allemaal.,
Ik woon in een klein behoorlijk gereformeerd dorpje (ben zelf niet gereformeerd), en het valt mij op dat veel mensen (bijna allemaal) er een bepaalde levensstijl op na houden.
Ik bedoel dan dat de vrouwen allemaal een rok (moeten) dragen als ze naar de kerk of naar de (gereformeerde) school gaan (met een broek mogen ze het schoolplein niet eens op).
Vele dragen op zondag een hoedje, ze gaan bijna allemaal in zwarte of donkere kleren naar de kerk en bijna niet één vrouw hier op het dorp gebruikt make-up ?????
Nu weet iki dat dit wel bekend is in deze kringen, maar ik snap er gewoon niks van.
Waarom mogen de vrouwen geen make-up gebruiken en hun haar mooi maken ?
Staat dat ergens in de bijbel ?
Ik weet alleen dat in de bijbel staat dat zelf de joodse koningin Esther make-up gebruikte, sterker nog, het duurde een jaar lang aan behandelingen en kuurtjes en speciaal voedsel om haar zo mooi mogenlijk te maken voor de koning.
Zelfs toen was make-up dus gebruikelijk.
Ik veroordeel dus helemaal niets en niemand, maar ik zoek een antwoord waarom dit zo is en waar dit in de bijbel staat dat een vrouw niet mooi mag zijn (met make-up, mooi gemaakt haar, enz...)
Alvast bedankt en sorry voor mijn gebrek aan kennis in deze.
Lieve familie,
Eigenlijk vragen jullie:
- waarom dragen vrouwen in bepaalde streng- Christelijke streken altijd een rok en is een broek verboden
- waarom dragen vrouwen daar bij het kerkgaan een hoed
- waarom zijn de mensen daar allemaal in het donker gekleed
- waarom gebruiken de vrouwen daar geen make up.
Mijn antwoord:
Deuteronomium 22 v 5 zegt:
"Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen . Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet".
De 'kanttekeningen'vermelden:
"'kleren en attributen':het Hebreeuwse woord sluit ook in: wapens, gereedschap".
..en verder:
"De strekking van dit gebod is( zie ook vers 9- 11) het eigensoortige, de eigen aard, door God in de schepping gelegd, ( Gen 1 v 12, 24, 25, en 27), te eerbiedigen".
En nu komt verder mijn mening, die hard lijkt, maar die niemand wil kwetsen:
De hele teneur van Gods woord is, dat de Heer door zijn Heilige Geest, tevens de Geest van Christus, in ons hart wil wonen, in onze menselijke geest. Daar gaat het om en dan doen uiterlijkheden er niet toe.
En nu is dit het tragische: vele mensen slagen er maar niet in om hun innerlijk aan de Heer te geven. Ze weten niet, hoe ze dat doen moeten. Allerlei misverstanden over 'uitverkiezing', 'erfzonde', enz verhinderen hen om de pure blijdschap te hebben van heilszekerheid en het vinden van de weg naar heilig- en heerlijkmaking.
En om de innerlijke onvrede en armoede te overschreeuwen, is men het toen in uiterlijkheden gaan zoeken. En éen daarvan is: het absoluut maken van een 'tijdgebonden'tekst in Deuteronomium, hoewel natuurlijk de eigenlijke inhoud: heb eerbied voor de orde , door God in de natuur bij de schepping gelegd, op zichzelf een rijke gedachte is. En mogelijk is er nog wel deze gedachte aan te verbinden:
- een vrouw moet niet al te mannelijk doen
- ...en een man moet zich niet verwijfd gedragen, al te vrouwelijk doen .
Niemand wordt echt blij en gered door het alleen maar dragen van een rok, als vrouw zijnde.
Jullie tweede vraag was, waarom je hier bij de kerkgang alleen hoeden ziet dragen door de vrouwen.
Dat grondt zich nu weer op een te enghartige uitleg van 1 Corinthe 11 v 5:
"Een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert ,wan ze is dan hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw", ( een prostituée).
In die tijden van 2000 jaar geleden was het afleggen van de sluier, (die nog wel wat anders was dan een 'hoedje') volstrekt 'not done'. In de gemeente van Corinthe waren de bekeerde vrouwen helemaal 'overent housiast 'geworden en gooiden alle toen geldende gebruiken opzij in de roes van 'gij geheel anders'.
En nu zegt Paulus:
"Ga niet buiten de zede en de gewoonte van de tijd; je hebt als Christen al genoeg te lijden vanwege je geloof. Zoek nu niet nog eens extra moeilijkheden".
Maar het onvoldane hart, dat zich ten diepste 'onbekeerd'en 'wereldgelijkvormig'weet,en dat schreeuwt naar 'vrijkomen uit de kerker', blijft bekommerd, ook, wanneer in een wanhopig pogen om het goed te doen, een hoed het vrouwenhoofd dekt.
En wat die zwarte kleren betreft: intuïtief weten mensen, dat een Christen zich dient te onderscheiden, door wie hij is. Als de Heer Jezus ergens binnenkwam, kon hij niet verborgen blijven, (Markus 7 v 24). En dat kwam niet door zijn donkere en droeve kleding, maar door zijn heerlijke menselijke geest, zo volkomen verbonden met de Heilige Geest. Zijn kleding was ondermeer een opvallend fraai kledingstuk, dat onderkleed, ( Johannes 19 v23 en 24).
Maar wanneer je nu niets innerlijks hebt te tonen, omdat daar dat verdrietige, naar echtheid hunkerende hart is, dan zoek je het maar in het uiterlijk: de Christen ken je door zijn gewaad en gelaat en zijn kraak en zijn smaak.
En dan vind je ook wel een tekst: Psalm 42 v 10:
(Statenvertaling)
"Ik ga in het zwart vanwege des vijands onderdrukking".
Dat wordt dan een getuigenis: rouwbeklag aan de boze buitenwereld, die gedrukt gaat onder de heerschappij van satan.
Maar in feite is het weer dat gekluisterde en geknevelde hart, dat het uitschreeuwt naar de rust, die er is voor het volk van God.
En jullie vragen ook nog naar het ontbreken van make up.
Dat is ook weer dat verdrietige schijngetuigenis:
"We willen niet zijn als Izebel; toen zij wist, dat het met haar gedaan was:
'...zette ze nog eenmaal haar ogen aan en maakte haar kapsel op' .
En je weet, hoe het pal daarop met haar afliep, (2 KON 9 V 30 EN 33).
Je kent ons aan ons gelaat".
Maar ze weten niet van Prediker 9 v 8:
" Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur".
Dat Izebel zo slecht te pas kwam, zat hem ten diepste in haar onveranderde hart.
Maar met een bleek, ernstig gelaat, nog geaccentueerd door de bloedloze lippen, win je geen zielen en het hart kan daarónder dor zijn.
Nu wil ik niet zeggen, dat het met het hart van die 'Veluwse'(?) mensen slecht gesteld is. Ik mag daar niet over oordelen. Misschien is het al lang los van alle kluisters, ( ik hoop het en ik gun het ze), maar dat zal er zeker toe leiden, dat ze vroeger of later ook al die grafdoeken afleggen.
Daag
Ger